Tammikuun touhukkaat tohinat!

piia84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tänne voikin availla sitten tammikuun 2014 keskusteluja :welcome

Oikein hyvää uuttavuotta ja kaikkea ihanaa tulevalle vuodelle kaikille tasapuolisesti!
 
Mä taidankin jo kirjotella tänne kun pianhan se on jo vuosi uus.
Me juhlistetaan uutta vuotta hyvin rauhallisissa merkeissä mun vanhempien luona, täällä ollaankin olti jo joulusta lähtien. Me Pelataan varmaan illalla lautapelejä ja syödään jotain hyvää. Raketteja ei ammuta, ovat meidän mielestä vaan rahantuhlausta. Ja eipä nuo koirat ja kissatkaan niistä yhtään tykkää. Muutenkin uusi vuosi on mielestäni vähän semmonen turha ryyppäysjuhla niinkuin vappukin. Mut kyl mäkin taidan sortua ostamaan jotain alkoholitonta kuplajuomaa :) Hauskaa uutta vuotta kaikille! Ja erityiseti onnea ja terveyttä tulevalle vuodelle :)
 
Me mennään tuohon naapuriin vähän kyläilemään. Miehekkeet varmaan jotain ottaakin, itsekin voisin alkoholitonta siideriä kaupasta pari ottaa :) ammutaan muutama sähikäinen hyvinssä ajoin illan aikana kahdelle pienelle pojalle :Heartred

Huomenna virkeänä uuteen päivään! ja aatella... periaatteessa vain kaksi kuukautta enää laskettuun aikaan, kyllä se aika vielä menee nopsaan!
 
Täällä vietettiin ihan vaan sairastupailua. Mies toipuu lievästä vatsataudista ja mulla taas on päällä vuosisadan flunssa. Onnistuin just ja just pihisemään parit uuden vuoden toivotukset naapureille kun käytiin katsomassa raketteja.

Vika kolmannes alkaa tänään 1.1.2014! WUHUU!
 
Hyvää uutta vuotta kaikille!

Mulla ollut ihan luksus päivä :) Kaverini tuli ja ilmoitti haluavansa esikoisen kanssa touhuta muutaman tunnin, jotta voisin itse mennä vaikka kaupungille alennusmyynteihin. Ja niinhän minä sitten tein. Harvinaista herkkua tämä tämmöinen, että saa kaupassa olla ihan rauhassa ja huolehtimatta toisen voinnista :)

Kassajonossa joku nainen alkoi juttelemaan ja ohimennen kysyi olenko neljännellä vai viidennellä kuulla raskaana :D heh, kyllä siinä hivenen alkoi naurattamaan, kun totesin olevani seitsemännellä kuulla ja lisäksi olen omasta mielestäni jo erittäinkin vatsakas :D Ei meinannut millään uskoa ja totesi, ettei mulla kyllä ole sitten kiloja voinut ainakaan tulla. Tämäkin tietysti minua huvitti, kun painoa tullut JO peräti se 20kg :D Itse tunnen itseni joulun jäljiltä kunnon syöttöporsaaksi ja selvästi olen huomannut, että poskiin tullut pyöreyttä, mutta mukavaa etten vieraan silmissä näytä kuitenkaan siltä :D

Mutta kyllä koko joulukuu tuli vedettyä napaan niin paljon sokeria, että nyt on hyvä pistää namipussit kiinni ja päästä tästä sokerikoukusta taas eroon!

Masuasukin liikkeet tuntuu (tuntunut jo pidemmän aikaa) todella alhaalla. Välillä vähän aiheuttaa jopa paineentunnetta. Ja jouluisen ultran perusteella onkin jo kovin pääalaspäin raivotarjonnassa, joten toivotaan ettei ala enää kääntyilemäänkään :) Huomenna taas otattamaan maksa-arvot ja ensiviikolla sitten neuvola. Koskas ne alkoivat tihentämään käyntejä kahdesti kuussa?
 
Muokattu viimeksi:
helou vaan ja hyvää alkanutta uuttavuotta kaikille:)


Mymmeli, miekin pääsin tänään vähän alennusmyynteihin ja mies otti pojan talliin mukaan syönnin päätteeksi (viideltä) ja sanoi, että mun on nyt sitten levähdettävä hetki. Miehän tein työtä käskettynä ja nukkua posotin seittemään :D :D

Olin neuvolassa tänään ja siellä kaikki ok, vähän keskusteltiin mahdollisen synnytyksen kestosta(äidin puolen suku nopeita synnyttäjiä,sitä nopeampaa tulee mitä useampaa tekee) ja perätilasta (mikä mua on alkannu mietityttämään kun tämä heiluu minkä kerkiää, tokihan kerkiää vielä paljon myöhemminkin viihtyä pää alaspäin ja kiinnittyä), mutta kerron siitä huomenna tarkemmin tuolla neuvola-osiossa :)

Mymmeli, mulla tihennettiin käynnit nyt noin 30 viikolta (29+) lähtien kahden viikon välein käytäväksi (tänään 31+4) ja olikos niin että viikoilta 35+ ois sitten viikon välein ? seuraava neuvola 15.1 ja siitä seuraava onkin vielä lääkärineuvola... sen jälestä, olin siis laskevinani että mentäisiin viikon välein sitten tarkastuttamaan itteään :)
 
Hyvää uutta vuotta!
Mä aloitinkin tänään jo tänään äippäloman varhennettuna. Vajaat 8vkoa enää jäljellä, HUI!
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille!
Kahden viikon joululoma takana ja nyt yritän palata arkeen... Unirytmit meni lomalla vähän sekaisin, onneksi hyvällä tavalla. Nukuin täysiä öitä n.8-9h heräämättä :) Tänään kun piti herätä noin 3 tuntia loma-aamuja aikaisemmin, niin voi olla, että jossain vaiheessa alkaa väsyttämään. Onneksi ei ole kuin tammikuun loppuun, eli 3 ja 1/2 viikkoa, niin sitten alkaakin jo äitiysloma!

Vauva potkuttelee tai mitä lie tekeekään jo tosi voimakkaasti. Neuvolan mukaan vauva mahtuu vielä hyvin liikkumaan ja pyörimään, mutta viimeistään tammikuun lopussa sen pitäisi olla jo pysyvästi pää alaspäin ja asemoitunut oikeaan asentoon. Yritin perjantaina neuvolassa kysellä, että missäs asennossa se tällä hetkellä on, mutta ei osannut ihan varmuudella sanoa. Oletti kuitenkin olevan pää alaspäin selkä mun vatsan oikealla puolella.

Nyt täytyy kai alkaa tekemään jotain töitäkin. Onneksi mulla ei oo enää kuin sellasia rästihommia, jotka pitää saattaa loppuun ennen mun töistä poisjääntiä. Ens viikolla alan perehdyttämään mun sijaista.
 
huijui! 34. viikko alkaa tänään :grin keskiviikkona ois tiedossa taas neuvola. Nyt on tuo kyösti-kyllikki viimeisen viikon ajan oikein kunnolla muljunut tuolla yksiössään o_O Maha vaan heiluu minkä kerkeää kun vauva puuhaa omiaan.. Ja apua, mulla ei oo halut kadonneet mihkään, mutta olo on ku saharan autiomaalla! :eek: Miestä alkanu ihan selvästi jänskättämään myös kasvanut mahani, esim. päällä oleminen ei ookkaan enää niin yksinkertasta, kun mies jättää hengittämättä jos vhänkään nojaan mahallani häneen :p

Perjantaina ois edessä vielä yks kierros pojan vientiä sukuloimaan isänsä puolen suvun luokse. Helmikuussa en enää lähde ajelemaan 440km yhteensä ees sun taa... en ennenkuin vauva on maailmassa :)

Milläs mallilla teillä on vauva-asiat? hankinnat, vakuutukset, ajatukset vauva-arjesta ja niin edelleen ? :rolleyes::rolleyes:

itte alan jo aika kovasti odottelemaan että lapsi ulostautuisi ja pääsisi opettelemaan että kolmen sijasta meitä onkin sitten neljä :Heartred tosin tässä meni pari päivää semmoisessa koomassa, että eilen sitten tiuskin ja äyskin miehelle koko aamupäivän ja tokihan meillä oli menoakin sitten koko hemmetin illan! no onneksi ne olotilat jäi niille teilleen lopulta...

Väsymys painaa vaan kovasti!:sleep002 Oma nukkuminen on NIIN pätkittäistä.... mä oon aina ollu tosi hidas saamaan unen päästä kiinni ja nyt unet on sellaista 1-2 tunnin luokkaa kerrallaan ja siihen kun miettii että väliin menee aina se ½ tuntia että nukahtaa... lisäksi tämä meidän esikoinen on alkanut heräilemään pari kertaa yössä... rauhoittuu kyllä nukkumaan sänkyynsä, mutta huoneessa pitää käydä peittelemässä tms... Lisäksi mulla tulee niitä samperin suonenvetoja!!! pääsääntösesti ne tulee aina jompaan kumpaan (joskus kumpaankin) pohkeeseen, ja ne saa laukeamaan kyllä hetimiten, ei siis kerkiä kunnolla aina tehdä kipeetä, mutta niihinkin herää. Ja suonenvedon alotukseen ei tarvita muuta ku asennonvaihto tai jalan heilautus... Sitten on nämä samperin kivuliaat, jalkapohjassa olevat suonenvedot, kun pomppaat suorasta unesta istumaan ja koitat olla huutamatta ettei muut herää keskellä yötä... kyyneleet vaan valuu silmissä....

Mitähän sitä muuta.... vauvalle ittelleen alkaa olla kyllä kaikki aikalailla valmiina :happy119 Odottelua vaan... sekin välillä vaikeeta kun on vaan kotona... mies tuossa just päivitteli kun huomenna taas töihin. Minä taas vastasin, että mielellläni menisin itekkin, enkä ois vaan kotona :oops:...
 
Ihanaa alkanutta vuotta kaikille mammoille!

Tänään TAAS oikein havahduin, että herranjestas 7vkoa enää niin pienokainen saa jo luvan tulla. On tää niin ihmeellistä ettei meinaa ees ymmärtää välillä! :)
Kamppeet tulokkaalle alkaa olla valmiina, eilen tein aivan ihanan löydön oman mummolani vintiltä, nimittäin isäni vanha pinnasänky! Aivan hellyttävän näköinen kapistus, eikä tietenkään käynyt miksikään vuosien saatossa kuivassa vintissä. Täytynee raahata se kotiin pikimmiten! :)

Vointi on edelleen loistava, viime viikko meni makuuhuonerempassa maalaten ja tapetoiden, joten ne hommat pisti illalla vähän supistelemaan, mutta ei muuta.

Kaikinpuolin ihanaa aikaa tämä! :Heartred
 
Loistolöytö Ann! Tuollaiset löydöt ovat itselle todella arvokkaita ja jos vielä saatte säästettyä sen lapsellenne :)

Täällä etelässä on hieno keli, mutta ihan hirmu pakkaset! Meillä mennyt nyt päiväjärjestys vähän sekaisin, kun yleensä aamupalan jälkeen ollaan menty heti pariksi tunniksi ulos touhuamaan, mutta tänäkin aamuna -17 astetta! Hui! Onneksi mulla menee kunnollinen lämmin toppatakki päälle, niin ei sen puolesta palele. Alkaa kyllä olemaan sen verran nafti, että tuskin maaliskuulle asti enää kiinni menee... Eikä tässä vaiheessa enää viitsi alkaa vaatteita itselleen ostelemaan. Vaikka yhdet farkut pitänee ostaa, kun tiedä sitten kuinka kauan joutuu käyttämään synnytyksen jälkeenkin vielä mammahousuja. Viimeksi meni 6kk, ennen kuin mahan turvotus laski, jotta sai farkut kiinni.

No onpa kovista aamupakkasista se hyöty, että nyt on taas täydennetty pakastinta vuokaleivällä, rieskoilla ja sämpylöillä! Seuraavaksi pistetään pojan kanssa vielä korttipaja pystyyn! :)

Meillä vauvalle haalari vielä löytämättä. Olen netistä selaillut tuloksetta ja muutamasta kaupasta nopeasti silmäillyt. Pieniä haalareita kyllä löytyy, muttei tietenkään sitten niin pientä! Pitää kohta alkaa kunnolla metsästämään. Pitäisi myös turvakaukalot ja vaunut ottaa vintiltä viileästä alas tuulettumaan/pesuun. Muuten kyllä sänky ja hoitopöytä kootaan vasta helmikuun puolella. Vaatteet pesty ja silitetty, vaikka vaatekaappiin en niitä vielä jaksanut järjestää sen koommin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ann
+Mymmeli+ Minkälaista haalaria ajattelit hankkia? Olen nimittäin tässä pähkäillyt haalariasian kanssa myöskin. Viimeksi kun ostin (vähän turhankin arvokkaan) haalarin helmivauvalle, en tainnut käyttää kuin kerran sitä sairaalasta tullessa. Oltiin niin visusti kotona ja vaunuihin sitten pakkasin muuta vällyä ja kevyempää pehmohaalaria. Nyt olen miettinyt, että ostaisin just jonkun kevyemmän haalarin ja sitten käyttäisi sellaista kaukalopussia. Voiskohan toimia maaliskuun puolen välin jälkeen syntyvälle pikkuiselle?

Meillä myös edessä varaston tonkiminen piakkoin eli kaukalot, vaunut, leikkimatot ym. tuulettumaan pakkaseen tai pesuun. Vauvanvaatteita en ole vielä yhtään katsonut/ pessyt, kun pitäisi koulun tehtävät saada tehtyä ennen sitä. Olen pitänyt niitä vauvanvaatteita vähän porkkanana, että saisin opiskelut vihdoin pakettiin. Katsotaan miten käy. Kauheesti tekisi jo mieli niitä pestä ja laittaa paikalleen. Kovin kummoisia ostoksia en aio tehdä, koska samaa sukupuolta on tulossa. Toki omat sairaalasta kotiutumisvaatteet pitää hankkia ja sitten se haalari. Varmuuden vuoksi myös pari tuttia. Viimeksi ei tarvittu niitä yhtään ja ehdin jo heittää ne poiskin. Tämä toinen tulokas voi olla erilainen, niin pitää varautua :)
 
Mä en myöskään löytänyt sopivaa 56cm haalaria alesta. Päädyttiin lopulta ostamaan Reiman 62 senttinen toppahaalari alesta, joka on kyl pienempi tai oikeastaan kapeampi kuin muiden merkkien samankokoiset. Todennäkösesti vauva hukkuu siihen,mut eipä voi mitään. Mua alko jo ahdistamaan tuo haalarin metsästys, niin ompahan nyt se hoidettu. Muutenkin haluan tehdä kaikki loput hankinnat mahdollisimman pian, et voin sit vaan rentoutua loppuajan. Mua ei voisi vähempää houkuttaa jossain kauppakeskuksessa kiertely, mikä on kyllä todella ihmeellistä sillä normaalisti rakastan shoppailua. Ehkä siirryn vaan nettishoppailemaan :)
 
Nannai1 Nettishoppailu on ihan loistojuttu tässä tilassa (tai no kukkarolle tai miehen kukkarolle ei ehkä niinkään.. :) )
 
Mie hommasin jo ennen alennusmyyntejä haalarin prismasta. ostin ihan vaan ciraf-merkkisen valkoisen haalarin (mitä lie pupukuvioita siinä harmaana olikaan..) ja kokoa 50. se on kuitenkin reilu ja menee vaikka 56 kokosellakin... ja toisaalta, eihän sitä lopulta kauaa tarvitse, kun tosiaan vaunuissa on muutakin vällyä ja vyllinkiä :) tuolla esikolla oli lokakuun lapsena saman merkkinen haalari koossa 56 sen talven ku synty ja tosiaan koko oli mielestäni reilu vielä silloin kun sisävaatteetkin olivat jo kokoa 56 :grin Koko talven siis matkusteli siinä topassaan...

beijaflor, nettishoppailu on tosiaan hyvä juttu! käytiin muka pari vkl taaksepäin ostelemassa vauvantarvikkeita ja kas kummaa kun sai tosiaan juosta kaupasta toiseen että löysi haluamansa... Lopulta sitten esim. vauvan patja ostettiin hobbyhallista, ja samalla esikolle pitempi petari, niin otetaan esikon vanha petari vauvalle pinnikseen.... mää ihan hirveästi haluaisinkin (tuli muuten vaan tässä mieleen) vauvalle sen aappa-pussilakanapakkauksen! mutta piru että noistakin saa maksaa hunajaa....

Meillä onneksi kissa ei oo tykästynyt noihin vaunuihin (ainakaan vielä) niin paljoa että haluaisi niissä nukkua... pojan sänky on ainoa asia, minne voi yrittää joskus, mutta aika hyvin tuo uskoo kun sanoo (joskus oon miettinytkin että onko se kissa vai koira :p:p)

Aamuyöllä kaivelin villasukat jalkaan noiden suonenvetojen takia :angry4 ja jalat rauhottu! oli vaan vaikeeta nukkua, kun ei oo sukkiin tottunut....

Tänään tunnin päästä neuvoloimaan (apua! edelleenki mun paino vaan nousee ja nousee ja nousee...) ja sen jälkeen haen vaan koiran ja lähen viemään sen vaasaan lekurille...
 
beijavflor: Olen kyllä kans miettinyt tuota kaukalopussin käyttämistä. Pitää vain kokeilla toimiiko se miten sitten luonnossa. Nämä vauvat kuitenkin aina yllättävät, kuinka pieniä sitten oikeasti ovatkaan syntyessään ja meilläkin poika mahtui 1v. asti nukkumaan kyseisessä pussissa. Olisi kyllä todella hyvä, jos toimisi tämä systeemi niin sitten kaikki olisi valmiina. Kevythaalareita löytyy kyllä koosta 50-70 asti, eikä tähän meidän pussiin (isommalle lapselle ainakaan) tarvitse laittaa sisävaatteiden lisäksi mitään muuta, kuin pipot.

Näin kun on jo se esikoinen ja hänen kanssaan täytyy kyllä ulos lähteä päivittäin, ei voida sisälle kovin pitkäksi aikaa majoittua. 2-viikkoa yritän pysytellä, jonka isä on kotona apuna, jonka jälkeen ulos on mentävä lähes säällä kuin säällä. Mutta vaunuissa ainakin tämä pussi kyllä on riittävä! Ja kauppa-asiat voi hoitaa viikonloppuisin, että toinen voi pysytellä vauvan kanssa kotona.... Joten tosiaan mahtaakohan meilläkään paljoa haalarille olla käyttöä sairaalasta kotiutumista enempää, JOS kaukalopussi vain mahtuu turvakaukaloon. Kiitti beijaflor!

Tänään on sitten herätty AIKAISIN klo 5! Tietysti vielä sellaisena päivänä, kun olen sopinut käyttäväni isoäitiäni kaupungilla ostoksilla eli varaudutaan koko päivän reissuun. Ei tässä mitään, jos olisin vain itse väsynyt, mutta menin sitten vahingossa herättämään pojankin 1-2h tavallista aikaisemmin. No, välillä näin. Jospa sitten päästäisiin illalla ajoissa nukkumaan! Tämähän on minun osaltani toiveajattelua :D
 
Itse tilasin sen lastentarvike-liikkeen sponssiman baby boxin ja siellä oli kivoja kuponkeja, joilla sain sitten toppapussukan turvakaukaloon ilmaiseksi (kun osti normihintaisen kaukalon). Ja tuttipulloa kaupanpäälle. Kevyttoppapuvun ostin 56:na ja se sen pussin kanssa varmasti riittävät nämä kevätkelit. :) kunhan ei jatku nuot kolmenkympin pakkaset :D ja eihän ne jatkukkaan.
Voi että ei malttaisi millään enää odottaa :D jotenkin sitä vielä toppuuttelee itseään noiden valmiiksilaittamisten kanssa. On vielä aikaa... Ehkä... :) ei voi pestä noita nuttuja vielä kun ei ole lipastoa. Lipastoa ei vaikuta hommata vielä kun ei olla vaihdettu makuuhuoneen järjestystä. Makuuhuoneen järjestystä ei vaikuta vaihtaa ennenkin siivoaa ja suursiivousta ei kannata tehdä kun vasta lähempänä! Huomaan kohta että lähtö tulee synnyttämään ennenkuin koti on valmiina :) olen sitten vain leiponu ja laittanu ruokaa.
 
Mä en ajatellut hankkia haalaria ensinkään, ellei vauva sitten synny etuajassa. Meillä kuitenkin LA on maaliskuun loppu ja todennäköisesti menee yli ehkä sinne huhtikuun puolelle. Vuoraan vauvan lämpimästi vaunulenkeille, meillä kun on sitten lämpöpussia ja tarkkailen tilannetta. Jos yhtään epäilen vauvalla olevan kylmä tai sormet tuntuvat viileiltä niin paukasen kauppaan ostamaan toppaa.
 
Ja aivan loistava keino vauvan lämpötilan selvittämiseen ulkona on kaveriltani oppima kikka. Meinaan laittaa vaunuihin lämpöpussin sisälle lämpömittari, esim se sama millä kylpyveden lämpötilan mittaa :) Toimii säällä, kuin säällä. Kesälläkin osaa ottaa liiat vaatteet pois, jos on liian lämmin :)

Itse en ollut millään uskoa, ettei pakkasella tarvinnut lämpöpussinin sisälle kauheaa vaatekerrastoa pukea, mutta pakko se vain oli, kun mittari näytti +24 astetta.
 
mää harrastin sillon yli kolme vuotta sitten tuota mittaamista just äitiyspakkauksen mittarilla :happy112Totesin pakkasilla, että kauppaan on päästävä heti ja sinne on mentävä vaunujen kanssa joten eikun mittari käyttöön! kauppaan mennessä mittari oli toppien sisällä (siis sisävaatteiden päällä) ja kaupasta lähtiessä laitoin vielä vaunuun lämpöpussin päälle :happy119 pakkasta oli yli 15 astetta ja kauppaan onneksi lyhkänen matka kävellen :)

Ihan tarkkoja lukemia en muista, mutta topan sisällä oli yli 20 astetta lämmintä ja vaunussa yli 10...
 
Takaisin
Top