Taloudellinen jaksaminen?

Oon miettinyt näitä raha-asioita ja kyllä vähän huolestuttaa, miten sitä pärjätään. Alkuun varmasti ihan hyvin kun mies on töissä ja saan äitiysrahaa suht hyvin, mutta mites sit kun tipun sinne kotihoidontuelle mikä on kuulemma aika mitätön määrä. Miehen töiden jatkumisestakaan kun ei ole varmuutta, hän on tarvittaessa töihin kutsuttava eli töitä joskus on enemmän ja joskus vähemmän. En haluais lasta kuitenkaan laittaa mihinkään päivähoitoon ihan pienenä, sen takia kun ei ole varaa elää :/ Toimeentulotukea tuskin saataisiin kun varmaan ilmottaisivat että laittakaa auto myyntiin, mutta meillä on vähän pakko olla auto jotta kauppareissut yms onnistuu..
Noh, eiköhän sitä jotenkin tulla pärjäämään, turha murehtia liikaa etukäteen :)

Jewell, ei ne voi pakottaa autoa myymään. Eivät voi pakottaa edes nostamaan tavoitesäästötiliä/asuntosäästötiliä jne. tyhjäksi. Autoa tarvii liikkumiseen, töissä käymiseen jne.

Jos tuntuu, että ei riitä rahat elämiseen, niin rohkeasti vaan hakemaan toimeentulotukea. Ja sit myös seurakunnan diakoniatyön kautta voi hakea apua.

Oon miettinyt näitä raha-asioita ja kyllä vähän huolestuttaa, miten sitä pärjätään. Alkuun varmasti ihan hyvin kun mies on töissä ja saan äitiysrahaa suht hyvin, mutta mites sit kun tipun sinne kotihoidontuelle mikä on kuulemma aika mitätön määrä. Miehen töiden jatkumisestakaan kun ei ole varmuutta, hän on tarvittaessa töihin kutsuttava eli töitä joskus on enemmän ja joskus vähemmän. En haluais lasta kuitenkaan laittaa mihinkään päivähoitoon ihan pienenä, sen takia kun ei ole varaa elää :/ Toimeentulotukea tuskin saataisiin kun varmaan ilmottaisivat että laittakaa auto myyntiin, mutta meillä on vähän pakko olla auto jotta kauppareissut yms onnistuu..
Noh, eiköhän sitä jotenkin tulla pärjäämään, turha murehtia liikaa etukäteen :)

Mulla on ihan samat huolet... Miehellä on nyt työt vähän vähentynyt, mut ei mitään hätää vanhenpainraha-aikana... Kotihoidontuen alkaessa sitten. Mies yrittää toppuutella, et ei oo lapsi syntynytkään... Hän ehtii saada lisähommia moneen kertaan ennen ensi vuoden syksyä, ja säästöjä on myös...
Tuntuu jotenkin kurjalta laittaa alle 1v päivähoitoon, mut onhan lapsetkin erilaisia... ja tilanteet muuttuu tosiaan. Yritän nyt olla liikaa stressaamatta siitä.

Maksoin tossa just kasan laskuja ja voi luoja kun alkoi ahdistaa tiliä tuijotellessa. Olin jo ehtinyt tottumaan hiukan huolettomampaan elämään töissä ollessa ja kun työt loppuivat kesäkuun alussa niin tulot tippuivat lähes puolella. No mulla oli kivat säästöt niin pystyi aina tarpeen vaatiessa siirtämään rahaa käyttötilille ja suurin osahan mun säästöistä on huvennut vauvan hankintoihin ja remonttiin. Hankinnatkin kuitenkin tehnyt enimmäkseen Tori.fi:sta, fb-kirppareilta ja ihan kirppareilta. No nyt on onneksi kaikki hankinnat tehty, ammetta lukuunottamatta, mutta se ei onneksi maltaita maksa. Ahdistaa vaan kun yhtäkkiä joutuu todella taas alkaa laskeskelemaan ja olemaan tosi tiukkana ostosten kanssa, nyt kun vielä ehtinyt tottua siihen, ettei niin tarvitse joka penniä miettiä. Mä haluaisin olla ainakin pari vuotta kotona lapsen kanssa, mut kattoopi nyt. En edes tiedä mitä sitten lähtisin tekemään, kun oma ala epävarmaa ja ahdistaakin hiukan liikaa. Onhan tässä toki aikaa nyt miettiä.

Sain eilen äitiys- ja vanhempainrahapäätöksen, jossa ilmoitettiin tukea verotettavan työtulon verotuksen mukaan, kuitenkin vähintään 25 %. Minusta tuo 25 % on aivan järkyttävä veroprosentti! En ole eläissäni maksanut työtulosta tuollaista veroa, vaikka olen tienannut reilusti enemmän kuin mitä näitä äitiys- ja vanhempainvapaa rahoja on tulossa... Tänäkin vuonna veroprosenttini on koko vuoden tähän asti ollut 13,5 % vaikkakin olisin joutunut sitä hieman loppuvuotta kohti korottamaan, mutta onhan tuo 25 % aivan tolkuttomasti.

Kysyisinkin nyt niiltä, jotka ovat muuttaneet tuota äitiys- ja vanhempainrahan veroprosenttia, että kuinka suureksi olette sen määritelleet? Mikä olisi riittävä veroprosentti niin ettei sitten pääse maksamaan mätkyjä? En edes muista milloin viimeksi olisin mätkyjä maksanut, vaikka olen pitänyt veroprosenttiani vain hieman sen tarvittavan minimin yläpuolella.

Jenskis, mä ihan laskin verotoimiston nettisivulla olevalla laskurilla tuon veroprosentin. Otin esille kaikki tän vuoden palkkakuitit(joita ei mun kohdalla ollu ku muutama) ja sit otin sen kelan päätöksen äitiysrahasta,ja toki liitonrahojen laskelmat. Laitoin niistä tarvittavat lukemat siihe laskuriin ni sain vero% 9%. Ja ainahan sitä voi käydä kysymässä iha verotoimistostakin :)

Mä en ole toistaiseksi tehnyt mitään tuolla veroprosentille, eli mulla on tulossa se 25%. Kaiketi sitten joulukuun alussa tulee kiitettävästi palautuksia, koska minäkään en ole koskaan joutunut tuollaista prosenttia maksamaan.

Mä kans päätin pitää tän loppuvuoden prosentin muuttamatta, kun mun laskujen mukaan se olis ollut vain yhden tai kaks prosenttia pienempi. Katson sit ens vuodelle asiaa uudestaan, kun silloinhan sitten lähdetään ikään kuin nollasta liikenteeseen, kun alla ei ole työtuloa lainkaan.

Mä soitin sinne palvelunumeroon ja muutin sen sit asiakaspalvelijan kanssa..

En kyl ite tajua veroprosenteista yhtä mitään...

Minä pystyn muuttamaan sen veroprosentin vasta ihan loppuvuodesta, koska saan työnantaja maksaa palkkaa vielä sen vajaa 3kk ja se menee normaalisti työtulon verokortista. Kehotettiin soittamaan joulukuun aika uudestaan ja tilaamaan uuden verokortin etuutta varten.

Mä sain jouluylläriksi tänä vuonna tonnin mätkyjä, vaikka oon pitänyt tarkoituksella prosentit korkeina. Mut tää ei ollutkaan mun moka, vaan työnantajan, koska ei ollut käyttänyt mun tulorajan ylittämälle palkalle määrittämää korkeampaa prosenttia. Joten tein eilen uuden kortin tällekin vuodelle, ja ihan hirvittää se prosentti, mut parempi näin kuin sitten taas maksella mätkyjä.

Ja kannattaa muistaa tosiaan että tuista joutuu maksamaan enemmän veroja koska ei tule työtulovähennyksiä. Esim. Ens vuonna kun ollaan ainakin alkuun ihan tukien varassa suurin osa niin se 25% on loppujen lopuksi aikalailla minimi prosentti. Kummallista mutta niin se vaan menee..

Takaisin