Syysmussujen vauva-arkea

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minzkuli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
HaniMami, mä oon kans huomannu et se 3h on maksimi, mitä voi antaa neidin nukkua. Mut meiä tää ipana näyttääki ihan marttyyrilta, jos on nukkunu liian pitkään ja yrität syöttää [:D][:D] Saitko muuten Kättäriltä sen rintakumin? Mä eilen jo hehkutin, et sain tytön imee ilman sitä, mut eipä se sit sen kehumisen jälkee suostunukaa enää [&:] sama juttu tänää.. ei millää suostu ilman sitä, eli joudun sillä nyt sit kuitenki syöttämään [&o]

Mut nyt on rytmiä alkanu vähän jo löytyy [:)] Neiti herää ekan kerran yöllä 3-3:30, seuraavan kerran noin 6 ja sit 8-9... ja sit menee nukkumaan 10:30-11 ja nukkuu sen pari kolme tuntia ja taas ylös... Tosin sit siinä on pidempi hereilläolojakso ja menee kunnolla nukkumaan vasta 19-20 ja nukkuu sen pari tuntia ja hereillä pari tuntia. Harmittaa vaa ku mun tekis ihan hirveesti mieli lähtee vaunuilemaan, mut toi keli on tooodella kökkö, ja ok, mulla ON vaunuihin sadesuoja, mut en mä kykene sateenvarjon ja vaunujen kanssa tuolla kulkemaan [:(] Eli mun pitää hommata joku sadeviitta tai vastaava. Sit samaten kaverit on töissä, ni ei saa järkevää seuraakaan päivän aikana [X(] Okei, siihen olin osannu jo asennoituakin, mut kyllähän tässä pää hajoaa, ku ei mitään saa päivän aikana tehtyä ja ainut seuralainenkaan ei puhua pukahda vielä eikä oikein leikikään... No, maanantaina onneks neuvola ja sit meen neidin isovanhemmille kyläilemään, ni saan ees siellä höpöttää ihan normaaleja juttuja [:)]

Täällä ollaan oltu yksi yö kotona ja tuntui menevän paremmin kuin sairaalassa, olen nukkunutkin suht hyvin pojan nukkuessa..
Vähän tuo imetysasennon hakeminen kyllä vaikeaa. Myöskin aina hieman jännittää röyhtäyttää pieni syömisen jälkeen olalla ja yritän mieluummin tehdä sen tuossa tissien välissä..
Kai se ote lapseen paranee, tai no - on parantunut jo mutta silti olisi mukavaa ettei tarvitsisi jännittää niskoja ja hartioita imettäessä.
Pojalla myös ilmavaivoja ollut laitokselta asti mutta nyt hieman hellittänyt. Välillä joutuu mahaa hieromaan, kun pikkuinen pusaa naama punaisenaan :'( Laitoksella pari kertaa vein yöllä hoitohuoneeseen, kun hoitajat suosittelivat sitä että voisin itse nukkua.. No, minähän pillitin koko sen 15 min mitä se oli toisessa huoneessa [:D]
Eilen kävin kaupassa ja apteekissa ja poika oli sen aikaa autossa papan kanssa.. No, minua ihan ahdisti kun en voinut olla pojan lähellä silläkin hetkellä.. Mietin, että onkohan tämä enää normaalia ollenkaan [:D]

Tulen tännekin kommentoimaan ja lukemaan myöhemmin muiden juttuja [:D] Omaa napaa, omaa napaa kun on ollut niin pitkään poissa..

Milamariaa: Mulla on uusi lempiasento; vauva vatsanpäälle vatsalleen (itse olen ylävartalo hieman kohotettuna) ja siinä sitten "nokkii" itsensä nännille- pienellä helpillä automaattisesti vauvalla hieno ote. Sitten omalle kädelle tuki tyynystä kyynärpään alle, kun vauva hieman kääntäää päätään imiessä. Me ollaan nyt kahtena päivänä vetästy kunnon päikkärit tässä asennossa[:)][:)]
Ja sieltä se varmuus pikkuhiljaa tulee[;)].

Purrilla ja vauvalla hienosti tullu rytmiä- hyvä te!

No hitsi.. mun pitääkin mennä, kun vauva sai herätessään mun maitohanat aiku[:D]

Palaan myöhemmin!

Kaika: Miten musta tuntuu, et just ku pääsen kehumasta tota tyttöä, ni se alkaa heti tekee kaikkee just päinvastoin? [:D] Ei siis tänää oo nukkunu ku yhet päikkärit, siis kunnolla, ja muuten vaa roikkunu tississä kiinni ja torkahtanu siihen, mut heränny heti, ku oon ollu sänkyyn laittamassa. Nyt se sit tuhisee tyytyväisenä sitterissään tutti suussa.

Nyt mä sitten kattelen telkusta leffaa ja mietin et kauanko uskallan antaa tytön nukkua, ennen ku pitää se herättää [8|] Muuten ei oiskaan ongelmaa, mut tosiaan ku ei oo nukkunu kunnolla, ni vähän funtsin, mut kaipa mä herätän sen viimeistää seiskalta, jos ei oo heränny ittekseen siihen mennessä. Huomenna, jos ois kaunis keli, tai ees semmonen, ettei näyttäis koko aikaa siltä et taivas repeää, ni voisin lähtee tytön kanssa kävelee Vantaanjoen vartta [:)]

Purri: Niinhän ne tupaa tekemään..nut lapset[;)]

Meillä mennään vauvan tahtiin..en siis herättele juurikaan....olen tehnyt silleen, kun on syöty tarpeksi ja vauva on uninen, laitan nukkumaan ja jos ei heti rauhoitu, annan tutin..(en siis itse ole tuttina[:D])..ja siitä kun heräilee, katson nälkätason tai nyt kaksi kertaa vauva on syöny pikkasen ja sen jälkeen vaippahommat ja siinä samalla jaksaakin olla hienosti ilmakylvyssä ja hierottavana--ja hetken on jopa seurustellu[:)][:)] Sitten taas tankataan ja mennään nukkumaan..
Poikien kans tein samalla lailla ja meille kyllä tuli tosi nopeesti rytmi ja yöt menivät hienosti aikaisessa vaiheessa..

Nyt pitää mennä laittamaan iltapuuro haudutukseen[8D][8D]

Iltoja täältäkin,

Täällä kanssa sinappikone- arkea vedellään menemään. Tänään poika on vaan 2 kertaa pissannut mun niskaan [:D]
Joko teidän muiden pienokaisilta on napajämät irronneet? Meillä sen on vielä ihan hiuksen hienosti kiinni, elättelenkin toiveita että iltapesulla irtoaisi.
Me käytiin eilen ekaa kertaa kylvyssä, poika nautti vedestä mut poistulo saikin aikaan kunnon huutokonserton. Hassua kun tuo mukula ei varsinaisesti itke, huutaa ja karjuu vaan. Osaako ne tän ikäisinä vielä edes itkeä?
Meillä ollaan jonkin verran jo rytmissä kiinni, nukkumaan mennään 00-01, ensimmäisen kerran herätään 04-05 ja seuraavan kerrann 07-09.. ja siitä sitten syödään n 2-4 h sykleissä ja nukutaan loppuajat.
Meillä on vaavelin iho kanssa ruvennut irtoilemaan, siis ihan niinkuin oisi polttanut itsensä auringossa. Masusta ja ranteista irtoilee pahiten. Ihan niinkun mukula loisi nahkansa. Onneksi iho ei juurikaan punota ja oon ihan tota mammapakkauksen erisania ja öljyä niihin laittanu. Toivottavasti paranevat pian [:o]
Saatiin 27.10 kirurgille aika näyttämään tuota pojan pippeliä kun on esinahka vähän ahdas, saas nähdä miten käy että ympärileikataanko.

Kävin tänään itse vaa'alla 54,6kg näytti tuo meidän vaaka. Toivottavasti se ei paljoa valehtele, mutta aika hyvin kun synnyttämään mentäessä painoin jotakuinkin 62 kg ja rapiat.

Minzkuli, se ihon kesiminen on ihan normaalia [:)] Mä en ees öljyä sitä mitenkää, ku se ihan nätisti lähtee kuitenki irti [:)] Napa meil irtos jo ekalla viikolla, eikä mulla oo harmaintakaan aavistusta, et mihin se katos Ensin se oli siinä ja seuraavan vaipanvaihdon kohdalla se ei enää ollukaan...

Kaika en mä varsinaisesti tuttina ollu, ku kuitenki joka kerralla tyttö söi [:)] Tai ainaki oli suu ihan maidossa, ku irrotin sen ittestäni [:D] Mut toivottavasti tuo tyttö tuosta pikkuhiljaa alkais ihan oikeasti saamaan kunnon rytmin [:)]

Meillä valvotaan yöt ja päivät nukutaan.. vaikka kuinka yritetään tehdä mitä että oisi hereillä päivällä niin ei,aina nukkuu ja yöllä kyllä virtaa riittää vaikka kuinka ku ittee nukuttas hulluna..Onko muilla samaa?
Vaippa ruljanssia löytyy kyllä että välillä itteeki huvittaa.. [:D]
Puhtaan vaipan kun saan,menee vähän aikaa nii taas saa vaihtaa.. ei oo säästeliäällä tuulella meijän poitsu kyllä.. ja ikäähän pojulla on vasta 11päivää.

Jos yrittäisin tällekin palstalle jotain...
Tuntuu ihan joukon petturilta jos jo nyt alan vauvajuttuja
kun toisilla vielä matkaa edessä ja voi mennä viikkoja ennenkuin saavat oman kääryleensä...
.....nää hormoonit.........

täällä mennään myöskin vauvan tahdon mukaan,
aikalailla poika syö 2-4 tunnin välein
(paitsi iltaisin ja heti aamusta jolloin tankataan useammin, jopa 1/2h välein)
Sitten öisin hän saattaa yllättää ja nukkua pitkiäkin aikoja, mamma kiittäää!!!![:D][:)][:)]

Tutti mikä muilla on politiikka asian tiimoilta?
Mä laitan tuttia jos on juuri syönyt (eli tiedän ettei ole nälkäinen) muttei tahdo rauhoittua
Eli samoilla linjoilla kuin kaika, minen oo tutti!![;)]
joskus pieni kaipaa sitä nukahtaakseen, mutta yritän pitää sen minimissään kuitenkin.
Esikoiselle kun opetettiin tutin syömistä juurikin nukahtamiseen,
nin se meni pahimmillaan siihen että yöllä piti herätä 45min välein laittamaan tutti takaisin suuhun
kun hän heräsi siihen että se tipahti...

Purri Hih, juup- ei kannata kyl mistään kehua lastaan, se tekee just vastakkaista heti perään!!!
(olikos tää sitä käänteispsykoa?? Jos vaan juttelis niistä huonoista puolista nin olisko sit pelkkiä enkeli lapsia??)
mäkin leveilin ihanan pitkillä yöunilla jotka poika soi ja seuraavana yönä nukuttiinkin sitten vain 4 hoo, kokonaisuudessaan. onneksi mulla on toi ukko kotona nin sain sitten aamupäivän torkkua rauhassa.

Hanimami Kuinka veriarvot?? joko pääsitte kotio?

Milamariaa Tervetuloa kotiin[:D][:D][:D] hyvin näyttää teillä siellä lähteneen!!
eiks olekin jännä kuinka toi napanuora lyhenee kun vauva syntyy, [;)]
mullakin on tosivaikeuksia luovuttaa vauvaa esim mummolle syliin tms, vaikka istuisivat ihan vieressä...

Nyt menen tuonne tuhisemaan vauvan sänkyn kylkeen kiinni, ja katsellaan miten tämä yö sujuu.
Sinne kanssa manailen kaikille oikke unisii vauvoi!!![:D][:D][:D] öit

Tutista: Kyl annan, jos ei tyttö muuten rauhotu.. Eli oon siis syöttäny ja vaihtanu vaipan. Mulle neuvolasta sanottii että "ei suositella, mutta mun puolestani anna pois vaan.. et sit saanu multa lupaa" [:D] Mut eipä toi neiti sitä kyl kauheesti tykkää imeskelläkään.. sylkee aika nopeaa pois.

Ja joo voi olla, et pitäis vaa puhua niistä kiljumisista yms. et ois kilttejä lapsia [:D] Meillähän siis mies sano sillo, ku vasta ootettiin tota neitiä, et "kyllä mä nostan sen vauvan sulle ruokintaan".. PAH! Sohvalle siirty miekkonen nukkumaan ku ei kykene meiä sängyssä nukkuu, ku neiti huutaa! Eli minä oon sen muksun kanssa sen 24/7 hyvä, että mies suihkuun mua "päästää" ilman valitusta, ku pitää tyttöä vahtia. Eli oonki ruvennu käymää suihkussa sillo, ku tiiän, et neiti on päikkäreillä. En sit tiiä onks kyseessä nyt vaan se, et tyttö on nii pieni, ettei mies uskalla käsitellä vai mikä on homman nimi.

No mut, jos toi neiti kohta heräis, ni pääsis vähä lenkilleki [:)]

Sunnuntaita täältäkin,

Onpa ulkona hieno ilma, ukkeli pumppasi vaunujen renkaat täyteen niin jos tänään kävis ekan kerran kokeilemassa lykkimistä vaikka tohon vähän matkan päähän kahvilaan teelle ja herkuille.

Mitä te olette laittaneet tälläisellä kelillä vauvalle vaunuihin päälle? Mä oon ihan pihalla noista vaatetusasioista kun pelkään että pieni paleltuu. Jos laitan pitkähiaisen kietasupaidan, potkarit, kypärämyssyn, hanskat, vanuhaalarin ja sen äippäpakkauksen untsikapussin niin pitäisi pysyä lämpösenä?

Tutista Täällä kanssa tuttia annan jos illalla ei meinaa ruuan jälkeen rauhoittua. Oon yrittänyt pitää tutin aika minimissä kun välillä tuntuu et poika lupsuttelee tissejäkin niinkuin tuttia eikä ime kunnolla.

Mites joko olette laittaneet lapsenne sitteriin? Mulla on toi baby börnin 1-2-3 ja ajattelin kun sen saa aika vaakatasoon että uskallanko pojan jo siihen laittaa. 2 viikkoa tulee pojalla ikää nyt torstaina ja eikö se ole joku suositus sitterille?

Mulla toi napanuora poikaan on kanssa aika hauska juttu, kyllä mä hänet voin syliin antaa ja mielelläni annankin et tottuu muidenkin syliin ja tuoksuihin. Mutta muuten mulla pitäis olla poika koko ajan näköetäisyydellä. Siis sohvalla, sängyssä, kaukalossa. Nytkin olen olkkarissa ja poika nukkuu makkarissa ja vaikka on itkuhälytin tuntuu et ois 5 min välein tarve juosta kattomaan onko kaikki ok.

Ootteko huomanneet vaikuttaako oma syömisenne miten vauvanne syömiseen.. eli saako helpommin jostain syömästänne mausteesta tai ruuasta vatsavaivoja?

Täällä muuten irtosi napatynkä eilen.. jee.. laitoin sen talteen [:D]

Olipa pomppivaa tekstiä kun ei toi keskittymiskyky ole vieläkään ihan kohdallaan [:)]

Mä oon tytölle laittanu vaunuihin pitkät housut, paidan, ja "päällysvaatteet".. eli siis hakupuvun housut ja takin ja sit pipon päähän.. vaunuissa mulla on peitto, jonka heitän sit vielä tytön päälle, ja samaten kantokopassa on "kansi" jonka laitan kiinni.. ei pääse vetoa ja kokeilen välillä tytön niskaa, et onko kuuma, vai sopiva.. jos on kuuma, ni otan peiton pois.

En oo huomannu mitää vatsavaivoja mun syömisten takia [8|] Tosin tytöllä sekoaa maha vähäsen tosta vastikkeesta mitä saa, et sinänsä en osaa ees erotella mikä johtuu siitä ja mikä mun syömisistäni.

Sunnuntaita:

Mulla on vauvalla pitkähihaiset body ja housut, villasukat ja -lapaset, kypärämyssy, fleecehaalari ja makuupussi ja eiku vaunuihin

En ole myöskään huomannu mitään mun syömisillä olevan vaikutusta- tosin olihan mielenkiintoinen ilme tytöllä, kun aloin äsken imettämään ja olin just kuorinu valkosipulia[:D][:D]

Ihanaa, kun päivä päivältä pitenee aika, jolloin vauva seurustelee[:)]--pikkuhiljaa alkaa tulla rytmiä meinikeihin.

Mutta nyt iltapuuroa hauduttamaan..isokaura- nam[8D][8D]

Vauvalla on tänään vaippa päästänyt jo kolme kertaa läpi pissat [&:] Yritän aina asetella pippelin huolella paikoilleen mutta silti.. Voiko sitä pissaa vaan tulla niin paljon, että vaippa ei kestä? Katselin vähän tarkemmin noita tavallisia vaippoja eipä ne hirveän imukykyisiltä vaikuta.
Huomenna tulee neuvolatäti kotiin ja aion esittää listan kysymyksiä, myös tuota vaippajuttua että olenko oikeasti laittanut vaippaa jotenkin huonosti..

Eilen oli ensimmäinen tissimaratoni.. noin kolmen aikoihin yöllä tissille, tunti oli tississä kiinni.. Yritin siirtää sänkyyn - ei halusi lisää.. Ja sama kuvio toistui kuuteen saakka [:D] Sitten jouduinkin pojua ihan kunnolla herättelemään syömään, kun oli niin paljon vetänyt mölkkää.

Varmuus vielä vähän hakusessa.. välillä sitä ei ollenkaan luota siihen, että joku päivä vielä käsittelee tuota lasta niin ettei pelkää koko ajan sen menevän särki.

Syömiset ja vaikutus vauvaan: Tämän huomasin jo synnärillä. Suklaasta vaivoja, kaalista, ehkä tummasta teestä.. Myös puuro ja mysli aiheuttavat nyt minullekin vaivoja [&:]

Eilen käytiin ekalla vaunulenkillä ja kyllä on kunto kateissa. Taidan vielä odotella rauhassa muutamia päiviä ennen kuin toistan saman..

Näin viime yönä kamalia painajaisia.. Kaikki liittyivät vauvaan ja huhhuh...

Tutti: En ole vielä antanut. Annan vasta sitten kun imetys sujuu ongelmitta ja syömisrytmi on edes jonkunlainen.

Purri: Varmasti liittyy jotenkin tuohon vauvan käsittelyyn ettei miehesi hirveästi vielä touhuile vauvan kanssa [8D]

Milamariaa: joo todennäkösesti [:)] Mut kyl se jo ihan mielellään haluu tytön syliinsä "istuksimaan" [;)] Tänääki ku kasasin vaunuja, ku lähettiin tytön kans pihalle, ni mies kysy ihan unenpöppörössä, et "missä mun tytär on?" ja sit ku näytin et tossa sitterissä sun vieressäs, ni mies rauhottu [:)] En mä sit tiiä mihin se luuli, et oon jemmannu tytön [:D][:D][:D] Ja tosta vaipasta, kui usein vaihdat sen? Siis onko sulla sulla ihan kertakäyttöset vaipat käytössä vai kestot? Mä oon meiä tytöllä huomannu, et harsovaippa pitää vaihtaa oikeasti tunnin välein, koska muuten on kaikki vaatteet ihan litimärkänä, ku neiti pissaa..

Saas nähä mitä tästä yöstä oikeen tulee, ku neiti nukku ensin päikkärit 11-13 ja sit lenkin ajan, eli jostai 14-15:30 ja nyt sit alko klo 19 nukkumaan... Sormet ristissä, et nukkuis 2-3h ja sit syömään&vaipan vaihto ja sit takas nukkuu [:D]

Vaihdan parin-kolmen tunnin välein ja olen vielä kertiksillä.. Nyt vaihdoin vähän pienempään vaippaan mitä tuli synnäriltä mukaan ja saa nähdä tuleeko yllärit taas [:D]
Huomenna varmaan testaan kestoja, josko ne pitäisivät..

Purri: Ihana on mies [:D]

Mila: Kai sä muistat sit ne lärpäkkeet nostaa sieltä reisien kohdalta ulos? Tosin munhan on tooooodella fiksua yrittää jelppiä, ku mulla ei poikaa ole, niin ei oo tarttenu miettiä miten asettelen pippelin vaippaan [:D][:D][:D][:D][:D] Kaika tai PojanÄiti varmaa osaa antaa "oikeita" vinkkejä [;)]

Purri: Joo, testasin pienempää vaippaa eikä vuotanut.. Vika kai siis siinä!

Tekisi niin mieli lähteä vaunuilemaan!

Meillä taas oli yöllä kolmesta viiteen tissiä-nukahtelua-tissiä.. [:D] Hymyilevätkö näin pienet vauvat jo? Synnärillä jo olin huomaavinani vähän hymyä ja nyt minusta kyllä poju hymyilisi tyytyväisyyttään välillä [:)]
Ihana <3

Masuvaivat eivät ole vieläkään helpottaneet pikkuisella [&:] Ärsyttää, kun ei sitä ilmaa meinaa saada masusta pois edes hieromalla ja sitten joutuu vaan katselemaan rakkaan kipua [:(] Onneksi tänään tulee se neuvolatäti!

Mila Meillä ainakin hymyillään usein, vaikkakin taitaa olla vielä ihan tahattomia refleksejä. Muutenkin pojulla on ihan mielettömiä ilmeitä että voisin vaan päivät istua ja tuijottaa haltioissani tuota pikkuruista nassua [:D]

Käytiin eilen pieni lenkki ja sen jälkeen mä istuskelin pihakeinussa ja poika nukkui tyytyväisenä vaunuissa. 4 aikaan iltapäivästä lähettiin ulkoilemaan, viiden aikaan tultiin sisälle ja annoin pojan nukkua sisällä vaunuissa puoli 7 asti.
Illalla ei sit meinannukkaan oikein uni tulla ja masu oli kai täynnä pierua, aattelin jo kauhuissani että minkäköhänlainen yö on luvassa. Yhden aikaan poika nukahti ja herätti vasta 6 aikaan. Äippä kiitti ja kumarsi että sai taas nukuttua kunnolla. Tosin kyllä mä yöllä heräilin siihen kun pikkumies hihku ja tuhisi ja unissaan puuhaili sängyssään vaikka mitä mutta onneksi uni tuli helposti hetken kuulostelun jälkeen.

Jestas mulla on niskat jumissa, jotenkin vielä jännitän syöttämistä ja kantamista sen verran että pää ei meinaa vasemmalle kääntyä. Nyt on 2 päivää ollut alkavaa migreeniä näkähäiriöineen niin että oon senkin takia joutunut särkyääkkeitä syömään. Nyt oon kulkenu koko aamun jyväpussi hartioilla ja toivon että se auttais tähän särkyyn. Muuten pitää loppuviikolle tilata aika kiropraktikolle niin saa niksauttaa nuo kuntoon. Huomenna tulee neuvolatäti kotivisiitille niin pitää siltä kysellä että onko neuvoja imetänkö jotenkin huonossa asennossa.

Pojanäiti: Pakko oli tulla kommentoimaan tuota sun kommenttia tuosta petturiolosta. Vaikka täällä voi mennä vielä 3 viikkoa ennenkuin oma nyytti on kainalossa niin näitä vauvajuttuja on aivan ihana käydä lukemassa. Pientä pelkoa on itsellä ilmassa tuon vauvan hoidon suhteen, joten täältä saa jo kovasti tukea siihen. Minäkin jo mietiskelen, että miten vauvaa pukee näillä keleillä ja ottaakko tutti käyttöön jne. Ja toki on ihana huomata, että monilla muillakin on vauvan hoidon kanssa harjoittelua, mutta hienosti silti kaikki pärjäävät. Ehkäpä sitä sitten itsekkin vauvaa osaa jotenkin hoitaa ja nuo omat pelot hieman hälvenee näitä juttuja lukiessa vaikka itse ei ihan vielä pääsekkään kommentoimaan. [:)]

Takaisin