Tammikuu!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Toive3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Iloista alkua tälle elämämme vuodelle! Onnittelut hyviä ultrakuulumisia saaneille ja tsemppiä jännitykseen ultraa vielä odottaville!

Kerroin tänään uutisen esimiehelleni, joka sanoi jo odottaneensakin, milloin tulen kertomaan. Pikkujoulukäyttäytymiseni lienee siis jäänyt mieleen.:-)

Ninspe, mun ystävällä on noi emmaljungat ja oon käyny niit koeajaa ja tuntui kyl todella vankoilta ja samalla kevyiltä työntää, joten suosittelen! :) Ja kovalla kopalla on myös tosi tilavat :)

Turvakaukaloista, esikolla oli käytössä Brion Primo Safe + isofix-telakalla ja on ollu superhyvä, vastasyntyneelle hyvä asento ja meillä ainakin meni vielä reilun vuoden ikään asti, eli on myös tilava.

Kaukalo on jo vm-08, joten ajattelin nyt ostaa uuden kaukalon, saan valita jonkun kivemman värin ;) Hyvä puoli on se, ettei tarvi ostaa uutta telakkaa, uusi kaukalo ja vanha telakka kun sopivat yhteen :)

Mä olen kanssa jo surffaillut vaunuja. Pitää varmaan keväämmällä mennä johonkin liikkeeseen kyselemään lisää, koska olen aika pihalla kaikista ominaisuuksista. Että mikä on meille tärkeää oikeasti ja mikä ei. Liikumme tosi paljon julkisilla ja jalan, joten vaunujen tulisi olla ainakin kapeat ja ketterät - turvalliset tietysti ennen kaikkea. Harkitsen sekä uusia että käytettyjä.

Neeuska, meillä myös Brion Primo turvakaukalona ja telakalla. ;D Hassua miten samat vaunut ja sama telakka!! :D No joo, meillä mallia 2010 ja tyytyväisiä ollaan oltu. Mietin nyt että pitäisikö uus ostaa tulokkaalle vai menisikö vielä sama yhden käyttäjän? 
Eli minäkin voin suositella tuota kaukaloa. 

Hemppa, On kyllä hyvät valinnat teilläkin :)

Toi meidän kaukalo on ollu jo 4 lapsella, ja jossain taisi olla joku raja että yli 8 vuotta istuinta ei saisi käyttää, koska muoviosatkin vanhenee, joten ei ole enää turvallinen. No kaukalohan on nyt 5 vuotta vanha, mut täytyyhän uuden tyypinkin jotain uutta saada ;)

Nopeasti kommentoin tuota turvakaukalo-asiaa. Meillä oli esikoisella britaxin babysafe kaukalo lainassa kavereilta ja ostettiin siihen itse isofix-telakka. Oltiin tosi tyytyväisiä ja ajatuksena onkin ostaa sama kaukalo nyt tälle kakkoselle. Telakka on kyllä tosi kätevä, suosittelen. Helpottaa kummasti lähtemistä, kun kaukalon voi vaan napsauttaa paikoilleen :)

Telakkaa kehuen vielä, että on todella helppo asentaa paikalleen ja varsinkin, jos on yhtään selkä kärsinyt raskauden aikana tai muuten ni on ihan ehdoton ykkösvalinta!
Autosta riippuen on meinaan välillä sellasta säätämistä ja kiskomista että saa sen turvavyön laitettua kaukalon ympärille. Varsinkin joissain vanhemmissa autoissa on aika lyhyet turvavyöt, eikä meinaa mahtua kaukalon ympärille. :/

Mukava kuulla telakoista. Olenkin miettinyt kannattaako sellasta hommata kun ei ole niistä mitään kokemusta. Esikoisen kaukalo pistettiin autoon pelkillä turvavöillä kiinni mutta nyt kun joutuu uuden turvakaukalon ostamaan niin mietin kannattaako siihen sitä telakkaa ostaa. Kuulostaa kuitenkin siltä että pitää tosissaan harkita sellasen ostamista :)

Ihan mielenkinnosta mitkä orat teillä on? Olen itse miettinyt oran taigaa tai jovi aireja.

Kukkainen, meillä On Ora Taiga vm. -11 ja täytyy kyllä kehua, että on todella hyvät vaunut, ajatellen suomen talvikelejä ainakin! :)

Tosin jos nyt saisin valita niin olisin ottanut kovan kantokopan pehmeän sijaan, olis ollu tilavampi silloiselle talvivauvalle. Mutta nämä on ihan makuasioita :)

Hei, ultrassa kaikki ok! <3 Heti tuli hirvee halu huutaa kaikille et meille tulee vauva!! Maltoin mieleni, eihän tässä kiire.

Vaunuista, meillä on emmaljungan yhdistelmät sport rungolla ja kova vaunukoppa oli kyllä ehdoton talvikeleissä. Poika matkasi vaunuissa vajaa 8kk:seksi ja sit vaihdettiin ratasosa.

Ratasosaan en ollu yhtä tyytyväinen, eivät ole yhtä jämäkät kuin kopan kanssa. Ja kävipä kerran niinkin että pojalla oli kasvot menosuuntaan ja munn olkalaukku (jossa oli ihan normitavarat) roikkui siinä työntöaisan päällä ja kun poika kiipesi pystyyn humpsahti vaunut nurin, onneksi mies reagoi nopeasti ja mitään vahinkoa ei syntyny!! Siitä viisastuneena poika on nyt kulkenu selkä meno suuntaan. Lisäksi emmaljungan ainakin tämä malli on aika painava,eli matkarattaat kulkee sitten auton mukana..Itse en jaksa pusertaa niitä kunnolla autoon.

Muutoin ok, kankaat ja säädöt!

Vinkkinä vielä vaunun ostajille että kannattaa miettii just kuinka paljon tarvitsee vaunuja esim. kaupungilla, julkisissa, maastossa, lumella, sohjossa, kauppa kassien kanssa vai kenties juoksiessa. Eri toimintoihin kun kuitenkin jotkut vaan soveltuu paremmin. Ja yks kriteeri on tietysti et mahtuuko auton konttiin helposti vai täyttääkö se koko tilan. Reissuun lähtiessä konttiin pitäisi mahtua muutakin. (tästäkin syystä matkarattaat on kiva lisä)

Nyt olen katsonu sisarusrattaita. Haluan vierekkäin istuttavat ja niillä pitäisi sitten kulkea talvikelissä kauppakassien kanssa.

Turvakaukalon ajattelin hommata uutena, jälleen myynti arvo sitten parempi ja näin ollen kaukalon käyttöhinnaksi ei tule paljoa. Hakusessa vain on vielä malli. Lueskelin testituloksia ja yhdeksi suosikiksi nousi olikohan acon, onko kellään kokemuksia?? Haluaisin kuitenkin tilavan jotta mahtuu myös talvikuukaudet sitten hyvin.

Molemmilla pojilla on siirto kuitenkin tullut jo 8kk isompaan istuimeen kun jalat ei ole enää mahtunu kyytiin ja painon puolesta on voinut siirtää.Uskosin et tämän kanssa mennään samalla kaavalla.

Noista vaunuista vielä, ite päädyin malliin missä on kolme isoa pyörää, ja siis kääntyvä, lukitettavissa oleva se etupyörä. Me asutaan lähiössä, ja esikoisen kanssa kuljin paljon kaupungilla niin koen turhaks hirveitten hyökkäysvaunujen hankkimisen. Ja eipä tarvi sit erikseen ostaa taas kevyempiä rattaita. Mut niinkun tossa aikasemmin joku jo sano, kannattaa tosissaan miettiä sitä missä se oma kulkeminen pääosin tapahtuu. Huh, mä olin jotenki aatellu et ihanaa, ei tarvii paljon mitään hankkia kun esikoiselta on jääny roinaa, mut sitten ku aloin miettiin, tarvis ainaki ne vaunut, kaukalon, sängyn, seisomalaudan yms.. no, onneks on maailman parhaat työsuhde-edut :D nii ja kaukaloista piti viel sanoa että telakka on ihan loistava, kaukalo on myös aina turvallisin telakan kanssa. Jos omistaisin auton hankkisin ehdottomasti joko maxi-cosin cabriofixin tai britaxin baby safe +:n telakalla. Autottomana vähän kirpasee ylipäätän hankkia istuin mut pakkohan se on.. Britaxin Standardia harkitsen, se ois tilava, hyvä ja suht edukas. Menipäs varustelupostaukseksi tämä :D pitää kyllä suitsia itteä ettei liikaa innostu kaikkea hamstraamaan, mulla on vieläkin joku epäilys että uskaltaako tässä vielä riemuita. Maha on kyllä kasvanu, voi tsiisus! Näyttää ku oisin jo puolessa välissä! ;) oon kans kovasti koittanu liikkeitä tunnustella, jotain hipasuja oon luullu tuntevani. Niitä kyllä odotan, sitten kun ne tuntuu niin vauvakin tuntuis todelliselta :)

Mielenkiintoista lukea vaunuista ja turvakaukaloista, itse en ollutkaan miettinyt sitä telakkasysteemiä autoon, mutta sehän vaikuttaa aika kätevältä.

En vielä uskalla lähteä vakavasti suunnittelemaan vaunuja tai muuta, en ole vieläkään päässyt ultraan vaikka olen odottanut kutsua jo kuukauden verran. Nyt on viikkoja 11+1 enkä ole vielä saanut varmuutta että kyseessä ei olisi tuulimuna, välillä olen aivan paniikissa..

Minähän kävin yksityisellä ultrassa rv 5+1 jolloin sain tuomion: menee kesken 80 % todennäköisyydellä koska sikiökaikua ei kuulunut. Sain lähetteen verikokokeisiin, mutta lähete palautettiin koska kuulemma rv 5 ei kuulukaan vielä nähdä mitään.. Olen siis kiltistä odottanut ensimmäistä ultraa, mutta kohta menee hermot! Mitään ei ole vielä vuotanut ulos ja raskausoireita on, mutta tuulimunahan on vielä mahdollinen.. Pitää tänään soittaa neuvolaan ja selvitellä mistä on kyse, onko paperit jäänyt johonkin pödälle lojumaan.

Mutta olen ilolla lukenut muiden ultrakuulumisia ja hyvä että suurin osa on saanut hyviä uutisia!! Toivottavasti minäkin saan kirjoittaa hyviä uutisia tänne piakkoin ja ruveta suunnittelemaan vaunujen hankintaa! Että tällaisia tammikuu-kuulumisia täältä..

Mäkin haluaisin kolmipyöräiset rattaat, Teutonian sellaisia himoitsen, mutta ensi talvea ajatellen en taida uskaltaa. Niitä joutuisi sitten kiskomaan takaperin aamun hangessa... Kesällä menisi jotkut ihanan näppärät rattaat, mutta vaikka ihan (esi)kaupunkialueella asutaan, niin talvet on kyllä hankalat. Toisaalta voisin tietysti miettiä, että sellaisina aamuina lähden vaan aina autolla, kun autokin on kuitenkin aina käytössä. Täytynee ehkä vielä miettiä.

Meillä pojat on siirtyneet turvakaukalosta istuimeen 9kk iässä, kun alkoivat hermostua siihen, etteivät nähneet auton ikkunasta kunnolla ulos. Vaunukoppa taas on jätetty 4-5kk iässä molemmilta pois, kun eivät enää suostuneet siellä makaamaan. Esikoinen etenkin oli puolimakaavassa asennossa 4kk iästä asti (paitsi nukkuessaan). Esikoista en myöskään tuon jälkeen enää uskaltanut nukuttaa ilman valjaita, kun puski niin kovasti ylöspäin, oli hyvin varhainen liikkeellelähtijä. Kakkonen oli laiskempi tapaus :). Haluaisin yhdistelmiin kovan kantokopan, jonka saa näppärästi mukaan tarvittaessa ja on vähän viileämpi kesävauvalle kuin pehmeä kantokoppa.

Neuvolassa kävin siis extra-käynnillä eilen. Hemoglobiini oli sittenkin ihan ok (120), eli eipähän tarvitse sitä rautaa vielä syödä. Ilmeisesti heikotus johtuu vaan siitä, että syön niin kamalan vähän. Paino oli mennyt alaspäin. Ja influessarokotteen sain, pojatkin olisivat saaneet, mutta en viitsinyt ottaa kun en ollut keskustellut asiasta miehen kanssa. Mutta sanoivat neuvolasta, että koska tahansa voi tulla ottamaan, täytyy sitä vielä miettiä. Sydänäänetkin kuunneltiin ja siellähän se vauvan sydän jumpsutti :).

nygr86: Kyllä sulla on hevosen hermot kun kiltisti vaan olet odotellut kutsua. Mä olisin jo soittanut aikoja sitten ja selvitellyt asiaa.

Toivottavasti tänään tulee asioihin jo selvyyttä ja saat ajan piakkoin sekä neuvolaan että niskapoimuun.

Hupsheijaa, me mentiin ja tilattiin yhdistelmävaunut netistä. :D

Nopeaa toimintaa, tiedetään, mutta vastaan tuli meidän mielestä niin hyvä tarjous, ettei sitä voinut sivuuttaa;

http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=1842

Tällaiset pitäisi siis tulla meille suoraan kotiin ensi viikolla. Ei todellakaan pahanhintainen, kun KOKO setti maksoi alle 600 euroa! Olin jo etukäteen haaveillut noista vaunuista Brion sivuilla, mutta niiden hinta on ollut niin suolainen muissa paikoissa, etten voinut kuvitellakaan saavani noita.

Luin netistä varmaan tunnin verran ihmisten kokemuksia sekä noista rattaista että kyseisestä verkkokaupasta. Miehen kanssa tarkistettiin Kaupparekisterin sivuilta, että tuo Vauvatar Y-tunnuksineen löytyy rekisteristä ja siksipä uskallettiin laittaa tilaus menemään.

Ollaan joo etuajassa - mies jo mietti, että mihin kätketään nuo rattaat puoleksi vuodeksi :D - mutta olisihan noi jokatapauksessa pitänyt jossain vaiheessa ostaa! Nyt vain toivotaan, että vaunut todella täyttää meidän odotukset ja toimivat hyvin meidän arjessa. :)

Pidättekö meitä ihan hulluina, että toimittiin näin nopeasti? Epäilys alkaa nostaa päätään, että voiko meillä oikeasti käydä näin hyvä tuuri vaunujen löytämisessä pilkkahintaan..

Heippahei! emoticon
Ajattelin nyt vähän aktivoitua kirjoittamaankin, silloin tällöin oon käynyt lueskelemassa, mutta joulukuu meni niin kovasti töissä ja pahoinvoidessa, ettei sitten tullut juuri kirjoiteltua.

Hankinnoista: meillä on ainakin vielä toistaiseksi ollut ajatuksena, että kaikki on jo olemassa ton edellisen ipanan jäljiltä MUTTA jos tuleekin tyttö, niin kaipa sitä joutuu jotain tyttöjuttuja vielä hankkimaan erikseenkin. emoticon  Pojalle kyllä kaikki mahdollinen pitkälti on jo olemassa, mitään en oo antanut/myynyt vielä pois.
Meillä kyllä oli jo tuon edellisen kohdalla periaatteena, että kaikki hommataan käytettynä, ja niin on hommattukin. Mut toki sen verran hyväkuntoisina, että menee vielä seuraavallekin mainosti.

Niin, paitsi ne tuplarattaat emoticon. Meidän kummitytön vanhemmilta varailtiin niiden Phil&Teds tuplia jo viime kesänä, eli varmaankin saadaan/ostetaan heiltä semmoset sitten tässä jossain vaiheessa. Siellä esikoinen täyttää parin viikon päästä jo 4v, joten eivätköhän ne ensi kesäksi sieltä jo jouda emoticon

Neeuska: Olinkin katsovinani, että niissä on ihan kunnot renkaat ettei juutu ihan heti lumeen kiinni :) Olin itse ajatellut sitä kovaa koppaa, koska meillä on jo lämpöpussi niin ei tarvita toista. Jotenkin se kova koppa tuntuis muutenkin ajatuksena sopivammalta. Hyvä kuitenkin, että on vaihtoehtoja olemassa ja saa itse päättää kumpi tuntuu paremmalta :) 

Olen ehdottomasti sitä mieltä et se kova koppa tosiaan on parempi valinta! :) Itse ajattelin mennä kyselemään, josko niihi sais ostettua jälkikäteen sen kovan kopan, Taiga merkkiä kun on myynnissä edelleen.. Enkä usko että kovin paljoa muutoksia vaunuihin ole tehty, paitsi värivalikoima tietty :)

Meillä myös Ora Taiga 2010- malliset kotona. :) Ja meillä on pehmeä kantokoppa, on toiminut niin kesävauvalla kuin talvivauvalla! Ja kun vauva kasvaa, ottaa pehmeän kantokopan pois ja vuoraa pelkän ratasosan vielä peitolla/viltillä niin ei ole pelkän pohjan päällä. Meillä tosiaan kuopuksella oli käytössä pehmeä koppa 4kk asti jonka jälkeen ei yksinkertaisesti viihtynyt enää makuuasennossa ja sen jälkeen alettiin pitää puoli-istuvassa asennossa. Esikoinen taas meni talven yli, oli noin 8kk kun pehmeä koppa otettiin pois ja hyvin mahtui olemaan siellä. :) 
Mutta jokainen ottaa sen mikä omasta mielestään on toimivampi. :) 

Ja tosiaan, Taigat ei kyllä juutu lumeen, me joskus jouduttu työntämään 30cm lumessa tai sohjokelissä, hyvin on päässyt. 

Neeuska, hyvä että valaisit tuossa kaukalo asiassa, eli hyvillä mielin voidaan vielä kolmaskin kuljettaa samalla kaukalolla kun tiedän ettei sitä varmasti oo kolaroitu ja aina on sisällä lämpimässä säilytetty yms.. :) 

Tiinao_O, jos te koitte että vaunut voi ostaa jo nyt niin ei siinä ole kenelläkään mitään sanomista. Parempi sillon ostaa kun sopivat löytyy sopivaan hintaan. Eli ei kukaan sua hupsuks luule :D 

Takaisin