Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja amanita
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mammaloman eka päivä täällä:) :smiley-bounce013
ja kyl täälläki ajatukset juoksee välillä todellakin laidasta laitaan...välillä on iha "kauhusta kankee" et mihin tuli viel ryhdyttyä ja täähän voi syntyä jo 3vko sisällä :D
pyykit laittaa kuivuu ja sit ajattelin viel pestä nuo harsot ja miehen tuomat vauvan vaatteet :)
labraan viety pissanäyte,iltapv tietää/näkee tulokset omakannassa...paineet oli eilen hyvät mitä mittailin,tänää en oo viel mitannu,pitää koht puolii mittailla :) mut olo on kyl ainaki ny parempi mitä parina viime päivänä :)
Hyvää mammalomaa:)
Minulla kans alkoi tänään mammaloma <3
Nyt pitäs muistaa le-vä-tä ;)

Mukavaa mammalomaa teille! Muistakaahan nyt ottaa ihan rennosti.:wink Perässä tullaan, täällä viimeinen työpäivä 7.2, pidän alkuun talvilomaa vajaan 2 viikkoa ja sitten päälle mammaloma. En kyllä millään jaksaisi tehdä tätä työtä enää yhtään pidempään. Välillä on nytkin pakko istahtaa minuutiksi pariksi kun selkää särkee ja on aivan väsy. Ehkä nämä työpäivät tästä vähenee ja lomat lähestyy.:)

Täälläkin alkaa äitiysloma virallisesti huomenna; vaikkakin olen ollut nyt pari viikkoa jo sairaslomalla. Vointi on melko ok, mutta väsähdän tosi helposti. Päivään ei voi mahduttaa kuin yhden homman ja sit oon naatti... tai alkaa supistelemaan tai tulee selkäkipuja.
Vauvan vaatteet oon pessyt ja viikannut kaappiin, kaikki alkaa olla muuten valmiina paitsi ensisänkyyn pitäis ommella reunakankaat.
Tänään on pelkopolikäynti, toivottavasti siellä olis mukava ihminen vastassa ja käynnistä olisi oikeasti hyötyä. Synnytys (ja kaikki siihen liittyvät asiat jotka vois mennä pieleen) pyörii kovasti mielessä jo... Välillä tosin onnistun ajattelemaan, että vaikka miten menis niin selviän kyllä
Vauva liikehtii topakasti ja sillä on aika säännöllinen rytmi jo päivässä; jumppailee n.3 tunnin välein reippaasti, sit tulee kova hikka ja sit taas nukahtaa vissiin Kovasti isommat lapset ja puoliso odottavat vauvaa ja päivittäin käyvät kokeilemassa potkuja ja juttelemassa pikkuiselle. Kiva että tämä on koko perheen yhteinen ilonaihe
Hyvävointista ja mukavaa tammikuun loppua kaikille!

hyvää mammalomaa myös sulle Kyfi ja Fransesca!! :) aattelin tänää käyä par pakettia vaippoja hakee valmiiks :)

Täällä myös ollaan sairasloman kautta jo kotona. Äitiysloma alkaa virallisesti ensi viikosta. Pikku hiljaa alkaa olla vauvan vaatteet ja tavarat jo valmiina. Väsymystä, supisteluja ja ajoittaista pahoinvointia tullut mukaan tähän loppuodotukseen. En muista että aiemmissa raskauksissa pahoinvointi olisi näin lopussa vielä palannut mukaan kuvioihin. Onko muilla vastaavaa? Niin, ja lisäksi edelleen se hengästyminen ihan melko pienistäkin askareista tai esim. portaiden noususta. Tuntuu kuin olisi kunto rapissut oikein olan takaa mutta kai sekin menee ihan raskauden piikkiin tässä vaiheessa.

Joo mullakin aamupahoinvointi palannut, mutta ei onneksi ne niin pahana kuin alkuraskaudessa.
Kävin tänään siellä pelkopolilla. Oli hyvä juttutuokio kätilön kanssa (2h!) ja käytiin myös kts. synnytyssalissa. Jäi hyvä mieli :) Kyllä se varmaan tästä taas suttaantuu.

juu kaupoilla könkkäilty ja kylläpä selkään sattuuuuu :( vaaville tul par pakettia vaippoja(libero&muumi),nanni laatikko ja kosteuspyyhkeitä.... Sit loput kotityöt ja plääh....ee jaksa ee... Huomen sit neuvolaan :)

Me ollaa ostettu nyt tarjouksest vaippoi, ei pidä enää hamstraa noit pikkukokoi lisää ku luulen et eiköhä ala jo riittää :D

Täällä olis kans mammaloma käynnissä! :) kokoultrassa selvisi että vauva on yläkäyrällä koossaan, joten voi olla että joudutaan käynnisteleen aiemmin. Jännittävää!
Jännää tosiaankin!
Kuinka verran yläkäyrällä? Mulla viimoisin poika syntyi 39+1 4150 g ja maanantaina ois tästä masuasukista koko arvio. Mietin, kuinka reilu pitää olla että puhutaan käynnistämisestä. Vatsa mulla kasvanut koko ajan ihan yläkäyrällä.

No juu niinpä! 35+0 oli vähän reilu 3000g ja jos tällä käyrällä jatketaan niin 40+0 olis sellanen noin 4200g. Kerran ainakin nyt sitten katotaan uudestaan että miten koko kehittyy.

No juu niinpä! 35+0 oli vähän reilu 3000g ja jos tällä käyrällä jatketaan niin 40+0 olis sellanen noin 4200g. Kerran ainakin nyt sitten katotaan uudestaan että miten koko kehittyy.
Mulla nyt 35+1 joten maanantaina kokoarviossa 35+5. Mäpä huutelen sitten tänne mitä lääkäri sanoo. Eka oli samoihin aikoihin arviolta 2800 ja tuo juniori 3200.

Tuu ihmeessä kertomaan, kiinnostavaa! Käynnistettiinkö sulla viimeksi vai tuliko itsestään tuolloin 39+1?
Itsestään tuli tämä juniori eli 4150g.
Moni puhui, että toinen on helppo synnyttää, että tulee ku itsestään. No, ei tullu Kovastihan oli isompi kuin esikoinen. Nyt kyllä jänskättää miten tämä. Painoa nyt tullut alle 10kg. Juniorilla tähän aikaan oli tullut 12 kiloa enemmän! Mutta jos tuo kaikki vajaa 10kg onnyt vauvassa:D.
Kaverilla meni 2 vkoa yli ja tuolloin koko arvio 3800g. Käynnistettiin 2 päivää ja tyttö syntyi hikisesti 3 kiloisena. Joten heittoa näissä kyllä on.

Täällä mammaloma aloitettu maanantaina ja tänään tasan kuukausi laskettuun! :) Tiistaina neuvolalääkärissä rv35+2 painoarvioksi saatiin ultralla 2700g, eli sijoittui melko täydellisesti keskikäyrälle, ehkä hiukan päälle. Esikoistyttö oli suunnilleen 400g kevyempi tässä vaiheessa ja syntyi 40+5 3700g (ennuste 3300g laskettuna). Tästä pojasta ennusti saman luvun olevan laskettuna aikana, eli jos yli menee niin nelikilosta pitäisi pukkaa myös. Mun käsittääkseni ultralla saattaa tulla isojakin heittoja +-500g, kun taas kokenut kätilö/lääkäri osaa käsikopelolla sanoa tarkemman mitan.

Mittojen puolesta (reisiluu, vatsanympärys, päänympärys) vastasi 36+ viikkoista, joten ennustan, että tämä vauva on mallia pitkä ja hoikka niin kuin esikoinenkin. Kiva, että menee sitten tutut vaippamerkit ja samat vaatteet, niin ei tarvitse ruipelon jälkeen lähteä etsimään sopivia merkkejä pullerolle. :D Saas nähdä miten pitää paikkaansa mittaukset, aikamoista lottoahan se on.

Mulla neuvolan terveydenhoitajan arvio osui esikoisen aikaan tarkempaan, kun ultralla otettu.. Terveydenhoitaja oli kyllä ollut alalla toosii kauan, niin oli kokemusta.

Mulle luvattiin ultrassa (rv36) esikoisesta, että 4kg tulee olemaan, jos menee laskettuun asti. Terveydenhoitajan arvio n. rv40, että vielä ollaan reilusti alle 4kg, en muista tarkkaan.

Rv41+0 syntyi 3905g (& 51cm) poika! :)

Pelottaa kyllä minkä kokoinen sieltä tällä kertaa tulee.. Kuhan pysyisi alle 4kg!

E: ei kyllä siis mennyt toi ultrankaan arvio ihan metsään, vaikkakin jonkun verran yläkanttiin. Mutta niin paljon tarkemman sain terkalta. :)

Mulla ekasta painoarvio rv36 oli 2900g ja syntyi 39+ painaen 3895g. Tokasta ei tehty arviota, ja syntyi 39+ painaen 3872g. Eli ei välttämättä toka oo suurempi kuin ensimmäinen. Saa nähdä minkä kokoinen tämä kolmas on. 4Dssä reisiluu oli viikkoa pidemmällä kuin muu vartalo ja ultraaja sanoi että pitkä tyttö on tulossa :)

Mulla esikoisen paino oli yliaikakontrollissa 3700g ja syntyi 41+0 3660g :) Kasvu oli koko raskauden keskikäyrällä. Tää toinen on ollut koko ajan isompi, tainut vastata joka mittauksella viikkoa isompaa ja tästä kyllä taitaa tulla yli 4kg.. Mun veli on painanut mua 600g enemmän, minä reilun 3400g ja veli yli 4000g, joten varmaan tulee oleen tämäkin :D Meillä on äidin kanssa ollu niin identtiset raskaudet ja jopa esikoisen synnytykset :)

Takaisin