Tammikuun touhukkaat tohinat!

Mä ajattelin aloittaa pakkasen täyttämisen viikon päätä, kun jään äitiyslomalle.Tosin onneksi mun mies tykkää laittaa ruokaa, niin en ehkä ihan nälkiinny...
Mulla on ollut viimeiset päivät mahassa semmoset bileet (siis vauvalla), että en osaa kyllä yhtään sanoa miten päin se siellä oleilee. Oletettavasti heittää kuperkeikkaa ja testailee mikä asento olis hyvä. Maanantaina on onneks neuvola, missä ne lupasi alkaa kiinnittämään enemmän huomiota vauvan asentoon, jos ei tunnu olevan vielä pää alaspäin. Vaadin kyllä, että ultraavat, elleivät ole 100%:n varmoja asennosta. Aikaisemmin olen itse tuntenut lähinnä potkuja/ iskuja, mutta nyt liikkeet ovat enemmänkin koko vartalon heilumista ym. Välillä ihan säikähdän niitä muljahduksia. Toisaalta olen ihan tyytyväinen, että vauva ainakin liikkuu :smiley-bounce005
 
Täällä alkais mammaloma maanantaina virallisesti, vihdoinkin! Mitään paljoa kyllä jaksa tehhä, tänäänki meni puolitoista tunta ulkona: pannuhuoneessa tulen teko ja puiden kantamista pari halkoa kerrallaan, kahden koiran häkin siivous,lumien laittoa ja uusien vesien vientiä pikkuhiljaa, sekä koirien ruokinta. sen jälkeen hetken verran potkuteltiin pojan kanssa tossa pihalla ja pulkalla vetelin tuossa tasasella tiellä hetken. Palkinnoksi tieten sain mojovat supistukset alavatsalle... Käytiin kuitenkin vaasassa ettimässä huomisille synttäreille lahjaa ja anoppi kävi kylässä ja ruoanki väänsin! Nyt saan hetken hengähtää täysin itekseen sohvalla kun mies, poika ja anoppi lähtivät testaamaan joulupukin tuomia luistimia :) ihana rauha ees tunteroisen verran...

Tiittana, mullahan terkka oli ihan varma että raivotarjonnassa on vauva kun kokeili + sydänäänet kuulu sen verta alhaalta. Se kuitenki halus testata sitä aatamin aikusta ultramasiinaa kun oli ylimäärästä aikaa ja kas kummaa päähän se siellä kylkiin työntää, eikä pylly! Ja vaikka sit edellisellä neuvolakerralla korttiin on merkattu että raivotarjonnassa on, niin ei kyllä ole ollut. Ihan samallalailla on painanu samaan paikkaan koko ajan (viikkojen myötä vaan kipeempää kun lapsi kasvaa ja saa voimia). Tiistaina onkin nyt sitten meno polille kääntöyritykseen, kun 36 viikko starttaa huomenna... Vähän jo jännittää...
 
ÄLLÖVAROITUS OMANAPA:

öööö..... Kävin juurikin äsken vessassa, ja pyyhkästessä paperiin jäi sellasta paksua limaa klöntti... ei ollu mitään normi valkovuotoa mitä tähän saakka on ollu (mutta ei siinä klöntissäkään mitään veriviiruja tms ollu, sellanen vähän "tummempi", ehkä)... ja niinku muutkin on sanoneet, niin valkovuoto on sellasta vetistä (mullakin). Ei se mikään iso klöntti ollut mutta klöntti kuitenkin... Voiskohan olla limatulppaa? Edellisessä raskaudessa se tuli ulos kokonaisuudessaan vasta kaks tuntia ennen pojan syntymää (jäi siis käytännössä kätilön kouraan kun ronkki), niin en tiiä...
 
Piia84 limatulpalta ainakin kuulostaa, sehän voi tulla monessa pienessäkin osassa niin ettei sitä aina erota valkovuodosta. Mut kuulostais aika selvältä jo se on kerta ollu ihan klöntti.
 
piia84 Hyvin voi ollakin limatulppa. Limatulpassa ei oikein ole sellaista rajaa vedetty miltä näyttää... Kun voi tosiaan olla hyvinkin vetistä, voi olla kiinteä, voi tulla osissa tai kokonaisena.... Ei se välttämättä kaikilla ole edes verinen. Mutta tietääkseni kaikilla kuitenkin on synnytys käynnistynyt 7pvä:n sisällä limatulpan irtoamisesta.

En tainnut esikoisen odotuksessa limatulppaa sen tarkemmin tutkia. Mutta heti sen nähdessä kyllä tajusin mikä se on. Mutta sen muistan, että oli isohko limakasa missä oli muutamia verisiä viiruja "suonimaisesti". Kannattanee nyt vain seurailla vointia alkaako supisteluja yms... !
 
pitää seurailla, voihan se olla, että se on vaan vaikka TOSI PALJON limasempaa valkovuotoa :rolleyes: (hyi, ku iski paniikki että jos se sitä on ja synnytys tosiaan käynnistyis... vaikka sitä oon täälläki toitottanu että vois vaan tulla jo!) No joo, ei sitä ainakaan sen enempää tullut kuin sen kerran ja yhden klöntin verran (ei paljoa siihen nähden, mitä jäi kätilön kouraan synnärillä...). Voihan se olla että paikat alkaa aukeamaan pikkuhiljaa. Mutta mun onnella sitä kyllä mennään lasketun ajan yli (esikko synty 40+2) ja jos se sektioaika sieltä tulee, niin sinne asti saan varmasti rauhassa ootella :grinMuttapa, jospa sitä osais rauhottua nyt ja ihmetelläkin tätä maailman menoa välillä eikä aina olla ensimmäisenä siihen osallisena...

Hitsin vitsi mua eilen niin säikäytti kun lapsi kaatu koiran viereen että koira kerkes sille jotain tehhä ja juoksin ku gaselli konsanaan pihan toisesta päästä saunalle!! Mitään ei kuitenkaan sattunu niin koiran toimesta ku ite lapsenkaan, oli vaan kompastunu. Mutta mun piti ihan istua saunan terassin tuollla hetken aikaa ku otti NIIN kovaa alamahalle. Jotenki oon ajatellut että nuo alamahan supistelut ei niin aiheuttas mitään tuolla alakerrassa, kun edellisessä synnytyksessäkin ne oli selvästi ne selkäpoltot mitkä teki tuolla alapäässä tehtäväänsä.

Ja jeii! :smiley-bounce022:smiley-bounce022 36 viikko starttailee :gen014

Nyt viimeisten harsojen silittelyyn :smiley-chores007 sitte onkin kaikki aikalailla valmiina...
 
Ylihuomenna 35 täyttä viikkoa kasassa! Mua alkaa kohta jännittää :grin

Uudelleensisustettiin vähäsen viikonloppuna, nyt on makuuhuone tietokoneeton yms. elektroniikaton. Äitiyspakkauksen laatikosta tulee vauvalle ensisänky (pinnasänky ei tällä hetkellä oikein mahdu meille edes) ja suunniteltiin juuri mun äidin kanssa, millainen verhoilu siihen tulee.

Oikein mukavia tammikuun vikoja päiviä kaikille!
 
Kävin tänään neuvolassa ja ultraamalla varmistui, että vauva on pää alaspäin. Oli aikamoinen helpotus! Ehkä se viimeviikkoinen myllerrys oli sitä, että vauva kääntyi oikeinpäin ja etsi vaan sopivaa asentoa itselleen...
 
Piia84 : Hyvä, kun muistutit noista harsoista! Meillä ne on edelleen jossain tuolla ullakon laatikoiden kätköissä. Eli pesemistä ja silittämistä on vielä luvassa! Kyselin muuten neuvolassa oman perätilaepäilyni vuoksi (mistä neuvolakuulumisiin kirjoittelin) milloin mahdollinen sectio sitten tehtäisiin ja viikolla 39.

Tänään neuvolassa ihmettelin, miksi mun harjoitussupistukset tulevat aina vain ja ainoastaan levossa. Meinasi, että voivat olla paikkoja kypsyttäviä supistuksia, vaikka kivuttomia ovatkin. Mutta kun tulevat aina vain levossa, mikä ei ole ihan harjoitussupistuksille tavanomaista. Ja jos niitä alkaa nukkuessaankin tulemaan, että supisteluun herää ovat ne kuulemma tällaisia ainakin. Mutta uudelleensynnyttäjällä voi paikat auetakin jo kauan ennen, kun synnytys edes alkaa... Ja kyllä mä jotenkin vaan niin varma olen, että yliaikaiseksi menee ellei käynnistykseen tai sectioon mene.
 
Noita harsoja meidän pitää käydä ostamassa lisää. Viimeksi oli varmaan parisenkymmentä harsoa kaverilta lainassa, mutta hänellä nyt vauva myös. Ja niitähän menee ihan tolkuttomasti (ainakin meillä meni), että niitä saa varastossa aika paljon olla.

Mulla on ollut harjoitussupistuksia tai mitä ne sitten lienevät jo 20 viikolta asti ja kävinkin kerran synnärillä niiden takia. Niitä tulee yleensä silloin, kun teen jotain tai jos on kova pissahätä, mutta myös öisin tunnen masun olevan välillä ihan kivikova. Tosin olen ehkä silloin juuri vaihtanut asentoa ja siitä ehkä johtuu. Mulla oli silloin synnärillä (oisko ollut joku 27 viikkoa kasassa) kohdunsuu sormelle auki, mutta sanoivat siellä tosiaan, että voi uudelleensynnyttäjällä jo hyvin ollakin. Nyt supistukset ovat ehkä jonkin verran voimistuneet ja tuntuu joskus jo ihan selvää painetta tuolla alhaalla. Ja en tiedä liikutteleeko päätä tuolla pahasti, kun välillä tekee niin häijyä. Ei oikein tiedä lirahtaako kohta pissa vai tuleeko vauvan pää ulos..
 
Voihan harsot! Meinas unohtua, niitä pitääkin käydä metsästämässä lisää. Tuo meidän esikoinen käyttää niitä vielä unirätteinä niin pitää pikkuselle hommata omat :) Just sain järjestettyy vauvelin vaatteet lipaston laatikkoon, hyvin mahtu! Esikoisen aikaan tuntu että ne ei mahdu samaan lipastoon ei sitten millään vaikka nyt on esikoisenkin vaatteet samassa lipastossa... Ja voi apua kun ne vaatteet on pieniä!

Mullakin on paljon harjoitussupistuksia. Vielä ei paikkoja ole kypsytelleet. Kävin ton raskausdiabeteksen vuoksi viime viikolla äippäpkl:lla ja oli kohdunsuu sormelle auki myös, lääkäri meinasi kans että on yleistä uudelleen synnyttäjillä. Kohdunkaulaa oli hyvin jäljellä. Rauhassa vaan pitäs ottaa, nostella ei sais. Sehän onnistuukin hyvin tuon 10kk esikoisen kanssa :) Vasta kuukauden kuluttua seuraava kontrolli ja meinaa vähän jännittää kuinka suuri mötkäle sieltä on tulossa tuon diabeteksen vuoksi. Nyt pikkuinen oli keskikäyrillä mutta nythän se vasta alkaakin kasvaa kun loppumetrit alkaa. Sinänsä kyllä kiva päästä ylimääräsiin ultriin, näkee kuinkas siellä köllötellään :)
 
Voi apua mulle iski harsopaniikki! Meillä ei oo vielä yhtäkään. Pitää huomenna mennä kangaskauppaan ja ostaa sitä harsokangasta ja ommella siitä ite niitä harsoja. Musta ne harsot on meinaan ihan ylihintasia kaupassa, kun eurokankaassa toi kangas taisi maksaa vaan jotain vähän päälle euron metriltä. Onhan siinä aika homma ommella niitä harsoja, mut mietinkin et voisiko ne reunat vaan vetästä saumurilla...
 
Nannai1: Itse kyllä ensin kävisin saumurin kanssa läpi, jos sellainen löytyy. Ja jos ei niin edes ompelukoneen siks-sakilla. On kuitenkin niin kovassa käytössä ja aina pesussa niin pitää kestää kovaa kulutusta. Sitten ei tarvitse välttämättä tehdä paksuja kaksoissaumoja. Eikä niitä harsoja loppupeleissä nyt niin hirveästi tarvitse olla, että aika nopeasti itsekin ne saa tehtyä :)

Mulla on nyt enemmän alkanut tulemaan niitä puukoniskuja kohdunsuulle. Eilen esikoisen nostin syliin ja kas, pakko oli laskea alas, kun puukko heilahti. Eipä meinannut hetkeen kävelemään päästä. Yöllä alaselkä särki sen verran kovin, että piti kylmägeeliä levittää. Onneksi sain sentään unta ja nukuinkin hyvin!
 
Meidän harsosaldo taitaa olla tällä hetkellä 13 :grin eilen just anopille vinkkasin, että kuviollsiet/värikkäät olis kiva ja hyödyllinenkin lahja, kun se haluaa meille kaikkea hankkia. Ensi viikolla vaatteiden pesuun, viikonloppuna olisi nimittäin tarkoitus raivata niille säilytystilaa.

Tänään aion leipoa pullaa ja opiskella ahkerasti!
 
Saakohan tota harsokangasta kuviollisena tai jonkun muun kuin valkoisen värisenä, meillä valkoset harsot on "peppu"harsoja ja kuviolliset pulkurätteinä ja nyt unirätteinä toimivia.

Nyt äitiyspakkaus tyhjennetty esikoisen isoista vaatteista ni on vaaville nukkumapaikkakin valmiina. Vielä pitää se minipeitto kaivaa kätköistä ja keksiä joku koroke tonne laatikon alle ni hyvä on :)
 
Eurokankaassa ei ainakaan ollut kuin valkoisena harsokangasta ja oli muuten paljon kallimpaa kuin muistin. Että se sitten siitä säästämisestä. Vaunulasta näyttäisi saavan niin halvalla perusvalkoisia harsoja et ei näköjään kannata ite tehdä. Osan varmaan värjään itse jollain pesukone värillä.

Me käytiin tänään tutustumassa synnytysosastoon ja ne synnytyshuoneet oli aika kaameita. Ja vain yhdessä on amme, jossa voi olla avautumisvaiheessa, pitää toivoa että se olisi vapaana kun me mennään synnyttämään. Lisäksi kätilö suositteli tens-laitetta, sairaalalla niitä ei ole mutta on kuulemma jollekkin hyvä kivunlievittäjä. Niitä saisi vuokrattua, mutta mies taisi innostua siitä niin paljon että se varmaan ostaa sellasen omaksi. Niin että hän voi sit itsekkin käyttää sitä lihaskipuihinsa. Kätilö kerto vielä noista kivunlievityksistäkin ja sai sen epiduraalin kuulostamaan entistä hirveämmältä. Hui hitsit kun se synnytys pyörii mielessä lähes koko ajan ja on alkanut jännittämään tosi paljon. Millä ajatukset sais välillä johonkin muualle...
 
Muutama tunti vielä töitä ja sitten jään vapaalle. Virallisesti äitiysloma alkaisi tiistaina, mutta onneksi mulla on sen verran tunteja säästössä, että pystyn pitämään maanantain vapaapäivänä. Luulin, että olo olisi helpottuneempi, mutta jotenkin tuntuu haikealta jättää tämä "normiarki" ja kaikki työkaverit. En olisi ikinä uskonut itsestäni ajattelevani näin... Onneksi olen pystynyt olemaan töissä loppuun asti ilman suurempia oireita ja kolotuksia. Tosin kyllähän mun työtehtäviä on kevennetty tosi paljon koko tammikuun ajan.
Toinen yllätys ajatuksen tasolla tuli eilen, kun käytiin katsomassa kolmeviikkoista vauvaa. Mulle ei tullut yhtään "vauvakuume" olo tai siis sellainen olo, että syntyisi nyt pian tämä oma. Olin ihan tyytyväinen, kun sain katsella sitä pienokaista vähän kauempaa. Onkohan tämä jotain alitajuntaista, että haluaa vielä hetken nauttia tästä lapsettomuudesta?! Vaikka kovasti kyllä synnytys ja muut vauvan hoitoon liittyvät asiat kuten tekemättömät hankinnat ym. pyöriikin koko ajan mielessä.
Hmm... Kaipa sitä on vaan totuttauduttava ajatukseen, että parin tunnin päästä alkaa uusi arki ja uudenlaiset haasteet ja vastuu. Samalla uskon saavamme paljon uutta elämänsisätöä ja iloa meidän perheeseen :)
 
Milläs tavalla se kätilö oikein siitä epiduraalista puhui? lähinnä sillä mietin, että on näitäkin luomu(LUOMU!!) kätilöitä jotka sitten ei millään tunnu hyväksyvän minkäänlaisia lääkkeellisisä kivunlievityksiä vaikka ammattinsa puolesta heidän pitäisi asian suhteen osata käyttäytyä ja olla puolueettomia...

Tuosta tens-laitteesta oon mäkin kuullut, perehtynyt en ole, mutta kuullut olen sen verran että joillakin se olisi oluut hyväkin lievityskeino joksikin aikaa :)

Mullakin jo pyörii mielessä lähes 24/7 synnytys! ja samaa olen miettinyt, siis että millä ihmeellä ne sais pois.... se on oikeastaan ihan sama mitä teen, niin jotenkin se vaan paukuttaa tuolla takaraivossa :) Se jännittää, mutta pelkää en, kiitos ensisynnytyksen joka sujui todella hyvin :Heartred Tiedän kuitenkin ettei aina kaikki mee niinkuin pitäisi ja jotenkin nyt olenkin alkanut ajattelemaan että yksinkertaisesti EI VAAN VOI mennä nyt niin hyvin kuin aiemmin mennyt... vähän sama, kun jossain vaiheessa raskautta (aika alkuvaiheessa) ajattelin vaan koko ajan että jos on jo yksi terve lapsi niin eihän toista voi saada... tyhmää, tiedän... mutta omille ajatuksilleen nyt paljon mitään mahda... onneksi kuitenkin nuo jo jääneet taka-alalle... :)
 
Tiittana, ei mullakaan oo toisten lapset herättäneet mitään kauheita riemun ja rakkauden tunteita :D :D Mitä vieraampia vielä ihmiset on niin sen kauempana pysyn lapsistakin :wink No joo, vähän sama kun uimahallissa kävin "uimassa" ja siellä lapset huusii ja kilju ilosta, niin melkeen se kuule pisti ärsyttämään ja teki mieli huutaa että suut tukkoon siellä. (itte kun halus nauttia hetken hiljasuudesta ja omasta ajasta, olla oma itsekäs itsensä edes sen tunnin mitä suotiin että pääsen lillumaan).

Mää en siis oo mikään "tuokaa vaan mulle kaikki lapset hoitoon"-kaveri ja onneksi mun kaverit sen myös tiedostaa (ja on sen hyväksyneet). Mutta tottakai siis jos lapsi tulee jutulle ja ystävien/sukulaisten lapset tulevat halaamaan tai syliin istumaan niin ovat saaneet kyllä tulla ja pusujakin jaella puolin ja toisin:)

Rakastan lastani aivan yli kaiken ja haluan ainakin 200%:sesti tämän toisenkin lapsen :Heartred ja tekemällä tehty tätä onkin mutta.. äh, ymmärtääköhän kaikki nyt mitä tarkotan, ettei tulis vääriä käsityksiä ja ymmärtäs mua aivan täysin väärin? :)
 
Takaisin
Top