Täysimetyksellä?

Minulle myös neuvottiin synnytyssairaalassa, että pakastimessa maito säilyy 6kk (siellä, kun jo aloitin pumppauksen). Tosin meillä menee hyvät pakastetut maidot roskiin, kun paljon on pakkasessa maitoa ajalta ennen minun kananmunatonta diettiä ja nyt pojan allergian takia niitä ei voidakaan käyttää. :( eihän niissä kaikissa ole kananmunaa, mutta kun eipä voi tietää, missä on. Harmittaa, kun on nähnyt pumppaus ja pakastusvaivan ja hukkaan menee hyvä ravinto.
 
Oioi, meidän sairaalan ohjevihossa oli imetys/maito-ohjeissa että säilyy pakkasessa 3kk. Pitääpä kysyä ehkä neuvolasta tai tutkia netistä, se 6kk ois loistavaa koska pakastin alussa paljon kun maitoa oli vielä liikaa. Nyt tulee juuri sopivasti eli ei ole enää ylimääräsitä. Kun kuukauden päästä aletaan tekemään soseita, voisin siinä tapauksessa hyödyntää noita helmikuisia tuotantoja vielä. Kun kerran pullosta ei maistu neidille. 
Olen vain käsin "pumpannut" maitoa koska saamani pumppu ei toiminut enkä ostanut uutta. Nyt tyhjennän vai ennen jumppia tai jos liian pitkä imetysväli ja niitä pieniä annoksia pakastan.

Meillä syödään aina vain yhdestä rinnasta ja vuorottelen joka kerta. Välillä vähän suihkuttaa maitoa mutta alussa se oli paljon pahempaa. Nyt kaikki imetykseen liittyvää sujuu mallikkaasti, varsinkin kun nuo raivarit ei ole 4-5 päivään ollut, eli toivotaan että ne oli sitten siinä tältä erältä.

Jos lapsella on allergia ja se siirtyy äidinmaidosta vauvalle, miten se on teillä ilmennyt? Ilmavaivat, ihottuma? En ole huomannut että ruokavalioni olisi erikoisemmin vaikuttanut vauvaan, ei edes sipuli tai tulinen ruoka. Olen toki koittanut vähentää kummankin käyttö. Punaista peppuakaan ei ole ollut.  
 
Me saatiin eilen sen verran muhkeita kasvulukuja neuvolasta, että ehkä me mennään seuraavaan käyntiin asti perunatta. Kun siihen nyt ei ole kuin kolmisen viikkoa. Tämä neuvolantäti kun oli sitä mieltä että ihan hyvin voidaan pelkällä maidolla jatkaa. Saadaan toki alkaa maisteleen jos halutaan,pakkoa ei ole. Taas ihan uusi tilanne mulle. :)
Esikoiselle tuli silloin aikanaan 4kk kohdalla pottukäsky,ei ehdotus. Täti oli tyly ja vaikka kuinka koitin selittää että huono kasvu 3->4kk johtui todennäköisesti useamman päivän ripulintapaisesta, niin ei. Perunaa pojalle ja sassiin oli tuomio. :/  Jota sai vaan sen 1-2tl päivässä tissimaidon kaveriksi ja kun pysyttiin terveenä, painokin nousi ihan kohtuulliset 800g/kk.
 
Minä täysimetän vielä. Pikkuveli on täyttänyt 4kk ja koska kasvaa hyvin, en vielä ole katsonut muuta tarpeelliseksi. Imetys sujuu ihan hyvin, ja jos jatkossakin niin, jatkan täysimetystä siihen WHO:n suosittelemaan 6kk:een asti. Samanlailla mentiin isoveljenkin kanssa.
 
Mä annoin sen neljän päivän ajan 2tl tytölle soseita mut lopetin sen kuitenkin vielä. Ihan siis mun omaa laiskuuttaan lopetin, on niin helppoa kun tyrkkää tissin vain suuhun niin tyttö on tyytyväinen. Ja kun maitoa riittää vallan mainiosti tytölle niin en oo nyt jaksanu tällä viikolla enää antaa soseita. :D
Ja yöunetkin on rauhoittuneet, kaksi tai kolme kertaa syödään yöllä mut ei se mua haittaa. Siis täysimetyksellä mennään täällä nyt ainakin vielä, ens torstaina on neuvola, toivottavasti saadaan jatkaa näin ettei käskyä tule kiinteisiin.
 
Sana täysimetys on hyvin jyrkkä, varsinkin täällä suomessa. Jos on jo maistattanut soseita, ei se ole enää täysimetystä. Ja piste. Silloin ollaan menty jo osittaisimetyksen puolelle. Suomessahan täysimetykseen ei mahdu laitoksella annettu lisämaito, eikä edes oma pumpattu tissimaito, jos se on annettu pullosta. Meillä siis on syöty pullosta minun omaa maitoa kaksi kertaa ja kerran laitoksella 20 ml lisämaitoa enkä siis minäkään ole tämän suomen kriteerin mukaan täysimettänyt. Mutta jos on jo maisteltu kiinteitä ei missään tapauksessa voi enää puhua täysimetyksestä. 
 
Mutta minä täysimetän ja piste. Mulle on ihan sama mitä ohjekirjaset sun muut asiasta sanoo mutta minä täysimetän lastani vielä.
Mulle sana täysimetys kertoo vain sitä että lapsi saa ravintonsa tissistä, eikä saa esim. korviketta tai soseita niin paljon että se vähentää vauvan maidontarvetta tissistä.
Meillä siis syöntiväli on aina ollut alle sen 4tuntia, myös yöllä muutamaa kertaa lukuunottamatta.
 
Täysimetys nyt ei vaan ole sinun keksimäsi käsite. Mutta ajattele miten haluat itseäsihän sinä vaan huijaat.
 
:DD

Meillä on ihan täysimetetty, ei oo suuhun menny mitään muuta ku rintamaitoa ja suoraan tissistä. Mutta muistan esikoisen kanssa kun sai joskus 3kk vanhana kerran pullosta, niin terveydenhoitaja sano, että ei virallisesti oo enää täysimetetty vauva.. Eli on kyllä tosi jyrkkää... Mutta kyllä mäkin oon sitä mieltä, että jos jotain kiinteetä saa, niin ei oo enää täysimetetty.. Jos pullosta kerran tai 2 saa, niin ei sen nyt niin tarkkaa tarvis olla x)
 
Hannan, meneekö sun maailmankirjat sekaisin jos mä väitän että täysimetän omaa lastani vielä! Kylläpä täällä ollaan herkillä ja saa tosiaan miettiä mitä kirjottaa ettei heti saa ilkeitä vastauksia.

Se ei oo keneltäkään pois jos mä väitän että täysimetän. Ja kyllä minä tiedän jo tän toisen mukulan kohdalla ne oikeat täysimetyksen vaatimukset. En vain ajattele ihan niin mustavalkoisesti asiaa. Piste.
 
Hemppa ehkä se onkin juuri niin, että toisen lapsen kanssa näistä asioista ei jaksa hakea enään sitä täydellisyyttä vaan tekee niin kun itse parhaaksi näkee :) Liityy mun mielestä tähänkin täysimetys asiaan. Kyllä mäkin sinuna ihan täysimetyksestä puhuisin, enkä ymmärrä mikä ongelma tuosta nyt jollekkin toiselle voi kehittyä :D Tietty jos haluaa täydellisyyttä hakea ja pitää itseään vaan onnistuneena jossakin niin kyllähän tää aihe voi kirpaista :D

Meillä myös täysimetyksellä mennään. Poika nyt 4kk ja kasvaa todella hyvin. Esikoista täysimetin 6kk ikään ja varmaan samoihin mennään nytkin :)
 
Minä en ole koskaan ymmärtänyt väittelyä täysimetyksestä ja äitien "syyllistämistä" siinä. Itse näen asian niin, että jos vauva saa ravintonsa vain äidin maidosta (oli se pullosta tai tissistä) on täysimetystä ja jos saa ravintoa muustakin, ei ole täysimetetty. Jokainen näkee asian niinkuin haluaa. Enjaksa ymmärtää, miksi pitää olla vain yksi oikea tapa. Ihan kuin äidit yrittäisivät tässä asiassa jotenkin kilpailla. Meidän poika tosiaan sai sairaalassa sairauden takia myös korviketta ja luovutettua rintamaitoa. Kotiuduttuaan on saanut vain tissiä tai pullosta pumpattua rintamaitoa. Poika ei siis ole virallisesti täysimetetty, mutta minun mittapuun mukaan on täysimetetty. Olen kokenut niin että mitä rennommin suhtaudun näihin vauva-asioihin, sitä helpompaa tämä vauva-arki on, niinpä en jaksa välittää toisten mielipiteistä siitä, miten hyvin tai huonosti on lapseni imetetty. Rentoa ja mukavaa uutta viikkoa taas kaikille äipille ja toivottavasti saadaan täällä tammikuisissa pidettya edelleen keskustelua yllä positiivisessa ja kannustavassa hengessä! Tämän ilmapiirin vuoksi olen tähän palstaan tykästynyt. :)
 
Mutta kyllä täysimetys on loppunu viimeistään silloin kun lapsi ekan lusikallisen kiinteitä saa.
 
Täällä tyttö sai laitoksella pullosta lisämaitoa kaks kertaa ja muutoin imetin että kyl vaan meil kirjottivat lähtöjuttuihin että maito noussu ja pelkällä imetyksellä. Samoin neuvolassa sanoin että korviketta saa kun minä oon jumpassa ja papereihin laitettu että rintamakdolla kasvaa. Mulle on aivan sama lukeeko papereissa täysimetyksel vai osittais, pääasia että minä ite tiiän että tyttö sää ravinnon kuitenkin rintamaidosta vaikka ajoittain saa korviketta. Ja mitäpä väl sillä loppupeleis on, kuhan lapsi tyytyväinen niin samapa se. Meillä ei siis ole ollut täysimetyksellä Kaikkienmielestä eikä omasta mielestänikään ole mutta aivan sama mulle :D saatto mennä ohi aiheen. Samaa mieltä täysin Vivecan kanssa !
 
No minun pointti nyt oli vaan nuo kiinteät...
 
Kiitos että täällä MYÖS ymmärretään pointtiani. En haluaisi alkaa väitellä asiasta josta voi olla niin montaa mieltä.
Mun mielestä tää täysimetys-asia pitäisi syynätä uudestaan Suomessa ja tehdä päiväkohtainen tilasto siitä, kuinka moni täysimettää ja kuinka moni ei.
Esimerkiksi meillä kun tyttö sai neljänä päivänä yhteensä 6tl sosetta suuhunsa, muuten ollaan menty rintamaidolla niin meidän tilanteessa näinä neljänä päivänä lapsi ei ollut täysimetetty mutta sen jälkeen taas viikko on ollut täysimetystä.
Myös silloin jos äiti käy vaikka päivällä omilla asioillaan ja hoitaja syöttää sillä välin pullosta maitoa, vauva ei olisi sinä päivänä täysimetetty mutta muuten olisi.

Mutta itse en tosiaan ajattele asiaa noin mustavalkoisesti. Mulle ei merkkaa "pari kertaa pullosta" siihen onko lapsi täysimetetty vai ei. Myöskään sillä ei ole vaikutusta, onko lapseni saanut 6tl sosetta jos muuten saa maitoa eikä tää sosemäärä ole vaikuttanut lapseni maidonnälkään mitenkään. Vaikka tiedän että se nykykriteerien mukaan ei ole enää täysimetystä.

Imetetään jokainen lastamme miten parhaaksi näemme ja puhutaan asiasta vain omasta puolestamme, ei puututtaisi toisen äidin käyttämiin sanoihin tms..

Viveca, juurikin näin että mitä rennommin tähän vauva-arkeen asennoituu ja muihin säännöksiin ja kriteereihin, sitä helpommalla tästä "selviää" . :)
Kiva että olet löytänyt meidät. :)
 
Hemppa Ymmärsin kyllä, mitä tarkoitit.
Suomessa lastaan 6kk täysimettävien äitien prosentti osuushan on vain 1%, kun taas ruotsissa sama luku 16% (en tiedä onko jo vanhaa tietoa, mutta tällaisen artikkelin löysin) Mutta esimerkiksi juuri ruotsissa kriteerit täysimetykseen ei ole niin vaativat kuin suomessa. Olen kuullut tästä itse niin paljon, että minulla jo ärsyttää käsitteenä koko täysimetys. Kun sillä ei käytännössä ole mitään merkitystä lapsen kasvuun ja kehitykseen, onko lapsi täysimetetty 6kk vai onko hän kasvanut rintamaidolla 6kk, niin miksi siihen pitää olla kaksi eri käsitettä. Tämän nykyisten kriteerien mukaan täysimetys on ajateltu vain imettäjän kannalta, eli siitä imettääkö äiti lastansa joka kerta ensimmäiset 6kk, eikä lapsen kannalta, eli siitä että mitä lapsi ravinnokseen saa.

Hoen nyt itseäni, mutta silti edelleen olen sitä mieltä, että sana täysimetys ja soseet eivät edes mahdu samaan lauseeseen. Vähän sama kuin ystäväni, joka on kasvissyöjä, mutta syö kanaa ja lihaahan se kanakin on :D Mutta tarkoitus ei ollut pahoittaa Hemppa sinun mieltäsi, enkä mitenkään ilkeyttäni kommenttia tarkoittanut laittaa. Olen pienestä asti ollut se, joka "suuttuu" jos joku ei noudata sääntöjä (esim. peleissä) :D Ja niin tais käydä taas.
 
Meillä mennään täysimetyksellä sinne 6kk asti. Tyttö on nyt 4.5kk ja paino +10 käyrällä. 4kk neuvolassa mitat:
(suluissa 3kk)
paino 7130g (6410g)
pituus 63,5cm (60,5cm)
pää 41 (40)
Yöunet on 10-12 tuntia ja herää yöllä 1-5 tunnin välein. Rinta toimii silloin lähinnä rauhoituksena. Syö kunnolla kerran yössä.
 
ktk82, vaihteleepa nuo teidän herätykset :) Toisaalta,, yhdellä syötölle mekin mennään mutta onhan niitä aamuja jolloin hän herää päästäkseen meidän väliin jatkamaan unia. Ei siis ihan aina yhdellä herätyksellä selvitä. 11h meillä nukutaan keskimäärin. 

Itse en myöskään ihan mieti kuin tarkaan sana täysimetys otetaan. Meillä se nyt sattuu olla täusimetys koska ei neiti osaa juoda pullosta. Ja vertaistukea lähinnä kaipaisin teiltä jotka pääosin imettää. 

Eli asiaan, onko teillä ollut sama että vauva syö vähemmän koska ympäristö on niin kovin kiinnostava? En saa Emmaa edes kahdestaan ollessaan enään niin hyvin rauhoitettu rinnalle kun pää nousee jos vaan joku ääni jostain kuuluu. Usein ruokailu jääkin kesken. Jos ennen syötiin 8 kertaa päivässä niin nyt varmaan 10 kertaa ja rinta ei tyhjene aina vaan jatkan sitten samalla rinnalla tunnin päästä. Sitten kun syö kunnolla, niin rinta kyllä menee nollille :) Usein iltasin sitten 3x tunnin alle tunnin välein syö. Harmittaa välillä kun tietää ettei neidin masu ole vielä täynnä. Ympäristö kiinnostaa liikaa.
 
En tiedä uskaltaako kirjottaa mitää mut no kirjotan kumminki:D

Eli meillä mennään kans täysimetyksellä vielä.Pullosta on koitettu kerran mutta ei neiti  huoli.Yöt menee nyt suunnilleen niin et 10 mais nukkumaan ja 5 mais eka herätys sen jälkeen saatetaan heräillä tunnin välein:)Oon aatellu siinä 5kk:n tienoilla alkaa maistattelemaan kiinteitä ja lähinnä siksi ennen tuota 6kk:ta et mun varmaan täytyy töihin jo kun tyttö on jotain 10kk:( niin ehtii sit kunnolla tottua:)
Ja tuohon ladorffin kysymykseen niin joo meillä kans välillä sitä et ei jaksettais keskittyä syömiseen ja kiinnostais kattoo mitä isoveli touhaa mut ei nyt ehkä silti syöttöjen määrät oo lisääntyny:)yritän vaan saada syömään ja jos ei syö tehdään jotain muuta:)
 
Takaisin
Top