Tammikuisten höpinäketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jadine
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Varoitus, nyt tulee vähän yksityiskohtia. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Ensin kävin vain pissalla ja luulin, ettei tänään vuotanutkaan, mutta kun kävin isommalla asialla, tuli taas pari tippaa verta. Luulen, että se vuoto liittyy nimenomaan siihen. Ehkä se paine aiheuttaa sen, että tulee muutama tippa verta kohdunsuulta. Mutta taaskin se jäi siihen pariin tippaan ja loppui sitten taas kokonaan.

Fiilis on aika vaihteleva. Eipä tässä voi kuin odottaa ja toivoa, että ensi viikolla ultrassa näkyy pikkuinen sykkivä sydän.
Ootko varma, että tulee kohdunsuulta, ettei oo peräpukama? 🤔

Mäkin veikkaisin, säikähdin kans ensin mutta mulla on tää alkuraskauden ummetus aiheuttanut nyt toistuvasti vuotoa joko peräpukamista tai sit jostain peräaukon suulta
Jep! Peräpukamathan on tosi yleisiä just raskausaikana. 😊

Peräpukamia ainakin täällä 😟 Täytyy varmaan jotain kuitulisää alkaa syömään 🙄
Toiseen asiaan, koska edellisestä tosiaan se 13 vuotta 🙈 niin miten nuo vaunumarkkinat?!? Kauheasti kaikkee uutta, onko vinkkejä pitkille ihmisille toimivista vaunuista? Voisin tutkia lisää. Vielä en oo kuitenkaan koeajoille lähtenyt 🤪
En muutenkaan ole ostanut mitään, kunhan odotellaan mitä ultra näyttöä. Mietin myös missä vaiheessa kerron esikoiselle, varmaan ihmettelee kun oon niin väsynyt ja kylmissäni jatkuvasti… ehkä kerron jo viikonloppuna 😊

Täälläkin ummetusta, peräpukamia ei ainakaan vielä, mutta niitä odotellessa 😅 Olikos se niin, että Pegorionia ym. sai käyttää raskausaikana? Ikävältä kuulostaa toi Jadinen verenvuoto, mutta vois tosiaan liittyä ihan siihen ponnistamiseen, että on vaan limakalvot herkästi vuotelevat siellä. Mut varmasti huolettaa ❤️

Meillä on myös vaunumarkkinoiden koluaminen edessä, kun esikoisen jäljiltä on myyty lähes kaikki vauvatavarat pois. Jotain pieniä vaatteita taitaa esikoisen jäljiltä olla säästössä, muttei muuta. Ennen mitään hankintoja ajattelin kuitenkin odotella varhaisultraa, kun tuntuu niin utopistiselta, että mun kohdussa olisi joku tyyppi kehitteillä 🙈 Mites muut ootte hankintojen kanssa meinanneet tehdä?

Meillä on myös vaunumarkkinoiden koluaminen edessä, kun esikoisen jäljiltä on myyty lähes kaikki vauvatavarat pois. Jotain pieniä vaatteita taitaa esikoisen jäljiltä olla säästössä, muttei muuta. Ennen mitään hankintoja ajattelin kuitenkin odotella varhaisultraa, kun tuntuu niin utopistiselta, että mun kohdussa olisi joku tyyppi kehitteillä 🙈 Mites muut ootte hankintojen kanssa meinanneet tehdä?
Esikoisen kohdalla ruvettiin tekee hankintoja siin tokan ja kolmannen kolmanneksen vaihteessa. Suurin osa aika loppuvaiheessa. Kerroin sillon yhelle kaverille raskaudesta n. rv9 ja hän sit lupas meille heidän lasten vaatteet ym. ja alkoi saman tien kysellä, millon voitas ne hakea ja ite olin ihan kääk, et ei oo ollu ees nt-ultraa vielä 😅 en halunnu mitään vauvakamoja vielä meille, jos kaikki ei oliskaan menny hyvin. 🙈 Haettiin ne muistaakseni jossain puolessa välissä.

No nyt on suurin osa kamoista esikoisen jäljiltä. Uusi vaunukoppa varmaan hankitaan, leikkimatto ja syöttötuoli (tai esikoiselle uus juniorituoli). Ja vauvavakuutus ja vauvakirja. Ja sit jtn pieniä juttuja, kuten tutteja. Varmaan taas aika sillon lopussa, paitsi vakuutus heti ru jälkeen.

Vaunuja kannattaa ehdottomasti mennä liikkeeseen testaamaan, vaikka ostais sit muualta. Kokeillessa saa sen parhaan tuntuman. Tietty, jos ei oo ikinä käyttäny, niin voi olla haastava tietää mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota. Oma vinkki: JOUSITUS! Eli kokeilee, miltä tuntuu nostaa vaunuja kynnysten tms. yli. Esim vaikka siis katukivetyksen yli. Hyvällä jousituksella se on sulavaa, huonolla semmosta tönks tönks. 😅

Meil oli kiva, ku saatiin sukulaisen vanhat vaunut alkuun. Mut niissä oli sit ongelmaa, niin päädyttiin hankkii uudet. Opittiin kuitenkin, mitkä ominaisuudet on tärkeitä, kun oli jo kokemusta. Oli sit helppo liikkeessä ettiä meille sopivat vaunut. No täydellisiä vaunuja ei ole, mut siitä valikoimasta parhaat.

Mulla ois ihan hirveä hinku mennä jo tonkimaan kaikki mun ennakkoon hommatut vauvakamppeet ja kuteet ja hipelöidä niitä ja äääääh. Me ollaan siis hankittu itse vasta ihan pari asiaa, suurin osa ollaan saatu miehen siskolta jonka lasten vauvavaiheet on jo ohitse. :No Evil Monkey: Meillä on siis jo hankittuna aika hyvä paketti, toki tämmösiä käytännön juttuja kuten, tutteja, pulloja, harsoja, vaippoja ym. ei olla vielä hankittu. Vaunut meillä on ollu jo tovin hankittuina, siltä rumbalta olen jo säästynyt. Mä oon tiennyt jo vuosia että haluan juuri tietyt vaunut tietyillä ominaisuuksilla ja tietyllä värillä. Kun sen yhden kerran ne vaunut jossa yhdisty kaikki mun vaatimukset ilmaantui toriin lähes käyttämättöminä ja puolihintaisina niin minähän ostin ne. :tears: Siellä ne osissa venailee käyttäjäänsä. Nää on siis Emmaljungan DuoEdget värissä Outdoor timber. :smiling-eyes:
Voiiii mä haluan päästä jo osteleen kaikkee vauvakamaa ja sisustaan vauvan huonetta valmiiks! :red-heart:

Apua, mä en vielä osaa miettiä mitään käytännön vauvajuttuja. :) Meillä ei tosiaan ole juuri mitään mutta lähipiirissä on kyllä vauvoja ollut/tulossa, joten luulen että kaikenlaista sitten saa käytettynä helposti läheltä.

Meillä on esikoisen jäljiltä oikeastaan kaikki, että eipä tarvitse kauheasti ostaa mitään, ainakaan jos tulee taas poika. Vähän venähti tämä lasten väli, mutta kun oli kuitenkin toinen toiveissa, niin en halunnut sitten vielä luopua vauvatavaroista (vaikka asunto muistuttaakin vähän turhan paljon varastoa :No Evil Monkey:). Vaunut meillä on Teutonia Cosmot, koska ne olivat melkein ainoat, jotka mahtuvat meidän pieneen hissiin. Vähän kyllä kutkuttaisi katsoa, olisiko muitakin tarpeeksi pieniä vaunuja...

Meillä sama kuin @Viikuna91 - eli mitään ei oo vielä hankittu, mutta lähipiirissä aika paljon viimeisen vuoden sisällä syntynyt vauvoja, joten sieltä toivon et jotain saadaan :smiling-eyes: varmaan ite osaan alkaa hankkimaan vasta joskus sitten ku olis jo vähän kiire :Face With Tears Of Joy:

Meillä on esikoisen jäljiltä oikeastaan kaikki, että eipä tarvitse kauheasti ostaa mitään, ainakaan jos tulee taas poika. Vähän venähti tämä lasten väli, mutta kun oli kuitenkin toinen toiveissa, niin en halunnut sitten vielä luopua vauvatavaroista (vaikka asunto muistuttaakin vähän turhan paljon varastoa :No Evil Monkey:). Vaunut meillä on Teutonia Cosmot, koska ne olivat melkein ainoat, jotka mahtuvat meidän pieneen hissiin. Vähän kyllä kutkuttaisi katsoa, olisiko muitakin tarpeeksi pieniä vaunuja...
En tiiä ootteko oikeasti hankkimassa uusia vaunuja, mutta koska vaunujen vertailu on yksinkertaisesti vaan kivaa niin tässä ois muutama vaihtoehto pienimmästä päästä. Muita speksejä vaunuille kun ei tiedä niin menin koko edellä. :No Evil Monkey::tears:

Bugaboo Fox :red-heart:
Britax Smile
Mutsy Nio
Cybex Balios S

En tiiä ootteko oikeasti hankkimassa uusia vaunuja, mutta koska vaunujen vertailu on yksinkertaisesti vaan kivaa niin tässä ois muutama vaihtoehto pienimmästä päästä. Muita speksejä vaunuille kun ei tiedä niin menin koko edellä. :No Evil Monkey::tears:

Bugaboo Fox :red-heart:
Britax Smile
Mutsy Nio
Cybex Balios S
Kiitos @Noaidi Näistä vois aloittaa katselun. Cybexiä oon nähnyt somessa jonkun verran ja vaikuttaa siltä että vauva matkustaa aika ylhäällä niissä, joka tällaiselle pitkälle mammalle olis hyvä. Bugaboo näyttää kuvissa ja kaduilla matalalta, riippunee mallista ehkä. Muista ei tietoa, joten täytyy googlaa 😅
Meillä saisi olla sirot, pieneen tilaan menevät ja korkeat… vaikuttaa siltä et kohta pakko mennä testiajolle. En tajua miksi tää asia vaivaa mua nyt niin paljon😂

Kiitos @Noaidi Näistä vois aloittaa katselun. Cybexiä oon nähnyt somessa jonkun verran ja vaikuttaa siltä että vauva matkustaa aika ylhäällä niissä, joka tällaiselle pitkälle mammalle olis hyvä. Bugaboo näyttää kuvissa ja kaduilla matalalta, riippunee mallista ehkä. Muista ei tietoa, joten täytyy googlaa 😅
Meillä saisi olla sirot, pieneen tilaan menevät ja korkeat… vaikuttaa siltä et kohta pakko mennä testiajolle. En tajua miksi tää asia vaivaa mua nyt niin paljon😂
Eipä mitään. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Mä suosittelisin ainakin testaamaan noi bugaboot koska niissä yleensä on säädettävä työntöaisa jolloin ne sopii myös pitkille mammoille! Saatat yllättyä. :D
Cybexistä oon kuullut sen verran, että ovat alkuun oikein hyvät mutta parin vuoden käytön jälkeen alkavat lenaamaan.
Britaxeista oon itse kokeillut vain smile III jotka oli ainakin tosi hyvät ja pehmeät käyttää!
Mutsystä mulla ei oo omakohtaista kokemusta tai muuakaan tietoa, tiedän et ne on pienet. :tears:

Vaunukeskusteluun liittyen, en oo yhtään perehtyny vielä mihinkään mutta sen verran oon miettinyt et pitää varmaan kiinnittää huomiota siihen mitkä olis mahdollisimman hyvät työntää lumessa🤔

Vaunukeskusteluun liittyen, en oo yhtään perehtyny vielä mihinkään mutta sen verran oon miettinyt et pitää varmaan kiinnittää huomiota siihen mitkä olis mahdollisimman hyvät työntää lumessa🤔
Mä oon nyt huutelemassa kaikille vastauksia, kunnon vaunuex-perttinä :tears: Mut lumessa pääsee kun on isot renkaat. Lumisessa ja vaikeassa maastossa helppo kulku on mullekki iso kriteeri, koska me asutaan keskellä ei mitään. Itse suosin etupyöriä jotka on käännettävät, mutta tarvittaessa myös lukittavat, koska onhan ne paljon järeemmät lumessa kuin sinnetänne vispaavat etupyörät. Talveksi mulla on vaunuissa renkaat joiden pinta muistuttaa jotain auton rengasta tms ja kesäksi ostan sileät renkaat koska renkaan pintakin vaikuttaa rattaiden työntömukavuuteen. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Ainakin britax smile III oli mukavat työntää myös lumessa, toki myös nuo emmaljungat on ihan super. Oran Untoillakin varmasti pääsee eteenpäin hangessa. :smiling-eyes:

Mä oon päättänyt että haluan emmaljungan nxt90. Me asutaan peltojen keskellä ja pitkän matkaa soratietä. Pitää olla hyvät vaunut jotka sopii maastoon ku maastoon. 😊

Mä oon päättänyt että haluan emmaljungan nxt90. Me asutaan peltojen keskellä ja pitkän matkaa soratietä. Pitää olla hyvät vaunut jotka sopii maastoon ku maastoon. 😊
nxteissä on kyllä kiva se heittoaisa! Mä oisin kans tykänny vaunuista mis ois heittoaisa, mut mies halusi ehdottomasti tällaisen mallin jossa ei sitä oo. :D

Mä mietin niin että tammikuu menee sektioon takia melko pienellä ulkoilulla, helmikuussa tietty kamala lumikaaos🧐 Mutta sitten maaliskuusta eteenpäin olis jo keväisempää ja kohti kevättä ja kesää jolloin kevyet ja ketterät vaunut olis hyvä. Meillä myös koira, jota täytyy ulkoiluttaa ja opettaa kävelemään vaunujen vierellä😳

Mä mietin niin että tammikuu menee sektioon takia melko pienellä ulkoilulla, helmikuussa tietty kamala lumikaaos🧐 Mutta sitten maaliskuusta eteenpäin olis jo keväisempää ja kohti kevättä ja kesää jolloin kevyet ja ketterät vaunut olis hyvä. Meillä myös koira, jota täytyy ulkoiluttaa ja opettaa kävelemään vaunujen vierellä😳
Tää siis Helsingistä käsin katsottuna 😬 Maasto-ja kaupunki ajoon pitää sopia myös..

Takaisin