Tammikuun tarinoinnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nakari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei liity mitenkään omaan isouteen tuo haluttomuus ku se oli alkuviikot pahimmillaan ja nyt alkaa jo helpottaa.. mies on älynny et ku tarpeeks kauan (viikon edellisestä kerasta) oottaa nii se tuntuu mustakin kivemmalle. Ei hänkään pysty nauttimaan jos musta tuntuu huonolle.

Joo siis aika menee kyllä todella nopeasti tällä kertaa. Ensimmäistä kun odotin niin tuntui että joko päivä kesti ikuisuuden ja rakenneultraankin oli todella pitkä aika. Nyt on sekin edessä jo kuukauden päästä enkä ole oikein vielä edes käsittänyt että tuolla vatsassa on oikeasti vauva.

Haluttomuutta oli mulla alkuraskaudesta, nyt on taas vähän kiinnostus herännyt ja joskus tulee jopa nähtyä ihan hurjia unia... RUOKAhaluttomuuskin on tullut tutuksi, ei oikein tee mieli syödä ja sitten huomaakin että vatsaa ihan särkee kun on jo niin nälkä. Paino oli ekassa neuvolassa jo noussut 5 kiloa mutta siitä taisi suurin osa liittyä turvotukseen koska nyt tuota painoa on ehkä normaaliin verrattuna +3-4 kiloa. Tosin sitä jäikin esikoisen ajoilta ihan kiitettävästi vyötärölle että ei tässä ole mitään kiirettä sen nousun suhteen!

Samaa mieltä tuosta ajankulusta...enää 5kk h-hetkeen.. KÄÄK! Mihin nämä viikot oikein vierii???

joo ja satuin tekemään sen virheen että katsoin jakson tuota meille tulee lapsi-sarjaa. Se sattui just olemaan se synnytysjakso ja siinä kaksi näistä kärvisteli tuskissaan ja huusi että tule jo ulos sieltä. Vähän kävi sellainen ajatus mielessä että voiskohan tän koko jutun vielä perua :D

Mä oon katsonut nyt hulluna synnytysvideoita netistä, auttaa jotenkin kummasti, mitä enemmän ymmmärtää tilanteen kulusta..ninkun virhetarjontaisten ulossaattamisesta jms mielenkiintoisesta! Huomaa ettei mahdottomia tilanteita olekaan! Kaikki ne natural-birth/vesisynnytys- videot on aivan mahtavia, tuo tosipaljon kannustusta omaan tulevaan koitokseen (vaikka sitä sairaalan sängyllä varmaan kärvisteleekin johtojen seassa..).
Mutta kyllä mä vähän etsin sitä cancel-nappia tässä synnytysasian lähentymisessä..

Ja kela nostaa osa-aikaisesti töitä tekevien kotihoidontukea! Jeei, tuli 60 egee lisää:p, ihan pääsee melkein rikastumaan..
Miten on sen tulevan kotihoidontuen kanssa, onko jollain jotain kuvaa siitä? Siis onko se nyt pakkojaettu puoliksi äidin ja isän kesken?:mad: KAIKKI ÄIDIT TÖIHIN VAAN JA VAUVAT TÄYSPÄIVÄHOITOON...näin se tuntuu yhteiskunta viestivän aika monessa nyt. Eikä siinä mitään, onhan näitä töitä tullut tehtyäkin, ja päivähoitopaikkoja käytettyä..
Äh, tekis niin mieli olla pitkään kotona..pitänee jotain yritystoimintaa kehitellä jos mielii pysyä edes laihassa leivässä..:scratch

Joo, toi hallituksen päätös tosta osa-aikaisen työn tukemisesta oli tosi hyvä päätös! Nyt siis saa enemmän rahaa jos tekee osa-aikaisesti töitä! :thumleft

Ymmärtääkseni tuota hoitovapaan pakkojakamista ei ole vielä lyöty ihan lukkoon, mutta muistaakseni muutokset astuisivat voimaan olikohan se nyt elokuussa 2015.
Minä sinänsä tuen sitä ajatusta, että isiä kannustettaisiin ottamaan enemmän vastuuta pientenkin lasten hoidosta, mutta en ihan ymmärtänyt tätä nykyistä (melko huonoa) tapaa tai suunnitelmaa...

Kiitos vastauksesta Satsuma- tuohan tarkottaisi sitten juuri niin että astuu voimaan kun nämä tulevat kullannuppuset on sen puolitoista v...saa sitten samantien siirtyä töihin. Mä en kyllä tykkää pakotteista "kannustimina",
mieluummin ruotsin malliin:_rr, siellä äiti ja isä saa molemmat "1,5v tuettua aikaa" yhtä lasta kohti..ja molemmat voi luovuttaa aikansa puolisolleen!! ajan voi myös käyttää vasta myöhemmin lapsen ollessa isompi..en ihan varma noista ajoista mutta tämänsuuntaista se on. ja aika paljon enemmän on isät kotona siellä.
porkkana voittaa kyllä kepin mennen tullen!
mun mielestä tällä esitetyllä mallilla rangaistaan rankasti niitä perheitä joissa äiti on perheen yhteisellä päätöksellä lastenhoidon päävastaava. Kyllä lisääntyy päivähoitopaikkojen määrä jos tuo päätös tulee voimaan. en ymmärrä millä laskutoimtuksella se on kannattavaa? Raha kai tässäkin ratkaisee.. varmaan ne äitien massiiviset verotulot painaa siellä vaakakupissa? Isien verotulot ei varmaankaan niin merkittäviä valtion kassassa..

Mun mielestä ruotsin malli olisi kyllä parempi, eikös siellä ole se 6+6+6 malli, eli äidille "pakolla" 6 kk, 6 kk saa jakaa kummalle vaan ja 6 kk "pakolla" isälle. Ansiosidonnaisella kaikki, joten tuetaan paremmin kuin Suomessa, ja isitkin voi ihan oikeasti olla kotona. :)

Mutta tuossa Suomen uudistuksessahan on ilmeisesti huhuttu, että ennen sitä siirtymisaikaa haetut hoitovapaat menis vanhan mallin mukaan. Mitään varmuutta tästä ei tosin ole.

Itseä tuo nyt ei niinkään kosketa, esikoinen meni tarhaan 1v 7 kk iässä ja todennäköisesti kuopuskin menee suht samoihin aikoihin. Siitä huolimatta tässä muodossa en tykkää uudistuksesta.

joo aika hullu tuo muutos, kuitenkin pitäisi olla perheen päätös että miten/missä/kuka niitä lapsia hoitaa. Mutta käsitin kanssa ettei siitä olla vielä tehty lopullista päätöstä, tai että sitä ainakin vielä muotoillaan ja päätetään yksityiskohdista. Joku mainitsi että voihan se isä sen tuen hakea vaikka äiti olisikin kotona, siis saa siitä kai sitten sen pienen rahallisen tuen vaikka äiti olisi käytännössä työttömänä. Tietenkin jos äidillä on vakituinen työpaikka odottamassa niin se ei onnistu. En tiedä sitten onnistuuko tuollainen käytännössä mutta samapa kai se kelalle on kuka sitä lasta hoitaa kunhan se ei ole tarhapaikkaa viemässä.

Aivan satsuma, siis 6+6+6, näinhän se meni..
meillä on lapset menneet hoitoon 11kk-13kk-14kk-18kk iässä, aika haipakkaan on itse tullut töihin siis takaisin suhittua, mutta nyt kun hommaa meidän (maa-)taloudessa riittää ihan kokopäivätyöksi asti yhdelle ihmiselle, meinaan, YRITÄN olla kotona ainakin 3v, ehkä 5v tai jopa forever jos tää "harrastus-sivutyö" vie ihan mukanaan. Ihan vaan kakkavaippa-pyykinpesu-ruuanlaitto ei kotona olemiseen mua pysäytä :grin.

miiuski, niin isä voi toki hakea tuen jos äiti on koton joka tapauksessa, ja näin kannattaa varmasti tehdäkin jos es työtön. Voisihan sen itsekin hakea töistä käsin jos lasta hoitais vaikka mummu?

Entä jos äidille ei vaan löydy töitä, onko silloinkin isän "pakko" pitää hoitovapaa?! Nämä on liian monimutkaisia asioita blondille :)

ei isän tarvitse pitää hoitovapaata, mutta kotihoidon tukea on oikeus saada kunhan lapsi ei käy kunnallisessa päivähoidossa, siis vaikka molemmat kävisi töissä. itse mietin tätä vaihtoehtoa jos oltais hommattu aupair lapsille kotiin..silloin sillä tuella olis voinut maksaa hänen "palkkaa".. mies ei kuitenkaan innostunut toisestakin naisesta täällä huusholissa :grin

No tulipa mieleen että saako muuten äitiyspäivärahaa vielä toissavuoden verotuksen vai onko sitäkin muutettu? Siis me saataisiin vuoden 2012 mukaan jos silloin tulot suuremmat kuin sen puoli vuotta ennen mammaloman alkua?

Hyvää alkanutta vuotta vaan kaikille tasapuolisesti :) täällä odotellaan niin malttamattomana rakenneultraa joka on 21.1.. Potkut on ruvennu tuntuun erittäin selvästi <3 tuntuu et nyt on pyörähtäny käyntiin tässä raskaudessa se kuherrus -aika, jaksaaa taas touhuta kaikkee ja muutenki on olot kaikinpuolin helpottunut. Koko ajan semmonen "ompa elämä ihanaaa!" Olo saa nähä kauan jatkuu :p

Karoliina; kannattaa kysästä kela-kertulta, itse kysyin kerroin sille opiskelu ja työssä oloaikani ja se vastas et korotettua äippä rahaa saan :) eli siis olin töissä 6/2012-9/2013 jonka jälkeen työttömänä ihan siihen asti kun vaavi syntyy. La 1.6.2014 :)

Takaisin