Syyskuun syvälliset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ang1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minulla unet ovat aina olleet tosi omituisia, mutta nyt raskauden aikana ne on vielä nousseet toiseen jollei kolmanteen potenssiin omituisuudessaan. Toki niitä "tavallisiakin" unia on ollut, mutta vauvaan liittyviä ei montaa. Kaikki vauvaan liittyvät ovat olleet imettämisestä. Ensin imetin noin viisisenttistä vauvaa, nyt viimeisimmäksi jo ihan isoa. Toivotaan, että tuo Pääskysen näkemä dokumentti on oikeassa, sillä silloinhan minulla pitäisi imettämisen sujua hyvin [;)]

Aika jännää tuo korva-asia, ja myös näön mahdollinen muuttuminen. Minulle ei kyllä optikko sanonut mitään, kun itse noin kuukausi sitten hankin uudet lasit! Jos se laski, että tulee liikkeelle parempi tulos, kun joudun kohta tulemaan ostamaan taas uudet rillit...

Tuleekohan tuo linea negra helpommin tummille kuin vaaleille? Itsellä ei siitä ole siitä havaintoa, mutta muuten alavatsassa on havaittavissa aika outo ilmiö. Mulla nimittäin alavatsan ihokarvat ovat selvästi kasvaneet ja lisääntyneet. ONNEKSI karvat ovat tosi vaaleita ja hentoja, ihan untuvaisia oikeastaan, sillä muuten voisi näyttää aika hurjalta tuo maha. Liekö tuo joku luonnon keino pitää maha lämpimänä ja suojella vauvaa... Onko muut havainneet tällaista ilmiötä vai olenko ainoa karvamaha?

Mä olen nähnyt tässä viime viikkojen aikana niin kummallisia unia ettei ole tosikaan [:D]

Toissa yönä oli tulossa iso trombi suomeen ja sitä piti sitten pakoilla ja kaikkee muuta ihan älytöntä. No viime yönä olinkin sitten miettimässä kirkossa papin, mieheni ja papin avustajan kanssa kastetilaisuutta. Siinä saatiin sovittua aikakin jo ja yhtäkkiä Jahvetti olikin mun miehen sylissä vaikka aiemmin tapahtuma oli sijoittunut tähän aikaan jolloin Jahvetti on vasta mahassa. Kaikista oudointa tässä oli se että menin aamulla tarkistamaan kalenterista niin se sunnuntai josta puhuttiin unessa, helmikuun eräs sunnuntai, oli oikeestikin sunnuntai.. Mistähän mä olen sen voinut arpoa oikein??!! En todellakaan ole missään vaiheessa vielä edes katsonut ensi vuoden kalenteria.

Joo täälläkin on enää töitä 24 päivää! Ihan älyttömän huimaa!! Tuntuu tosi pieneltä ajalta, sijaista meillä on nyt perehdytetty jo kaksi viikkoa, oli ensin mun kans kollegani loman ajan ja opetin kollegan tavoille ja viime viikon he olivat kaksin kun olin sairaslomalla flunssasta. Hienosti menee siis.

Ostettiin eilen miehen kanssa turvakaukalo autoon ja itkuhällärit. Tuntu vähän hassulta maksaa niin iso summa siitä kaukalosta mutta kuten jo jossain täällä aiemmin sanoin mies oli päättänyt että se on ainoa mihin satsataan kunnolla, täysin priimaa oltava. Sille on ollut alusta asti selvää että turvallisuus on tärkein.
Siihen meni sitten 345 euroa (mies tinkasi siitä alkuperäisestä hinnasta pois neljäkymppiä.)
Hällärit oli halvimmat mahdolliset, mitä sillä jollain 300m taajuus matkalla oikeesti tekisi [:D] Ostettiin semmoset jossa on 150m se kantosäde, riittää meille mainiosti.

Nyt se vauva saisi jo tullakin, kaikki on valmiina. Kestovaipoista vaunuihin [:D]

Mä oon kans naureskellu karvamahalleni [:D] Mutta onneksi ne on tosiaan vaaleita. Tietääkö joku et häipyykö ne synnytyksen jälkeen? Ne vois hyvinki olla joku lämmönsäätelyjuttu, tuleehan niitä untuvakarvoja vauvallekin samasta syystä. Musta tuntuu, että mun maha on usein aika viileä. Onko teillä sama?

En kyllä tiedä tuleeko linea negra helpommin tummille.. kaverilla eka lapselle tuli paljon näkyvämpi ja pitempi ku toiselle, ja se on tosi vaalea nainen. Ja entäs arvet..?! Mulla ei vielä ole näkynyt, ja ennalta ehkäisynä on toimineet Vichyn superkalliit rasvapurkit [:D] Oiskohan nyt menossa jo kolmas tai neljäs. Mites muilla? Karvoja tai arpia?

Tuolla oireilujen puolella oli jossain vaiheessa keskustelua noista karvoista muistaakseni ja joo kyllä mullakin on karvaa mahassa [:D] Yleensä vieläpä pystyssä! Mun maha on myös usein aika viileä, mutta johtuu siitä, että annan aika paljon ilmakylpyjä sille. Kutiaa sen verran välillä, että ahistaa kaikki paidat. Sitten vedän vaan paidan ylös ja rasvaa napaan [:)]

Paistomittari, eli napa on ulkona, mutta välillä vauva menee hassusti kieroon navan ympärille siten, että napa menee ihan kuopalle. Tämä siis sillon ku oon selin makuulla. Muutaman kerran penska on myös tökkinyt napaan ja se vasta onkin hassua. Pöhkö eläin.

Linea negra on ihan vaan hormoneista johtuva pigmenttiviiva. Toistaiseksi ajatellaan sen johtuvan lisääntyneestä estrogeenin tuotannosta, joka taas aiheuttaisi lisääntyneen melaniinin tuotannon. Melaniini on siis väripigmenttiä. Toisille se tulee vahvempana ja pidempänä kuin toisille. Jonkun uskomuksen mukaan se kertoisi vauvan sukupuolesta, tummat ja pitkälle ulottuvat viivat viittaisivat poikaan. Luonnollisestihan tälle ei ole mitään totuuspohjaa, asiaa on tutkittu ihan sairaalassa asti, eikä viiva oikeasti kerro mitään sukupuolesta. Yleensä viiva katoaa pikku hiljaa synnytyksen jälkeen, mutta ei välttämättä.

Kirurgilta oli tullut postia, viimeistään 31.1 on leikkaus. Tarkemman ajan saa sitten tässä myöhemmin, mutta tuo on siis takaraja. Aika nopeasti se on edessä, mutta hyvä niin. Pääsee siitä sitten eroon. Vaikka olo on taas jo ihan normaali, niin hetkittäin tuntuu aika absurdilta ajatukselta, että kannan mukanani jotain tuollaista ylimääräistä pesäkettä ja voin vaan toivoa, ettei se tee mitään haittaa tässä odotellessa. Aika pelottavakin ajatus. Mutta olkoon, ei se siitä itkemällä ainakaan mihinkään katoa. Poistetaan tästä kehosta ylimääräiset matkustajat yksi kerrallaan aloittaen tuosta toivotusta yksilöstä [:)]

Niin ja arpia ei ole masussa, mutta reisissä kylläkin :/ Mutta siellä niitä oli jo ennestään, että kyllä se oli ihan odotettavaa. Toivon, että E-vitaminoitu kookosrasva pitää arvet poissa vatsalta [:)] Tosin, kyllä ne arvet varmaan tulee, jos on tullakseen.

Mullakin on tuota vaalea haituvaa ilmaantunut vatsaan - tosin ennen raskautta tuli sen verran vähän tutkailtua masua, että en ole ihan varma etteikö olis ollut aiemminkin. No mut ei ainakaan silloin töröttänyt sähköisenä pystyssä niin kuin nyt. [;)]

Mulle ei oo tullu tuota linea negraa eikä myöskään raskausarpia. Satsasin Louis Widmerin voiteeseen, jota on kehuttu hyvänä raskausarpien estäjänä. Tosin monet sanoo, että ei niihin voiteilla voi vaikuttaa, että ne syntyy ihon syvemmissä kerroksissa. Mut hyvä mieli tulee, kun sää läträtä masua arvovoiteella. [:D]

Pikkusiskoni kävi juuri, hänellä oli laskettu aika toissapäivänä, mutta vielä ei vauva näytä merkkejä aikeista syntyä. Vertailtiin vatsojen kokoa ja äkkiä mun isolta tuntunut vatsa tuntuikin ihan pikkuruiselta... Vatsan ympärys nyt 104cm (normaalisti n 80cm) ja hänellä 113 cm, vaikka hänen vatsansa on kyl kolme kertaa isompi kun mun. No, hauskoja tällaiset mittailut. [;)] On kuitenkin ennakoitavissa, että mullekin tulee isokokoinen vauva, koska sekä minä että mun mies ollaan oltu syntyessä reilusti yli 4 kilosia - mun pikkusisko painoi 5,5 kg syntyessään ja aika tuhdilta vaikuttaa tuo hänenkin masussaan oleva poitsu...

oi voi, mulla on maha todella karvanen.. ennen raskautta ei ollu juurikaan mutta sen jälkeen kun maha on alkanu näkyy nii karvatki on.. ihan jumalaton pehkomaha.. [:D] ja kyllä mullaa raskausarpiakin on mahassa, mutta eipä ne mua häiritse. en tuskin oo ainoo jolla niitä on. [:)] keskiviikkona olis sitten neuvola ja ens viikolla ultra. saa nähä paljon on pikkunen kasvanu. <3

Juu, mulla on vähän sama ku Happy73:lla, en oo liiemmin kattellu mahani karvoitusta aikaisemmin (ja siis kaikilla ihmisillähän on karvoja kaikkialla muualla, paitsi kämmenissä, jalkapohjissa ja silmissä), että en osaa sanoa onko nyt jotenki erilainen ku ennen.

Raskausarpia on nyt mahassa, just tänään huomasin tuolla vessan peilin edessä, että oli tullut lisää. Mä oon kans kuullut joskus, että ei niillä rasvojen kanssa läträämisellä oo oikeesti mitään virkaa, että ne arvet tulee jos on tullakseen, joten en oo mitenkään suuremmin asiaan siis rahaa polttanut. Nyt kyllä aattelin jotain käydä hankkimassa, kun näyttivät lisääntyneen... Eihän se kokeileminen mitään haittaakaan [;)] Ja mun mielestä raskausarvet voi jokainen kantaa ylpeydellä, ei niitä tarvi hävetä! Melkein puolella maapallon populaatiosta niitä jo on! [:D]

Hehee, hauskaa että muillakin on karvamahoja, etten ole ainoa apina-aikaan palaava [:D]
Itse olen ihmetellyt, kun mulle ei ole tullut (vielä) raskausarpia, vaikken ole rasvannut nahkaani edes perusvoiteella. Mullahan on aiemmilta vuosilta, kun lihoin nopeasti, arpia esim. reisissä, joten luulisi, että niitä tulisi nytkin. Ei sillä, että niitä kovasti kaipaisin... Mutta toistaiseksi olen välttynyt. Mitäs merkkiä (hinta-laatu -suhteeltaan hyvää) käyttäjäraatimme suosittelee, jos sitä haluaisi alkaa mahaansa pikkuhiljaa rasvata? Nuo Vichyt ja Louis Widmerit taitaa olla aika kalliita?

Tuo Happy73:n kommentti innosti mittaamaan mahan ympäryksen (mitä en ole aiemmin siis tehnyt), ja tulokseksi paljastui huima 109cm! Kuinkahan suureksi se vielä kasvaa?!? Lähtötilannetta en kyllä muista tarkkaan, liekö ollut jossain siinä 80 cm kieppeillä.
Saapa nähdä mitä neuvolassa huomenna sanovat...

Juuri tultiin ultrasta miehen kanssa. Aika helpottuneet fiilikset tällähetkellä kun poika on TÄYSIN sen mittainen mitä pitääkin tässä vaiheessa eli se la ei muuttunutkaan viikkoa myöhemmäksi vaikka kaksi eri lääkäriä sanoi että varmasti on viikon liian aikainen tuo määritelmä, hah hah haa, väärässä olivat [:D]
Sitten lisää hyviä uutisia, se kohdunkaula on ihan normi mittainen eli 3.2cm. En tiedä mitä ihmettä se lääkäri mittasi viimeksi kun veti sitten sentin väärin sen arvionsa, se arvioi että se on 2.3cm se mitta.
Ja vielä lisää hyviä uutisia, kohdun suu on täysin ummessa [:)]
Ihanaa kun sai tietää että mua on peloteltu turhan takia ja kaikki on ihan hyvin tai oikeastaan hienosti [:)]
Sitten kysyin vielä silträ ultranneelta YLIlääkäriltä että onko se ihan normaalia kun mulla ei oo ollut mitään supistuksia vielä niin se nauroi ja sanoi että se on kuule tosi hieno juttu että ei ole ollut [:D] Mä oon täällä lukenut muitten tuskia ja aatellut että nyt on jotain vikana kun ei ole ollut pienintäkään merkkiä mistään suppareista mutta ei, vielä on asiat ihan hyvin sentäs.

Niin joo, ja ei oo karvanen maha, ainakaan vielä. Mun siskolla on kummastakin raskaudesta kuvia joissa sillä on ihan apinamaha, joten sitä odotellessa [:D] Raskausarpia nyt on ollut vähän jokapuolella kroppaa aina joten enpä tiiä onko niitä liiemmin vielä lisää tullut.. no eipä mulla mahakaan ole kasvanut vielä.

Yksi karvamaha lisää löytyy tästäkin osoitteesta. [:D] Onneksi tosiaan ovat vaaleita... Me aina miehen kanssa naureskellaan, että mahtaa olla tytöllä pitkä tukka kun kasvaa läpi asti. [;)]

Hei, puhuiko joku jotain siitä, että näkö mahdollisesti muuttuisi raskausaikana? Mun näkö on heikentynyt ihan huomattavasti raskauden aikana ja olen miettinyt, että voiko raskaus vaikuttaa, vai onko ihan muuten juuri nyt huonontunut. En siis näe ajaessa esim. nopeusrajoituksia kuin vasta ihan läheltä. Olen miettinyt, että kannattaako mennä silmälääkäriin nyt raskausaikana vai ei... jos tämä näön heikentyminen onkin väliaikaista, niin turhaan vaihdan lasit.

Tänä aamuna pelästyin. Herätessäni multa tuli verta sekä suusta, että nenästä. Yskin verta pitkän aikaa. En todellakaan tiedä mistä se tuli, mutta säikäytti kunnolla. Mulla on elämässäni tullut vain yhden kerran verta nenästä ja siksikin tämä tuntuu oudolle. Olen yrittänyt miettiä sataa ja yhtä syytä tähän... Kurkku mulla on ollut kipeä jo monta viikkoa, voisikohan sillä olla mitään tekemistä... Vai oliko vaikutusta sillä, että pidin illalla lämpötyynyä niskassa ja teki kipeätä se lämpö... onko mulla joku vitamiinin puutos... kaikkea on tullut mietittyä, mutta toivottavasti ei toistu tuollainen.

Pää on ollut tänään taas todella kipeä. Ei kuitenkaan migreenitason särkyä. Sen jälkeen kun otin lämpötyynyn käyttöön, olen alkanut tuntea kivun myös selässä ja niskassa. Olen miettinyt, että onko se lämpötyyny sittenkään hyvästä. Vai onko tämä jotain tervettä kipua... Että jos mä ennen olin niin jumissa etten edes tuntenut sitä kipua ja nyt kun paikat alkaa vähän rentoutua niin tunnen sen kipuna. Äh, vaikeaa kun ei tiedä tällaisista... Osaiskohan ne neuvolassa sanoa jotain tähän...

Meemi: varoituksen sanana, jos sinulla on tulehtuneet niska-hartiaseudun lihakset, ei kuuma eli lämpöhoito todellakaan tee hyvää, vaan pahentaa tilannetta. Nimim. kokemusta on. Eli koska sinulla tuntuu kivut yltyvän hoitaessasi, ei ehkä kannata antaa lämpöhoitoa, vaan päinvastoin kylmähoitoa. Joko samainen hoitopussi pakkaseen jäähtymään, tai sitten kylmägeeliä, esim. icepoweria.

Ja nenäverenvuotoon; mulla on kanssa esiintynyt sitä nyt raskausaikana muutamaan otteeseen. Viime viikolla kertaalleen töissä kun naurahdin niin veret vaan lenteli nenästä.. Mutta jos Sinulla on kovin voimasta tuo, niin mainitse ihmeessä jossain asiasta.

Ja näön muutokseen raskausaikana; mulla on muuttunut, ja teetin jo uudet lasit, koska päätä särki usein.. Toivon etten tehnyt vikaliikettä ja näkö muutu taas kovasti raskauden päätyttyä.. mutta sillehän ei voi sitten mitään jos niin käy. Ei niitä päänsärkyjäkään kestänyt ajatuksella, muutama kuukausi..

Tsemppiä sulle. Toivotaan että vaivat hellittää.
Ja kaikille muillekin tietenkin myös.

ps. pitääpä sanoa tähän varustelutouhuun, mä meen 26+4 ja mitään en ole hankkinut. En mitään... ehkä pitäisi ruveta pikku hiljaa jotain harkitsemaan..?

^kiitos km70 ajatuksista. [:)] Kiva, ettei tarvi yksin pähkäillä. Mä mietin tuota lämpöpussin käyttöä ihan samalla logiikalla jo alunperinkin kuin sinä. Kuitenkin lääkäri kehotti juuri käyttämään lämpöpussia ja siksi olen huonoista tuntemuksista huolimatta sitä käyttänyt. Jotenkin olen ajatellut, että jos se pitkällä tähtäimellä jeesaisi... Mutta kyllä hiljalleen alan vähän epäillä...

meemi: joo kannattaa kuunnella kehonsa viestejä, ja jos ei tunnu hyvältä niin ei kannata ihan satasella aina luottaa lääkärinkään määräyksiin. Mä olen pari kertaa saanut itseni lämpöhoidolla tosi kipeäksi. Ja kun asiasta jossain sitten mainitsin, niin sanoivat, että joo jos on tulehtunut niin sitten ei missään nimessä lämpöä! Mutta mistäpä sen tietää onko tulehtunut, ennen kuin kokee että lämpö on vain haitaksi?! Mä kyllä näin maalikkona omien kokemusten perusteella tosiaan suosittelen sulle nyt ennemmin sitä kylmähoitoa kunnes tilanne paranee.
Mulla on muuten sama juttu, vaikka niskat on aivan jumissa, ei ne normisti kipuile. Nuppi vain tuossa välissä kun ei oikein veri kierrä...

Korjaus, menen muuten täsmälleen samoissa ajoissa kuin sä; tänään 26+5. [:)]

Niin tuosta näöstä: Mulle sanoi työterveyshoitaja heti raskauden alussa, et optikot ei välttämättä mielellään määrää laseja raskausaikana, koska hormonit voi vaikuttaa näköön ja sit tuleekin vikaostos ja lasit ei muutama kuukausi synnytyksen jälkeen enää sovikaan... Silmäasemalla myös myyjä sanoi saman, kun KYSYIN, et vaikuttaako raskaus lasien hankintaan.. Ei siis heti suoraan sanonut vielä malleja katellessa. Sanoi, et kannattaa jutella optikon kanssa asiasta. Ja ymmärsin niin, et ei AINA vaikuta, vaan VOI vaikuttaa näköön. Jos ei siis ole pakko vaihtaa laseja, niin ei ehkä kannata just nyt sitä tehdä, mut jos ei näe/aiheutuu päänsärkyä, niin pakkohan se on ainakin harkita - ja tosiaan jutella optikon (tai vaikka parin) kanssa.

P.S. Mulla ei oo (vielä) raskausarpia, ja oon tosi laiska rasvaamaan mahaa, silloin tällöin perusrasvoilla. Mut vaaleita karvoja löytyy kyllä. [:D]

^kiitos tuosta tiedosta! Ehkäpä yritän pärjäillä tämän raskauden loppuun vähän huonommalla näöllä. Mä olen kyllä sitä mieltä, että mun kohdalla ainakin pahin päänsäryn aiheuttaja on tämä lihasjumi. Mutta voi olla, että vielä otan asian puheeksi jonkun optikon tms. kanssa. Optikkohan ei kyllä mulle voi silmäleikkauksen takia edes määrätä laseja.

meemi mulla taasen ihan järkyttävät niskahartia kivut ollut koko työurani. Fysiossa käynyt pitkän aikaa ja hieronta täytyy olla säännöllistä, samoin muu jumppa jne. Ja mulla PAHIN kaikesta on kylmä, oli se sitten kylmäpussi tai veto. Mulla auttaa nimenomaan lämpöpussi jne. Eli se on näköjään ihan tapauskohtausta.

ja mikä se sun nimimerkki nyt oli.. no kuitenkin joka kysyit kaukalosta niin se oli merkiltään muistaakseni maxi-cosi. En nyt tiedä mitä tarkoitat erikoisjutuilla kun en tiedä mitä niistä halvimmista puuttui. Mutta tuo oli usean eri eu-säädöksen ja testin mukaan ainoa joka täytti joka ainoan turvavaatimuksen, ei pelkästään hyväksytysti vaan täydellisesti. Niissä oli monia jotka oli saanut arvosanan hyvä tai ok mutta se ei riittänyt sitten mun puolisolle. Mun mieheni siis tehnyt aiheesta tutkimusta kaksi kk, koska luki uutisen jossa selvisi että on todella paljon kaukaloita/istuimia joita myydään turvallisena ja oikeesti ei ole täyttänyt puoliakaan vaatimuksia. Että kyllä mä voin sen kataloogin hakea ja alkaa luetteleen mitä siitä löytyy jos haluat mutta nyt en viitti [:D]

Mä täällä olin ihan varma, että kyseessä on maxi-cosi, vaikka en siis ollutkaan kysyjä [:)] Itekin hiukan sitä himoitsin, mutta tulin siihen tulokseen, että käytännössä Suomessa myytävät kaukalot on kaikki hyviä. Ainakin siis juuri lastentarvikemyymälöissä myytävät. Jossain Halpahallin tapasessa kaupassa oli kans joku kiikkerä vekotin, jota en ehkä lähtis ostaan kun ei kuitenkaan talous ole niin tiukalla. Selasin läpi sen jonkun turvallisuustesti listan ja valitsin sieltä Brion, joka myös on pärjännyt ihan huipusti kaikissa testeissä, mutta joka maksaa puolet tuosta maxi-cosista. Mutta joo, toivotaan, ettei kenenkään tarvitse käytännössä kokea kaukalon turvallisuuskestävyyttä!

Vauva taitaa olla kääntynyt. Tai ainakin viihtyy suurimmaksi osaksi pää alhaalla, jonkun verran on vielä pyörimistä, mutta tosi vähän. Hikka on myös päivittäin tai ainakin melkein.

Rasvasta muuten, mulla on ihan hulluilta päiviltä ostettu Villagen rasva. Siinä on E-vitamiinia, jonka väitetään auttavan jonkin verran, koska lisää ihon kimmoisuutta. Mäkin olen pikkuisen skeptinen ton rasvauksen suhteen, koska raskausarvet tosiaan kehittyy tuolla ihon alla, kuten joku mainitsikin. Mutta rasvailen jo kutinankin takia.

Samaa mä Pääskynen toivon, että tosiaan isäntä ajaa jatkossakin yhtä hyvin kuin tähän mennessä.. mä en tiedä mikä pakkomielle sille tuli tuosta kaukalosta, mähän puhuin siitä jo aikaa sitten että se on ollut ihan vauhkona siitä.
Ei se mistään muusta ole ollut, no eipä me mistään muusta ole oikein mitään maksettukaan mutta siis kuitenkin.. olisko sillä joku trauma mistä se ei oo kertonut tms. Mutta onhan se tavallaan söpöä että se niin huolehtii jo vauvasta.

Mä en tiedä onko tuossa vauvassa ollut jotain vikaa jotenkin alusta asti kun se on aina ollut kun on tarkistettu raivotarjonnassa.. siis kaikissa neljässä ultrassa missä on käyty. Nyt jännitän että kaipa se kääntyy sitten viimehetkillä tietty väärinpäin..

Voi kun mäkin tuntisin sen hikan.. mä en saa tuntee mitään muuta kuin nyrkkejä vähän väliä [:D] Miltä se hikka tuntuu?

ai niin! nyt muistin siitä kaukalosta yhden jutun mitä se myyjä hehkutti hulluna, se on ainoa (ainakin siitä kaupasta) missä vauva ei ole tavallaan notkolla vaan se on tuettuna se selkäranka todella hyvin. Varsinkin jos vähänkin pitempään joutuu istumaan siinä kaukalossa niin nimenomaan ei saisi istua vaan pitäisi olla suoremmassa.. Ja siellä kaupassa oli siis ihan noita tunnettuja merkkejä ja sen näki ihan heti silmilläänkin että kyllä tuo piti paikkansa.
Mutta eipä mun siskon, veljen, kummin, kaiman tms lapsistakaan mitään vammasia ole tullut vaikka ne on ihan mutkalla siellä ollut [:D]

Takaisin