Tammikuu!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Toive3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi!

Hyvää Uutta Vuotta kaikille multakin! :)

Olin 2,5 viikkoa reissussa ja tultiin takaisin pari päivää sitten. Mulla oli tänään EKA ultra!! Olin jo alkanu pelätä, että onko tuolla mitään.. niin siellä se pikkuinen näkyi, kaikki oli kunnossa nt 1,5 mm ja liikkui todella paljon. Lopuksi vielä näkyi kuinka vauva haukotteli/avasi suutaan ja laittoi sitten peukalon suuhun.. niin ihanaa! Mua nauratti ihan kauheesti siellä ultrassa, kun jännitys purkautui.  Ihan uskomatonta, että tuolla kohdussa möyrii ja liikkuu pieni ihminen, vaikkei mitään vielä tunnukaan (siis liikkeitä).

Pahoinvointi on mullakkin helpottanut pikkuhiljaa, iltaisin vielä voi tulla pahempi olo. Ja uutena on tullut pahoinvointi syömisen jälkeen. Sain eilen taas pitkästä aikaa tehtyä hedelmäsmoothien, niin sen jälkeen ei kyllä tullut paha olo. Tissit on kasvanut ihan törkeesti, varmaan pari kuppikokoa. Mahakin on kasvanut, vaikka näyttää vielä vaan turvotukselta/lihomiselta.. iltaisin kun on oikein turvoksissa, niin muoto on vähän vauvamahan näköinen.

Mua ei jotenkin noi vaunu-asiat kiinnosta yhtää.. Huoh. Kai sitä on vielä niin täpinöissä tosta ultrasta. Ajattelin kuitenkin yrittää hankkia vaunut käytettyinä, jos mahdollista.

Mulla sama homma, oon kyllä vilkuillu vaunuja mutta jotenki ei vaan oo innostanu vaikka täälläkin niistä puhutaan. Mutta tietääpähän ainakin mistä löytää juttua sitten kun alkaa kiinnostaan enempi.

Mulla oli kanssa eilen eka ultra ja olin ihan innoissani ja pienihän se sielä pyöri niin kova vauhtia että hyvä kun mittoja saatiin :) 

Kävin lauantaina päivystyksessä kun oon pyörtyilly viime päivinä ja sellasia kuivumisen oireita ollut kun ei oo pahoinvointi hirveesti hellittäny ja oksentaa saa vähän väliä. Loistava läkäri sitten katto mm että onkohan mulla ehkä korvatulehdus tai ehkä poskiontelontulehdus vaikka flunssaahan mulla ei ollu. Huoh että välillä ärsyttää noi osaavat lääkärit, jouduin odottaan vielä 8 tuntia. Ja eilen sitten tietysti alko kurkku kipeytyyn ja tänään ei ääntä tullut niin uudestaan lääkärille vaan, tällä kertaa onneks omalle lääkärille.

Soitin myös neuvolaan ja kysyin sokerirasituksen tuloksia ja kaks ekaa arvoo liian korkeet, vaikka tosin tiesin sen melkein itekkin. Saa taas alkaa mittailemaan sokereita ja luultavasti insuliinikin tulee taas käyttöön.

Tosta sokerirasitukseesta sen verran, että onko se ``pakollinen`` kaikille? Vai vain silloin kun on syytä epäillä diapeettestä?

Mä en oo vaunuja ees aatellu vielä, kauheesti vaan tekis mieli mennä hipelöimään kaikkia vauvanvaatteita mutta kun ei ole aavistustakaan kumpi tulee, niin ajattelin yrittää hillitä itteni siihen saakka että on helmikuun lopulla käyty ultrassa jos saatais selville kumpi tulee...

Onko teillä mitään lisävitamiineja menossa nyt raskauden vuoksi? Ite oon yrittäny ottaa foolihappoa ja d-vitamiinia, mutta tuntuu että niist tulis huono olo vie herkemmin ku ilman... Saattaa olla toki että vaan kuvittelen. Onko teille sanottu neuvolassa et tartteis ottaa mitään?

Kiitos Jenayalle tietoiskusta :) Mä kävin just omalla lekurilla tän saamarin flunssan takia ja se katto että viimiset kokeet näyttää sen että oon sairastanu joskus vesirokon(tääkin oli mun yks stressinaihe) ja sano et hienolta näyttää muut arvot. Täytyy ihmetellä miks mun neuvolatäti ilmotti et nyt on vaan joku koholla muttei tosta vesirokko-jutusta mitään sanonu. Tsiisus näitten lääkäreitten kanssa!! Pitänee ens neuvolareissulla vaatia täys selonteko :D Flunssaan sain ohjeen testata nenäkannua ja ootella, parempi tietty välttää antibiootteja... On kuulemma harvinaisen sitkeetä virusta liikkeellä, ja sitä mahatautia mistä täällä oli joku saanukin jo osansa, tosi kiva...

Tosta sokerirasituksesta, (mulla on se torstaina eessä yööök!) en ite joutunu siihen esikoisen kanssa, mutta eikö ne aika herkästi lähetä siihen jos vaan joku syy on? Ja lisävitamiineista, mä vedän ite D-vitamiinia, kalaöljyä, kalsiumia ja C-vitamiinia. Alotin noi kylläkin reuman takia mutta D:tä ja kalsiumia ainakin ottaisin joka tapauksessa. Voimia joka iikalle alkavaan viikkoon :)

Daru, odotusajan vitamiineja on ihan erikseen. Esim. Multi Tabs; raskaus ja imetys. Niitä mä olen kummassakin aiemmassa raskaudessa syönyt, yksi tabletti päivässä. Siinä on kaikki tarvittavat perusvitamiinit raskausajalle. Nyt täytyis kans käydä ostamassa purkki niitä. 

ON; Voi että voi jännittää huominen nt-ultra! Onneks aika on heti aamulla. 

Pelokas, en oo ihan varma onko pakollinen mutta sitä mun käsittääkseni suositeltava ainakin kaikille. Mullakin ekassa raskaudessa menin just vaan suosituksesta ja löydettiin rd, nyt jouduin jo aikasemmilla viikoilla rasitukseen ja taas varmaan sama vaiva :( Mutta pieni paha se kuitenkin on kun ajattelee mitä siitä saa.

Niin ja lääkäreistä vielä sen verran, et päivystyksessä jut otettiin kaikkia kokeita ja sit lääkäri sano vielä että tulehdusarvo koholla mutta ei se varmaan haittaa! :D

Ihanaa alkanutta vuotta kaikille odottajille! :-)
Täällä on oireet alkaneet helpottamaan sen verran jo, että välillä ei edes muista koko masukkia :) Pahoinvointi on minimissä, mutta univaikeudet pahenee kokoajan mikä on kurjaa. Täytyy varmaan torstaina neuvolassa mainita asiasta.

Oon niin kahen vaiheilla nyt kun oon lukenu tohon odotusblogi-keskusteluun linkitettyjä blogeja ja toisaalta tekis ihan hirveesti itekin kirjotella omista raskauskuulumisista, mutta en osaa päättää aloittaisinko kokonaan uuden blogin jolloin suojaisin anonyymiyttäni vai alkaisinko kirjottamaan tästä mun nykyiseen blogiin (joka on tosin tällä hetkellä tosi kuollut kun ei oo ollu mitään kirjotettavaa..). Raskaus ei enää oo ollu mikään salaisuus, mutten sitä oo hirveesti kuuluttanutkaan ja toisaalta just se, että se ei ois enää mitenkään anonyymia. Hmm..

Tosta sokerirasituksesta.. Eli ei kaikki siihe automaattisesti joudu, mut jos on ns. sukurasite, ylipainoa(BMI yli 25) tai ikää yli 30-35 ni sit laittavat mielellään sokerirasitukseen.

Itse jouduin esikon aikana koska isälläni, miehen äidillä ja isoäidilläni on Diabetes.

Ekalla kerralla arvot oli hyvät, mut toisella 1h arvo oli 0,2mmol/l koholla, jonka takia jouduin mittailemaan verensokeria. Typerää mielestäni koska tuo arvo oli ihan älyttömän vähän koholla. Loppuraskaudessa jouduin/pääsin painoarvioon, koska sokerivauvathan voi kasvaa isoksi, tytön painoarvio oli 2700g.
Tyttö syntyi seuraavana päivänä ja painoi alle 3 kiloa.

Joten nyt selvisin neuvolassa puhumalla pois tästä ekasta sokerirasituksesta, joudun vasta rv 26-28 testiin.
Ja ens kerralla en pese hampaita pepsodentilla ennen koetta, koska oon varma et se vaikutti silloiseen tulokseen :D

Tuon sokerirasituskokeen käytännöt lienee vähän kuntakohtaisia. Täällä kaikki yli 25 vuotiaat joutuvat sokerirasitukseen. 

Vitamiineista minäkin oon syönyt tuota Multitabsin raskaus ja imetys. D-vitamiinihan ainakin on talvella suositeltua raskausaikana. Kalsiumia en oo syönyt erikseen, kun käytän muuten paljon maitotuotteita. :)

Niin kai ne on kun ite asuin kuitenkin tampereella ekaa odottaessa, oli 19, normaalipainonen eikä sukurasitetta. Mutta oon ihan tyytyväinen että menin kun tarvin viimeks insuliininkin ja 40+1 olin äippäpolilla, pojan painoarvio oli 3800, synty seuraavana päivänä ja paino oli 4030g. Mulla onneks oltais muutenkin muutaman päivän päästä käynnistetty, voin vaan kuvitella minkä kokonen hän olis ollu jos olis syntyny vaikka 42+0 :D Painoo kun pienelle tuli just kolmena viimesenä viikkona mahassa ihan järkyttävästi.

Mutta inhottavahan se sokerirasitus on että en minäkään sinne turhaan haluis mennä. Nyt onneks taas menin, oon nyt tässä jo kotona mittaillu ja on kaikki arvot ihan päin honkia syömisistä huolimatta..

Mä ainakin joudun ylipainoisena siihen sokerirasitustestiin.

Tänään toinen visiitti lääkärille ja diagnoosina ylähengitystieinfektio. Raivostuttavaa, eilen siis koitin palata kolmannen kerran loman jälkeen töihin ja kuumehan mulla taas nousi muutaman työtunnin jälkeen. Antibiootit sain viime torstaina mutta ne eivät selvästi ole tepsineet. Lääkäri olisi halunnut tänään samantien punkteerata nuo poskiontelot, mutten antanut. :D Loppuviikko sairaslomaa ja onteloiden huuhtelua ainakin kaksi kertaa päivässä nenäkannun avulla. Ensi viikolla sitten punkteeraus edessä, jos kuume vielä nousee.. Laittoipa lääkäri lähetteen verikokeeseenkin tulehdusarvojen ym. tarkistamiseksi, viime viikollahan meinasin pyörtyä kesken veriseulan ottamisen. Mukavaa tämä sairastelu!

ÄÄÄ!! En meinaa pysyä housuissani täällä, meillä nt-ultra huomenna kahden jälkeen ja mä melkein lasken tunteja täällä! :) Meillä kun ei tosiaan varhaisultraa ollu ollenkaan, niin tämä on eka kerta kun näemme pikkuiden... <3 ja kuulemme veriseulojen tulokset, huih! mutta uskomme kyllä täysiä että terve lapsi sieltä tulee, että sinänsä ne ei jännitä..suuntaa antavia nekin ilmeisesti vaan on(ellei oo rajusti kohoneeet), siinä mielessä mun mielestä hassua että niitä edes tehdään jos niiden tulokset on tosi epävarmoja...mutta ihaninta nähdä rusina ja ihanaa myös että avomies pääsee mukaan :) ><3>

Ite en edes ottanu niitä veriseulontoja. Ainoa mikä otettiin meillä oli niskaturvotus :) ja sekin oli 0.7! Juurikin siks jos ne näyttääkin ihan tyhmiä lukemia, ja sitt ei ookkaan mitään hätää... Samaa mieltä,että aika hassua on juu!

Mutta siksi juuri ne seulat on vapaaehtoisia jos ne tuntuu hassulta, niitä ei tarvitse ottaa! :) 
Se on täysin vapaaehtoista. 

hei mammat!
Liityn nyt vasta keskusteluun mukaan vaikka olenkin lukenut näitä paljon jo marras -ja joulukuussa.
2kk saikun jälkeen takasin töihin, huhhu että on rankkaa, selkää särkee ja väsyttää nii paljon että samantien päikkäreille kotiin tultua tai sitten jo pikkukakkosen jälkeen nukkumaan.
Oireitakin on vielä jonkin verran, ällöttää ja väsyttää lähinä.
Mutta hei, onko muilla sellanen epätodellinen tunne siitä että on raskaana? Siis vaikka oireita on ollu vaikka muille jakaa ja ultrissa on käyty hämmästelemässä niin en silti vaan tajua että mun sisällä on vauva!?
Ja kun kattoo noita oman sivun sitä animaatiota että kuinka pitkällä jo ollaan ja kuinka iso vauva on nyt niin en silti tajua! haluaisin tajuta niin voisin rakastaa jotenkin masukkia enemmänn.. toivottavasti viim sitten kun masu alkaa kasvaa enemmän.

Ultrassa käytiin tänää, pikkuinen vastasi jo vkoa 11+5 ja la muuttui siis 25.7 ei 29.7 mitä aiemmin sen parempi, muuten tässä kärsitää joka pv pää ja selkäsärystä, ku ei oikein panadol auta.

Meillä pamahti tänää viikot 14+0 ja sen kunniaks lääkärii!! Nii kova stressi että mahaan kävi sattumaan... Eli stressilomaa tää viikko! Ah, saa nukkua <3 :D 

Helou!

Ootteko jo ostaneet äitiysvaatteita? Mua on alkanu niin paljon ahdistamaan ja kiristämään kaikki vanhat vaatteet. :/ Pitäis vielä yrittää muutama viikko töissä peitellä, eikä löydy mitään mikä tuntuis mukavalta päällä. Tuntuu, että kaikki vaatteet puristaa jostain. Farkkuja en haluais laittaa enää ollenkaan!! Tänään koitin käydä ostamassa isompia vaatteita, mut kerta kaikkiaan mikään ei tunnu hyvältä päällä. Tilasin muutamia äitiysvaatteita nettikaupasta, pitäis hakea ne postista joku päivä. Ei vaan viitsis niitäkään vielä käyttää, kun pitää töissä vielä salailla. :/

Tulipas avautuminen.

Takaisin