Tammikuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja MaiKhi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua ihmetyttää et lääkäri on sanonu et voi ottaa sekasin Buranaa ja Panadolia?!? :eek: Aina ku oon ostanu apteekista eri särkylääkkeitä (eri vaikuttavat aineet), niin joka kerta apteekkari on muistuttanu, et näitä ei saa sit ottaa samaan aikaan! Mut luulis et lääkäri kyl tietää mitä tekee... Aattelin nyt vaan ääneen tätä tähän ihmetellä...

Mun äitillekki on koviin kipuihin määrätty panadol/panacod + burana yhdistelmä et se toimii parhaiten. En mä tiiä uskallanko ite Vikalla kolmanneksella tota buranaa ottaa ellei sit oo joku ihan järkky kipu johon pelkkä panadol ei auta . Mutta kummalta tuntuu kun neuvola lääkäri sano et on ok. Ei varmaankaan jatkuvaan käyttöön mutta silloin tällöin.

Olettekos te värjänny hiuksia raskausaikana nuilla ihan perus kaupan väreillä? Ite en oo värjänny kertaakaan nyt raskausaikana. Voisin värjätä, mutta jotenki ajattelin että voin mää olla värjäämättäki -ei ole niin justiisa. Nyt sitten tänään tuli hinku laittaa uutta väriä, mutten kuiteskaan ostanu väriä vaikka hypistelinki niitä kaupassa :P

Buranaa ja Panadolia voi huoletta ottaa yhdessä! Hyvä ja toimiva kipulääkeyhdistelmä. Niissä on eri vaikuttavat aineet buranassa ibuprofeiini ja panadolissa paracetamol. Eivätkä mitenkään vaikuta toistensa tehoon. Käytetään useasti esim. leikkausten jälkeen kipuun säännöllisesti yhdessä. T:lähihoitaja/sairaanhoitaja-opiskelija
Raskauden aikana mä en oo buranaa käyttänyt. Nyt kai tulleet uudet ohjeet joiden mukaan raskauden toisella kolmanneksella olisi turvallista käyttää. Mä oon onneks pärjänny panadolilla vielä tähän mennessä...

Noista särkylääkkeistä... Nyt tekisi mieli ottaa kaikia mahdollisia kun joka paikkaa särkee. Iski flunssa... Olen tässä parin päivän aikana ottanut kaksi kertaa 1g parasetamolia. Yöksi aion taas ottaa. Kurjinta tässä on se kun lapset on terveitä ja minä ja mies ollaan ihan kuolleita. Eipä tuo kaksi vuotias vielä oikein ymmärrä kun äiti ja isi ei jaksa leikkiä... Onneksi on nuo isommat, jotka leikkivät pikkuveljeä.

Mää en ainakaan oo värjänny... Oon kolme vuotta vetänyt blondilla, oma väri on sellanen vaaleanruskea. :) Nyt on kasvanut oma väri n. 6cm, viimeksi oon värjännyt elokuun viimeisenä perjantaina. Tuolloin on ollut "jo" rv 2+3, eli alkio on ilmeisesti jo kiinnittynyt silloin? Mut ei kai se niiiin kamalaa ole. :grin Hyvin pystyy olee värjäämättä, vaikka epäilin alkuun että pystyykö. Tässä jo mietiskelin muutama päivä sitten, että pitäisikö jättää kokonaan värjäämättä ja antaa oman värin kasvaa pikkuhiljaa takaisin. Tää nykynen hiusmalli menee jo ihan tosissaankin tyylistä. :laughing021 Näyttää aika sopivsti liukuvärjätyiltä. :cool:

Että nyt sitten mietiskelen, värjäänkö synnytyksen jälkeen enää blondiksi vai enkö. :rolleyes:

Buranaa ja Panadolia voi tosiaan huoletta käyttää yhdessä, ovat tehokkaampia yhdessä kuin erikseen. Toki buranaa kannattaa käyttää hillitysti myös keskiraskaudessa.

Mutta viimeisellä kolmanneksella ei ihan oikeasti pidä mennä buranaa ottamaan ellei lääkäri jostain ihmeen syystä sitä erityisesti määrää (ja silloinkin epäilisin asiaa ääneen ko. lääkärille). Alan ammattilaisena tiedän tämän myös hyvin varmasti. Tämä siis perustuu Ibuprofeiinin (joka on buranan vaikuttava aine) verta ohentavaan vaikutukseen.

Sitten tohon hiusten värjäämiseen: Mä kävin sellasesessa Eco-kampaamossa värjäämässä hiukset muistaakseni joskus rv15 ja ajattelin käydä uudestaan vielä vähän ennen la:ta. :happy: Siellä käytetään hiusvärejä joista on poistettu kaikki ylimääränen (hajusteet, lisäaineet yms.).

Tuohon buranan käyttöön oon saanu niiiiin monta eri ohjetta raskausajalle terkalta/lääkäriltä että tulin esijoisen aikana siihen tulokseen etten ota sitä missään raskauden vaiheessa.. en käsitä miten alan ihmisillä ei oo selvät yhtenäiset sävelet suositusten suhteen.. mutta noin raskauden ulkopuolella panadol+burana vie kyllä tehokkaimmin kivut ja säryt. Tämnöstä mixausta suositeltiin myös jo vain 1wee kuumesärkyihin.

Mun käsittääkseni ei ainakaan kaupan väreillä kande värjätä hiuksia mut kampaamon värit pitäs olla vähän hellempiä mut ei kai niitäkään suositella raskaana. Raitoja kyllä voi laittaa jos ne laitetaan folioilla/hupulla jolloin väriaine/vaalennusaine ei missää vaiheessa pääse kosketuksiin päänahan kanssa.

Olen kanssa kuullut, että buranaa saa ottaa hillitysti, mutta viimeisellä raskauskolmanneksella ei ollenkaan. En ole sitä kuitenkaan uskaltanut ottaa, mutta nyt tekisi kyllä mieli vetää sellainen kombo, kun on taas tullut väännettyä itkua viimeiset kaksi tuntia. Mies lähti taas työporukalla juomaan. Olen niin korviani myöten täynnä tätä raskautta, että tekisi mieli vetää kännit ja polttaa aski tupakkaa. Olen niin loppu kaikkiin kipuihin, huimaukseen ja yhtäkkisiin verensokerin heittelyihin. Ja vielä pitäisi kuitenkin neljä kuukautta kestää...

Mä olen ollut tekoblondi jo kymmenisen vuotta, niin värjäsin hieman tummemmaksi kaupan värillä kun toinen raskauskolmannes koitti. Juurikasvua oli siinä vaiheessa jo sen verran, että päänahkaan väri koski vain noin viiden minuutin ajan. Ultrassa on todettu, että vauva on ihan terve ja kasvaa ja kehittyy juuri niin kuin pitääkin, niin mä en jaksa murehtia siitä, että kerran värjääminen aiheuttaisi mitään vammoja sikiölle.

P-JET olen miettinyt ihan samaa. Itseasiassa vähän jokaisen terveysalan ammattilaisen suhteen. Mulla on kilpirauhasen liikatoiminta ja joka kerta kun juttelen lääkärin kanssa (joka vaihtuu joka kerta polilla käydessäni), saan uutta tietoa ja viime kerralla kuullut asiat aika useasti kumotaan. Miten voi olla niin eri käsitykset asioista. Ja miten joku kätilö voi sanoa, että ota buranaa ja toinen kätilö sanoo, että älä missään nimessä ota buranaa o_O

Kuten ammattilaiset yllä kirjoittivat, niin juurikin esim leikkausten jälkeen määrätään usein Burana+Panacod/Panadol. Olen ollut lähivuosina niin paljon leikkauksissa ja vasta vuosi sitten viimeksi, että muistuu kyllä mieleen.

Vajaa vuosi sitten olin isommassa/haastavammassa (käsi) leikkauksessa ja silloin minulle määrättiin varmuudeksi myös Tradolania. En kuitenkaan halunnut sitä käyttää mahdollisten sivuoireiden takia. Useampi kuukausi siinä parantelussa meni ja arpi somistaa kättä muistutukseksi kirveen vaaroista.

Hiusten värjäyksestä. Itselläni lapsena ihanat blondit hiukset, jotka nyt vanhentuessa muistuttaa maantien väriä. Tyvikasvua varmaan jo 15cm? Olen aina värjännyt ruskeaksi, niin nyt pohdin blondaisiko pitkästä aikaa. Vaikka joskus tuossa ennen synnytystä/synnytyksen jälkeen. Olen viimeksi 10v sitten ollut blondi.

En nyt ala sen enempää inttämään tästä Burana-asiasta, mutta urani aikana (8 vuotta) en ole koskaan kuullut kenenkään kollegani sanovan etteikö Buranaa ja Pandolia voisi ottaa samaan aikaan. Ja olen työskennellyt sisätaudeilla, kirurgisella, sekä lastentaudeilla. :) Pikkulasten lääkehoito on sitten asia erikseen, toki.

Joskus joku opiskelija/vastavalmistunut hoitaja saattaa epävarmuuttaan sanoa ettei ehkä kannata ottaa samaan aikaan (mutta sitten hän on nukkunut lääkeopin tunneilla).

Kilpirauhasasiat sitten on taas jo ihan eri luokan juttu ja vaatii todellista asiaan perehtyneisyyttä lääkäriltä/hoitajalta. Siitä tosiaan tulee uutta tietoa jatkuvasti.

Mun ei onneks tarvi miettiä hiusten värjäystä kun kasvatan omaa väriä takasin. On jo melkonen "juurikasvu" ja ens kuussa tarkotus mennä ekaa kertaa 2 vuoteen parturiin, jossa siis tarkoituksena lyhentää ja keventää tätä hiusmäärää. Hiukset nyt yli puolenselän ja tooosi paksut (vaikka alkuraskaudesta tuntu et kaljuunnun ku lähti niin paljon harjatessa hiuksia)
Mutta olen miettinyt ennen laskettua aikaa käydä värjäyttämässä kulmat ja ripset. Näin tein ekankin kanssa ja oli kiva ku synnytyksen jälkeen oli siistit kulmat ja ripset vähän niinku laitettu..

Halimami, loistava idea toi kulmien ja ripsien värjäys ennen synnytystä. Tuntee sit nuutuneina aamuina ees pikkusen enemmän naiselta... :)
Mä oon nyt vuoden verran yrittäny "neutralisoida" mun tukan väriä ja ostin kaverin suosituksesta Schwarzkopfin Blondsprayn. Sillä oon siis suihkuttanu nyt muutaman kerran raskauden aikana mun juurikasvua suihkun jälkeen. Ihan jees tuote, jätetään hiuksiin ja vaalentaa asteen verran oman hiuksen väristä. En tiedä kuinka terveellinen on mut ei ainakaan niin pahasti ota nenään ku perus blondivärit. Eikä näytä niin helposti rasvaselta tukka ku saa siihen vähän vaaleutta... :D

Mulla oli suuitelmissa ottaa ripsienpidennykset kun jään töistä vapaalle, mut tää vauva on saanu mun ripset harvenemaan puoleen :D taidan myös värjätä ripset ja kulmat, jos nää loputkin ei sitten tipahtele ennen sitä ;)

Hei mahtava idea halimami! Pitääkin ajoittaa miehen parturikäynti lähelle laskettua aikaa, niin voisin käydä elämäni ensimmäisen kerran värjäämässä kulmat ja ripset muualla!

Äitiyslomalla täälläkin hiukset remonttiin ja kulmat ja ripset kuntoon. Jos ne värit siinä vaiheessa vauvaa haittaa niin hää varmaan tulee sitten ulos :) Vikan kuukauden aion kyllä ottaa rennommin kaikin puolin!

Burana-panadol yhdistelmästä sen verran, että sitähän määrätään jo ihan vauvoillekin. Itse olen nyt flunssassa ollu neljättä viikkoa ja pakko on ollut ottaa tuota miksiä itseiin, että pysyy 3v:n vauhdissa mukana. Lopulta sain antibioottikuurin poskiontelotulehdukseen niin alkaa tämäkin flunssa helpottamaan ☺

Hiuksia olen värjånnyt kampaajalla raskausaikana ihan normaalisti. Ripisienpidennyksetkin minulla oli ja ne ois ihanat, mutta raskausaikana jo muutenkin herkät silmät reagoi siihen liimaan niin etten pysty niitä pitämään

Kerran olen kotona värjännyt värillä joka on lähinnä omaa väriä, ettei juurikasvu näy niin kauheesti, toista kertaa en ajo värjätä, ehkä kasvatan kokonaan oman värin takaisin. Muutenkin oon nyt yrittäny välttää ylimäärästä kemikaali kuormitusta raskaana ollessa, mutten hysteriaan asti.

Voi että, nyt tuli hinku itsellekin ripsien ja kulmien laittoon ennen synnytystä! :) En oo koskaan käynyt kosmetologilla, niin olisi kiva hemmotella itseä vielä ennen vauvan syntymää, kun en varmasti jaksa meikata joka päivä. Kun en nytkään jaksa meikkivoidetta ja puuteria enempää laittaa :grin tiedättekö kuinka pian voisi käydä varaamassa ajan toukokuun puoleen väliin? Ehkä vasta huhtikuussa, vai millaiset jonot mahtaa kosmetologeille olla :rolleyes:

Takaisin