Tammikuun turinat

Eiku just näin Ronja :) Tosin meille terkka neuvolassa sano että 38 on raja pepusta. Meillä lämpö aina 37,2-37,5 pepusta :)
 
Me kun käytettiin neiti flunssan aikaan päivystyksessä, niin lääkäri sano että jos pepusta lämpö 38 ja lapsi virkeä niin ei kiirettä lääkäriin. Näin pienillä nousee lämpö helposti noihin lukemineen. Kainalolämpö jos näyttää 38 niin sit yhteyttä. Kaiken a ja o on kuulemman se miten virkeä lapsi on, jos nukkuu vain ja ei jaksa syödä ni sit tärkeä lähteä lääkäriin tai ainakin soittamalla varmistaa. Nämä siis päivystyksessä saadut ohjeet, mutta kuten jo huomattu niin eroja käytänteissä paljon. Kuten esim neuvolassa sanoi meille että herkösti lähtis tarkistuttamaan jos nousee lähemmäs 38.
Meilläkin pepusta 37.2-37.5 normaalia. Ton reisun jälkeen oon mitannu kainalosta koska korvakuumemittaria meillä ei vielä ole.
 
Ja juurikin tulee muistaa että peräaukosta mitattuna tulos on aina n. 0,5 astetta korkeampi kuin kainalosta. 37,5 pepusta mitattuna ei siis lämpöä, mutta kainalosta sama tulos alkaa jo olemaan lämmön puolella. Ja mittaaminen mieluiten kun vauva on ollut hetken rauhaksiin, jottei aktiivinen liikkuminen vääristä tulosta. Kuten aikusellakin liikunta nostaa ruumiin lämpötilaa. Myös iltaa kohden ruumiinlämpö nousee jonkin verran. :)
 
Meillä on ollut eilisestä asti pikkuneidin pappa kylässä ja ai että neidistä tämä on ollut hauskaa!! Neiti hymyilee ja naureskelee papalle ja aina meinaa itku tulla kun unille pitäisi malttaa lähteä. Pikkulikka on ollut tosi kiltti ja suloinen eikä kukaan taida uskoa, kun me sanotaan että kiukkuilee ja äksyilee usein etenkin iltaisin...
 
Elikkä kainalosta vaa mittaamaan nii ei tartte miettiä sen kummemmin onko kuumetta vaiko ei :-) täytynee hommata parempi kuumemittari siis! Nyt on menny ukon siivottomuus ärsytys pois! Vähä siinä kelailin, että kun kuitenki mies käy töissä ja tuo leivän pöytään, niin mun työ on pitää koti siistinä kun rahallisesti en mahottomiin pysty.
Ollaan mietitty miehen kanssa omakotitaloa, siis elementtitaloa. Niin ajattelin jos joka kuukaus laittaisin miehen tilille 100e (ei se paljoa oo,mutta aina etiä päi :) ) niin mieshä se otti musta tiukasti kiinni :) :Heartred
 
Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun piti verokorttianomusta verkossa täytellä! Kamottavaa puuhaa. Mistä sitä ihminen tietää tässä vaiheessa vuotta milloin tai palaako takaisin töihin vai onko kotona vai mitä!! Huh huh!!
 
Hyvä ku nää mun omat harrastukset jatkuu näin vauvansaannin jälkeen. Jatkoin nimittäin hammashuoltoa. Oli tarkotus viime keväänä mennä hammasröntgeniin ja alotaa projekti "neljän viisaudenhampaan poisto". Sitten huomasinkin olevani raskaana ja homma keskeytyi. Yritin hoitaa uutta aikaa röntgeniin nyt, kun lähete kuitenkin voimassa vuoden, mutta siinä oli joku häikkä. Menin sitten hammaslääkärille asiaa selvittämään.

Hän vähän kummasteli miksi tulin mutta asia hoitui. "Kun nyt oot siinä, kurkataan sinne suuhun. Hmm. No, mä voisin oikeastaan nää yläviisurit ottaa pois jos sopii?" Siittä vaan sitten. Eipä ehtiny jännittämään, eikä se kamalaa ollutkaan, Katotaan millaseks kivut nousee illalla. Kohta saan jo juoda, lounaaksi hain mehukeittoa.

Meillä on oltu täysimetyksellä, nyt tuli selvitettyä sit sekin, et kuin paljon mein neiti vetää maitoa kerralla. Arlan luomua tippa äidinmaidon sekaan, tein pari sekotusta jääkaappiin valmiiks. 80 ml sillä menee kerralla, ainakin näin päivällä. Hyvä tietää ku ens kuussa me lähetään rillutteleen ja anoppi hoitaa tyttöä.
 
Voi tuo verokortti sentään... Sitten kun saa nuo MaMa:n mainitsemat pähkäilyt suoritettua ja kortin tilattua ni ne soittaa perään, että "ei, ei tämä käy, tämä on muutosverokortti palkkaa varten, me tarvitaan muutosverokortti sosiaalietuutta varten" no mistäpä tuonkin olisi tiennyt että semmoset on erikseen *huoks* tyhmä mikä tyhmä
 
Minä soitin suoraan verovirastoon ja sitä kautta hommasin verokortin. Kelalle meni toinen ja palkkaa varten tuli sivuverokortti kotiin jos päätän mennä loppuvuonna töihin tai heittää keikkaa. En ois ite osannu pähköillä noita mitenkää.
Mulla neiti langan päässä otti huomioon kaiken mahdollisen kotihoidontuesta lähtien.
 
Mä tein saman kuin tttiuhti. Yritin ensin tilata netin kautta mutta onneksi sitten soitin ja tilasin uudet verokortit. Pistävät suoraan Kelalle oman kortin ja postittavat mulle loma-ajan palkkaa varten verokortin. Loppuvuoden ajattelin olla hoitovapaalla.
 
Joo, soittamalla mäkin asian lopulta sain selväksi. Oli vaan helppoa kun poika sai kesken kaiken päähänsä ettei viihdy enää sekuntiakaan leikkimatolla.. Huutava poika kainalossa selvität veroasioita. Very easy. Onkohan vieläkään paperit reilassa, yhtään ei oo varma olo :D
 
Häh. Mä tein kyl netissä, arvioin vaan äitiysrahan joka kuun tuloksi. Nyt tammikuussa en tosin saanu ku kolmasosan siitä, mut pääasia ettei se nyt ainakaan todellakaan tule ylittymään koko vuonna. Ajattelin olla kotona pitkään, jos mieli muuttuu ni verotietojahan voi muuttaa vaikka toisen kerran. Tottunu siihen vuorotyöläisenä. Verotiedothan myös päivittyy suoraan kelaan.
 
Sillä periaatteella mäkin Lilliputtis eka tein, mutta kun en hoksannut ja tilasin "tavallisen verokortin" eli palkkatuloa varten. Kelalle pitää olla verokortti sosiaalietuutta varten. Soittivat sitten Kelasta perään, että ei tämä verokortti kelpaa. siksi tänään sitten soitin verotoimistoon ja yritettiin laittaa hommat kuntoon.
 
Piti tulla jakamaan vinkkivitonen, jos täällä on muitakin hikoilusta kärsiviä.. Mie kärsin koko raskausajan ja nyt synnytyksen jälkeenkin oon hikoillu ihan sikana ja hormonit on vielä tehny hiestä aika kammottavan hajuista. Mutta nyt tähän ongelmaan on löytyny ratkaisu: Rexona maximum protection voide. Elikkä se rexonan puteli, joka myydään pahviboxissa ja maksaa n. 9€. Levitän sen voidemaisen dödön kainaloihin illalla suihkun jälkeen ja tarvittaessa lisään aamulla (yleensä ei tartte). Enpä hikoile enää enkä ainakaan haise vaan pikemminkin tuoksun puhtaalle!! Uskomaton aine. Löytyy hajusteeton ja kaksi eri miellyttävällä tuoksulla varustettua. Tää on kyl nykyään mun pelastus!! :D
 
Nyt galluppi hyvistä päähineistä! Onko teillä suositella jotain talvisäihin sopivaa ratkaisua? Trikoinen kypärämyssy ja siinä päällä villamyssy on käytössä. Ne vaan VALUU KOKO AJAN silmille. Pikkusen kun alkaa vaavi vaunuissa päätä pyörittään, heti on pipo silmillä ja menee hermo. Millä ihmeellä ne saa pysyyn paikoillaan :D ?
 
Meillä käytössä tuollainen, ei tartte erikseen kypärämyssyä kun on niin lämmin. Lisäksi haalari tulee niin ylös ettei kaula (siis se olematonta :D) jää paljaaksi. On sen verran lämmin et meinaa neidillä pää hikoilla näillä 0-asteen keleillä. Ja tuo siis reiman!
 

Liitteet

  • 1422534926588.jpg
    1422534926588.jpg
    46.4 KB · Katsottu: 26
Meillon ollu talven tällanen, kokoa pienin mitä löytyy (Lindex) ei tartte kypärälakkia alle ja meillä on aina myös huppu päässä... Ei pyöri eikä valu, nyt alkaa pikkuhiljaa jäädä pieneksi. Onneksi löytyi ihana samantyyppinen seuraaja omista kätköistä lopputaveksi...
 

Liitteet

  • ImageUploadedByVau Foorumi1422575853.608691.jpg
    ImageUploadedByVau Foorumi1422575853.608691.jpg
    251.8 KB · Katsottu: 24
Takaisin
Top