Tammikuisten höpinäketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jadine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä mietin niin että tammikuu menee sektioon takia melko pienellä ulkoilulla, helmikuussa tietty kamala lumikaaos🧐 Mutta sitten maaliskuusta eteenpäin olis jo keväisempää ja kohti kevättä ja kesää jolloin kevyet ja ketterät vaunut olis hyvä. Meillä myös koira, jota täytyy ulkoiluttaa ja opettaa kävelemään vaunujen vierellä😳
Yhden oikein lumisen talven kun työntelin joka päivä säässä kuin säässä esikoista unille (ei nukkunut muualla), niin tuli jälkikäteen mieleen, että olisi pitänyt ostaa se sellaiset sukset, mitkä laitetaan vaunujen etupyörien alle 😂 Vaikka oli vaunuissa isot renkaat ja asutaan kaupungissa, niin kun lunta pukkaa kerralla kymmeniä senttejä ja aura-autoa ei näy mailla halmeilla, niin ei ollut itku kaukana.

Mutta koiran kanssa lenkkeilyyn suosittelen kantoreppua tai -liinaa! Kun vielä hommaa kantotakin, niin on tosi näppärä käyttää koira lenkillä: lapselle pipo, hanskat ja töppöset (pakkasella villahaalari), lapsi repun kyytiin ja kantotakki päälle 👍

Se noissa vaunuissa vähän on, et yhet vaunut ei voi oikein täydellisesti sopia joka maastoon ja tilanteeseen. Et sitä pitää just miettiä, missä paikoissa niitä ite käyttää, et mitkä ominaisuudet tärkeimpiä ja minkä ei tartte olla huippua.

Koon puolesta: pitääkö mahtua pieneen hissiin, ahtaisiin tiloihin/busseihin ym, auton takakonttiin?

Maasto: Käytetäänkö enemmän tasasella, vai vaikeammassakin maastossa.

Pitääkö pystyä kantamaan isoja juttuja kuten kauppakasseja alakorissa, vai riittääkö pienempi?

Vaikeaan maastoon sopii paremmin isommat, raskaammat ja isopyöräiset vaunut. Ne on sit vähän kömpelöt taas ahtaissa tiloissa.

Meille taas oli tärkeää nimenomaan ketteryys ja keveys, ei liikuta pahemmin vaikeessa maastossa. Etelä-Suomessa ei lumikaan hirveesti oo ongelma. Otettiin Britax smile III. Vähän oon joskus joutunu mummolan nurmikkopihassa niitä työntämään ja oli kyl raskas. Versus kerran kokeilin kaverin panssarivaunuja ja ne rullas kuin ilmassa kaverin nurtsilla. 😅 Mut liikkeessä ku kokeilin samoja, niin eivät olleet taas niin ketterät. Plus tosi isot, et vaikee vaik takapaksiin saada, jos pieni auto. Kääntyvät etupyörät on ihanan ketterät, mut yleensä aika pienet renkaat, niin vaikeet maastossa. Joissakin on jtn vaihtorenkaita kans eri tilanteisiin. Ja jotkut ostaa useammat vaunut eri tarkoituksiin. 😅 Et on se aikamoinen suo.

Ja se kans on harmi, et ku tulee uusia malleja, niin vanhat poistuu liikkeestä. Et jos haluu ostaa käytettynä, ei välttis pääse testaa niitä mihinkään etukäteen, ku on jo poistunut malli. Aina hyvä, jos myyjä suostuu antaa testaa ennen ostopäätöstä. 👌

Meillä säilytyksen kanssa ei niinkään ongelmaa omakotitalossa, lähinnä autoon mahtumisessa on 😅
Ajattelin että mitään uutta en osta vauvalle kun maailma hukkuu tavaraan, joten käytettyjä kamoja pitää alkaa katselee. Meillä muutto syksyn alussa, joten sen jälkeen voi alkaa hamstaamaan jos kaikki menee hyvin 🤪

Ajattelin että mitään uutta en osta vauvalle kun maailma hukkuu tavaraan, joten käytettyjä kamoja pitää alkaa katselee. Meillä muutto syksyn alussa, joten sen jälkeen voi alkaa hamstaamaan jos kaikki menee hyvin 🤪
Joo toi on tosi hyvä! Onneks käytettynä liikkuu niin hyvin tavaraa, kun monia vauvakamoja tarvitaan niin vähän aikaa. 👌 Melkein kaiken voi ostaa käytettynä. Säästää myös hitokseen rahaa.

Toi käytetyn suosiminen on kyllä hyvä 👍🏻🙂 Kun ei sitä edes varmaksi tiedä suostuuko lapsi ylipäätään vaunuissa olemaan niin kalliiden vaunujen ostaminen turhanpantiksi harmittaisi ainakin itseäni 😅 Meillä oli esikoisella Brio Happy - vaunut ja oli meijän käytössä just hyvät peruskiesit. Kääntyvät etupyörät kuitenkin haluaisin nyt, kun ei koiralenkkejä enää tarvi vaunujen kanssa tehdä. Ja kantoreppua/-liinaa suosittelen ehdottomasti, metsälenkillä ei mitkään vaunut tuu kyseeseen 😅

Metsälenkki on siis ns. pururataa meillä 😅 Mutta talvella sinne ei kyllä vaunujen kanssa oo menemistä, sillon onneksi voi kävellä kadulla jos ne on aurattu😄
Kierrätyskamat jees, varsinkin vauva jutut kun ne tosiaan vaan hetken käytössä. Vaunut, pinnis, sitteri, itkuhälytin ja turvakaukalo varmaan helppo hankkia tutuilta ja esim. Torista. Ja vaatteet.

Mää sanoisin vaunuista, että kääntyvät, mutta lukittavat etupyörät on tärkee. Jollei etupyöriä saa lukittua, on lumessa kulkeminen tosi hankalaa. Kaikkialla muualla taas etupyörien kääntyvyys on hyvä juttu. Säädettävä työntöaisa on myös tärkeä etenkin jos vanhemmilla on pituuseroa. Sopivasti jousitusta ja se, että istuimen suuntaa pystyy vaihtamaan.
Meillä on esikoisen jäljiltä vielä Britax Smile 2 yhdistelmärattaat ja tykättiin niistä kyllä tosi paljon. Nyt on viimeisen melkein vuoden jo ollut aika vähällä käytöllä, mutta tossa ne odottaa uutta matkustajaa. Mää oon melkein 170 ja mies 195 pitkä ja niitä on ollut meidän molempien hyvä työntää. Onneks meidän ei tarvi oikeestaan mitään hankkia tulevalle vauvalle jollei haluta.
Paitsi uusi auto on ostettava 😅 esikoinen tarvii varmaan syksyllä uuden SMS-istuimen jonka voi laittaa niin, että saa vähän lisää jalkatilaa, joten tarvittais auto johon mahtuu kaksi istuinta (toinen jalkatilalla) ja mielellään molempien eteen toi 195 cm. Ja valitettavasti budjetti ei oo rajaton 😂

Onkos suurin osa muuten jo siellä salaisessa ryhmässä? Mietin et onko toiveissa siirtää keskustelut sinne vai pidetäänkö nää yleiset keskustelut edelleen käytössä? Ilmeisesti salaisessa ryhmässä voi sit ns. vähän vapaammin jutella, kun ei muut kuin ryhmässä olevat nää keskusteluja vai ymmärsinkö oikein?

Onkos suurin osa muuten jo siellä salaisessa ryhmässä? Mietin et onko toiveissa siirtää keskustelut sinne vai pidetäänkö nää yleiset keskustelut edelleen käytössä? Ilmeisesti salaisessa ryhmässä voi sit ns. vähän vapaammin jutella, kun ei muut kuin ryhmässä olevat nää keskusteluja vai ymmärsinkö oikein?
Joo just näin. :) tuntuu, että aika tasaisesti näihin tulee viestiä tänne ja sit salaiselle.

No pitääpä yrittää sit saada viestit täyteen niin pääsee hakeutumaan sinne salaisellekin puolelle 😅

Käyttäjän nimimerkin alla näkyy "Tammikuiset 2023", jos on salaisessa ryhmässä. Itse en ole sinne vielä liittynyt, kun odotan ensin sen ensi viikon ultran... Mutta aiempien kokemusten perusteella se salainen ryhmäkin on aluksi vähän hiljainen, kunnes sinne puolelle päätyy tarpeeksi porukkaa. Sitten, kun melkein kaikki alkavat olla salaisessa ryhmässä, suurin osa keskustelusta siirtyy sinne ja julkinen puoli hiljenee.

Mä en oo vielä miettinyt sitä salaista ryhmää, ajattelin ensin odotella neuvolaa ja ultraa myös🧐
Miten muiden oireet? Muuttuuko, paheneeko?
Mua närästää ”kaikki” ja turvottaa ihan kamalasti edelleen. Kuvottaa vähän, mutta ei oo yrjö- oloa kovinkaan usein. Hajuaisti toimii satasella ja useat hajut ällöttää josta sitten voi tulla huono-olo. Väsyttää törkeästi ja tissit paisuu ja on tosi kipeät ja kylmä suunnilleen kokoajan 😩

Mulla alun kovat vatsa- ja selkäkivut on vähentyneet ja krapulaolokin helpottanut, enää alavatsan turvotus ja lisääntynyt pissalla käynti oireena, välillä etenkin öisin rinnoissa vähän arkuutta. Eli aika vähäoireista ja siks vaikea uskoa tuolla ketään olevan. Mut ei auta kuin odotella 🙏🏻

Meillä on edellisten jäljiltä oikeastaan kaikki mahdollinen. Vaunuina on Bugaboon donkeyt jotka on kyllä meillä olleet tosi toimivat.

ja asiasta toiseen, ihan kauhee nälkä koko ajan ja etova olo samalla.. mä en edes tiedä onko nälkä vaan tää paha olo saa jotenkin olon et pitäis syödä et muka auttais?!🙈😅😅

Käyttäjän nimimerkin alla näkyy "Tammikuiset 2023", jos on salaisessa ryhmässä. Itse en ole sinne vielä liittynyt, kun odotan ensin sen ensi viikon ultran... Mutta aiempien kokemusten perusteella se salainen ryhmäkin on aluksi vähän hiljainen, kunnes sinne puolelle päätyy tarpeeksi porukkaa. Sitten, kun melkein kaikki alkavat olla salaisessa ryhmässä, suurin osa keskustelusta siirtyy sinne ja julkinen puoli hiljenee.
Luulen, että moni muukin liittyy "salaiseen joukkoon" vasta, kun raskaus on riittävän varman tuntuisella pohjalla. Itsekin odottelen ainakin sinne varhaisultraan asti. Ja luulisin myös, että moni tulevan tammikuisen vanhempi ei vielä näin aikaisin ole edes löytänyt palstalle 😂

14 meitä näyttäisi olevan siellä tällä hetkellä. Aika samoissa teemoissa pyörii keskustelut, kuin täällä julkisellakin puolella. Oireet, ultrat, neuvolat. Ite pyrin keskustelemaan pääasiassa vielä tällä puolella, mutta tosiaan jossain vaiheessa se keskustelu siirtyy varmaan pääasiassa sinne puolelle, kun useampi päässyt mukaan. 😊

Heippa,

Liityn tammikuisten joukkoon, la 25.1.

Olipas kiva lueskella teidän viestejä ja huomata että en ole ihan ainut näiden oireideni kanssa😅
Jatkuva kylmyys, rintoja aristaa, väsyttää😅

Olikohan täällä jo puhetta.. oletteko vielä kertonut lähipiirille plussasta?

Itse olen sanonut vaan parhaille ystäville asiasta, muut saa vielä odottaa ultraan.

Oletteko te yrittänyt vauvaa pitkään?

Tervetuloa ja onnea @Perhonen34 <3

Me ollaan kerrottu vain yhdelle läheiselle, muut odottanee sinne rv12.

Täällä 1,5v yritys takana <3

Onko teillä esikonen tulossa?

Heippa,

Liityn tammikuisten joukkoon, la 25.1.

Olipas kiva lueskella teidän viestejä ja huomata että en ole ihan ainut näiden oireideni kanssa😅
Jatkuva kylmyys, rintoja aristaa, väsyttää😅

Olikohan täällä jo puhetta.. oletteko vielä kertonut lähipiirille plussasta?

Itse olen sanonut vaan parhaille ystäville asiasta, muut saa vielä odottaa ultraan.

Oletteko te yrittänyt vauvaa pitkään?
Tervetuloa ja onnea plussasta! 😊 Meillä yritystä takana viime syksystä 9/21. Silloin lopetettiin ehkäisy ja kierto käynnistyikin heti mutta taisin ovuloida ensimmäisen kerran vasta joulukuulla. Yksi varhainen keskenmeno helmikuulla (menkat kerkes olla viikon myöhässä) ja yksi kemiallinen huhtikuulla jolloin menkat oli 3 pv myöhässä. Nyt la 16.1.

Takaisin