Täysimetyksellä?

Moi!

Joudun lopettamaan täysimetyksen, mutta olen silti yhtä hyvä äiti, kuin että täysimettäisin. Lapsemme on saanut todella upean alun elämäänsä täysimetyksen avulla, mutta ihan yhtä hyvä asia on äidinmaidonkorvike, vellit, tuttelit, hipsit sun muut. Itse tosin olen soseutellut aitoja kasviksia ja vihanneksia.

Minut voi liittää muuten sitten facebookissa halutessaan kaverikseen: Olen siellä nyt koko nimelläni, eli Tiia Linda Hyvärinen (DiaLia). Tyttömme on Linda Amanda Hyvärinen.

Terveisin sairaslomalainen.
 
En ole ikinä ajatellut että äitiys mitataan täysimetykellä. Meillä sillä mennään koska se toimi ja pullo ei vaan kelpaa. Tässä ollut aamun itkevä tyttö vieressä kun äiti taas pitkän tauon jälkeen yrittää antaa pullosta, tuoretta rintamaitoa ois tarjolla. Ois itselläni ylihuomenna työporukan läksiäiset ja oishan se kiva olla pidempää kuin vain illallisen, mutta ei se näköjään onnistu. Vähän harmittaa, moni ihmisen näen viimeisen kerran koska työpaikkani on "vierty" Intiaan mun äippäloman aikana ja porukka hajoaa nyt kesän/syksyn aikana. 
Tunnen moni jotka ei pystynyt imettää enkä aikaisemmin ajatellut mitään pahaa. Nyt ehkä oman vauvan myötä olen vähän muuttunut, toivon että jokainen nainen ainakin yrittää imettää jonkun verran, mutta siis edelleen en tuomitse enkä näe asian pahana jos se vaan ei onnistu. Niin se vaan on, ja onnellinen ja terve lapsi on tärkeintä! Vertaistukea varten tämä sivusto on olemassa, eikä arvostelemaan muita. Itse kun olen täyimetyksellä, on ollut tehnyt hyvää kekustella siitäkin asiasta ja kysellä miten muilla toimii :) 
 
Ladorffi:
Joo normaalisti eka unipätkä yöllä on 5h ja sit herää 3 tai 4 tunnin välein. Siksi laitoin noin ison aikavälin, ku nyt on pari yötä nukuttu huonosti ja herätty tunnin ja kahden tunnin välein ku on niin kuuma. Vaikea oppia nyt yhtäkkiä et mitä pukea vauvalle päälle niin ulos päiväunille kuin sisällä yöunille =)
 
ktk82, meen sen mukaan että mielummin liian vähän kun liikaa, tuntuu että hikinen lapsi sairastuu vielä helpommin. Ollaan menty bodyssa ja college housuissa ulos ja päikkäreille lasitetulle parvekkeelle, mutta mulla villasukat ja huppari/pusero/takki mukana jos vähänkin viilee ja toki käyttänytkin tarvittaessa. Ja makuupussissa tyttö ollut noissa kevyissä vaatteissa. Pipo aina päässä, tumput joskus jos tulee tai on viileempää. Aurinkolasitkin hyvin käytössä. 
 
DiaLia, olet sairauksen takia eli lääkityksen takia lopettanut imetyksen? Parannusta sulle. 
 
Mitens onko kukaan lopettelemassa imetystä nyt puolen vuoden kohdilla vai odotteletteko siihin asti että  lapsi itse itsensä vierottaa..

Meinaan. Mulla edelleen koko tämän 4kk imettäminen suurimman osan ajasta ahdistanut. Jo se että siitä kysellään ja puhutaan saa mut ahdistuneeksi. Siellä laitokselle tytön synnyttyä ne hoitsut sai mut hirveen ahdistuneeks koko hommasta ja olen siitä asti ajatellut että vielä kuukauden jatkan ja yritän tähdätä 3kk ikään. Neuvolassakin puhuttiin jo aluksi että tähdätään 3kk ja katsotaan uusiks ja sen jälkeen ajattelin että hitsi se 6kk on niin lähellä josko sitten lopettas.

No nyt tämä maaginen 6kk tulossa ja tullut huono äiti fiilis. Olen nyt miettinyt että jatkanko tätä yli sen 6kk väkisin vai lopetanko kun kuitenkin  tullut se 'suositus'ikä vastaan. Tuntuu että kaikki joiden kanssa tästä puhun on ihmisiä jotka ajattelee että imetys on ihanaa ja mä olen se paska ihminen kun edes mietin imetyksen lopettamista.. Musta tämä on kaikkea muuta kuin ihanaa.. Kyllä tyttö saa läheisyyttä vaikken imettäisikään.. En osannut ajatellakkaan että asia imetys voi olla näin vaikea.. Tyttö on saanyt korviketta siis syntymästään lähtien lähes päivittäin kun en edelleenkään kenenkään muun kun miehen edessä pysty imettämään..
 
heidh, äitiyttä ei mitata imetyksellä. Lopeta se jos sinusta itsestä tuntuu se vastenmieliseltä ja et tunne oloasi mukavaksi imettäessä. 
Et todellakaan ole paska äiti jos lopetat tai ajattelet lopettavasi imetyksen. 
Itseä on nyt kans ruennu ahdistamaan tietyllä tapaa, varmaan siksi kun tyttö ei huoli pullosta ollenkaan, siksi varmaan on alkanut ahdistaa tämä "täysin vauvan armoilla"-oleminen. Mitään ei voi suunnitella tai tehdä ilman vauvaa. Toki pystyn olemaan muutaman tunnin poissa mutta tällä hetkellä kaipaisin hieman pidempää taukoa tästä arjesta... Sitten jos vauva huolisi pullosta, asia olisi ihan eri, olisin varmaan ihan eri ihminen kun tietäisin että vauva ei huuda jos lähden kotoa ja nälkä yllättää. Esikoinen antaa oman osansa tähän mun tarpeeseen päästä arjesta irti, uhma on kova tällä hetkellä eikä oikein mikään tunnu menevän hyvin. :/ 
Mutta täysimetyksellä siis jatketaan kun muutakaan ei voi. Ajattelin rueta tässä pikku hiljaa maistattamaan soseita josko sitten saisi myös pullostaa ruokaa nassuun. :) 

Mutta päivääkään en tästä pois vaihtais <3 
 
Tuo kun sanotaan, että ruoan lisäksi vauva tankkaa myös läheisyyttä on varmasti totta. Mutta jos tuntee itsensä ahdistuneeksi joka kerta kun imettää niin eihän se silloin ihan oikein mene. Uskon heidh, että lapsesi saa paljon, jos voi sanoa jopa, että "parempaa" läheisyyttä sinulta silloin kun sylittelet ja silittelet ilman tätä ahdistuneisuuden tunnetta. Ja olethan jo hyvän alun lapsesi elämälle antanut imettämällä. Joten turha ahdistus pois ja lopetat imetyksen jos et siitä nauti.

Miten muuten muut, milloin meinaatte lopettaa imetyksen?
 
Meillä poika ei ole enää täysimetyksellä, vaan saa 1-2 kertaa päivässä kolmasosa purkillisen sosetta. Näin mennään aika pitkään, en halua sosemääriä lisätä, vaan haluan, että mahd paljon pojan ravinnosta on maitoa. Olen ajatellut jatkaa imetystä noin vuoden, ehkä vähän ylikin. Tosin nyt on alkanut huolettaa, jos maito loppuukin ennen sitä. :( Pinkeys rinnoista on jo kadonnut ja pumppaamalla en saa maitoa enää yhtä hyvin herumaan kuin ennen. No jos maito loppuu tai poika päättää imetyksen lopettaa, niin sitten mennään niin ja yritän vain sopeutua. Muuten tavoittelen tuota reilua yhtä vuotta. Minäkään en tykkää julkisilla paikoilla imettää, joten nyt pojan ollessa isompi ja syödessä harvemmin, pidämme mukana maitopulloa. Ja ruokin pullosta, kun olemme menossa. Tosin vanhemmilla, siskollani tms tutussa paikassa imetän. Toistaiseksi pullossa on mukana pumpattua maitoa, mutta jos maidon tulo ehtyy, täytyy satunnaisesti turvautua korvikkeeseen. Olen myös kaivannut omaa aikaa jonkin verran ja kun olen itsekseni menossa, mies syöttää pojalle pumpattua pullomaitoa ja nyt myös sosetta.
 
Täälläkin nyt lopetin täysimetyksen aikaisemmin kun olin suunnitellut. Tyttö on ollut niin kiinnostunut ruokailusta, suu kävi kun muut söi... ja sitten mummo oli niin kiinnostunut ruokailun aloittamisesta että sponttaanisesti päätin että keitetäänpäs perunaa tytölle.
Jotenkin harmitti että luovutin koska imetys onnistuu edelleenkin hyvin. Mutta toisaalta kun luin babyidea.fi niin sain paremman mielen että ei välttämättä aloitettu liian aikaisin (vauva 4.5kk).

Eli kaikki paitsi nuo viimeiset kaksi juttua täsmää:
  • Vauva on kiinnostunut ruuasta ja ruokailuhetkistä.
  • Vauva avaa suunsa lusikalle.
  • Vauva ei työnnä kielellään ruokaa pois suusta, vaan sen sijaan osaa siirtää ruuan kielellään suun takaosaan ja nielaista sen. Tämä kielellä ulostyöntämisen refleksi liittyy imemiseen ja heikkenee noin puolen vuoden iässä.
  • Vauva ei käännä päätään pois, kun hänelle tarjotaan ruokaa.
  • Vauva osaa itse tarttua ja viedä ruokaa tms. suuhunsa.
  • Vauva osaa istua tuettuna.
  • Vauvalla on hampaita.
  • Tiheän imun kausi kestää ilman, että vauva on tulossa kipeäksi tai tekee hampaita.
 
Mäpä lähdin perjantaina ekaa kertaa humputtelemaan ja koska mies sai nukutettua tytön olinkin pidempään ja enpä sit lauantaina uskaltanut/halunnut imettää ollenkaan. No tuloksena se että meilläpä ihan itestään tyttö ei huoli enää tissiä, tietenkin sai pe illan ja lauantain pullosta että osittain siitä johtuu mutta on kyllä 'helpompi' näin lopettaa kun toinen ei edes huoli tissia.. Tosin kauhulla ootan öitä kun joutuu itte takapuolesa nostaa sängyltä ja hakee keittiöstä maitoa :DD Eilen vielä yritin antaa rintaa ja koittaa mut sit rupesin miettiin että onko sillä väliä että lopetellaanko nyt vai odotellaanko se kuukaus että on ikää 6kk.. Et tämäpä selvis nyt sit näin, silti on huono äiti fiilis nyt siitä että hittooko menin nyt sit kavereiden kanssa ulos kun imetys tyssää (vaikkakin olen sen jo halunnut lopettaa).. ristiriitaista tämä imetys !
 
Heidh: Jos vauvas suostuu juomaan sillee maitoa ettei tarvi lämmittää mikrossa niin voisit ottaa sängyn viereen avaamattoman maidon ja tuttipullon niin on helpompaa :) Itsellä on ollu pari kuukautta  aina öisin pari maitoa ja pari tuttipulloa pöydällä ja hyvin maito menee alas vaavilla. Helpompaa öisin tuolla tavalla jos vain vauva suostuu juomaan huoneen lämpöistä. Älä pode huonoa äiti fiilistä..helposti kävi teillä jos aijot nyt lopetella.
 
Heidh, kuten Anette sanoi, älä stressaa, vaan ole tyytyväinen, että noin helposti meni. Olet hienosti jaksanut näin pitkään imettää, vaikkei se ole ollut sinulle mieluista. Eikö sitä sanota, että kun äiti voi hyvin, niin myös lapsi voi hyvin. :) Minua kiinnostaisi tietää, miten monta kertaa vuorokaudessa imetätte ja miten imetykset painottuvat. Minä imetän tällä hetkellä 7-8 kertaa päivässä ja öisin poika ei enää syö. Musta tuntuu, että toi on aika usein vai onko? Ensimmäinen imetys on aamuyöllä noin klo 6-7 ja päivän viimeinen noin klo21. Eli päivän mittaan lähes parin tunnin välein imetän. Imetys ei ole vähentynyt, vaikka poika syö kaksi kertaa päivässä sosetta, tosin määrä on niin pieni, että se ei ole ihme, ettei pidä nälkää. Kertokaa muut, miten teillä menee ja minkä pituisia taukoja vauvat jo pitävät syömisten välillä.
 
Vivecalle et meillä kyl vaihtelee ihan hirveesti miten usein syödään mut joinain päivinä varmaan ihan yhtä usein kun teillä.Toki ei kyl oo tullu laskettua mut meillä mennään ihan vaan tuolla imetyksellä eikä tuttikaan kelpaa niin tosi helposti tulee tarjottua tissiä varmaan oon välillä vaan tuttinaki:D Välillä kyl jotkut päivät menee ihan vaan jollain neljällä syötöllä jos sattuu tyttö vetää pihalla pitkät unet:)Ja yöt suunnilleen meilläki nukutaan välillä herätään kerran mut parhaat yöt on et nukutaan 10h putkeen eli täysi yö kun sitten noustaan:)
 
Täällä syödään päivisin kahden tunnin välein, joskus jopa 1,5h välein. Heräämissyöminen on joskus 8.00 pintaan, sitten syödään 10 aikaan, sitten päikkärit, sosetta klo 12 ja sen jälkeen vähän imetään, klo 14 syödään ja taas päikkärit, 16, 18 imetystä, 20 maissimaito-annos, 21 yösyöttö.
Yöllä herää normaalisti kaksi kertaa syömään ennen tuota klo 8 heräämistä. Yleensä eka unijakso on pidempi, toinen yösyöttö on 6-7 aikoihin.

Yhdessä vaiheessa poitsu söi 3-4 välein mutta muutti sitten itse tahtia tiheämmäksi. Päikkäreitä nukutaan ihan maksimissaan 1,5h putkeen, yleensä ovat puolen tunnin mittaisia unia kolme kertaa päivässä.
 
Täälläkin ollaan nyt luovuttu täysimetyksestä. Roope oli 5kk2vko, kun sai ekan lusikallisen pottua. Viisi päivää jaksettiin sitä makua ihmetellä, tänään otettiin pottuporkkanaa. Annos on huima 2tlk päivässä, joten tissimaito on yhäkin pääasiallinen ruoka. 
Katsotaan sitten mitä mieltä neuvolan kesälomittajatäti on mitoista 5.7. ja aletaan sitten nosteleen annosta jos poika on kitukasvuinen. Ehditään varmaan tutustua vielä ennen neuvolaa parsa- ja kukkakaaliin. :D  Tylsä äiti antaa nämä tyhmät maut ekaks. ;)
 
Meilläkin on nyt luovuttu täysimetyksestä. Tyttö oli 5kk ja 1pävä kun sai 2tl pottuporkkanaa. Siitä päivästä lähtien on saanut joka aamupäivä sen 2tl jotain sosetta, kaikki ollu tähän mennessä niitä tylsiä kasviksia. :D Mutta hyvin maistuu tytölle ja suu auki odottaa lisää ruokaa niin meilläkin oli nyt juuri sopiva aika aloitella kiinteät. 
Nokkamukista oon vettä antanut soseiden perään kun tuttipulloa ei huoli, nokkamukista suostuu ottamaan. Täytyy varmaan seuraavaksi kokeilla maitoa myös nokkamukista. :) 
 
Meiltä myös täysimetys nyt loppunut. Eilen nimittiäin jouduttiin ottaan pullo käyttöön, sillä maitoni ei enää riittänyt. Hassua, että se tapahtui ihan yhtäkkiä, sillä vielä edellisenä päivänä tuskailin täysien tissien kanssa ja pumppasin maitoa vähemmäksi.

Ja yllättäen tuo pullosta juominenkin onnistui tytöltä kuin vanhalta tekijältä. Aiemmin kun yritimme ei siitä tullut mitään.
 
Meiltä myös täysimetys nyt loppunut. Eilen nimittiäin jouduttiin ottaan pullo käyttöön, sillä maitoni ei enää riittänyt. Hassua, että se tapahtui ihan yhtäkkiä, sillä vielä edellisenä päivänä tuskailin täysien tissien kanssa ja pumppasin maitoa vähemmäksi.

Ja yllättäen tuo pullosta juominenkin onnistui tytöltä kuin vanhalta tekijältä. Aiemmin kun yritimme ei siitä tullut mitään.
 
Takaisin
Top