Tänään olen onnellinen...

Niis raparpereissa on varmaan sitten kirvoja.. Inhottavia semmoset. pese ne mäntysuovalla ja huuhtele painepesurilla niin pitäs kirvojen hävitä :)
 
Mulla tekee raparperi saman kuin Tinkalla, on kitukasvuinen, lehdet muuttuvat punatäpläisiksi, näivettyvät ja lopulta lakastuvat pois. En ole tottapuhuen osannut edes katsoa olisko tuholaisia. Oma tulkintani on että koska maa meillä on kohtuullisen tiivistä savimaata, raparperin kohdalla maata on muokattu ja parannettu, johtuvat oireet mahdollisesta hapen-/ravinteiden puutteesta. Kasvaa aina hyvin alussa kunnes näivettyy. Pitäisi isommalta alueelta vaihtaa maa. Usein olen nähnyt raparperin kasvavan hyvin ravinteikkaassa multavassa maassa.
 
Muistaakseni oon joku kesä kokeillu sitä mäntysuopaliuosta mutta ei ainakaan sillon auttanu. Ajattelin jos repisin koko kasvin pois ja ostasin uuden mutta laittasin eri paikkaan kasvaan kun ae on nyt mansikkapenkin vieressä.
 
Meillä on tänä kesänä sellainen projekti että yritetään saada meidän piha kivaan kuntoon. Tekemistä on paljon koska tontille ei olla keritty tekemään mitään ennen tätä kesää. Ollaan viimeisen kuukauden ahkeroitu paljon ja olen tosi tyytyväinen kaikkeen mitä ollaan saatu aikaiseksi! Mä olen myös oppinut kaikennäköisiä "miesten hommia" matkan varrella :) Ihania pensaita ja havuja ollaan istuteltu pihalle. Tämän viikon olen rakentanut luonnonkivi kulkua meidän pihalle ja siirrellyt kiviä tuntikausia helteessä. Aika hikistä hommaa, mutta nyt homma rupeaa olemaan purkissa ja taas saa olla onnellinen kun on lisää valmista!

Ja kaiken kukkuraksi on tässä viimeisten päivien aikana saanut bonuksena aika komeet rusketusrajatkin ulkona puuhatessa :cool01

Meillä on muutenkin hienot metsänäkymät ikkunoista ulos ja niiden katseleminen saa mut myös hyvälle tuulelle!
 
Ahkeruudesta pisteet Orvokille. Tämmösessä säässä tehty työ kun tuntuu vielä tuplaten raskaammalta. Meilläkin on talon ulkopuolen remontointi käynnissä jos tämän saisi ensi kesäksi myyntiin niin voidaan ruveta rakentaan omalle tontille sitä unelmataloamme. Kattolle vaihdettiin talkoolaisten voimin uudet pellit ja nyt sitten uusitaan kuistit. Eipähän ole tekemisen puutetta! :)
 
Takaisin
Top