Taloudellinen jaksaminen?

Tuollane löyty :)
"Esimerkiksi jos perheeseen kuuluu äidin kaksi lasta ja isän yksi lapsi, lapsilisää maksetaan kolmen lapsen mukaan, jos kaikki lapsilisät maksetaan samalle henkilölle."
Tosiaan, lapsilisät pitää hakea kaikki samalle henkilölle, jos halutaan lapsiluvun mukainen korotus. Eli Viiperillä pitää miehen hakea teidän vauvan lapsilisä, tai sitten sinun pitää hakea miehen lasten lapsilisät maksettavaksi sinun tilille. Hakemus pitää tehdä Kelaan, ei riitä tilinumeron ilmoitus.
 
En jaksaisi ajatella tätä, mutta meidän tarttee vaihtaa toinen auto. Vedän hevosia pakulla ja siihen ei mahdu turvallisesti ja laillisesti kuin yksi turvaistuin. Hoh hoijaa. Kai sitten jokin nelivetomaasturi tarvii hankkia ja myydä nykyinen pois *ahdistuuuuuuuuuu
 
Auton vaihto/toisesta eroon hankkiutuminen tuntuu olevan se kaikista v*ttumaisin homma, en jaksais edes ajatella koko asiaa. Teki sen miten vaan ei lopputulos todnäk kuitenkaan miellytä..
 
Meillä ois myös toisen auton vaihto edessä... Ei tehdä mitään autolla, johon ei takapenkille varmasti saada mahtumaan kolmea istuinta ja jossa ei voi kuljettaa edes meidän koiraa. Väliaikaisena autona se on nyt ollutkin, pääasiassa meistä jommankumman työssäkäyntiautona. Mutta voi luoja taas sitä autojen läpi käyntiä, että mikä vastaa parhaiten meidän tarpeita + että on varaa ostaakin se...
 
Meidänkin piti vaihtaa autoa jo viikkoja sitten. Tänään sit käydään ostamassa farkku.. ja toinen auto jää myyntiin. Ärsyttää kun ei tarvita kuin yksi auto eikä saatu nykyistä myytyä ennen uuden ostoa.. ja mies on niin innoissaan vaihtamassa, MINUN rahoillani.. kun mies tässä kuukauden ollut rahatta, ensin työkkäri mietti 3,5vk antaako karenssin vai eikö, ja nyt sit liitto ei laita rahoja maksuun kun ehkä ensi viikolla... saanhan minä ne rahat takas JOS saadaan nykyinen myytyä, mut..... silti tili itkee...
 
Meillä kanssa uuden auton hankinta syksymmällä edessä. Ärsyttää, kun hyvä kuin nykyinenkään mahtuu autotallin ovesta sisään. Ja ongelma ei siis ole liian iso auto, vaan liian pieni autotalli. Mies vielä haluaisi kuuden hengen auton, että voisi erinäisille retkille ottaa mukaan myös äitinsä, joka asuu tässä lähellä. Noh, hoitakoon sen homman itse. Ihan mielenkiinnolla seuraan, miten meinaa saada sellaisen auton mahtumaan autotalliin. Toki voihan se auto sitten pihallakin olla ja autotalli romuvarastoksi, sitä romua nimittäin riittää, mistä ei näemmä voi eroonkaan hankkiutua.
 
Itse luovutin hetkeksi auton hankinnan suhteen. Halusin vähän etäisyyttä kun alkoi ottaa päähän, että soittaessa autosta joku on juuri tulossa katsomaan, yön yli mietinnän jälkeen auto myyty yhtäkkiä tai se myydään nenän alta vaikka on näyttö jo sovittu. Muutenkin pinna kireällä niin sitten tämmöistä.. Huoh.
 
Mies osti joku vuosi sitten tommosen etanolipolttoisen 1+6lle rekisteröidyn ameriikan ihmeen. Se on niin huippu! Nyt vielä, kun isommat kaksi on jo niin pitkiä, että ei tarvi korokkeitakaan, niin tilaa on hyvin kahdelle turvaistuimelle. Meillä on telakka, joka kiinnitetään auton lattiarakenteisiin ja siihen kaukalo, huippukätevä. Tossa on myös takana liukuovet (ei kolhi meidän lapset parkkiksella muiden autoja) ja taakse mahtuu vaunut sellaisenaan, ei tarvi pistää kasaan.
 
Mitenköhän mahtaa toi äippärahan maksaminen mennä.. Kun en ole töistä kysynyt, maksavatko he äitiysrahani sopimuksen loppuun asti (31.12) vai maksaako kela sen alusta asti. KOSKA mikäli työnantaja maksaa, saan vähemmän kuin mitä saisin jos kela sen maksaa. Onko tässä olemassa mitään sääntöä vai onko se sitten vaan voivoi jos saa vähemmän?
 
Mä olen itseasiassa miettinyt tota myös...
Työnantajani maksaa äitiysrahan ja Kela maksaa siis työnantajalleni... mut Kela maksaa enemmän kuin työnantajani... siis työnantajani hyötyy mun äippälomasta? Eihän se nyt ihan niin voi mennä?
 
Varmistakaahan nyt esim TES:stä miten asia teillä menee. Mulla esim esikoisesta meni niin, että työnantaja maksoi mulle palkkaa sen ekat 3kk äippälomasta ja sitten putosin Kelan rahoille. Kela maksaa työnantajalle tuolta ajalta sen äitiyspäivärahan ja sen jälkeen kyllä se Kelan maksama raha oli pienempi kuin palkka.
 
Mulla ainakin koostuu aikalailla 1/4 palkasta erilaisista lisistä. Kelan tuet siis laskettu myös lisien mukaan, mutta työnantaja maksaisi luonnollisesti vain peruspalkan (joka on vähemmän kuin kelan tuki).

Pitänee tutkia asiaa lisää.
 
Mä tein viimeks niin, että kela maksoi mulle suoraan koko tuen, ja työnantaja sitten mulle sen erotuksen niin että sain normipalkan verran yhteensä. Aion tehdä niin nytkin, pitäis vissiin hakea ne tuet...
 
Työnantajahan ilmoittaa kelaan paljonko maksaa palkkaa. Jos päiväraha kakkostyön tai muun vastaavan vuoksi isompi, niin käsittääkseni saat kyllä sen erotuksen itse kelasta.

Joissain tesseissä on mainintakin, että työnantaja maksaa vain mahdollisen erotuksen.
 
Mä alan aina tässä vaiheessa vuotta odottamaan pelonsekaisin tuntein valmistuvaa verotusta. Meillä kun on tuota minipientä yritystoimintaa, niin aina sitä pelkää mätkyjä. Meillä mä oon yleensä saanut muutaman satasen takaisin, mutta miehen kohdalla tilanne on aina hyvin elävä ja meidän taloudessa tonnin mätkyt ei ole mikään erikoisuus ja samalla kun maksaa koko kalenterivuoden ennakkoveroja, tuntuu että on kokoajan piikki auki verottajan suuntaan.
 
Se tunne, kun tämä pienyrittäjä on nyt jäänyt piiiiitkälle sairaslomalle ja sen jälkeen äippälomalle ja sen jälkeen varmaan vielä hoitotuelle, niin kyllä tässä tekis mieli vähän itkeä tirauttaa.....kun yrityksestä ja asiakkaista luopumisen tuska on nyt muutenkin päällä.
Koska olen lopettamassa kokonaan.
Tulotkin lasketaan päivärahoihin YEL:lin mukaan, eikä niiden todellisten tulojen mukaan, eli vähiin käy kyllä rahat hittolainen...
Ja sit valtio on keksiny vielä 25% leikkauksen tästäkin vähästä?? Siis WTF???
Ja tuleeko sit vastaavasti mätkyjä, jos et suostu maksamaan noin paljon veroja??
Ja vielä...aivan niin kuin joillain muillakin, niin autokin pitäisi vaihtaa.
Tohon mun nykyseen "koppimopoon", kun ei hirveesti vaunuja yms tungeta. Tai ehkä just ja just minä, kaukalo ja vaunut. Mutta kun alkaa mokoma olla jo niin vanha ja rähjänenkin, että tielle jättämisen riskikin on jo aikas paljon suurempi. Ja miehen auto on myös pieni, mutta uudempi ja ehjämpi.
Mutta kai me tässä jotenkin pärjätään??
Ainakin mun mies osaa olla ihanan positiivisin ja kannustavin mielin.
Tekee kuulemma sitten vain enemmän niitä ylitöitä.
Kai sitten niin...
 
Moona78, ei ole pienyrittäjän osa kyllä helppo! Mua oikein suututtaa, kun tosiaan on meillä niin minipieni firma, että kaikki mitä tulee, menee melkeinpä homman pyörittämiseen ja sit verottaja vie kepeesti sen 30% ja saat vielä kuulla, kun jengi marisee, että yrittäjät on ahneita ja mitään eivät anna yhteiseen hyvään! :mad:
 
Minä jo kovasti odotan että alkais tulemaan kelan äityspäivärahoja kun tulen mammalomalla tienaamaan enemmän kuin mitä olen viimeisen vuoden aikana kuukausittain tienannut ollessani osittaisella hoitovapaalla.
Eli sinäänsä kiva ettei tarvii niin kovasti stressata.

Tuli tuosta auton uusimisesta mieleen, että meilläkin meni auto vaihtoon siinä vaiheess kun esikoinen siirtyi turvakaukalosta isompaan turvaistuimeen. Että kannattaa auto ehkä valita samointei sitä silmällä pitäen. Tai meidän turvaistuin on ainakin niin iso, ettei pelkääjän paikalla olisi mahtunut istumaan kuin hyvin lyhyet ihmiset kun takana ollut istuin vie niin paljon tilaa.
 
Mä odotan kanssa, että pääsen äitiysrahalle. Päätös tulikin jo postissa ja jotenkin se teki äitiyslomalle jäämisestä paljon todellisempaa. Jotta elämä ei kuitenkaan olisi liian helppoa, meidän perhekäyttöinen farkku on alkanut reistailemaan ja sekin pitäisi nyt sitten vaihtaa :D Pakettiauto taidetaan kuitenkin pitää, se on niin älyttömän luotettava. Päätin ottaa esikoisen kokonaan pois päivähoidosta, niin mun ajon tarve vähenee tosi paljon äitiysloman aikana.
 
Mähän olen ollut melkein 2 vuotta tuloton. Mua ei hyväksytä työttömäksi työnhakijaksi, koska miehellä on sivutoiminen yritys, joka ei työllistä tällä hetkellä osa-aikaisesti edes miestä. Mutta mun katsotaan työllistyvän tähän yritykseen täyspäiväisesti ja vieläpä on laskettu, että nostan rapiat 750€/kk rahapalkkaa. Tämä laskelmahan ei siis perustu toteutuneeseen, todellisuuteen, tai edes mahdollisuuteen... vaan näin se nyt vaan menee. Ei oikeutta työttömyyskorvaukseen.

Siksi todellakin odotan, että saan sitä minimiäippärahaa, sillä sen laskeminenhan sitten taas perustuu verotuksessa varmistettuihin reaalituloihin, eikä tuohon ~750€/kk mielikuvitusrahaan, jolla mä olen tässä omalta osaltani perhettäni elättänyt.

Suomessa siis todellakin kannattaa olla pienyrittäjä. Siinähän yrittää pitää edes perheensä hengissä ja kun on tällainen raharössi ja riistäjä porvari, niin oikeestaan ei ole oikeutta mihinkään tukiin, tai avustuksiinkaan, kun ne on tarkoitettu köyhille. Meidän 5 henkinen perhe elää tuloilla, jotka on alle yhden ihmisen lasketun köyhyysrajan.

Onneksi tosiaan alkaa äippärahat kohta juosta ja mieskin sai tänä vuonna veronpalautuksia.
 
Takaisin
Top