Töissä raskaana

Sapiisakki

Näppärä viestien naputtelija
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, kun ei enää meistä kukaan taida olla alkuraskauden puolella, kuten tuolla yhdessä ketjun otsikossa oli. Tänään loppuu mun kesäloma ja heti on laitettu 9 ja 10 tunnin vuoroja tulemaan... Iltavuoroilla aloitetaan ja sitten 8 päivää putkeen aamuvuoroa. Kiirettä tulee varmasti olemaan, kun kesätyöntekijät ei ole ihan yhtä tehokkaita kuin vakituiset. Ahdistaa kamalasti jo etukäteen!
Mieheni varoitteli, että nyt et todellakaan rasita itteäs liikaa! Aion ottaa tuon neuvon kirjaimellisesti. Eihän mulle voida potkujakaan antaa, kun olen vakituisessa työsuhteessa ja raskaana. Teen vain sen mitä jaksan enkä yhtään ylimääräistä. Enkä aio mennä äärirajoilla, kuten normaalisti. Olen kaupassa töissä eikä moni voi käsittää miten me siellä juostaan, nostellaan painavia taakkoja ja kuinka kiire joskus voi olla...
Jos saisin keskenmenon jonkin työhön liittyvän asian takia, en antaisi sitä itselleni koskaan anteeksi.

Täähän on hyvä aihe, oon miettinyt myös itse miten jaksan olla töissä.
Olen siis leipomossa töissä ja kyllä hirveästi pelottaa nostella 25kg:n jauhosäkkejä ja taikinoita yms, vaikka vielä teen ihan normaalisti töitä, mutta miten sitten lopussa. Kesäloma mulla on vasta elokuun puolestavälistä syyskuun puolelle ja laskin että kun palaan lomalta, olen jo viikolla 27, sitten kai pitäis jo miettiä itseäkin ja välttää raskaita nostoja?? :eek::rolleyes:

Mua heitellään nyt toimipisteestä toiseen töissä :mad: Seisomatyötä, kun tekee ja joka paikassa on erilainen lattia ja jonkinverran nostelua, on jalat aivan poikki joka päivä töiden jälkeen. Samoin tuo iskiaskipu ottaa mukavasti nokkiinsa ilmeisesti juuri tuosta lattia-asiasta, kun omassa toimipisteessä ei ole vaivannut näin paljoa.

Nytkin oon niin poikki, että itku meinaa tulla eikä ton selän kanssa tiedä, miten olisi vähiten huono olla :sad001 Vielä täytyis jaksaa ruokaa laittaa..

Muistakaa hakea saikkua, jos työ alkaa tuntua liian raskaalta. Myös työnantajan kanssa voi ehkä sopia hieman kevyemmistä hommista, jos vaan sellaisia on tarjolla.

Mulla on onneksi 2,5 kk kesälomaa. Mut jos en syksyllä pysty iskiaksen takia töihin, niin sitten pitää kyllä kehitellä jotakin...

Näin kotiäitinä tuntuu hullulta että mikään työ olisi tuommoisen "taakan" arvoista.. on se sitten henkistä stressiä tai fyysistä kuormittumista... raskausaika on jälkeenpäin katsottuna niin lyhyt aika ja sitä tulee muutenkin pidettyä pikkuisesta jo nyt hyvää huolta niin mielestäni työssä kuormittuminen lasketaan tähän. Jos välttää esim. raakaa kalaa tms. mutta stressitasot on pilvissä niinlöydän siitä vähän ironiaa... suomessa on täysi työntekijän markkinat siinä mielessä että työntekijällä on hurja määrä oikeuksia ja turvaa takana. Yrittäjä ei voi yhtään mitään etenkään raskauden edessä, joten jos tosiaan tuo helpompi työnkuva/hommat ei onnistu niin saikuttakaa nyt ihmeessä! Palkka ja työpaikka säilyy, vauvan kehitys ei vaarannu ja on pienempi riski ettei äidille tule komplikaatioita.
tiedän että täältä on helppo huudella mutta tarkoitankin vain noita pahimpia ja ääripään työtaakkoja. Ja rakkaudellahan täältä huutelen, toivon vain teille helpompaa odotusta!

Olen miettinyt missä vaiheessa tulee raja vastaan ja voi jäädä sairauslomalle edes hetkeksi työpäivien kuormittaessa liikaa. Teen vuorotyötä ilmailualalla ja esim. viime viikonloppuna oli reilu 12 -ja 13-tuntiset aamuvuorot, sitä ennen olin kolme päivää iltavuoroissa mistä sitten minimikäännöllä pitkään aamuvuoroon. Viimeinen työpäivä kävi jo sietämättömäksi pääsin kuuden tunnin työskentelyn jälkeen ensimmäiselle tauolle ja loput tauot jäikin vain haaveeksi. Eilen kun koitti vapaapäivä menikin se sitten toipuessa ja levätessä, päänsäryssä ja huonovointisena. Viime viikolla mainitsin toisella neuvolakäynnillä aamuvuorojen rankkuudesta, kun kello pärähtää yöllä soimaan..neukkari ymmärsi kyllä miksi olen väsynyt ja huonovointinen..

Neppu, minä teen myös melko pitkää päivää, 9-14tuntisia. Nyt huomaan, että maha ei nyt varsinaisesti kipeydy töissä, mutta alkaa päivän mittaan tuntua aika epämiellyttävällä. Niin, työskentelen kehitysvammaisten lasten parissa. Parhaina päivinä työ on fyysisesti kevyttä, mutta kyllä jaloillaan saa silloinkin olla ison osan päivästä. Huonona päivänä sitten saattaa tulla pitkiäkin kiinnipitotilanteita, nostoja, siirtämisiä, jotka kyllä selkeästi rasittavat.

Sinuna ehkä keskustelisin työnantajan/työterveyden kanssa mahdollisuudesta tehdä vaikkapa lyhennettyä työpäivää, jos koet että haluasit kuitenkin työssä olla. Ja jos tätä mahdollisuutta ei suoda, niin sitten vaan reippaasti juttelemaan työn kuormituksesta ja väsymyksestä lääkärin kanssa! Pienikin tauko saattaa auttaa jatkamaan ja jaksamaan taas töissä! Ei se pitkä sairaslomakaan kotona ollen mitään herkkua ole, eri juttu olla aikaisemman lapsen/lapsien kanssa kotona. Itse olin ensimmäisestä raskaudestani siis viikolta 26 saakka sairaslomalla...

Eipä tunnu helppoa olevan muillakaan! Eilen olin siis ekaa päivää töissä kesäloman jälkeen. Sain kuulla, että kaksi työkaveria oli sanonut itsensä irti ja yksi oli ainakin viikon kestävällä sairaslomalla eli työtaakka ei ainakaan ole keventymässä... En silti ota mitään paineita vaan teen sen mitä jaksan ja kerkeän. Ei ne pomotkaan voi loputtomiin kiristää, kyllä se raja tulee budjeteissakin vastaan. Ainakin asiakkaille alkaa näkyä aika varhaisessa vaiheessa jos ollaan kiristetty liikaa.
Tänään on tunnin pitempi päivä kuin eilen ja koska eilen jouduttiin jättämään joitakin asioita kiireen takia tekemättä tiedän, että ensin saa kuulla valitukset niistä. Ei se haittaa. Nyt ei jokapaikkaan voi revetä ja kyllä muutkin sen ymmärtää. Pomo on onneksi nyt kesälomalla niin jää pahimmat huudot pois :)

Kyllä syksy jännittää, kun nyt ko sipistelee. Täytyy olla rauhallisesti ja tehdä homma kerrallaan ja kiinnittää huomiota siihen, miten nostelee ja yrittää levätä silloin, kun siihen on pienikin mahdollisuus. 10min pötkötys tekee ihmeitä :)
Kotona töissä oleminen on yllättävän raskasta, eikä välttämättä muista istua koko päivänä. Pakko lapsiakin on kantaa ja nostella, viikon ruokaostokset on kannettava, samoin rehusäkit, multasäkit yms. Piha-ja kotityöt on tehtävä ja peput pestävä oli raskaana tai ei. Rattaat on nostettava autoon, bussiin tms. Lapsia vietävä kerhoihin ja harrastuksiin. Eikä lapselle voi sanoa, että en ota syliin. Kotiäidille vuodelepo on mahdoton ajatus, joten täytyy toivoa ettei tarvetta tule.
Jos työ on pääosin nostelua, niin silloin täytyy pyytää kevyempiä hommia. Tai jos kroppa varoittelee, niin myös silloin. Jos saa yöt nukuttua kunnolla, niin sillä pärjää pitkälle, mutta jos yöt menee huonosti, niin kevyempikin työ on kamalaa. Fyysisesti raskaasta puhumattakaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täytyy torstaina neuvolassa ottaa ihan tosissaan puhe näistä työasioista. Nyt oon melkein kolme viikkoa kärsinyt migreenistä parin hassun päivän taukoa lukuunottamatta ja selkä ja jalat huutaa hoosiannaa. Migreeni johtuu varmaan stressistä, kun harvasen päivä joutuu jännittämään uuteen toimipisteeseen menoa. Yöllä saan kyllä nukuttua, mutta näen jatkuvasti töistä unta, jolloin aamulla olo ei todellakaan ole levännyt.

Aina oon ollut sellainen, että viimeseen asti oon ollut töissä kipeenä ja todella tunnollinen ja välttänyt hakemasta saikkua migreenin tai selän takia ettei kukaan pääse ajattelemaan, että oon tekosyyn nojalla saikulla (varsinkin migreenistä ajatellaan usein niin). Tänään ja eilen kerroin miehelle työpäivästäni ja molemmilla kerroilla purskahdin oikein kunnon itkuun, kun on niin stressaantunut ja kurja olo töistä. Eipä tällainen tee hyvää kenellekään, saatika pienelle ihmisen alulle masussa :sad001

Kaikki kuitenkin tietävät töissä raskaudesta ja näistä vaivoista, joita nyt on ollut, eikä kukaan tee asialle yhtään mitään. Yksi työkaverikin sanoi vaan, että "koita kestää, kohta se ei ainakaan helpommaksi muutu". Ottaa päähän myös se, että en todellakaan ole ainoa vaihtoehto ketä siirtää töissä toimipaikasta toiseen, muut saavat kyllä olla omissa toimipaikoissaan. Välillä tuntuu, että oma esimies kostaa jotenkin tulevaa äitiyslomaa, kun sitä on nyt niin kovin kironnu.

Lurua; ei tuota kenenkään tarvitse kestää. Jää sairaslomalle. Kyllä siun pitää ajatella itseäsi ja vauvelia. Itse en ottaisi tuota sontaa siun tilanteessa, kun helpommallakin pääsisi.

Lurua; ei tuota kenenkään tarvitse kestää. Jää sairaslomalle. Kyllä siun pitää ajatella itseäsi ja vauvelia. Itse en ottaisi tuota sontaa siun tilanteessa, kun helpommallakin pääsisi.

Samaa mieltä!

Kyllä näin on, että se masuasukki on laitettava nyt etusijalle joka asiassa! Ei saa rasittaa itseään liikaa, ettei vaan tapahdu mitään peruuttamatonta... Eihän varmaan lääketieteellisesti voi itse aiheuttaa stressillä tai rasituksella keskenmenoa, mutta uskon, että se kuitenkin on mahdollista. Riippuu vaan stressin ja rasituksen määrästä.
Mä ajattelin pyytää seuraavalla neuvolakäynnillä sellasta tukiliiviä lainaksi, kun sellanen oli mulla edellisessäkin raskaudessa. Auttaa edes vähän tähän ristiselän juilimiseen. Eilen iltavuorosta kotiutuessa meinasi selkä mennä ihan juntturaan.

Niin joo, piti kertoa sellainen "hassu" sattuma, että sen lisäks, että kaks työntekijää irtisanoutui ja yksi lähtee opiskelemaan on meidän yksikössä mun lisäkseni kaksi työntekijää samaan aikaan raskaana :) Eipä ihme, että pomo on ollut aika kireänä (ja onneksi on lomalla). Meidän yksikössä ei ole kuin 10 vakituista työntekijää...

Meillä on töissä kaksi ihmistä (+johtaja joka on käytännössä vaan nimi paperissa), työkaveri jää elokuun lopussa eläkkeelle ja minä sitten äitiyslomalle pari kuukautta myöhemmin.. Tulee vähän kiirus kouluttaa uutta sakkia tilalle, varsinkin kun ei ole ihan simppeleimmistä hommista kyse ja nämä oppii vaan tekemällä.

Jos ilmenee alaselkäkipuja, etenkin rasituksen yhteydessä, niin kannattaa hakea omasta terveyskeskuksen apuvälinelainaamosta SI-tukivyö. Saa lainaan ilmaiseksi ja monet raskaanaolevat alaselkävaivoista kärsivät ovat siitä apua saaneet. On siinä mielessä parempi kuin normaali selän tukivyö/liivi, kun on kapeampi, eikä paina mahaa yhtä mojovasti.

vielä pari viikkoa sairaslomaa sitten ois kesälomat(2vkoa),kyllä ressaa ajatus mennä takas töihin ku pomo kysselee että joko minut saa kirjata irtisanoneeksi...voi helvetti..

Takaisin