Tammikuisten höpinäketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jadine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos Stellaris tsempeistä ja myötätunnosta tuohon aivosumuun! 😂👍 Nt-ultrassa oli kaikki mallillaan, jäi kyllä hyvä mieli. Pieni ihminen vastasi ilmeisesti viikkoja 11+6 eli kolme päivää enemmän kuin aiemmin katsottiin, mutta la pysyi vielä ainakin samana. 🥰 Hauskasti hän siellä heilui ja myllersi, pienen pieni nenä myös erottui. Tuli ehkä hieman kärsimätön olo, kun tahtoisi saada vielä paremman näkyvyyden pieneen ja edes yhdet ultrakuvat kotiin. Pitää alkaa perehtymään yksityisiin, meidän julkisella on lääkärin sanoin on niin huonot koneet että ultrakuvia ei saa muuten kuin kännykällä nappaamalla. 🥺 Onkos muut saaneet alkuraskauden ultrakuvia kotiin, vai onko pitänyt mutkata yksityisen kautta?
Kiva kuulla että kaikki hyvin 😊 Mutta onpa outoa ettei saa ultrakuvia kotiin. Mun siskokin sai joskus yli 10 vuotta sitten ja tosiaan itse saanut nyt molemmissa raskauksissa.

Kiitos Stellaris tsempeistä ja myötätunnosta tuohon aivosumuun! 😂👍 Nt-ultrassa oli kaikki mallillaan, jäi kyllä hyvä mieli. Pieni ihminen vastasi ilmeisesti viikkoja 11+6 eli kolme päivää enemmän kuin aiemmin katsottiin, mutta la pysyi vielä ainakin samana. 🥰 Hauskasti hän siellä heilui ja myllersi, pienen pieni nenä myös erottui. Tuli ehkä hieman kärsimätön olo, kun tahtoisi saada vielä paremman näkyvyyden pieneen ja edes yhdet ultrakuvat kotiin. Pitää alkaa perehtymään yksityisiin, meidän julkisella on lääkärin sanoin on niin huonot koneet että ultrakuvia ei saa muuten kuin kännykällä nappaamalla. 🥺 Onkos muut saaneet alkuraskauden ultrakuvia kotiin, vai onko pitänyt mutkata yksityisen kautta?

Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! ❤️

Onpas outoa, että ei saa ollenkaan kuvia mukaan. 😯 Täytyy olla tosi vanhat laitteet. 🤔

Me ollaan saatu joka ultrasta kuvia mukaan. Niin yksityiseltä kuin myös kunnallisista seulontaultrista.
Niissä huomaa kyllä eron, että yksityisen kuvat ovat tarkempia.

Kiitos vielä! 😍 Joo, mua kyllä harmittaa että ei saada fyysisesti niitä kuvia, että voitais kotona vielä yhdessä ihmetellä. 🥺 Kuitenkin kolmesti jo ultralla kurkittu, onneksi puhelimella saa räpsittyä sen mitä muistaa ja ehtii kaiken keskellä, vaikka ei ne ihan korvaa sitä "paperipalaa".

Huvittavaa on se, että itse olen samassa laitoksessa aikanaan syntynyt ja minusta kyllä löytyy ultrakuvat, mutta kaipa se vaikuttaa kun synnäri lakkautettiin, voisin kuvitella ainakin? Kerrottiin tänään vanhemmille tästä pienestä ja samalla tulevan mummon kanssa katsottiin niitä vanhempia äitiyskortteja ja ultrakuvia, oli kyllä ihanaa. ♥️

Täytyy paikata kaipuu sillä yksityisellä, jos ei malta odottaa rakenneultraan, joka tapahtuu toisessa kaupungissa ja paremmilla välineillä. 😁 Ei nyt maailma kaadu, mutta silti hieman harmittaa.

Hei
Kunhan nyt nt-ultrassa käyn seuraavan kahden viikon aikana, niin saatanpa minäkin pompata helmikuista tänne.. varhaisultran perusteella LA olisi 30.1 nyt jossain papereissa jopa 3.2...

Ihanaa tammikuinen, että kaikki on hyvin! 😊
Nt-ultra lähestyy mullakin (ti 12.7), mutta nyt en tiedä, pääsenkö sinne, kun olen kipeänä.

Ja voin kertoa, että alkoi huolestuttaa, kun luin, että kuume voi olla haitallista sikiölle. Onneksi siinä puhuttiin vain korkeasta (yli 38,5 asteen kuumeesta), eikä mulla ollut noin korkealla.
Alkaa tuntua, että harva se päivä tulee uusi asia, jolle on altistunut ja sitten jälkeenpäin lukee, että voi olla haitallista. Miten tämän syyllisyyden kanssa pystyy elämään, kun koko ajan pelkää, että on vahingoittanut vauvaa jotenkin? 😰

Hienoa tammikuinen, että ultrassa oli kaikki hienosti! 💛

Ja voi harmi esmema, kun oot sairastunut! Toivottavasti kuume pian hellittää ja pääset ultraan. Olen ymmärtäny, että pieni kuume ei haittaa. Mulla oli kans ihan alkuraskaudesta pari päivää kuumetta ja säikäyttihän se, mutta ilmeisesti se on aika yleistä kuitenkin ja sikiö siitäkin huolimatta pärjäilee. ☺️ Kovasti paranemisia! ✨

Mitenkäs te kaikki olette voineet? 💕

Minä eilen sain esimakua liitoskivuista, joita ei ennen ole ollutkaan. Päivän aikana tuli käveltyä aika paljon niin kivut iski kyllä kunnolla. Tänään on pystyny lepäileen ni levossa helpottanu. Pahoinvointi on myös helpottanu aika mukavasti jo. Välillä pää on melko kipeä ja väsymys on ihan jäätävä. Mulla on ollu ferritiini melko alhaalla jo ennen raskautta niin taitaa nyt olla rautatankkauksen aika. Ootteko muut ottanu lisärautaa raskauden aikana? HUS:n alueella oon saanu vähän ristiriitasia neuvoja, neuvolassa ei suositeltu lisärautaa, kun taas lääkäri sitä määräsi.

• Tykkään
Reaktiot: MMV
Mulla on ollut aika "rankka" viikko. Alkoi kolmen päivän työreissulla Pirkanmaalla, siitä melkein samalla vauhdilla Pohjois-Savoon sukuloimaan. Kävin myös heittää lenkin Keski-Suomessa, jossa kävin pienellä sisävesiristeilyllä ja lopuksi vielä Pohjois-Karjalaan festareille, josta kotiin Uudellemaalle. Huh! Ennen tollaset reissailut ei oo tuntunu missään, mutta nyt väsytti ja turvotti tuplasti (ellei jopa triplasti) enemmän kuin yleensä. 😅 Onneks ens viikko on lomaa eikä suunnitelmia kuin yhdelle päivälle!

Tuli tän viikon aikana myös syötyä tosi huonosti. Roskaruokaa ja höttöhiilareita. Nyt etenkin maha pömpöttää aika hurjasti. 😅 Mulla on maanantaina neuvola, joten vähän huolettaa, et toivottavasti mun paino ei oo liikaa noussu. Puolessa välissä reissua kävin vaa'alla ja huomasin et oli siinä vaiheessa tullu 4 kiloa lisää ekan neuvolan mittauksista. Nyt en ihmettelis jos on tullu vielä siitäkin kilo (tai enemmän) lisää. Onks teillä muilla miten paino noussu ja maha alkanu näkyä? Tai muistaako joku edellisistä/edellisestä raskaudestaan, et kuinka paljon sitä painoa kertyi ensimmäisten 14 viikon aikana? Että mahtaakohan mun 5-6 lisäkiloa tässä vaiheessa olla ok. 🙈

En oo ottanu lisärautaa, mutta aloin just viikonloppuna miettiä et täytyy varmaan käydä nyt mahdollisimman pian kilppari- ja ferritiinilabroissa, koska on niiden suuntaan olevia oireita (hiustenlähtöä, palelua, hikoiluttomuutta, väsymystä jne) ja kun lähisuvussa on sekä raudanpuutetta että kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia.

Tammikuinen: ihanaa, että kaikki oli hyvin!🥰 Ja onpa kumma ettei saanut kuvia! Mä sain ekassa raskaudessa jopa päivystyksessä kuvia mukaan kun menin verenvuotojen takia näytille.

Esmemea: voi toivottavasti paranet ennen ultraa! Ja pikkukuumeesta tuskin mitään haittaa on. Oon kans aika kova stressaamaan kaikkea ku mietin miten minun päätösten ja käyttäytymisen armoilla tuo pieni tuolla sisällä on...

Mulla on ollut nyt kovaa väsymystä ja tosi aaltoilevasti saattaa joku päivä olla huono olo. Tällä viikolla on ollut sellaista et se jatkuva etova olo on poissa mut nälän iskiessa jos en saa jotain suuhuni 10 min sisään niin alan yökkiä. Odotan neuvolaa keskiviikkona et ne kattois hemoglobiinin et pitääkö aloittaa lisärauta... viimeksi aloitin aika aikasin mut nyt en oo uskaltanut kun vatsa ei synnytyksen jälkeen kestänyt enää yhtään vaan meni totaalisen sekaisin😬

MMV: sullahan on ollut kiirettä ja hulinaa😄 Tohon painonnousuun on jotain semmosia taulukoita/kaavioita missä otetaan huomioon omaa painoa vähän. Täytyypä kaivella jostain et miten mulla on viime raskaudessa mennyt... nyt tullut 2kg mut oon bmi:n mukaan lievästi ylipainoinen nii mulle ei saa tullakaan niin paljon. Viimeksi tuli 20kg ja ahdistaa aivan mielettömästi et tuleeko tälläkin kertaa... vaikka suurin osa oli turvotusta ku 13 kg jäi melkein synnärille niin kyllä se raskaan olon ja raskausarvet silti jätti...

Kaivoinpa sen vanhan neuvolakortin heti esiin kun tuppaa asiat unohtumaan ellei tee heti nii 13+4 mulla oli painoa tullut lisää joku 4kg eikä siitä mitään silloin sanottu.

Ihan terveyskylän sivuilla näytti olevan nää käyrät:

• Tykkään
Reaktiot: MMV
Mulla on nyt rv 13+5 ja painoa on tullu lisää 2-3 kg. Senttejä on tullu vyötärölle lisää n. 10! 😄 En tiedä miten nuo paino- ja kasvukäyrät menee kaksosten kanssa. Välillä on kyllä ihan hillitön massakausi ja tuntuu, että nälkä on loputon ja oon aatellu, että pyrin kuuntelemaan kehoa mieluummin kuin vaakaa. Siis kun ruokahimot kohdistuu nyt aika peruskotiruokiin. Raskaus on tehny siinä
mielessä hyvää, että on ollu pakko pitää huolta säännöllisistä ruokailuajoista. Oon entisissä töissä ja opiskeluissa totuttanu mahan siihen että sitten syödään ku ehitään vaikka kuinka nälkä olis ja sehän ei kauhean hyvää ainakaan omalle mielelle ja jaksamiselle tee.

Onko teillä mitään tiettyjä ruokahimoja ylitse muiden? ☺️ Mun ehdoton suosikki on paahdettu ruisleipä Polar-juustolla ja Oivariinilla + kurkulla. En oo yleensä mitenkään tarkka ruuan suhteen merkeistä, mutta nyt tuntuu, että täytyy olla justiin se hyväksi havaittu ja todettu 👌😄

Onko teillä mitään tiettyjä ruokahimoja ylitse muiden? ☺️ Mun ehdoton suosikki on paahdettu ruisleipä Polar-juustolla ja Oivariinilla + kurkulla. En oo yleensä mitenkään tarkka ruuan suhteen merkeistä, mutta nyt tuntuu, että täytyy olla justiin se hyväksi havaittu ja todettu 👌😄
Mää just kirjoittelin tuolla salaisella puolella, että mulle iski yhtäkkiä kauhee himo aasialaiseen ruokaan 😄 Ensin tuli vaan yks ilta pakko saada jotain missä on soijakastiketta ja väsäsin sitten nopeen poke bowlin itelleni ja tänään ostinkin jo aineksia kesärullia ja kiinalaista kanakastiketta varten. Kesärullia tekis nyt vähän mieli tehdä iltapalaksi, mutta unohdin pari ainesosaa joita haluisin niihin ja sitä varten pitäisi raahautua kauppaan. Saas nähdä jaksanko lähteä.

Mulle on myös nyt maistunut kaikki hedelmät (etenkin nektariini ja vesimeloni) ja mehut tosi hyvin. Ensin join appelsiinimehua, mutta nyt se etoo ja siirryin sit ananasmehuun. Karkki sen sijaan ei onneks maistu yhtään.

Mulla on nyt rv 13+5 ja painoa on tullu lisää 2-3 kg. Senttejä on tullu vyötärölle lisää n. 10! 😄 En tiedä miten nuo paino- ja kasvukäyrät menee kaksosten kanssa. Välillä on kyllä ihan hillitön massakausi ja tuntuu, että nälkä on loputon ja oon aatellu, että pyrin kuuntelemaan kehoa mieluummin kuin vaakaa. Siis kun ruokahimot kohdistuu nyt aika peruskotiruokiin. Raskaus on tehny siinä
mielessä hyvää, että on ollu pakko pitää huolta säännöllisistä ruokailuajoista. Oon entisissä töissä ja opiskeluissa totuttanu mahan siihen että sitten syödään ku ehitään vaikka kuinka nälkä olis ja sehän ei kauhean hyvää ainakaan omalle mielelle ja jaksamiselle tee.

Mulla on ihan sama ruisleipäkombo kun sulla!! Oon myös huomannut että kun syön tommosen aamupalaksi ja lasillisen maitoa, niin päivän mittaan etoo vähän vähemmän 🤔 voi olla myös ihan vain korvien välissäkin tosin 😂

Samoin vain ja ainoastaan perus kotiruoka maistuu eikä missään nimessä saa olla kovin maustettua. Perunaa kaikissa muodoissa paitsi sipseinä ja ranskalaisina 🫣 Toisin sanoen, ei mitään mistä mä oikeasti tykkään 😂

Hei
Kunhan nyt nt-ultrassa käyn seuraavan kahden viikon aikana, niin saatanpa minäkin pompata helmikuista tänne.. varhaisultran perusteella LA olisi 30.1 nyt jossain papereissa jopa 3.2...
Ja oi! Tervetuloa jos näin käy. Meillä olisi sitten sama la 😄

Mulla oli aluksi himo vesimeloniin ja ananakseen! 😍 Kauraleipä kuvottaa, kun tuli kertaalleen aamulla ulos. Tällä hetkellä edes iso lasi vettä maistuis ihan parhaalle, istun nimittäin oottelemassa josko mulla sokerirasitus alkais pian. Muuten on kyllä pärjätty ilman erikoisempia ruokahimoja. 😁

Mitenhän tässä saa sen pari tuntia kulumaan.. 😴

Mulla oli aluksi himo vesimeloniin ja ananakseen! 😍 Kauraleipä kuvottaa, kun tuli kertaalleen aamulla ulos. Tällä hetkellä edes iso lasi vettä maistuis ihan parhaalle, istun nimittäin oottelemassa josko mulla sokerirasitus alkais pian. Muuten on kyllä pärjätty ilman erikoisempia ruokahimoja. 😁

Mitenhän tässä saa sen pari tuntia kulumaan.. 😴
Toivottavasti aika kului nopsaan!
Ja että arvot oli ok !!!

Toivottavasti aika kului nopsaan!
Ja että arvot oli ok !!!
Yllättävän nopsaan meni joo, just kattelin omakannasta tuloksia ja omin tulkinnoin mennään arvojen kanssa ehkä rajamailla.. 🧐 Täytyy soitella ja kysyä suomennosta näistä, ei tarvitse googlailla ainakaan yhtään enempää. 😁

Yllättävän nopsaan meni joo, just kattelin omakannasta tuloksia ja omin tulkinnoin mennään arvojen kanssa ehkä rajamailla.. 🧐 Täytyy soitella ja kysyä suomennosta näistä, ei tarvitse googlailla ainakaan yhtään enempää. 😁
Mukavaa et tulokset noin nopsaan sait :) .

Ainakin mun googlelääkäri tietää aivan liikaa ja jättää myös paljon tulkinnanvaraa.
Mielekästä maanantaita liikatiedon pariin!

Muokattu viimeksi:
Joo, google on pahin kun tietämättömänä hakee. 😂 Neuvolasta suomensivat mulle tulokset, sokerirasitus ok ja verikokeet ok. Yksi huoli pois, saa nyt jatkaa viikon alkua positiivisin mielin! Tuntuu että voimat jäi kylläkin sinne labraan, vaan eiköhän tästäkin selvitä kunhan pääsee töistä kotiin ja saa oikaista sohvalle. 😁 Keskiviikkona seuraavan kerran neuvolan puolelle, ihana kun kaikki on uutta ja jännää! 🥰

Mitenkäs muiden maanantai rullaa, onko viikolle ohjelmaa? ☺️

Joo, google on pahin kun tietämättömänä hakee. 😂 Neuvolasta suomensivat mulle tulokset, sokerirasitus ok ja verikokeet ok. Yksi huoli pois, saa nyt jatkaa viikon alkua positiivisin mielin! Tuntuu että voimat jäi kylläkin sinne labraan, vaan eiköhän tästäkin selvitä kunhan pääsee töistä kotiin ja saa oikaista sohvalle. 😁 Keskiviikkona seuraavan kerran neuvolan puolelle, ihana kun kaikki on uutta ja jännää! 🥰

Mitenkäs muiden maanantai rullaa, onko viikolle ohjelmaa? ☺️

Hieno juttu, että tulokset ok!! 😍

Minä oon jotenkin niin iloinen, kun pysty pitkästä aikaa käymään kunnolla saunassa ja sen jälkeen tein kasvohoidon ja rasvailin kaikessa rauhassa. Oon taas pystyny käyttämään hammaslankaa, joka on ollu kolme kuukautta hirveintä ikinä, kun etonut. Huomaan nyt kuinka paljon sellaset pienet arjen rutiinit on tuonu turvallisuutta ja elinvoimaa ja nyt niitä osaa eri tavalla arvostaakin ku ne ei ole ollu itsestäänselvyyksiä. Pussailukin tuntuu taas mukavalta! 😄

Millon olette alkanu tuntemaan vauvojen liikkeitä? Mun mies soitti kannelta ja yhtäkkiä alko tuntua älytön kupliminen mahasta. Eikä tuntunu siis pierulta 😅 Huomena alkaa 15. viikko niin kyllähän niitä liikkeitäkin voi jo ehkä tavottaa 🤔

Takaisin