Taloudellinen jaksaminen?

future_maman

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!



Ajattelin kysyä teiltä muilta, että aiheuttaako taloudellinen ahdinko/tuleva sellainen murheen aihetta?
Oletteko laskeneet miten tulonne muuttuvat lapsen tulon myötä?

Meillä lapsi on oikein tervetullut, mutta aika pienillä tuloilla mennään. Eniten varmaan huolestuttaa kaikki yllättävät menot, ja tukjärjestelmäkin on aikamoista viidakkoa, joskin olen todella kiitollinen että tukia saa.

Itse tein äsken suhtkoht tarkan arvion tulevista tuloista ja menoista, ja kylläpä tuotti harmaita hiuksia :sad001.


Jaksamisia kaikille alkuraskauteen :Heartred
 
Meillä taas tulot paranee lapsen myötä, olen tällä hetkellä opiskelija ja miehen tulojen takia mulle ei makseta kuin 270e opintotukea.. Asumistukea ei myönnetty.. Äippärahoilla eletään leveesti kun moninmonin kertainen! ehkä sitten kun palaan taas kouluun, sais asumistukea.. Toinen lapsi nostais tulorajojakin. Itse miettiny kyl et en anna taloudellisen tilanteen olla lapsihaaveiden edellä, oon päättäny et lapsia saa tulla, kyllä me pärjätään vaikka tiukkaa onkin!
 
Ja edelliseen lisäten, saisin esikoisen kanssa kotona olemalla noin 500e enemmän.. En ymmärrä miten kotihoidontukea saisin niin hyvin ja kuitenkaan asumistukeen ei riitä..
 
Meille siis tulossa kolmas lapsi ja kyllä meillä taloudellinen tilanne paranee kun/jos jään äitiyslomalle. Kotihoidon tuella on kituutettu ja nykyisin olen osa-aikaisesti töissä. Äitiyspäivärahasta mulle jää enemmän käteen kun aiemmin on jäänyt kotihoidontuesta tai palkasta. Ei siis huoleta taloudellinen tilanne enkä ole koskaan kokenut tukiviidakkoa monimutkaisena :)
 
Vähän tietysti mietityttää, tai ehkä taloudellista tilannetta enemmän se, että töihin paluu venyy vähän pidemmälle taas. Itsellä ei sinne niin kiire ole, mutta ammattitaidon ruostuminen mietityttää. Raha-asioista ajattelen että sitten vaan hiukan pitää nipistää, aina on jotain missä voi säästää.
 
Niin. Ja onhan lapset niin ihania, mä en halua raha-asioitten olla lapsihaaveiden edellä.. Kerkeän kyllä vielä opiskelut hoitaa ja päästä töihin :)
 
Kyllä minua vähän mietityttää taloudellinen tilanne. Mies on työtön ja itsellä tietysti tulot putoaa äitiyslomalle jäädessä. Mutta eiköhän me pärjätä.. esikoisen aikana oli vielä tiukempaa kun mä opiskelin ja äitiyspäiväraha oli minimi.

Tietääkö joku saako esikoisesta kotihoidontuen 3v asti kun uusi lapsi syntyy ennen kun esikoinen 3v. :)
 
Olen samaa mieltä Mamma14/16, raha-asiat ei mene lapsihaaveiden edelle :) kyllä sitä aina selviää ❤
 
Kyllä minua vähän mietityttää taloudellinen tilanne. Mies on työtön ja itsellä tietysti tulot putoaa äitiyslomalle jäädessä. Mutta eiköhän me pärjätä.. esikoisen aikana oli vielä tiukempaa kun mä opiskelin ja äitiyspäiväraha oli minimi.

Tietääkö joku saako esikoisesta kotihoidontuen 3v asti kun uusi lapsi syntyy ennen kun esikoinen 3v. :)

Ei saa kotihoidon tukea vaikka sisarus ois alle 3v. Tai siis teoriassa voi sitä saada mutta harvoin sitä jää maksettavaksi kun äitiyspäivärahan pitäisi olla pienempi kuin kotihoidon tuen.
 
Minulla on stressi siitä, miten pärjätään tämä väli syyskuuhun asti, kun saan nyt pelkästään kotihoidontuen 255 e jää käteen kuukaudessa. Äitiyslomalla tulot on moninkertaiset tämän hetkiseen verrattuna, niin ei se huoleta.
 
Minulla on stressi siitä, miten pärjätään tämä väli syyskuuhun asti, kun saan nyt pelkästään kotihoidontuen 255 e jää käteen kuukaudessa. Äitiyslomalla tulot on moninkertaiset tämän hetkiseen verrattuna, niin ei se huoleta.

Täällä toinen jolla tulot niinkin huikeet...mut kummasti sitä vaan selviää hengissä...tietoisesti jo karsinut pois turhat ennen ku tulot tipahti...mut silti en kadu tätä vaihetta ollenkaan...mää niin tykkään olla kotona neitin kans...helpompi mulle entä kulettaa vuorohoito ryhmässä+ koti hommat päälle...nyt voi vaikka päivän vaan olla kuhan muistaa syyä ja syöttää yms...hoitaa lapsen...
 
Meille tulossa toinen. Esikoisen kanssa ku sairaalassa oltiin melkein viikko, niin lasku meinas hirvittää. Onneks ekat 2kk äp-rahat on vähän isompia, niin on vara maksaa toi synnyttäminen :grin Muuten ei oikeastaan mietitytä, kyllä sitä aina jotenki pärjätään :)
 
Kyllä mua mietityttää. Meillä on se tilanne että mulla on vakityö, miehen opinnot loppuvaiheessa, valmistuu varmaan loppusyksystä.
Mä olen siis perheen elättäjä ja äitiysloma pudottaa tuloja reilusti.

Toisaalta kun mies valmistuu, töitä melko varmasti on ja palkka parempi kuin mulla.
 
Vanhana raskaana olemisen hyvä puoli on se, että on ehtinyt jo olla töissä eikä tarvitse koko aikaa kituuttaa. Äitiys- ja vanhempainvapaan ajalta en ole huolissani, mutta kotihoidontuki ei kyllä ole mistään kotoisin. Ajattelin silti, että jos vauva saadaan syliin asti, niin sen kolme vuotta olen kotona. Ensimmäisten lasten kanssa olin viisi vuotta kotona, elämäni parhainta aikaa tämän nykyisen tilanteen lisäksi. Miehen tuloilla maksaa kyllä tavalliset menot, jos ei mitään ihmeellistä tule ja ennen äitiyslomaa ehtii säästää.
 
Meillä kynnetään joka kk n.500€, eli melkein lasten päivähoidon verran miinuksen puolella. Kun jään kotiin tulot pienenee, mutta eipä tarvitse maksaa järjettömän kokosia päivähoitomaksuja. En meinaa palata töihin heti vanhempainvapaan jälkeen, joten tiukkaa tulee sitten, mutta koen se sitten sen ajan murheeksi. Eniten ehkä stressaa tällä hetkellä kaikki hommattavat tavarat ja vaatteet, mihin pitäisi rahat saada nyt.
Meillä on siis isohko asuntolaina maksettavana ja lyhennysvapaita kuukausiakaan ei ole enää montaa entisten kotona olo aikojen jälkeen.
Eli siis todellakin ahdistaa, mutta minkäs teet. Lapsia rakastan ja ei tämä tilanne tästä kymmenessä vuodessa kauheasti helpota joten tehdään kaikki lapset samaan ahdinkoon. Vaikkei rahaa ole, niin rakkautta on senkin edestä!
 
Mä olen kyllä ehtinyt olla töissä, mutta erottuani isojen lasten isästä, ei pienillä tuloilla perhettä elättäessä ole juuri ehtinyt säästöä kertyä
 
Täällä toinen jolla tulot niinkin huikeet...mut kummasti sitä vaan selviää hengissä...tietoisesti jo karsinut pois turhat ennen ku tulot tipahti...mut silti en kadu tätä vaihetta ollenkaan...mää niin tykkään olla kotona neitin kans...helpompi mulle entä kulettaa vuorohoito ryhmässä+ koti hommat päälle...nyt voi vaikka päivän vaan olla kuhan muistaa syyä ja syöttää yms...hoitaa lapsen...
Musta tuntuu, että juuri kun on saanut menot sille tasolle, että pärjää, niin tulot tippuu taas. Miten menot edes voi saada tasolle jossa 255 euroa riittää. Miinuksella mennään noin 450 euroa /kk. Vaikka mies elättää meidät kaikki. Mulla on siis vanhoja luottoja ja exän mulle aiheuttamia velkoja yms riesaa. Niitä en kehtaa miehellä maksattaa, lisäksi maksan oman auton vakuutukset ja verot itse.
 
Musta tuntuu, että juuri kun on saanut menot sille tasolle, että pärjää, niin tulot tippuu taas. Miten menot edes voi saada tasolle jossa 255 euroa riittää. Miinuksella mennään noin 450 euroa /kk. Vaikka mies elättää meidät kaikki. Mulla on siis vanhoja luottoja ja exän mulle aiheuttamia velkoja yms riesaa. Niitä en kehtaa miehellä maksattaa, lisäksi maksan oman auton vakuutukset ja verot itse.

No meillä vähän erit elämän tilanteet sun kans...mut lainat ja laskut on saatu maksettua...meillä yhteiset rahat ku yhteistä perhettä eletään ja yhteinen koti rakennettu...oli myös miehen toive etten lähde töihin heti vaan hoidan kotona lasta...koska sen työ renkaiden päällä ja erittäin epä säänöllinen niin ei ois yhteistä aikaa jäänyt ja ei ois sit nähnyt omaa lasta kovin usein....
 
Tänään miehen kanssa puhuttiin, että vanhempainvapaan päättyessä meillä on mahdollisesti se tilanne, että kaikki lainat on maksettu, joten tulojen putoaminen ei oikeastaan haittaa, koska menoja on niin vähän.
 
Takaisin
Top