Tammikuiset 2021

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ma-Ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jotenki tuntuu ihan hullulta nää rajoitukset tällaisissa asioissa, kun samaan aikaan jengi on vapautettu laiduntamaan terasseille ja mitä kaikkea. Ois sit vaikka maskipakko, mutta kun vaan pääsis mukaan. Ensimmäistä meilläkin tosiaan odotetaan, ja vaikka sekin on jo jotain että mies saa tulla neuvolaan, niin kyllä mua surettaa tuo ettei ultraan pääse.

Onnea uusille mukaan liittyneille!

Mulla ei ole (vieläkään) oireita, jotain lähes huomaamatonta ja semmosta mitä voisi olla ihan ilman raskauttakin (hengästyminen, turvotus, ähky olo ruuan jälkeen tms). Kerra yössä on pitänyt herätä vessaan, hormooneista johtunee tässä alussa. Jotenkin vieläkin hirvittää oireettomuus, vaikka käytiin varhaisultrassakin jo raskaus toteamassa. Nyt viikkoja 8+5.

Täällä isät ovat tervetulleita neuvolaan, mutta ultriin ei. Neuvolassa ei meillä päin tietääkseni ultrata, edes neuvolalääkäri. Tai ei ole tullut koskaan vastaan. Edellisten raskauksien raskaushepatoosi- ja perätilakontrollitkin käytiin synnytyssairaalassa eikä neuvolassa (voisko tää kolmas raskaus olla "normaali" :bag:).

Neuvolassa sanottiin, että n.50% mahdollisuus raskaushepatoosin uusiutumisesta. Toivon TODELLA, ettei osuisi enää omalle kohdalle. Viimeksi vedin 9vk lääkkeitä, jotka eivät auttaneet ja kutina oli S I E T Ä M Ä T Ö N T Ä. Ihan kuin olisi kroppa täynnä kesän ekoja, niitä kaikista eniten kutiavia hyttysen ja paarman puremia, vaikka iho näytti terveeltä. No ei näyttänyt kauaa, kun raavin sääret ja kädet verille eikä nukkumisesta tullut mitään kutinan vuoksi. Raskauden vikat viikot osuivat vielä sopivasti heinä-elokuulle ja kaksi kertaa viikossa piti käydä labrassa antamassa paastonäytteet maksa- ja sappiarvojen seuraamiseksi. Vesikin kiellettiin. Ultraan sen sijaan "pääsin" morjenstamaan neitokaista 1-2vk välein kontrollin vuoksi. Onneksi tällä kertaa ei ole sentään 1,5-vuotiasta hypernopeeta taaperoa tossa kyljessä:wtf::hilarious:

Muokattu viimeksi:
En oo ihan varma onko neuvolakohtaisia rajoituksia, mut meillä täällä pikkukunnalla sano neuvolan täti samantien et mies on tervetullut jokaiselle neuvolakäynnille, jos vaan pääsee ja haluaa tulla. Nt ultraan ei pääse, eikä rakenneultraan jos ei oo siihen mennessä rajoitukset poistunut. Nää ultrat on siis isommassa kaupungissa sit. Keskiviikkona olevaan neuvolääkäri ultraan onneksi pääsee paikanpäälle

Nii ja lisäksi vielä se että neuvolaan saa mukaan tulla vaan jos on täysin terve.
Sama Espoossa, pyydettiin erikseen että tuon miehen mukanani ekalle neuvolakäynnille kun on ensimmäinen lapsi. Käytiin varhaisultrassa yksityisellä ja sai tulla sinnekin mukaan.

Jotenki tuntuu ihan hullulta nää rajoitukset tällaisissa asioissa, kun samaan aikaan jengi on vapautettu laiduntamaan terasseille ja mitä kaikkea. Ois sit vaikka maskipakko, mutta kun vaan pääsis mukaan. Ensimmäistä meilläkin tosiaan odotetaan, ja vaikka sekin on jo jotain että mies saa tulla neuvolaan, niin kyllä mua surettaa tuo ettei ultraan pääse.
Mietin tuossa että kuitenkin viime tiistaina linjattiin, että synnytykseenkin saa tulla taas mukaan koko maassa, niin luulisi, että neuvolaankin jo!

Mekin pikkukunnasta ollaan mutta heti sano että niin kauan ku on nämä ohjeistukset niin mies ei saa tulla neuvolaan/ultraan. En oo varmaan ikinä nähny miestäni niin sydän rikki kun mitä se tänään oli kun tuosta ilmoitin. :sad001
Suosittelen yksityistä jos vain on mahdollista! Heillä on harvoin yhtä tarkat ohjeistukset! Me ollaan käyty Terveystalolla ja Mehiläisellä ja molemmissa mies sai tulla mukaan.

Mietin tuossa että kuitenkin viime tiistaina linjattiin, että synnytykseenkin saa tulla taas mukaan koko maassa, niin luulisi, että neuvolaankin jo!

Hei hyvä pointti! Tosin eiköhän ne edelleen vetoa siihen ettei sairaalaan haluta ylimääräisiä henkilöitä, ja että synnytys on eri asia ku ultra. :rolleyes:

Hei kaikille! Täällä jo useamman viikon olen keskusteluja seurannut ja nyt rohkenin itsekin liittyä mukaan. Ensimmäistä odotetaan, rv 9+2 ja laskettu aika olisi 2.1 Eilen oli ensimmäinen neuvola ja terkkari katsoi poikkeuksellisesti ultralla siltä varalta jos isä ei pääse mukaan sairaala ultraan. Tämä oli ihana yllätys ja siellä pikku papu jo näkyi jumppaavan ja syke löytyi ❤️ alkuraskaus on mennyt ihan mukavasti melko lievillä oireillu, pahinta on ehkä ollut jatkuva väsymys. Tsemppiä kaikille odotukseen

Onnea uusille mukaan liittyneille!

Mulla ei ole (vieläkään) oireita, jotain lähes huomaamatonta ja semmosta mitä voisi olla ihan ilman raskauttakin (hengästyminen, turvotus, ähky olo ruuan jälkeen tms). Kerra yössä on pitänyt herätä vessaan, hormooneista johtunee tässä alussa. Jotenkin vieläkin hirvittää oireettomuus, vaikka käytiin varhaisultrassakin jo raskaus toteamassa. Nyt viikkoja 8+5.

Täällä isät ovat tervetulleita neuvolaan, mutta ultriin ei. Neuvolassa ei meillä päin tietääkseni ultrata, edes neuvolalääkäri. Tai ei ole tullut koskaan vastaan. Edellisten raskauksien raskaushepatoosi- ja perätilakontrollitkin käytiin synnytyssairaalassa eikä neuvolassa (voisko tää kolmas raskaus olla "normaali" :bag:).

Neuvolassa sanottiin, että n.50% mahdollisuus raskaushepatoosin uusiutumisesta. Toivon TODELLA, ettei osuisi enää omalle kohdalle. Viimeksi vedin 9vk lääkkeitä, jotka eivät auttaneet ja kutina oli S I E T Ä M Ä T Ö N T Ä. Ihan kuin olisi kroppa täynnä kesän ekoja, niitä kaikista eniten kutiavia hyttysen ja paarman puremia, vaikka iho näytti terveeltä. No ei näyttänyt kauaa, kun raavin sääret ja kädet verille eikä nukkumisesta tullut mitään kutinan vuoksi. Raskauden vikat viikot osuivat vielä sopivasti heinä-elokuulle ja kaksi kertaa viikossa piti käydä labrassa antamassa paastonäytteet maksa- ja sappiarvojen seuraamiseksi. Vesikin kiellettiin. Ultraan sen sijaan "pääsin" morjenstamaan neitokaista 1-2vk välein kontrollin vuoksi. Onneksi tällä kertaa ei ole sentään 1,5-vuotiasta hypernopeeta taaperoa tossa kyljessä:wtf::hilarious:
Mulla oli myös tuo hepatoosi. Tosi kamalaa, onnena sinällään, että alkoi myöhään, joskus äitiysloman alussa eli ehkä 3-4 viikkoa ennen laskettua. Ei mikään kauhean yleinen kai, muistan kun soittelin sairaalan raskausneuvontaan ja siellä suhtauduttiin ensin, että ”raskauteen nyt kuuluu kaikenlaiset kutinat” Olin vaan, että EI tällainen kutina kyllä :banghead:. Tämän perusteellahan saattavat käynnistää parikin viikkoa ennen laskettua. Esikoisen kohdalla käynnistettiin sitten juuri sappiarvojen nousun vuoksi, just ennen laskettua aikaa.

Täällä alkanut tänään erittäin kevyt tiputteluvuoto. Viime viikolla r-testin viiva oli jo nätisti voimistunut, mutta tänään fiiliksen mukaan tehty testi näytti negaa. Vuodosta en ole huolissani, mutta tuo testitulos harmittaa... Huomenna verikokeeseen jos saisi jotain selvyyttä asiaan. Ei kovin hyvältä vaikuta... :sad001

Suosittelen yksityistä jos vain on mahdollista! Heillä on harvoin yhtä tarkat ohjeistukset! Me ollaan käyty Terveystalolla ja Mehiläisellä ja molemmissa mies sai tulla mukaan.

Kysyin juuri Terveystalolta ja ilmoittivat että heillä on linjaus ettei puoliso/tukihenkilö saa tulla sikiöseulontaan.

Mulla oli myös tuo hepatoosi. Tosi kamalaa, onnena sinällään, että alkoi myöhään, joskus äitiysloman alussa eli ehkä 3-4 viikkoa ennen laskettua. Ei mikään kauhean yleinen kai, muistan kun soittelin sairaalan raskausneuvontaan ja siellä suhtauduttiin ensin, että ”raskauteen nyt kuuluu kaikenlaiset kutinat” Olin vaan, että EI tällainen kutina kyllä :banghead:. Tämän perusteellahan saattavat käynnistää parikin viikkoa ennen laskettua. Esikoisen kohdalla käynnistettiin sitten juuri sappiarvojen nousun vuoksi, just ennen laskettua aikaa.

Mullekaan ei jostain syystä puhuttu tosta hepatoosista mitään etukäteen. Kun kutinat alkoivat rv 30, muistin vaan, että terkkari oli edellisessä raskaudessa vaivihkaa kysynyt kutinoita, kun olin raapinut kättä rutiinikäynnillä, muttei selittänyt tarkemmin syytä. Silloin ei ollut kyllä kutinoita kuitenkaan sen enempää. Tämän huomion perusteella tajusin sitten kysyä toisessa raskaudessa, että mikäs ihme tässä on kun kutisee niin ja pistivät sitten heti verikokeeseen. Mulla just käynnistettiinkin lopulta synnytys 38+6, kun arvot eivät laskeneet ja tilanne oli kestänyt niin pitkään. Toivottavasti pysyy nyt meiltä kaikilta poissa moinen riesa! Jostain luin, että iskee "vaan" 1% odottajista, joten ei mikään kovin yleinen.

Zimba, toivottavasti testi olisi vaan jotenkin viallinen! Tsempit verikokeeseen! Tulehan kertomaan sitten, miten kävi.

Ylihuomenna olisi ensimmäinen käynti neuvolassa ja vähän jännittää. Mitä siellä oikeasti tapahtuu? Mies kuulemma saa lähteä sinne mukaan.

Nyt on alkanut pohdituttaa varhaisultrassa käynti. Haluaisin tietää onko tuolla oikeasti jotain. Läheisestä kaupungista löytyy vain Terveystalo, jossa taitaa olla käynti aika kallista tai sitte pitäisi lähteä matkustamaan Ouluun, jossa vaikutti olevan yksi edullisempi paikka.

Tuleeko muille välillä aivan hirmuinen nälkä? Välillä tuntuu, että se on ainut, mikä olossa poikkeaa normaalista.

Kysyin juuri Terveystalolta ja ilmoittivat että heillä on linjaus ettei puoliso/tukihenkilö saa tulla sikiöseulontaan.
Oho! Outoa että eri Terveystaloilla voi olla niin erilaiset linjaukset!

Meillä oli eka neuvola tänään ja tosiaan eka neuvolaan kuuluva ultra kahden viikon kuluttua. Sieltä sanottiin heti, että neuvolaan saa mies kyllä tulla mutta ei ultraan ollenkaan. Täytyy nyt sitten varmaan käydä erikseen taas yksityisellä ja toivoa että päästää tälläkin kertaa mukaan!

On kyllä hassua, että samalla yksityiselläkin voi olla eri linjaukset paikasta riippuen. Jotenkin automaattisesti oletin, että yksityiselle saisi tulla mieskin mukaan. Pitää kyllä etukäteen varmistaa mikä linja täällä päin on, jos menee käymään. Vähän oon miettiny, että ois kiva käydä varhaisultrassa, mutta toisaalta se maksaa sen verran, että pitää pohtia malttaisko vaan odottaa siihen nt-ultraan. :rolleyes:

Mua meinaa vähän ahdistaa ja harmittaa. Tein cb viikkonäytöllisen rv4+5-6 välisenä yönä ja näytti sillon raskaana 2-3 eli ihan oikein. No tänä aamuna rv5+2 tein toisen oletuksena et tulis jo 3+ ja vois lopettaa testailut, mut tulikin edelleen se 2-3 o_O
Nyt sit stressaan että miksi. Pitää ostaa nyt sit vielä kolmas digi ja tehä vaikka ens vkl. Blaah.

Mua meinaa vähän ahdistaa ja harmittaa. Tein cb viikkonäytöllisen rv4+5-6 välisenä yönä ja näytti sillon raskaana 2-3 eli ihan oikein. No tänä aamuna rv5+2 tein toisen oletuksena et tulis jo 3+ ja vois lopettaa testailut, mut tulikin edelleen se 2-3 o_O
Nyt sit stressaan että miksi. Pitää ostaa nyt sit vielä kolmas digi ja tehä vaikka ens vkl. Blaah.
Mulla oli viime raskaudessa täysin sama. Tein myöskin 5+2 digin joka näytti 2-3. En malttanut odottaa kuin kaks päivää ja 5+4 tuli sit 3+.

Ei ole tullut hetkeen kirjoiteltua. Aika perus settiä, pahoinvointia ja iltaisin oon ihan loppu. Nyt 9+5. Vuotoja ei ole onneksi nyt ollut, pientä rusehtavaa valkovuotoa välillä. Nt-ultrassa 17.6 katsotaan myös hematooman tilannetta.

Meillä tosiaan ultriin ei mies pääse mukaan, neuvolaan saisi tulla jos töiltään pääsisi. Mutta pakollinen isyydentunnustus käynti loppuvuonna edessä kun ei naimisissa olla :)

Onnea kaikille uusille plussanneille <3

Mäki taisin just 5+2 tehä viikkonäytöllisen ja oletin että tulee jo 3+ mut tuliki 2-3, ja pienen paniikin sillä sain itelleni aikaseks. En nyt muista maltoinko odottaa 1 vai 2 päivää ku tein uudestaa ja sit oli se 3+.

Joku neuvolaterkkaki näitä viikkonäytöllisiä joskus kiros ku ihmiset ihan turhaa panikoi ku ei tuu oikeeta tulosta vaikka kaikki ois kunnossa :rolleyes: Muutaman päivän päästä varmasti on jo 3+ :happy:

Takaisin