Taloudellinen jaksaminen?

future_maman

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!



Ajattelin kysyä teiltä muilta, että aiheuttaako taloudellinen ahdinko/tuleva sellainen murheen aihetta?
Oletteko laskeneet miten tulonne muuttuvat lapsen tulon myötä?

Meillä lapsi on oikein tervetullut, mutta aika pienillä tuloilla mennään. Eniten varmaan huolestuttaa kaikki yllättävät menot, ja tukjärjestelmäkin on aikamoista viidakkoa, joskin olen todella kiitollinen että tukia saa.

Itse tein äsken suhtkoht tarkan arvion tulevista tuloista ja menoista, ja kylläpä tuotti harmaita hiuksia :sad001.


Jaksamisia kaikille alkuraskauteen :Heartred
 
Meillä taas tulot paranee lapsen myötä, olen tällä hetkellä opiskelija ja miehen tulojen takia mulle ei makseta kuin 270e opintotukea.. Asumistukea ei myönnetty.. Äippärahoilla eletään leveesti kun moninmonin kertainen! ehkä sitten kun palaan taas kouluun, sais asumistukea.. Toinen lapsi nostais tulorajojakin. Itse miettiny kyl et en anna taloudellisen tilanteen olla lapsihaaveiden edellä, oon päättäny et lapsia saa tulla, kyllä me pärjätään vaikka tiukkaa onkin!
 
Ja edelliseen lisäten, saisin esikoisen kanssa kotona olemalla noin 500e enemmän.. En ymmärrä miten kotihoidontukea saisin niin hyvin ja kuitenkaan asumistukeen ei riitä..
 
Meille siis tulossa kolmas lapsi ja kyllä meillä taloudellinen tilanne paranee kun/jos jään äitiyslomalle. Kotihoidon tuella on kituutettu ja nykyisin olen osa-aikaisesti töissä. Äitiyspäivärahasta mulle jää enemmän käteen kun aiemmin on jäänyt kotihoidontuesta tai palkasta. Ei siis huoleta taloudellinen tilanne enkä ole koskaan kokenut tukiviidakkoa monimutkaisena :)
 
Vähän tietysti mietityttää, tai ehkä taloudellista tilannetta enemmän se, että töihin paluu venyy vähän pidemmälle taas. Itsellä ei sinne niin kiire ole, mutta ammattitaidon ruostuminen mietityttää. Raha-asioista ajattelen että sitten vaan hiukan pitää nipistää, aina on jotain missä voi säästää.