Taloudellinen jaksaminen?

Älä ressaa! Asiat selviää, aina. Ja vähemmälläkin pärjää.
Vauvan/lasten ja muutkin vaatteet ja tarvikkeet kannattaa hankkia enimmäkseen kierrätettynä. Kirppis, tori.fi jne... Maalaisjärki kulutuksen suhteen muutenkin :)
 
Meillä on pakosta hankittu aina kaikki tarvikkeet ja suurinosa vaatteista kirppareilta. No mutta täysin itse aiheutettua tämä laina ja lapset ovat. :wink Lottovoittoa odotellessa.
 
Meillä tällä hetkellä molemmat työttömiä, uus tilanne. etin nyt töitä, tarkotus ois syksylle asti osa-aikasta, tuskimpa mitää vakia saa. (toiv löytys) mies hoitais esikoista , ja sit jäisin kotii ja mies menis töihi syksystä. En nää tarvetta hoitopaikkaa muutamaks kuuks ku esikko alle 1v vielä. siis et molemmat menis nyt töihin. hyvin pärjätää tällein, ei olla koskaa totuttu et miljoonia ois käytettävissä :)
 
Ja luotan että kaikesta selviää, vaikka oiski vähän tiukkaa, ainaki itellä on sellai et sit osaa ehkäpä enemmän arvostaa ku enemmän rahaa ja saa jtn ylimäärästä. ostan melkee kaikki kirppiksilt.
 
Minulla myös se tilanne, että olen esikoisen jäljiltä kotihoidontuella. Poika täytti juuri vuoden. Odotan äitiyslomaa kuin kuuta nousevaa, on se vaan niin hyvä raha mitä siitä saa. Tällä hetkellä tilille tulee 375€/kk, sisältäen lapsilisän. Tästä kun maksaa auton lyhennyksen, niin ohhoh 95€ jää :eek:
Tämä on kuitenkin yhteinen päätös miehen kanssa, että lapsen ei vielä tarvitse päivähoitoon mennä. Sitten eletään vaan niukemmin. Suurin osa lapsen vaatteista saatu käytettynä tai lahjaksi. Teen kaikki ruuat itse. Lapsi on syönyt purkkiruokaa vain kerran, kun oltiin reissussa.
Nyttenpä päästään sitten paljon halvemmalla, kun vaatteet ja kaikki muu on valmiina.. Onneksi vauvat ei vielä ymmärrä tyttöjen- ja poikien värien päälle :grin
 
Mulla on vähän samanlainen tilanne, kuin sulla muruliini. Kotihoidon tuella+lapsilisällä saa juuri auton lyhennykset maksettua ja ~90 jää yli siitä.

Mä olen miettinyt, että luovun tuosta uudesta (vm 2015) autosta, vaikka takkiinhan siitä tulee, mutta saisi autolainan pois. Täällä metsän keskellä ei kokonaan ilman autoa pärjää, mutta mulla on tuolla tallissa vanha maasturi, niin jos sen koittaa saada katsastettua. Voisin pakolliset ajot hoitaa sillä. Vaikka 4.7 litrainen V8 kuluttaakin ihan hirveästi bensaa10-12litraa/100km, niin säästyisi silti rahaa.

Odotan myös, kuin kuuta nousevaa äitiysloman alkua, kun tulot nousee ihan hurjan paljon. Saan vielä uudestaan ekat 3kk palkkaakin. Lomaa ei tästä uudesta vapaasta kerry, kuin puolelta vuodelta, kiitos hallituksen, mutta mulla on edellisetkin vielä käyttämättä.
 
Voihan vitsi, tosiaan aikalailla sama tilanne :)Me asutaan maalla ja lähimpään kauppaan on 20km, joten pakko olla auto.. Sitten ku lähetään liikenteeseen, ni pitää olla tilaa lapselle, koiralle, rattaille yms... Miehellä niin pitkät työpäivät, että jos ei autoa olisi niin homehtuisin täällä kotona aina!
 
Joo, auto pitää olla. Meillä lähin pikkukauppa on sentään vain 10km päässä. Mun mies on vähintään 12 tuntia töissä kerralla, eli ei pärjätä yhdellä autolla. Mä vaan ajattelen, että voin yhtä hyvin ajaa ne mun vähäiset ajot tolla maasturilla. Se on kuitenkin viisi paikkainen ja takakontti ainakin puolet isompi, kuin tässä mun farmarissa millä nyt ajan. Jeepissä kuitenkaan ei ole muuta vikaa, kuin ruosteiset jarrut. Koska auto on seissyt pressutallissa 2 vuotta. Ja tietysti se on katsastamaton ja väliaikaisesti liikennekäytöstä poistettu.

Jos nyt pääsis eroon kiasta, niin voisi säästää rahaa sitten äitiyslomalla ollessa,ettei olisi niin hirveä kiire töihin heti, kun äippäloma taas loppuu.
 
Itteeni ei tulot huoleta, mies niillä vaivaa päätään enemmänkin. Nyt kun töihin menen, palkka on bruttona saman verran mitä totuin saamaan edellisestä työstä nettona.. Kuitenkin pari satasta enemmän tämä tuleva työ tuo kuussa lisää kun mitä liitosta saan. Liiton rahallakin olis kyllä pärjätty hyvin. Töiden jälkeen saan yhden kuun liiton rahat vielä, ja sitten jäänkin mammarahalle, joka määräytyy aiempien hyvien tulojeni mukaan, joten se tulee olemaan lähes saman verran kun tämän kesän palkka.
Ensi kesään asti siis uskon, että pärjätään ihan mainiosti.

Edellyttäen toki, että mies on töissä. Nyt on, mutta ala sellanen, että millon vaan periaatteessa voi työt loppua.. :/

Uskon kyllä, että pärjätään, vaikka mies olisi jossain välissä työttömänäkin. Meillä on myös hyvä tukiverkosto, joka auttaa kyllä jos ihan oikea hätä tulee rahan kanssa. Harvemmin sitä vaan kehtaa pyydellä, kun tottunut tulemaan toimeen itse :)
 
Mä olen tällä hetkellä sellaisessa mielentilassa, että murehdin about kaikkea. Raskausaikana saan tosin ihan kivaa äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa, mutta sitten kun siltä tipun pois, niin --- Ketä oikeasti miettii asioita näin pitkälle... Miksei vaan voi elää hetkessä? ... No sen takia kun elätettävänä on vielä noita rahaa syöviä neliljalkaisia...
 
Mie päätin nyt (tai siis me, heh) tällä kertaa että yritän olla kotona 2, jopa 3 vuotta.
Esikoisen kanssa sain olla vajaa 2v.
2009 ja 2010 synt. lapset jouduin viemään päiväkotiin jo just just 1v ja 2v. Oli semmoinen taloudellinen tilanne :/
Nyt tällä kertaa on tilanne se, että luultavasti pystyn olemaan kotona :)
Keikkaa ehkä heitän sitten joskus jossain kohtaa jos saa soviteltua niin ettei lasta tarvitse viedä hoitoon kun ehkä isovanhemmille :)
 
Mä olen tällä hetkellä sellaisessa mielentilassa, että murehdin about kaikkea. Raskausaikana saan tosin ihan kivaa äitiyspäivärahaa ja vanhempainrahaa, mutta sitten kun siltä tipun pois, niin --- Ketä oikeasti miettii asioita näin pitkälle... Miksei vaan voi elää hetkessä? ... No sen takia kun elätettävänä on vielä noita rahaa syöviä neliljalkaisia...

Ymmärrän erittäin hyvin nuo miettimiset. Mut usko vaan, asiat järjestyy :)
 
Täälläkin rahaa syöviä nelijalkaisia kaksin kappalein. Nekin aika paljon vie tosiaan rahaa, vakuutukset, ruoat ja ell.käynnit.. Toinen kun on vielä vähän maanantaikappale + seniori-ikä iskee tässä kuussa.. Yritän olla asenteella, et kyllä me pärjätään :) Mies tuskailee enemmän, ei tästä tulis mitään jos miekin tuskailisin sen kanssa samalla tavalla.
 
Pähkäilin tossa aikani kuluksi lapsilisä asiaa.. Mulla on siis ensimmäinen raskaus ja syntyvä lapsi on mun esikoinen ja miehelle neljäs lapsi. Miehen kolmesta lapsesta kaksi asuu meillä ja heidän lapsilisät tulee miehelle. Miten tän uuden tulokkaan kohdalla, maksetaanko lapsilisä ensimmäisen lapsen mukaan, vai kolmannen vai neljännen? Lisän määrähän siis kasvaa jos on vanhempia lapsia.
 
Pähkäilin tossa aikani kuluksi lapsilisä asiaa.. Mulla on siis ensimmäinen raskaus ja syntyvä lapsi on mun esikoinen ja miehelle neljäs lapsi. Miehen kolmesta lapsesta kaksi asuu meillä ja heidän lapsilisät tulee miehelle. Miten tän uuden tulokkaan kohdalla, maksetaanko lapsilisä ensimmäisen lapsen mukaan, vai kolmannen vai neljännen? Lisän määrähän siis kasvaa jos on vanhempia lapsia.

Tuollane löyty :)
"Esimerkiksi jos perheeseen kuuluu äidin kaksi lasta ja isän yksi lapsi, lapsilisää maksetaan kolmen lapsen mukaan, jos kaikki lapsilisät maksetaan samalle henkilölle."
 
Tuolla aikaisemmin oli puhetta auton vaihdosta. Huomenna vaihtuu mun auto 2015 vuoden kiasta 2007 mallin chrysleriin. Enpä ole ennen vaihtanut vanhempaan, enkä halvempaan. Mutta kerta se on ensimmäinenkin. :-) velka putosi ~20 000 eurosta ~6000 euroon ja nyt tarkoitus pitää tuota autoa niin kauan että sen saa velattomaksi ja kauemminkin. Se on niin helpottava tunne, kun saa velan kokonaan pois.
 
Itse olen ollut vuodevaihteesta asti työtön ja olen kahen lapsen yh. Miinuksella elellään täälläkin vaikka kuinka on nipistetty. Muksu sai kevään käydä osahoidossa että oli leikkikavereita, mutta kesän kynnyksellä otin pois hoidosta koska kk päästä muutetaan miehen kaa yhteen ja hoitomaksut ois pompannut kattoon. Asumistuki ja yh-lisä jäävät sitten pois. Laskeskelin, että ilmeisesti saisin äippärahaa himpun paremmin kun nyt liiton rahaa. Työtä aion etsiä heti äitiysloman loppupuolella, koska kotihoidontuella en pysty ketään elättämään enkä halua että mies joutuisi osallistumaan poikieni elätykseen koska siitä on käyty jo hirveät haloon miehen isänkin puolelta.
 
Takaisin
Top