Täysimetyksellä?

Lollo

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tuollahan on pitkä ketju velleistä ja kiinteistä, mutta onko joku täällä vielä täysimetyksellä? Musta tuntuu että sitä lukee paljon enemmän imettämisongelmista kuin onnistumisista. 
Meillä tyttö nyt 3.5 kk ja kasvanut normaalisti täysimetyksellä. Täällä nukutaan periaatteessa jo läpi yön, eli 7-9h unet maistuu klo 21 imetyksen jälkeen mutta senkin jälkeen nukutaan vielä tunnin tai kaksikin. Eli  lisäravinto ns. yöunien parantamiseksi ei olla tarvittu. 

Nyt mietin että kuinka kauan jatkaisin täysimetyksellä. Niin moni jo aloittanut kiinteillä että mietityttää onko sille tarvetta. Houkuttaishan se että tekisi jtn "uutta", mutta kun kaikki niin hyvin tällä hetkellä, en periaatteessa näe tarvetta. Ollaan pari viikkoa reisussa kesäkuussa ja aattelin jos matkan jälkeen aloittaisi maitattamaan kiinteitä, jolloin tyttö lähestyis jo 5kk ikää. Toisaalta jos suositus on 6kk, niin kun ollaan jo silloin niin lähellä sitä suositusta, oisko hyvä jatkaa täysimetyksellä, jos kasvu jatkuu hyvänä??
Anoppini kertoi että jollai lapsilla on myöhemmin ollut ongelmia syödä lusikalla jos on aloitettu liian myöhään, eli eivät ois oppineet syömään kunnolla. Onkohan se totta?

Meillä pullo ei kelpaa tytölle eli korviketta on mahdotonta ollut antaa. Omat haasteet sillä on että olen lapsen ainoa ravintolähde mutta toistaiseksi se ei ole haitannut. 2-3 h saan olla pois hänen luota ja siinä ehtii jumppaan, kampaajalle, kauppaan ym. Kesäällä ois ollut kyllä kivaa viettää iltaa ilman tyttöäkin tai olla päivän festareilla, pari menoa ois jo kalenterissa aika pian mutta sitten menen vasta kun tyttö yöunilla kun kerran nukkuu aamuun saakka eikä kaipaa minua silloin. Välillä toivon että pullo kelpaisi, pakastettu äidinmaitokin menee nyt roskiin kun 3kk vanhaa. 

Rintaraivareita meillä on joskus, ehkä noin kerran viikossa tässä edellisen kuukauden aikana. Onko teillä ollut vastaavaa? Neuvolassa sanottiin että 3kk iässä se on normaalia. Hermoille se on mennyt vain jos ollut menoa tai ollut kylässä, kotona vain odottaa että milloin tyttö on valmis syömään. Paha väsy taitaa olla yksi raivareiden syy. 

Olis kiva lukea, meinaako joku olla 6kk täysimetyksellä. 
 
Meilläkin mennään täysimetyksellä ainakin sinne 4 kk ikään asti, poika nyt 3,5 kk. Olen itsekin miettinyt tuota kiinteiden aloitusikää ja mieli muuttuu päivittäin sen suhteen. Poika kasvaa hyvin, että sen puolesta ei ainakaan ole mitään kiirettä. Yötkin meillä on melko rauhallisia, yöunet on nykyään 21-06.30, joskus menee koko yö heräämättä ja pahimmillaankin syömään herätään kaks kertaa yössä.

Lähipiirissä on lapsia, jotka ovat olleet täysimetyksellä yli 6 kk, silloinen suositus, ja hyvin ovat oppineet syömään, allergioita heillä tosin oli lapsena paljon. Itseä mietityttääkin eniten vaikuttaako allergiaherkkyyteen jotenkin se missä vaiheessa 4 kk ja 6 kk välillä kiinteiden maistatus aloitetaan. Tarkoitus olisi jutella näistä 4 kk neuvolassa ja päättää sitten sen pohjalta milloin aloitetaan.

Rintaraivareita meilläkin on nykyisin vaihtelevasti ja juurikin väsyneenä. Lisäksi on alkanut olemaan toisesta rinnasta kieltäytymistä, johon en ole mitään järkevää syytä keksinyt. Taisi täälläkin alkaa 3 kk iässä nuo ongelmat, aikaisemmin ei ollut mitään vaikeuksia. Nykyään on myös niin utelias ja kiinnostunut ympäristöstä ettei meinaa malttaa syödä, jos meillä on vieraita tai olemme oudossa paikassa.
 
meillä mennään täysimetyksellä, eilen juuri tuli 4kk täyteen. Meillä nukutaan n. 12h yöunet ja herätään ehkä keskimäärin 2 kertaa syömään. Täysimetyksellä meinaan jatkaa sen 6kk. Esikoistakin täysimetin sen puol vuotta ja meillä ei kyllä aiheuttanu mitään ongelmia. Nyt 1,5vuotiaana syö hienosti ite lusikalla ja allergioita ei ole ainuttakaan. Vähän vaikea uskoa, että jos alottaa ne kiinteät 2kk myöhemmin, ois jotain vaikutusta noihin...
En tiiä mikä kiire kaikilla on alottaa aikasemmin, mun mielestä on niin helppoa kun maito on valmiina ja aina mukana, eikä tarvii raahata aina soseita laukussa ja ettiä sitten joku paikka missä lämmittää se...
 
Täällä kans täysimetys, lähinnä oman laiskuuden takia :D Poika jo reilun 4kk ja edelleen kasvaa yläkäyrillä vaikka syöttövälit 3h ja yöllä meilläkin kekimäärin yks syöttö 21.30 - 09.00.

Oliver ei myöskään syö pulloa ja ootankin että päästään neuvolaan höpisemään että miten noi vellijutut sitte, tuntuu hurjalta et lappais lusikalla mut niin kai se sit vaan menee kun sen aika tulee :D kauheeta kun noi pötköt kasvaa ja kehittyy vauhdilla. 

Mulla on liput 4.6 Sonisphereen, mutta onnekseni taitaa mennä niin että kerkiän just ja just Metallicaa katsomaan iltasyötön jäljiltä. :)

Tää täysimetys ei mua sinällään haittaa kun ei oo sitäkään mahollisuutta että Oliverin ruoka unohtuisi kotiin, kätevää :) meillä toivotaan pikkusisarta mahdollisimman nopeata perään niin ei tuo alkoholi tänä kesänä ois muutekaan kuulunu juttuihin, helposti menee kesät terassilla vissyä juoden jos sinne ees meinaa mennä :)

Meillä oli kanssa rintaraivareita tuossa 3kk iässä reilun kahden viikon ajan JOKA PÄIVÄ. Sillon tuntu kyllä että tissit menee eläkkeelle ja pullosta on opittava juomaan, oli aika raskasta. Samoihin aikoihin Oliver vierasti kuin hullu, nyt onneksi helpottaa.

Siihen, vaikuttaako 6kk täysimetys allergioihin, en osaa sanoa mutta epäilen vahvasti, luulisi siihen enempi vaikuttavan perimän. Täällä kanssa meni pakastettu maito roskikseen ja itseasiassa mangotkin meni pahaksi kun en saanut aikaiseksi tehä niistä sosetta :D Ollaan oltu niin kovin liikkeessä että noi on ensimmäsiä asioita mistä luistaa kun se on vielä iiiihan tosi ok :)


 
Meilläkin mennään vielä täysimetyksellä ja poika on nyt 3,5kk vanha, kasvaa yläkäyrillä ja jopa yläpuolella (7390g, 64cm 3kk neuvolassa). Eli kasvun takia ei ole tarvetta lisäruuille. Nukkuu yöt hyvin noin klo 21-07 ja yksi yösyöttö aamuyöstä. Tosin mun mielestä näin pieni vauva saa herätä vielä parikin kertaa syömään ja se ei ole syy aloittaa vielä lisäruokia. Sairaalan papereissa meillä lukee, ettei ole täysimetetty, kun siellä sai luovutettua maitoa ja korviketta, kun oli hoidossa lastenosastolla. Kun päästiin kotiin ja poika oli terve, jätimme lisämaidot pois. Pulloruokintaa harrastamme, että minä pääsen välillä itsekseni jonnekin, mutta pullossa on tähän asti ollut aina mun pumppaamaa maitoa. Olen tosin miettinyt, että paljon helpommalla olisin itseni päästänyt, jos välillä olisi korvikettakin antanut, niin ei olisi pumppausstressiä. No sitä on välillä niin hölmö ja kuvittelee, että korvike olisi jotenkin huonoksi pojalle... Me aloitetaan lisäruuat kuitenkin nyt 4kk iässä ja syy siihen on allergiat. Toistaiseksi pojalla on vahva epäilys kananmuna-allergiasta, mutta muulle ei ole reagoinut. Olemme kuitenkin molemmat miehen kanssa allergisia ja mies on ollut lapsena vaikea moniallergikko. Meillä on nyt allergologin ohjeet aloittaa lisäruuat ajoissa vähän kuin siedätykseksi. Mutta tätä siis suositellaan vain, jos vauvalla on hyvin vahva allergeeniperimä, muuten tuo lisäruokien aloitus ei allergioihin nykytiedon perusteella vaikuta. Enkä tiedä, onko siitä nytkään vaikutusta, mutta testataan. Olisihan se hienoa, että poika saisi syömisten suhteen helpomman lapsuuden kuin meillä on miehen kanssa ollut. :)
 
Meillä mennään täysimetyksellä mutta tyttö on nyt saanut tänään ja eilen kaksi lusikallista yhteensä porkkanaa jonka seassa mun maitoa. 4kk tulee täyteen maanantaina.

Itse aloitan kiinteiden maistattelun nyt 4kk iässä sen takia ettei sitten 6kk iässä tule "kiire" maistattaa kaikkia uusia makuja jne.. Eli nyt 4kk iässä alotellaan pikkuhiljaa kasviksista, ehkä parin viikon päästä hedelmää mukaan maisteluun mutta ruoka-annoksiksi ei ole tarkoitus soseita antaa. Eli voisin sanoa että ainakin kuukausi mennään vielä täysimetyksellä lukuunottamatta noita maisteluita. Imetystä ei ole tarkoitus siis vähentää yhtään entisestä.

Tyttö on myös kovin kiinnostunut muista perheenjäsenistä kun syödään joten sen takia myös ajattelin että hyvä on antaa tytöllekin lusikasta jotain jotta hän ymmärtää ja näkee että hän syö samalla tavalla kuin muutkin.
Tytölle on myös todella tärkeä rinta. Yöllä hän herää useammin (2-4kertaa) rinnalle, joskus haluaa vain nukahtaa rinta posken alla. Hänelle läheisyys on tällä hetkellä kaikki kaikessa ja en halua sitä tytöltä viedä. Ja se ilme kun on syönnin aika, voi sitä pientä rakasta kun hän alkaa maiskutella että nyt saan tissiä. :D

Täää mun teksti nyt meni vähän ohi aiheesta mut noh :D
 
Hemppa, ihan samat suunnitelmat minullakin on. Siis aluksi aletaan vain maistelemaan ja varsinainen ravinto tulee tissistä. Näin voimme rauhassa kokeilla, mitkä ruoka-aineet sopii ja testailla eri makuja. Ei sitten tule 6kk iässä kiire löytää sopivia ruoka-aineita, kun lisäruualle on jo selkeä tarve. Ja pakko myöntää, että vaikka imetys välillä ahdistaa (kun vauva on niin kiinni minussa), niin nyt olen jo vähän alkanut murehtimaan, että pian se loppuu ja sitten meillä ei ole enää pikkuvauvaa. :( tosin minun tavoite on jatkaa imetystä ainakin vuoden ikään, jos poika vain suostuu ja maitoa riittää.
 
Täälläkin mennään vielä täysimetyksellä. Meillä on tulevana tiistaina 4kk neuvola,ajattelin ne mitat vielä odotella ja sitten katsotaan aloitetaanko kiinteitä syömis- vai maistamismielessä. Hauisvaralta sanoisin, että Roope on saanut riittävästi painoa lisää edelliskäynnistä. ;)
Suunnitelmissa mulla oli ihan tuosta Hempan mainitsemasta syystä nimeltä "kiire" aloitella maistattelut tässä 4kk kohdilla. Jos sitten vaikka onnistuis se kierähtäminenkin kun saa pottua pötsiin. :)  Yöt on sen verran kohtuullisia, että sen takia ei tarvis mitään muuta kuin tissiä vieläkään.
Ja tosiaan sillä 1tl päivässä systeemillä päästään toivon mukaan pitkälle, testattais nää perusmaut...ilkeänä jätin esikoisellakin marjat ja muut hyvät hillot häntäpäähän, ensin kaikki tylsemmät juurekset/mukulat. 

Kaikkein tiukimpien täysimetys-käsiteiden mukaan meillä ei toisaalta olla täysmetettyjä...sillä ollaan testattu että pullosta kelpaa hätätapauksessa pakastettu tissimaito. ;)  Mulla ei ole ihan noin absoluuttisen mustavalkoinen käsitys asiasta. Vaikka alettais maisteleenkin, niin silti väittäisin että täysimetyksellä mennään. :)
 
Hyvä että ymmärsitte mun pointin tuosta maistattamisesta. Jäin sitä nimittäin miettimään että kirjoitinko tarpeeksi selvästi.

Minäkin siis väitän niinkuin Hansu että täysimetyksellä mennään täälläkin vaikka maisteltu ollaankin muuta. Mutta niin kauan "täysimetän" kun tyttö syö yhtä useasti rintaa kuin ennenkin. Ja siksi tämä maistatteleminen aloitetaan jo nyt että sitten 6kk iässä voi alkaa syöttää jo kunnon annoksia kun tietää ettei ole allergioita. Siihen asti siis meilläkin maistattelu pysyy siinä 1-2tl päivässä. :)
 
Kiva lukea että onhan teitä muitakin täysimetyksellä. Samoin minäkin olen aatellut siihen vuoteen saakka imettää, mutta se on vaan ollut sellainen ajatus että niinhän se ois hyvä olla. Nyt mietin kun palaan töihin kun tyttö 10kk, pitäiskö silloin lopettaa mutta sitten taas se vois olla pieni lohtu tytölle kun äiti muutenkin paljon pois kotoa, pääsee rinnalle ja saa läheisyyttä. 
Tuota allergiajuttua en ole miettinytkään. Miehen perheessä maitoallergiaa. Voispa 4kk neuvolassa kysäistä asiasta. Mutta aateltiin kun ollaan kesäkuussa 2 viikkoa reisussa kahden eri isovanhempien luona (viikko siitä ulkomailla) niin ei silloin harjoiteltais vielä kiinteitä niin ei tuu mitään vatsaongelmia tai muuta heidän luona vastaan. Mielummin sitten kun ollaan taas kotoisalla. Eli näillä näkymin täysimettäisin 5kk... 
Rintaraivarit on mun läheisille täällä ollut vieras asia niin hyvä tietää että teillä kuitenkin ollut sama ongelma. Neuvolassa sanottiin että se uusiutuu helposti taas 5kk iässä :(
Ja siitäkin olen yllättynyt että meidän lapset nukkuu niin hyvin, hyvä vaan!!!
 
Oho kylläpäs täällä nukutaan pitkiä pätkiä!

Täällä ollaan myös täysimetyksellä ja mennään 0-käyrällä pituus/painosuhteessa.

3kk iässä oli rintaraivareita ja toisen puolen hylkimistä yhdistettynä tiheän imun kauteen... Ei ollut kivaa. Mutta oikeastaan vasta silloin pääsi mun tissit tasapainoon pojan ruokahalun kanssa, enää ei ole kiristystä tai pingotusta eikä niin hirveästi suihkuakaan.

Kun Patrik keksi 3,5kk miten käännytään, alkoi toinen hulinakausi. Kun oltiin 2 viikkoa menty niin että päivisin syötiin vähän ja sitten taas huudettiin kun piti päästä matolle kääntyilemään ja öisin syötiin n. 1,5h välein, annoin 4kk ja 1 päivä ikäisenä maissia mun maitoon sotkettuna eka 2tl aamulla ja 2tl iltapäivällä. En tiedä oliko sattumaa mutta nyt on kahden tälläisen maissimaistelun jälkeen nukuttu taas normaalisti eli 22-8.30, tosin herätään syömään 5 kertaa mutta sekin on jo parempaan päin. Öisin ei onneksi enää käytä tissiä tuttina, kun saa syötyä tarpeekseen, kierähtää itse selälleen nukkumaan.

Eli aikomus on kuten monella muullakin, jatkaa täysimetystä mutta aloittaa kiinteiden maistelut pikku annoksilla.
 
hmm.. en ihan tajunnu mikä kiire siinä tulee, jos vasta puolvuotiaana saa muuta ruokaa? :D Äidinmaidonhan kuuluis kuitenki olla se pääasiallinen ravinto ensimmäisen vuoden ajan, ainaki niiden äitiyspakkauksen lippujen ja lappujen mukaan. Ja jos alottaa vasta puolvuotiaana maistelemaan, niin ei tarvii maistattaa 1/viikko. Kun esikoinen täytti 6kk, otettiin se meiän kanssa pöytään istumaan ja vauva söi sormin lähes samaa ruokaa kuin mitä me vanhemmat syötiin. Tietysti ilman suolaa, maitotuotteita ym.. Helppoa kun ei tarvii erikseen tehä soseita vauvalle. 9kk vanhana söi jo ihan valtavia annoksia :)
 
Meilläkin ollaan täysimetyksellä, poika täyttää ensi viikolla 4 kk. Hienosti on kasvanut. Olen pumpannut maitoa pakkaseen, josta isä sitten sulattelee ja lämmittelee pojalle, kun itse olen lentopallotreeneissä tai muualla menoissa.

Tänään kuitenkin taas mietin minäkin, että pitäisikö niitä kiinteitä jo alkaa miettiä. Olen kyllä ajatellut, että menisin täysimetyksellä kesäkuun alkuun asti, jos vain maito riittää ravinnoksi. Meilläkin on nukuttu yöt alusta asti tosi hyvin. 3 kk:n tiheän imun kautta lukuunottamatta eka unipätkä on 6-8 tuntia ja sitten vielä nukutaan syönnin jälkeen lisää. Nyt on kuitenkin ollut peräkkäin neljä "huonompaa" yötä, jolloin syöntejä tiheämmin. Tosin viime yönä tajusin, ettei pojalla aina olekaan nälkä, vaan rauhoittuu uudestaan unille, kun hänet kääntää kyljelleen. Ja yhdessä välissä oli kääntynyt sängyssä vatsalleen ja menetti hermonsa sen takia. Liittyneekö tämä levottomuus siihen, että poika on alkanut liikkua ja pyöriä muutenkin enemmän?
 
Meillä myös täysimetetään. Tyttö on saanut kerran 20 ml korviketta, tämä oli ensimmäisenä yönä laitoksella kun tyttö oli vauvalassa hoidossa koska en ollut kahteen vuorokauteen nukkunut. Sen lisäksi kaksi kertaa ollaan syötetty pullosta, molemmilla kerroilla alas on menny n. 40ml. Eli näitä kolmeä tapausta lukuun ottamatta tyttö on saanut ravintonsa maidosta. Samalla tavalla olis tarkoitus jatkaa sinne reilu puoleen vuoteen asti. Meillä on pieni reissu tulossa juuri silloin kun tyttö täyttää 6kk, eikä vielä siellä aloiteta kiinteitä vaan vasta kotona.

Imetys lähti mulla tosi hyvin käyntiin, maito nousi jo laitoksella ollessa. Aluksi imetin aina vuorotellen molemmista rinnoista, mutta koska maitoa tuli niin paljon sai tyttö aina vain sitä laimeaa etumaitoa. Joten nykyään imetän 3-5 kertaa peräkkäin samasta rinnasta. Tämä on helpottanut myös maidon suihkuamista. Yleensä syödään makuultaan sängyllä tai sohvalla, tämä on paras asento maidon suihkuamisen kannalta. Istuaalteen jos syödään tulee maitoa niinku paloletkusta ja toinen on ihan hätää kärsimässä. Mulla siis maitoa tulee ja paljon. Pakastin on maitoa täynnä :) Monesti joudun pumppaamaan reilun desin maitoa, ennenkuin tyttö pystyy edes syömään ilman kauheaa yskimistä.

Imetystä aijon jatkaa 2 vuotiaaksi asti, tai niin pitkään kunnes tyttö itse rinnasta kieltäytyy. Siis tuo kaksi vuotta kuitenkin takarajana.

 
Jatketaa hiukan tuota eilistä. Rintaraivareita meillä on silloin tällöin, yleensö kun tissit ovat liian täynnä eli kun maitoa suihkua niin paljon ettei toinen kerkiä imeä. Ne ollaan saatu loppuun joko tissin tyhjentämisellä pumpulla tai että mennään makkariin makuuasentoon syömään.

Uskon, että toki joillain lapsilla on vaikeuksia oppia käyttään lusikkaa, mutten usko sen johtuvan siitä että kiinteät aloitetaan vasta 6 kk iässä. Jos me uskottais kaikkea mitä jokaisen anoppi tai äiti sanoo, niin eihän me saatais tehdä lapsillemme mitään :D

Minäkään en oikein ymmärrä miksi rintaruokinnalla ollutta lasta pitää alkaa totuttaan eri ruokiin mahdollisten allergioiden takia varsinkin jos sitä ei edes perimässä ole. Rintamaidon kautta lapsihan kuitenkin saa tottua jo kaikkiin niihin ruokiin mitä äiti itse syö. Korvike lapsilla on hiukan erijuttu, koska korvike on aina sitä samaa, mutta rintamaitohan ns. vaihtelee ihan sen mukaan mitä äiti on itse syönyt.
 
Miksi heitätte pakastetun rintamaidon pois kun on 3 kk vanhaa? Eihän se siinä ajassa mene vielä miksikään. Vai onko ne teillä jääkapin pakastelokerossa...?
 
Meillä pakastinlokero ja neuvolasta sanottiin että 3-4kk säilyy. Sääli heittää arvokasta tavaraa pois :(
 
Kyllä maito menee pakastimessa vanhaksi 3-4kuukaudessa. Näin on ohjeet monessakin eri paikassa. Meillä iso pakastin.

Tää on vain mun mielipide. Haluan totuttaa lapseni eri makuihin ja lusikkaan jo nyt 4kk lähtien. 2tl päivässä. Vaikka allergioita ei ole meillä vanhemmilla, eikä liioin muussa suvussakaan, haluan silti nyt jo tietää, jos lapsi reagoi johonkin ruokaan.
5kk iässä otetaan lihat ja 6kk iässä viljat (olikohan se näin, en muista tarkalleen), helpompi totuttaa pikku hiljaa kuin että kerralla alottas kaikkia ja yrittäs siinä samalla muistaa että mitä olikaan jo saanut ja mitä ei. Jos meillä mennään näin että 2tl päivässä saa sosetta, väitän kyllä että meillä täysimetetään 6kk asti.
Velliä yritettiin toissailtana, Emilia ei huolinut, joten sekin jää nyt sit kokonaan pois listalta :D

En tiiä tuliko mun pointti nyt selväksi tuosta mutta osittain varmaan johtuu tää äidin lahosta päästä että muistaa sitten mitä kaikkea on pienelle syöttänyt.
 
Tuli Hannanin tekstistä mieleen, mä myös imetin ensin vuorotellen kummastakin tissistä. Jossain vaiheessa tajusin että suihkuamiseen auttaa tuo kun syöttää useamman kerran samalta puolelta. Välissä oli vaihe missä poika söi koko päivän toista ja yön toista puolta. Sitten 2-3 kertaa samalta puolelta ja nyt ollaan taas tilanteessa missä syödään yksi puoli kerrallaan. Ikinä ei olla syöty kahta tissillistä yhdellä kerralla.

Nykyään ei enää suihkuile kuin harvakseltaan, jos suihkuaa, syötän toiselta puolelta pari kertaa peräkkäin. Käytän oikealla puolella maidonkerääjää kun syötän vasemmalta, muuten on liivinsuojus märkä. Päivässä tulee pakastettavaa tästä vajaa puoli desiä. Vasen puoli ei tiputtele kun syöttää oikealta.

Tähän tasapainotilanteeseen pääseminen kesti n. 3,5kk.
 
Imetystukilistan sivuilta luin, että maito säilyy vähintään 6kk pakasteessa, jossa lämpötila ei koskaan nouse yli -19, meidän pakastin on hiukan rikki ja sillä on asteita aina -27, joten aijon käyttää maitoja vielä sen 6kk jälkeen jos koostumus ja haju on hyvä.
 
Takaisin
Top