Syysmussujen vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minzkuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Puuh.. Vielä tulee vähän oma painotteista juttua, kun vasta aletaan sopeutumaan tänne kotiin ja vauvan hoidon opetteluun on tämä ensimmäinen viikko oikeastaan mennyt.

Masu: meilläkin tuntuu tänään ilma kiertävän, täytynee tuossa hetken päästä vaipan vaihdolla vähän hieroa masua. Sattui muuten klassinen, kun ensimmäistä vaippaa vaihdettiin kotona, niin vauvahan alkoi kakkaamaan juuri silloin, kun vaipan sai pois. Kunnon sinappisuihku tuli sitten ympäri kylppäriä[:D]

Purri: meil oli kättärillä huoneen ikkuna suoraan sinne Metropolian pääovelle päin. Ikkunasta ei oikeastaan muuta näkynyt kuin metropolian seinä[&:]

Veriarvot: hemppa oli kättäriltä lähettäessä 94. Tulehdusarvot oli meillä molemmilla laskenut yön aikana, niin päästiin sitten kotia. Oma alapää aikaste hellä vielä ja sain siihen antibiootitkin sairaalasta lähdettäessä.

Milamariaa: painajaisia kyllä, kunto ei kestä lenkeilyä.. Kuulostaa tutulta[:D] Yhtenä yönä heräsin siihen, että etsin vauvaa. Siis kirjaimellisesti olin puoli istuvassa asennossa ja tutkailin tyynyä ja itkua väänsin, kun en löytänyt, vaikka tietty vauva oli omassa sängyssä nukkumassa.

Kävin eilen pikaisesti kaupungilla, kun piti hommata itselle imetysliiviä ja rintakumia jne.. Itkuhan siinä sitten tuli, kun pääsi takaisin kotia, kun oli ollut niin kauhea ikävä pikkuista. Koko reilun tunnin kauppareissun ajan nieleskelin itkua, voi kamala, miten voikin niin olla rakastunut tuohon nyyttiin.

Napatynkä: haisi sairaalassa jo pahalle, joten käskivät hoitaa septidinillä joka vaipanvaihdolla. No eilen napatynkä oli sitten irronnut puoliksi roikkui hassusti ikään kuin yhden suonen varassa. Soitin siitä sitten kättärille ja oli kuulemma ok ja putsauksia jatketaan normaaliin tapaan. Mies oli vessassa vaihtamassa vaippaa ja menin sanomaan, että napa ok. No sitten katsottiin sitä napatynkää vielä, niin se olikin hävinnyt[&:] ei löytynyt eikä näkynyt missään. Mutta löytyihän se pikkuisen kädestä. Nyt se on tallessa, kun en raaski heittää sitä menemään[:D] Äidin pikkuinen kasvaa ja kehittyy ja äiti ei kestä[;)]

Pelko: pelkään ihan kamalasti, että vauva lopettaa hengittämisen, käyn jatkuvasti kyttäämässä, että onko kaikki ok ja erityisesti yöt on kamalia. Kait se on ihan normaalia, mutta vaikuttaa aikalailla omaan jaksamiseen, kun en saa nukuttua pahemmin. Kait tää on ihan normaalia tällainen pelko ja esim. kätkytkuolemat on aika harvinaisia?

Sitteri: en ihan vielä ota käyttöön, mutta viimeistään ajattelin 3vko iässä.
Tutti: ei ole vielä tarvinnut, kun nukkunut niin paljon, mutta kovasti on alkaneet sormet maistumaan pikkuiselle ja todellakin toimin tällä hetkellä imetyksen jälkeen tuttina[:o] En vaan jaksa tai halua vielä lopettaa imetystä. Katsotaan sitä sitten ajan kanssa, kun eihän tuo pieni ole vielä edes viikkoa.

Ulkoilusta: sanoivat sairaalassa, että vasta sitten, kun neuvolatäti on käynyt. Enkö tosiaan voi vaikka parvekkeella käyttää pientä välillä, kun on huomenna sen 1vko? Olisi kiva vähitellen alkaa myös ulkoilemaan.

Torstaina tulee neuvolatäti sitten käymään. Siihen saakka aion olla kotona imetystopissa ja alushousuissa ja haista maidolle ja puklulle sekä välillä pissalle ja kakalle. Jos vähän kotihommia tässä ja sitten lepäämään (tai siis alkaa seuraava imetyssessio olemaan aikaste lähellä[:D][;)])..

Touhukasta arkea!

HaniMami: Mulle ja mun huonetoverille sanottiin synnärillä, että voi mennä vaikka heti pihalle vaunulenkille, kun olo sallii ja laittaa vaunuihin nukkumaan.. Itse en kyllä viitsi vielä parvekkeelle säännöllisesti nukuttaa, koska en halua turhaa rasittaa pienen niskaa pukemisella ja vääntämisellä. Ehkä parin viikon päästä alan jo kokeilemaan mutta niin, onhan se turvallista odottaa ulos viemistä! [:)]

Minua nauratti tänään tuo samainen juttu puklusta, maidosta, kakasta ja pissasta.. Ensin poika pissasi päälleni, sitten oli pissanut vähän yli vaipan, kun pienemmät vaipat loppuivat, sitten vein pojan suihkutukseen ja aaha, kun aloin imettää niin tissit suihkuttivat kaiken pojan naamalle ja vaatteille, että se siintä puhtaudesta [:D]

Napatynkä: Meillä ei vielä irronnut ja vähän taitaa haiskahtaa kyllä [:'(]

Herkistymiset: Niin, todellakin ajattelin että raskauden jälkeen ei hirveästi itkettäisi, no huh mikä kuvitelma! Itken joka päivä parikin kertaa ja enemmän [:D] Tänään itkin pojan nenälle, koska on alkanut ottamaan isänsä nenän muotoa [8D]

Edit: Neuvolatäti kävi ja poju saanut jo syntymäpainonsa kirittyä ja vähän päälle.. Sanoi, että hyvin tulee painoa! [:)] Jälkitarkastus on lokakuun lopulla..

Hani: Joo, niin mä vähän mietinki, et varmaan niissä huoneissa ollu niinpäin ikkunat... Oisin muuten voinu selittää, missä päin meiä kämppä ois ollu [;)] Kun tosissaan siitä kerroksesta näkee melkeen meiä talon [:D] Hui ku matala hemppa sulla ollu!! Mulla tais olla 115 ja rautaa käskivät vetämään.. tosin enhän mä sitä muista syödä, mutta kuitenkin [:D] Ja tosta ulkoilusta, mulla oli tyttö jo kahen päivän kuluttua partsilla sen 10 min (aina pari minsaa kerrallansa) siitä, ku oltii kotiuduttu.. Jos lämpimästi puet, ni anti mennä vaan.. Tai näin mun vanhemmat mua ohjeisti [:D] Tosin mehän jouduttiin muutenki menee itte neuvolaan sillo ekalla kerralla, kun eivät kerenneet kotiin tulemaan, niin siksikin piti totuttaa..

Pelosta: Tänää tuli ekaa kertaa semmonen olo, et hitsit hommaan itkuhälyttimen [:)] Olin siis vanhemmillani käymässä ja se kämppä on sen verran iso, et kun tyttö oli olohuoneessa ja itte olin keittiössä, ni tuntu, etten kuule ollenkaan, jos tyttö alkaa itkemään.. Sanoin äidilleki siitä, et on ihan semmonen olo etten kuule tyttöö, ni äiti vaa totes et "kyllä kuulet, jos alkaa huutamaan".. ja niinhä mä kuulinki [:D] Se on vaa ku on tottunu tähän 63 neliöiseen kämppään ja sit ku niitä neliöitä onki yhtäkkii 100+ ni tuntuu tuplasti isommalta koko asunto [:D]

Meiä tytölle pitää alkaa antamaan vastiketta myös päivisin.. ei vieläkään paino nouse tarpeeksi nopeaan.. tosin tänään, ku punnittiin, ni tyttö ei ollu syöny pariin tuntiin eli annoin vastiketta ja paino nousi vastikkeen verran -> päästiin yli syntymäpainon.. Mut sit neiti päätti "kostaa" ja pissas ihan valtavan lätäkön neuvolan puntarille [:D][:D] Neuvolantäti toteski sitte, ettei yhtää ihmettele, et painonnousu kestää, jos tyttö tollasia määriä pissailee kerrallansa [:D][:D][:D] En sitte viittiny kertoa niistä kakkamääristä, mitä tytöllä tulee vaippaan [;)] Eli ilmeisesti meiä neiti on periny isältänsä huippunopean aineenvaihdunnan (mikä on siis tulevaisuudessa ihan bueno juttu) ja sen takia ei paino nouse niin nopeaa kuin "pitäisi".. Mut koska hän on kuitenki virkeä mukula ja aktiivinen (eli kädet ja jalat vispaa toooodella paljon oli hereillä tai nukkui) niin ei kuulemma ole mitää hätää [:)]

humps kun tää aika sujahtaa ohitse...

Ollaan touhuttu taas kaikenlaista, *reipas minä-taputtelee itseään olkapäälle*[:D]
eilen kävästiin keskiaika markkinoilla koko pesueella,
Siellä olikin ihan kaikenlaista ja viihdyttiin monta tuntia[:D]
Illalla kestittiin vieraita ja niiden lapsia[:)]
Tänään otettiin aamupvä rennosti sitten käväsin pikkulenkin päätteeksi neuvolassa
ja sieltä syömään ravinteliin [:)][:)]
(salaatin tilasin, mutta siitä ei kyllä nälkä lähteny, joten ostin ison korvapuustin vielä kylkiäisiks[8D][8D])
Loppuaika ollaankin sitten oltu tisut paljaana[:D][:D][:D][;)][;)]

Hanimamilla
ihana kuva sikkurasilmäisestä rinsessasta
Ja hyvä kun ihan puhtaalla omallatunnolla osaat lekotella!!! -Näin pitääkin[:D]

Napatynkä tipahti jo päiviä sitten. Napa vuosi verta usean päivän ja vieläkin erittää erinäisiä asioita.
Mutta täysin normaalia siis.

Milamariaa peukut painon noususta!!! Me kanssa kirittiin nyt painot kiinni, mut poika oli lyhentyny?!?!?
Jollain on siis tullut mittavirhe, mutta kellä, sitä ei tulla tietämään...

Tunnemyrskyt Antakaa tytsyt tulla täyslaidallinen!! Hormoonit ne siellä jyllää ja kaikki tunteenpurkaukset ovat sallittuja ja suotavia!!! Täällä alkaa jo hieman sumu hälvenemään ja neukkutätikin varoitteli että nyt viimeistään pitää pitää huoli unista ja kattella niitä mielialoja, koska nää hurmos-hormoonit alkaa väistymään ja arki astuu tilalle.
Toisin kuin viimeksi niin annan nyt itselleni luvan tuntea ihan kaikkia asioita, hyviä ja huonoja, myöskin kerron kaikista isännälle, pahimmistakin, niin ei jää sitten pörräämään sisälle.

Ja sitten taasen tisua pöytään...
Iloista ja ihanaa maanantai-illan jatkoa äideille!!!

Iltaunilla ollaan, joten mä hyökkään heti tänne!

PojanÄiti: No johan oletta reissanneet- huh!
Mä olin ajatellu tehdä huomenna ison kauppareissun, mutta kattoo ny..
Moodeja tarkkailemaan sitten..samaan aikaan alkaa siis oireilemaan mahdollinen koliikki ja äipän masennus siis...
Ihanaa kun ukkeli on mukana tarkkailemassa tilannetta ja pystytte juttelemaan. Kaikesta.

Purri: Vai ei tarpeeksi nopeesti nouse...pääasia, että nousee- eikö?
Jokatapauksessa- suunta on siellä loistava[:)]

Milamariaa: Ei ole meilläkään (=vauvalla) irronnut.
Teillä on upeesti tullut painoa! Tai siis vauvalla..sorry, mulla on puhevamma[:D]

HaniMami: Voi toista suloista tossa avatarissa!!
Eikö olekkin hullua, kuinka toi napanuora ei katkeakkaan synnytyksessä[:D]

ULKOILUSTA: Meillä ulkoiltiin kyllä jo alle viikon ikäisenä-- sään salliessa ja kohtuullisia matkoja.

TUNNEMYRSKYISTÄ: Täällä löytyy!! o/
Itku tuli eilen(kin), kun iltasyönnin jälkeen paiajilin vauvaa tossa rinnalla. Voi elämä, miten sitä voi olla rakastunut ??????
Ja tietenkin siinä samassa sitä miettii, että kuinka pienestä kaikki onkaan kiinni ja kuinka olisi voinut käydä vaikka ja mitä hirveyksiä ja kuinka se edellinen keskenmeno sitä ja tätä...ja ja; tiedätte kyllä[:D][:D][;)]

Täällä oli neuvolapunnitus tänään--> tyttö on saanut 30g/pvä painoa[:)][:)]
Ja ensimmäinen kotikylpykin- nyt on puhdas tyttö.

jaaha..palaan taas..poikien unihommat olis ny..

Kaika: Joo suunta on oikea, mut kun neuvolassa tuijottavat vaan niitä marginaalejansa eikä mitää muuta [:@] Hitto, ku tytön isäki ois semmone heinäseiväs, ellei kuntosalilla kävis!!! Mut eihän perinnöllisyyttä katota ollenkaan. Tosin olen asiasta myös maininnu siellä, että isänsä ois luuranko, ellei treenais... Mut tosiaan ei me nytkää oltu ku se mitä siitä 80ml nyt grammoina tulee alle syntymäpainon, että ihan hyvin muuten...

Mä saan neidille huomenna ihan oikeat aurinkolasit [:)][:)] Mun veljeni siis opiskelee optikoksi ja soitti tänää että kustantaa neidille lasit [:)] En kyl sit tiiä yhtää minkä kokoset saan, koska eihän se nyt vielä tartte laseja, et keväällä vasta mun mielestäni, mut nyt ku broidi on harjottelemassa jossai liikeessä, ni hommaa samantien [:)] Ja sit mun tekis ihan hirveästi mieleni hommata rillit, missä ei oo vahvuuksia, kun en siis muuten silmälaseja tartte.. jotenki vaa teini-ikäsestä asti ollu semmonen, et haluisin "ulkonäkölasit" [:D][:D][:D] Mut mies ei oo samaa mieltä, et voi olla etten vieläkää hanki niitä [;)]

Kylläpäs tuo aika juoksee[:D]

Koko aamu mennyt pikkuisen vatsan väänteitä lohdutellessa ja sitten kun masu rauhoittuu, niin onkin taasen nälkä[:o] Tutti meni viime yönä ensimmäistä kertaa suuhun, kun syöttäminen oli sitä, että lutkutettiin->sänkyyn->itku tisun hamuaminen, itku...-> takaisin tisulle 2 imaisua ja nukahdus. Päätin koittaa tuttia, että saisi itse edes hetkeksi nukkumaan ja ah, se toimi[:D]

Päätin, että tänään käydään pikkuisen kanssa tuossa parvekkeella olemassa sen ensi hetken ja huomenna sitten ollaan vähän pidempään, kun tuossa on kuitenkin nuo parvekelasit, niin ei siihen edes tuule, vaikka ulkona onkin melkoinen myrsky. Torstaina sitten neuvolantätiltä odotellaan, josko lupa irtoaisi vaunulenkkeihin[:)] Kovasti jännitän tuota punnitusta, kun välillä tuntuu, että vaavi ei muuta tee kuin on tissillä, että eikö sieltä sitten tulekaan tarpeeksi tavaraa.

Purri: meidän neiti sai Babyshower lahjaksi sellaiset niskantaakse kumilenkillä tulevat lasit. Kivat kirkkaanpunaiset on kehykset, mutta todennäköisesti menee ensi kevääseen ennen kuin käytetään. Lasit on sellaiset mitä ihan lastentarvikeliikkeessä myydään. Aika jännä, että se ihon väri tummuu vasta ajan kanssa, toisaalta ihan loogista, kun eihän silmätkään olevielä lopullisen väriset. Minkäs väriset silmät teidän pikkuisella on?

PojanÄiti on totisesti jo jaksanut reissata[8D] Vai oli teidän vauva lyhentynyt, melkoisia juttuja[:D]

Viime yö meni jo omien unien kannalta paremmin, mutta edelleen huomaa, että ei ole ihan palautunut synnytyksestä. Vauvaa tuossa heialin seisovilteen sylissä, niin alapään lihakset rasittu taas sen verran, että alkoi särkemään. Kauheasti ei siis vielä uskalla tehdä.

Nyt vaaka tasoon, jos sitä vaikka katsoisi telkkaria hetken, ehkä toisen kerran syntymän jälkeen[;)]

Hani: meiä tytöllä on tällä hetkellä mustat silmät [:D] innolla odotan minkä väriseks muuttuu, ku mulla on tumman siniset, miehellä ruskeat ja miehen äidillä on siniset silmät!!! Mut siis mun suvussa on myös ruskea silmäisiä, et menee todellaki fifty-fifty mahdollisuudella [:D][:D]

Ne aurinkolasit on upeat [:)] Vaaleansiniset kehykset, kun vaihtoehtona ois ollu kauheet harmaaoranssit [:'(] Nää on ihan optikkoliikkeestä hommatut, et ovat ainaki kunnolliset [:)] Tosin broidi jo ilmotti, et sit ku jäävät pieneks ni saan myydä ne eteenpäin, eli ilmeisesti ei sentään omalle muksullensa niitä halua...

Sit tossa kun maitoa pullosta annoin, ni enhän mä ollu sitä hiton tuttiosaa kunnolla kääntäny kiinni pulloon [:@] Varmaa puolet valu muksun syliin ennen ku mä mitää tajusin... no onneks neiti otti ihan coolisti koko episodin ja kelpuutti vielä rinnanki pullon jälkeen. Nyt se köllii tyytyväisenä tossa sohvalla ja odottaa, että rupeen lukee kirjaa [;)]

Piti tänne tulla vakoilemaan, että mitäs kaikalle ja vauvalle kuuluu. [:D] Kiva oli lukea teidän kuulumisia.  

Hep!

Meillä on nyt nukuttu urakalla[:D]
poika on muutamana yönä ollut sitämieltä ettei sängyssä nukuta, ainoastaan sylissä
joten vanhemmilla on unet jääneet vähiin.
Viimeyönä kokeiltiin uutta uniasentoa, nostettiin patja jyrkkään kulmaan ja vauva siihen masulleen,
sama asento jossa sylissä tykkää olla.
homma toimi ja poika nukkui 6h-syöttö-4h-syöttö,vaipat,syöttö-4h[:D][:)][:D]

Hanimami Hienoa että sielläkin on hieman saatu nukuttua! Ja tuttia meilläkin laitettiin jo laitoksella samaisesta syystä, toisilla vauvoilla se imemisen tarve vaan on julmettu[;)]

Kaika kuin teillä pojat on ottanu pikkusiskon taloon tulemisen??

Purri dorka kysymys ja varmaan oot joskus asiasta jo puhunukin, mut... onko se sun miehes tumma? Tiedän että on nigeriasta ja olen aina jotenkin kuvitellut et on tumma kundi, mutta enpä ole tullut kysyneeksi aikaisemmin...
Jäin kelaamaan tota jos sen mutsilla on siniset silmät?!?!

Nyt lähen ostamaan maitoa ja nakkeja, en jaksa tehdä mitään sen ihmeempää ruuaksi...
Huomiseksi on karjalanpaistia tilattu[:)][:)]
[align=left] [/align]

Pakko kysyä: Kuinka moni on huomannut "tuoksuvansa" (tai "haisevansa", ihan sama kummin ajattelee[:D]) vauvalle?

Musta tuntuu, et mä nykysin haisen etikalle ja rintamaidolle [&:] Ja etikalle siis siksi, kun heitän päivittäin melkein noi harsot pyykkikoneeseen ja säilytän niitä ämpärissä, missä on vettä ja etikkaa...

Oon tänää oikein urakalla imettäny neitiä [:D] Pumppasin (tai yritin, mut neiti heräili jatkuvasti, ni ei onnistunu) aamulla rintoi, mut eipä sieltä oikein mitää herunu siihen pulloon [&o] Mut sit hassua kyllä, neiti on onnistunu saamaan maitoa kuitenki nii paljon niistä, et on poskia pitkin valunu maito ja neiti ollu ihan tyytyväisenä, ku kummatki rinnat on "tyhjentäny".. Toi vastikkeen antaminen on vaa saanu neidin rytmin ihan sekasin ja tosiaan nukahti tänää vast klo 12 eli tuntia myöhemmin ku tähän mennessä ja sit nukku 2h ja oli melkee 2h hereillä ja meni sit taas nukkumaan.. Heräs kyl tos välissä, ku vaippa oli iiiihan märkä, mut vaipan vaihdon ja lyhyen ruokailun jälkeen nukahti uudestaan [:)] Alkaa toi ilta taas jännittämään, et kauanko kestää, ennen ku neiti nukahtaa yöunille.

Sit kyl pikkasen on alkanu jännittää toi vastikkeen antaminenki, ku neiti tuppaa vetämään sitä joko väärään kurkkuun tai sit niin hirveellä vauhdilla et puklaa [:o] Ja siis kummassaki tapauksessa se alkaa kakomaan ja näyttää ihan siltä, ku tukehtuis.. Tulee pikkasen kiire nostaa tyttö olkapäälle ja taputella selkään, et saa ne maidot pois väärästä paikasta... Että ei ainakaa jännitystä puutu meiä elämästä[&:]

Edit: PojanÄiti  Onhan se tumma [:D] tosin en tiiä kui tummana oot kuvitellu sen, mut semmonen tummanruskea ois aika oikea väri.. Sellanen suklaanruskea, mut ei siis tosiaankaan ole mikään yönmusta mies [:)] Muistuta seuraavalla tapaamisella, ni näytän sen kuvan vaikka [;)] Ja siis miehen äidillä on tosiaan siniset silmät, vaikka hänkin on nigerialainen ja ainakaan kukaan ei tiiä, et suvussa ois valkosia ollu.. En sit tiiä onko jossai esi-isissä valkonen mies käyny kääntymässä vai mikä on homman nimi...

PojanÄiti: pitipä siitä atopia epäilystä sanoa, että kantsii syödä kalanmaksa/ kalaöljyä + maitohappoja, pitäisi kuulemma auttaa ehkäisemään iho ongelmia vauvalla, kun meneehän niitä vitamiineja ja muita hyviä aineita vauvalle maidon mukana. Itsellä on se kamala atooppinen iho, niin noita oon vedellyt koko raskauden ajan, siis kalaöljyä+ gefilusta, että pikkuiselle ei tulisi niin paha iho kuin itsellä.

Purri: kävin tuossa kaupassa ja koko matkan haistelin, että tuoksun maidolta, vaikken sitä täällä kotona huomaa[:D] Tajusin kanssa, että en ollut harjannut hiuksia[:D][:D] Tiedä sitten miltä näytin.. Aika jännä juttu, että miehesi äidillä on siniset silmät, jännät paikat siis minkä väriset teidän pienelle tulee. Oon kanssa muutaman kerran antanut pullosta maitoa, kun toinen nänni ei suostu imetyksen kannalta yhteistyöhön, niin tuntuu, että toinen tukehtuu, kun kiskotaan sellaista vauhtia ja sitten pukulutaan puolet pois[:@] Ennemmin annan tissiä, kun tuntuu, että rintakumin/pullon kanssa masuun menee aina puolet ilmaa ja sitten ollaan kärttyisiä sen takia.

Meillä viime yö meni sylitellessä, kun ei malttanut millään nukkua kopassaan. Aamulla jo itkua väänsin yhdessä vauvan kanssa, kun tunnin välein syömässä, tutti ei pysy suussa ja masua kipristää+ äidiltä alkaa keinot loppumaan. Nyt pikkuinen meni sitten puoli 2 nukkumaan, nukkui puoli kuuteen, heräsi hörppäämään tisusta ja jatkaa nyt tyytyväisenä unia. Onneksi. Katsotaan taas mitä yö tuo tullessaan, mutta ainakin toistaiseksi itsellä paljon parempi olo ja sain jopa päikkärit nukuttua.

Hajusta: Täällä kans haistaan maidolle ja ihan rehelliselle hielle, jos ei päivittäin käy pesulla.
Mä hikoilen ihan kamalasti, varsinkin yöllä..ja käyn siis joka aamu suihkussa- on pikkasen inhimillisempi olo sitten koko päivän.

Pulauttelu: Mä olen toivon, että maito olisi riittävä ravinto tytölle jatkossa pitkän aikaa juurikin tuon pulautelun takia..
Esikoinen meinaa pulautteli ihan huolella [:'(] ja varsinkin tuttelista, joka vielä haisi kamalalle..
Oletteko kokeillu hörpyttämistä? Jostain muistaakseni luin, että saattaa vähentää vatsanväänteitä ja pulauttelua[8|][8|]
tai jotain..

Meillä tyttö nukkuu aamusta/aamupäivästä sellaiset 3-4 tunnin unet ja yöt menee kahdella syötöllä & yhdellä vaipan vaihdolla aamuyöstä.
Napakin on ihan hilkulla tippumassa.

Mutta ei kait se auta- ruokaa on pakko saada pian tai ei hyvä heilu..varsinkin kun haluan, että vauva kasvaisi mun mun maidolla..

Hiki Täällä haisee kanssa iihan kamalasti, mä käyn ton haavan takia pari kertaa päivässä suihkussa ja silti tuntuu että hyvä kun saa ittensä kuivattua niin taas lemuaa..

Nukkuminen Täällä on ilta ollut yhtä painimista, poika valvoi pienesti välillä torkkuen 18-22.30. Hirveä kiukku, kokoajan ois pitänyt saada tissiä, tutti ei meinannut kelvata, sylistä kun laski pois alkoi huuto, ilmaa masussa ja tunnin välein vaihdoin vaipan kun joka kerta kun pörähtää on vaipassa tavaraa ja tulee taas itku. Mulla alkoi jo olla takki ja tissit tyhjät, ja itkukin tirahti. Onneksi ukko tuli sylittämään poikaa niin mä pääsin iltasuihkuun ja lämmittämään jyväpussin niskalle.

Mulla on tänään muutenkin ollut ihme koomapäivä. Heräsin aamulla seiskalta ja puol ysin jälkeen lähdettiin evakkoon anoppilaan kun kotiin tuli siivooja. Siellä sitten kökötettiin 12 asti, sitten kotona venttailtiin neuvolatätiä. Musta tuo kotikäynti oli ihan hauska juttu, oli kiva saada päiväseltään juttuseuraa. Otettiin pojan paino, 20g oli tullut vuorokaudessa lisää ja nyt ollaan jo yli syntymäpainon vaikka syntymästä ei ole vielä kahta viikkoakaan. 3130g näytti pojan paino.. Jee [:D]

Tein evästä ja onnistuin klassisesti polttamaan riisit pohjaan, ja unohdin risotosta kasvisliemen. Muutenkaan tänään ei oo oikein mikään pysynyt päässä vaan oon unohdellut asioita urakalla. Ilta menikin sitten kavereita kahvittaessa ja sen takia pikkuisen unirytmit varmaan menikin ihan ketuilleen.

Mä aattelin ottaa pari särkylääkettä tän niskan takia ja hoitaa pojan iltatoimet ja kömpiä maate. Toivottavasti saan tän yön nukkua kunnon pätkät [8|]

Haiseminen: En imetä, joten ei oikein toi maito haise. Mutta toisen rautalääkityksen takia, usein tuntuu että rauta haisee joka paikassa vaikka kädet aina pesenkin sen jälkeen. Mutta toi hiki on pahin ongelma. 6 viikkoa synnytyksestä ja vieläkin hiki haisee järkyttävälle. Onneks en hikoile silti normaalia enempää, mutta totisesti toivon että normaalit hajut palaisivat ja pian [:D]
Asiast toiseen, ehti jäklivuoto olla kokonaan loppunut kaksi päivää niin alko kuukautiset [:@]

En tiedä vaikuttiko nukkumisasento vai se että ikää on tullut lisää, mutta meillä mahallaan nukkumisen ansiosta nukutaan HILJAA(=nukkumisähinä loppui) ja pitkään öisin. Molemmat on myös alkanut tankaamaan ruokaa enemmän iltaisin, simahtavat 9-10 yöunille, herää syömään noin kello 4 ja seuraavaksi 7-8. Ja tämänkin jälkeen yleensä jatkaa vielä unia, mutta mä alan tietysti pesemään pulloja ja kaikkea muuta mahdollista siinä vaiheessa, kuin jatkaisin itsekin nukkumista vielä[:D]

Apua... Neiti nukkuu kolmatta tuntia päikkäreitä! Ja "hymyilee".. en kyl tiiä onko toi vielä oikee hymy vai vaan ilmaa mahassa [:D][:D] Sit ku tota ei noin vaa herätetäkään... Saa varmaa pommi räjähtää korvan juuressa ennen ku neiti herää.. Miksei se voi YÖLLÄ nukkua noin sikeästi?????????????

Ja aattelin, et jos "uskallan" ni yritän laittaa ton yöllä mahallensa sänkyyn nukkumaan.. ku nukkuu paljon paremmin mahallaan ku selällään.. meillä vaan ei saa tota patjaa nostettua, niinku PojanÄiti oli tehny [&o]

Purri: komppaan, miksei voi nukkua yöllä eikä päivällä. Toinen yö putkeen, kun unta riittä sinne 4 asti ja sitten  vauva ei suostuta olemaan muuta kuin sylissä tissillä tai ilman, edellis yönä sentään tutilla suostui nukahtamaan, mutta viime yönä ei masussa kiersi ja kiersi.

Hikoilu: meillä hikoillaan molemmat, sekä minä että vauva. Mehän ei olla pidetty vauvalla sisällä myssyä ollenkaan, kun sen pää hikoo heti ihan litimäräksi[&:] Siis syntymästä asti ollut näin. Sairaalassakin naapurivauva oli vaattett+ myssy+ täkkipeitto päällä ja ruumiin lämpö alle 36, meidän neiti taas vaippasilleen, lakanan alla ja lämpötila 37,3 ja vauva ei siis ollut kipeä.

Onneksi neuvolatäti tulee huomenna käymään. Alkaa vähitellen ahdistaan, kun en tiedä mitä neiti painaa, saako tarpeeksi ruokaa mun maidolla, kun maistuu varsinkin öisin 2h välein. Näin päivällä ja illalla nukutaan pari 4h pätkät. Tänäänkin imassut sen 5min järkyttävällä tahdilla ja se riittää. Kauan teillä kestää imetys sessio? Jotenkin tuntuu, että ei voi olla niin nopea. Voiko tuo otus saada tarpeekseen niin nopeasti?  

Tänään käytiin vauvan kanssa vaunuilla pihalla kiertämässä kortteli. Hyvin viihtyi neiti vaunuissa ja taisi äiti pukea pikkuiselle päälle enemmän kuin tarpeeksi vaatetta.[:D]

Lepäily jatkuu, kamala kooma päällä täälläkin koko ajan. Huomena meen aamusta käymään kaupungilla, vaikka kuin väsyttäis jee! Jos ostaisi uuden ulkoilupuvun, kun vanha ei mene vielä päälle ja on todellakin vanha[:D]

Hani: meil imetys kestää edelleen 15-60min kerraallansa.. vähä riippuu siitä alkaako leikkii samalla vai ei.. mut aika hyvin on nyt 15min/rinta menty...mut tää kyllä vetäis varmaa kaks kertaa enemmänki sitä maitoa, ku mitä saa[8|] mut sinänsä jännä, et vaikka tää tankkaaki yötä vaste ni ei silti nuku ku sen max 3h kerrallansa ja taas tarttee lisää..

Oh, täällä nukuttiin viimeyönä 6 h putkeen... Jeee [:D]

Mä oon kanssa ihmetellyt kun pikkuherra hotasee napansa täyteen alle 10 min per tisu. Iltaisin oon antanu rauhassa lutkutella ittensä oikein täyteen mut maksimissaan puoltuntia syömiseen menee.

Me oltiin tänään kanssa tunnin verran ulkoilemassa, neuvolatäti sanoi ettei saa vielä kovin pitkään olla ennenkö tulee lihaa luiden ympärille ja enemmän massaa. Pakko silti päästä vähän ulkoilemaan edes postilaatikolla käymään ja hetken istumaan puutarhakeinussa. Pikkasen käytiin kävelemässä ja mulle tuli niin hiki että oli niskahiukset ihan märkinä, yäh..

Minkähänlaisia unia nuo pienet oikein näkee, on välillä nimittäin niin villiä viuhtomista ja hihkumista että oikein naurattaa [:D]

Purri Kuulin jostain että masulleen nukkumista jopa suositellaan joissain koulukunnissa,
ei mene puklut väärään kurkkuun jne...
kannattaa kokeilla, tikollakin näköjään toiminut ja rinsessat nukkunu pitempiä jaksoja.
Ja onkos sulla joku erikois-sänky vauvalla jos ei patjaa saa nostettua?
Mä laitoin patjan ja pohjan väliin tyynyjä ja avot.[:D][:D]

hajut kyyyl - kaikelle mahdolliselle pahalle haisen
+joku asia on alkanu pierettää nin pimpurasti, nekin haisee ennätys kammolle!!!
On tää äiteys vaan auvoista[:D][;)][8D]

hanimami
thänx noista atopia neuvoista!!!
täytyykin jotain kalanmaksa öljyjä hakea ja vaikka varuiks syyä niitä,
sitä paitsi se samainen öljy on luonnon oma masennuslääke[;)][:)][:)]

O.N.
Kävin anopille tukkaa laittamassa ja söin varmaan puolet vastaleivotusta tiikerikakusta, nam!!
-ai miksei paino tipu?!?
Mullon nyt toista päivää ollu hirveä päänsärky, luulen että jotenkin liittyy imetystouhuihin ja painaviin tisseihin, mut mikään lääke ei tehoa, ainoastaan niskahieronta tuo avun, vaikkakin hetkeksi vain sekin.
Selkäänkin iski noidannuoli joka onneksi hävisi kun ostin uudet kunnon imetysliivit.
Onpas valivalia... laitetaan nyt vielä että väsyttää kaameesti ja mieli ollu pikkasen alamaissa.[8D][&o]
Pidän sormia ristissä etten jotain tautia ole napannut, yleensä ne mulla just kamalalla väsyllä ja päänsäryllä alkaa...

no mut näin taas meillä, ruokahommiin mars!!!

Takaisin