Syyskuun supinat

Kuulin tänään ekaa kertaa dopplerilla sydänäänet :loudlycrying::loudlycrying::red-heart: Emme ole käyneet varhaisultrassa ja nt-ultra on vasta vähän reilun viikon päästä. Kyllä huojensi kuulla sykkeet! En ole oikein halunnut vielä innostua koko asiasta ennen kun on joku tieto siitä, että tyyppi on hengissä siellä. Nyt ensimmäistä kertaa tuli oikeasti sellainen olo, että meille voi olla tulossa vauva. :Two-hearts:
 
Syksy tuli ja mulla alkaa olla vaateongelma. Kesämekoilla meni helposti pienesti pömpöttävän mahankin kanssa, mutta nyt huomaan, ettei mulla ole oikein mitään näihin viileämpiin keleihin... En haluaisi kaikille vielä raskautta mahallani julistaa, mutta väistämättä alkaa jo näkyä, kun monta raskautta takana, vaikka vasta 12+6 menossa. Oon kokenut aina hankalana tämän välivaiheen ennen kunnon vauvamahaa. Jossain raskauskirjassa päähenkilö kutsui tätä valasvaiheeksi. :D se on ollut mun mielestä osuva ainakin omaan tilanteeseen. Ei oikein kunnon raskausmaha vielä, muuten vaan paksu koko keskiosasta eikä mikään vaate oikein sovi. Miten te muut, yritättekö vielä peitellä mahaa 12 viikon jälkeen?
 
Mulla sama ongelma. 9vk jälkeen turposin niiku pitemmällä olisin. Eikä tilanne ole helpottanut. Enkä todellakaan haluaisi kertoa kellekkään raskaudesta. Oon piettäny väljiä paitoja, legginsejä ja kollari housuja. Hupparia niin että taskut täynnä jtn tavaraa. Nyt ostin isoja villapaitoja. Ongelmana vaan että alkaa takit jo puristamaan. Pitää vissiin joku teltta ostaa että mahtuu päälle😬
 
Mä olen toimistotyössä, missä pukukoodi on jotakuinkin smart casual, joten on kyllä ongelma, kun ei vaatteet istu päälle. Käytännössä kaikki housut ja tyköistuvat mekot on pois pelistä. Mulla on tasan kolme alaosaa, jota voin pitää ja olen kyllä tuskissani. Koitan varmaan etäillä kaiken mahdollisen ajan mitä voin. Mulla siis 13+3. Ekassa raskaudessa ei ollut tässä vaiheessa mahasta tietoakaan.

En ole vielä töissä kertonut ja just pohdin, että uskallanko kertoa. Mun esimies/omistaja on todella arvaamaton ja ailahtelevainen, joten ei yhtään voi tietää mitä mieltä hän asiasta on ja kuinka mielekästä työnteko on loppuajan.
 
Minulla ei enää vatsa pysy piilossa, pakko kertoa esihenkilölle seuraavan kerran, kun nähdään. Tähän asti olen hämännyt seuraavasti: äitiyshousut, reilusti löysä kuviollinen paita, auki oleva jakku/neuletakki/trikoojakku. Kuviollisuus on ollut avainsana, millainen tahansa yksivärinen paita paljastaa muodot paljon herkemmin. Tutut näkivät raskauden tästäkin huolimatta 10. raskausviikolla. Olen uudessa työpaikassa, niin on ollut edes aavistuksen helpompaa, kun he eivät tiedä, minkä kokoinen olen normaalisti.

En haluaisi vielä kertoa töissä, mutta tällä viikolla muutama työkaveri vilkuili mahaa niin räikeästi, että parempi kai jo kertoa. Etää teen myös niin paljon kuin voin, ja livekokouksiin olen mennyt ensimmäisenä paikalle ja pöydän taakse istumaan:Grinning Face: . Uskon, että työyhteisö ainakin ulospäin osaa näyttää tyyneltä, vaikka mielessään kauhistelisivat sitä, että heti töiden aloituksen jälkeen joutuvat sijaisen etsintään. Omassa työssä perehdytys vie 3-4 kk, niin ärsyttävä tilannehan tämä heille on.
 
Syksy tuli ja mulla alkaa olla vaateongelma. Kesämekoilla meni helposti pienesti pömpöttävän mahankin kanssa, mutta nyt huomaan, ettei mulla ole oikein mitään näihin viileämpiin keleihin... En haluaisi kaikille vielä raskautta mahallani julistaa, mutta väistämättä alkaa jo näkyä, kun monta raskautta takana, vaikka vasta 12+6 menossa. Oon kokenut aina hankalana tämän välivaiheen ennen kunnon vauvamahaa. Jossain raskauskirjassa päähenkilö kutsui tätä valasvaiheeksi. :D se on ollut mun mielestä osuva ainakin omaan tilanteeseen. Ei oikein kunnon raskausmaha vielä, muuten vaan paksu koko keskiosasta eikä mikään vaate oikein sovi. Miten te muut, yritättekö vielä peitellä mahaa 12 viikon jälkeen?
Ai tälle vaiheelle on oikein nimikin :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes: Valas on kyllä oikein sopiva.. Siltä tosiaankin tuntuu, vaikka paino ei ole muutamaa sataa grammaa enempää noussut. Ihan jäätävä turvotus ja vasta 10+6 mennään.. Toisaalta odotan jo sitä, että vatsa kasvaa kunnolla. Jospa tämä turvotus lähtisi siinä, kun pahoinvointi joskus helpottaa ja pääsee toivottavasti paremmin liikkeelle.
 
Syksy tuli ja mulla alkaa olla vaateongelma. Kesämekoilla meni helposti pienesti pömpöttävän mahankin kanssa, mutta nyt huomaan, ettei mulla ole oikein mitään näihin viileämpiin keleihin... En haluaisi kaikille vielä raskautta mahallani julistaa, mutta väistämättä alkaa jo näkyä, kun monta raskautta takana, vaikka vasta 12+6 menossa. Oon kokenut aina hankalana tämän välivaiheen ennen kunnon vauvamahaa. Jossain raskauskirjassa päähenkilö kutsui tätä valasvaiheeksi. :D se on ollut mun mielestä osuva ainakin omaan tilanteeseen. Ei oikein kunnon raskausmaha vielä, muuten vaan paksu koko keskiosasta eikä mikään vaate oikein sovi. Miten te muut, yritättekö vielä peitellä mahaa 12 viikon jälkeen?
Edelleen yritän peitellä. Onneksi mulla työ/arki vaatteet muutenki väljiä tunikoita niin ei oo ongelmaa juuri ollut, mammahousut kyllä jo käytössä 😂 ainut et tukivyö välillä tuntuu nökyvän rajoina vaatteiden alta ja en haluais et sekää erottuu.. alko selkäkivut jo rv 7 😱
 
Siis tää olo vaan huononee! Mulla on sekä pahoinvointi- että närästyslääkkeet käytössä, ja silti vaan oksennan.

Se yhdistelmäseulonta pelottaa myös tosi paljon mun iän takia. Voisinko vaan herätä kuukauden päästä?
 
@Bianca Sama, mua jännitti iän takia, mut kyllä vanhemmatkin naiset saa paljon terveitä lapsia :) Tsemii❤️

@Inaria Sama, mulla kans leggingsit (normeilla vielä mennään, tuntuu et ne tukee mahaa, mikä toi tukivyö on en oo kuullutkaan :D), leggingsit ollu tosin käytössä jo useita vuosia mukavuuden takia. Ja sit toi kuviollinen löysä paitapusero! Must! Totta et toi kuviointi on paras camouflage 🤣 ainakin ite kokee niin... Liekö oikeesti :D
 
12. viikko alkoi ja pahoinvointi sen kun jatkuu.. Eikös tämän pitäny jo pikkuhiljaa helpottaa? Tänään tuli ekan kerran oksu 😣
Oli pakko hakea sairauslomaa, työt ei oikein edisty menetelmällä 15 min töitä 30 min lepoa 15 min töitä jne.. Onneksi pomo on ymmärtäväinen!
Huomenna vihdoin nt-ultra, olen jo ehtiny pelätä kaikenlaista. Ehkä se taas auttaa jaksamaan.
 
Tänään 14+2 ja olo oli sen verran hyvä, että pääsin hammaslääkärissä käymään.
Käväisin muuten maanantaina töissäkin, mut olo meni illalla todella huonoksi. Alkoi ensin oksentelu ja sit taas yöllä migreeni ja mahakivut, jotka kesti yli vuorokauden. 😔
Onneks meni ihan lepäämällä ohi.

Poistettiin kirurgisesti alhaalta viisaudenhammas, joka ei ole oireillut, mutta on infektioportti, koska ikenen ja hampaan väliin pääsee kertymään kaikkea sontaa.
Ihan hyvä, että leikattiin. Koko ympäröivä kudos oli todella tulehtunut, mut ei näkynyt kunnolla päälle päin. 😬

Nyt loppuviikko sairaslomaa ja antibioottia + Panacodia ja Panadolia naamaan.
 
12. viikko alkoi ja pahoinvointi sen kun jatkuu.. Eikös tämän pitäny jo pikkuhiljaa helpottaa? Tänään tuli ekan kerran oksu 😣
Oli pakko hakea sairauslomaa, työt ei oikein edisty menetelmällä 15 min töitä 30 min lepoa 15 min töitä jne.. Onneksi pomo on ymmärtäväinen!
Huomenna vihdoin nt-ultra, olen jo ehtiny pelätä kaikenlaista. Ehkä se taas auttaa jaksamaan.
Tsemppiä! Pahoinvointi voi kestää myös aika pitkään... mulla usein vähintään puoliväliin. Toivottavasti sulla alkaa pian helpottaa, kyllä kai se yleisintä kuitenkin niin on. Ja hurjasti tsemppiä ultraan, toivottavasti siellä on kaikki oikein mallillaan!
 
12. viikko alkoi ja pahoinvointi sen kun jatkuu.. Eikös tämän pitäny jo pikkuhiljaa helpottaa? Tänään tuli ekan kerran oksu 😣
Oli pakko hakea sairauslomaa, työt ei oikein edisty menetelmällä 15 min töitä 30 min lepoa 15 min töitä jne.. Onneksi pomo on ymmärtäväinen!
Huomenna vihdoin nt-ultra, olen jo ehtiny pelätä kaikenlaista. Ehkä se taas auttaa jaksamaan.
Täällä alkoi 11+6 joka aamuiset oksentelut, että ei ainakaa mulla vielä oo helpottanut, nyt on 12+4 eli monta päivää aloitettu päivä pytyn edessä 🤢 töissä myös oksentanut useamman kerran tälle viikkoa.. noo jos vk 16 mennessä helpottais 😂
 
Kiitos :red-heart:
Toivotaan parasta!

Tsemppiä myös muille pahoinvoiville, hattua nostan teille jotka jaksatte vielä töissäkin olla!
 
12. viikko alkoi ja pahoinvointi sen kun jatkuu.. Eikös tämän pitäny jo pikkuhiljaa helpottaa? Tänään tuli ekan kerran oksu 😣
Oli pakko hakea sairauslomaa, työt ei oikein edisty menetelmällä 15 min töitä 30 min lepoa 15 min töitä jne.. Onneksi pomo on ymmärtäväinen!
Huomenna vihdoin nt-ultra, olen jo ehtiny pelätä kaikenlaista. Ehkä se taas auttaa jaksamaan.
Tsemppiä täältäkin, ja sympatiaa! Mulla vko 10+5, ja ihan samoissa tunnelmissa. Tai no, mä oon oksentanut harva se päivä, ja mulla pahoinvointilääkkeetkin käytössä. Vasta vko 16 sen jonkun hormonin määrä pienenee, ja silloin pitöisi vähän helpottaa.

Mutta siis jos on tosi paha olo, niin hanki ne lääkkeet. Primperan on siis sen nimi, (tosin nyt korvaana Metoclopramide Orion), mut anyways, mulla ainakin auttaa vähän. Ja näitä voi syödä raskaana.

Mä oksensin kahdessa ekassa raskaudessa n. vkolle 30, mutta se pahoinvointi hellitti pikku hiljaa jo ennen sitä. Tokassa sain näitä lääkkeitä, ja voin paljon paremmin. Toivotaan, että meillä kaikilla hellittää pian!
 
Ostin terveydenhoitajan suosituksesta pahoinvointirannekkeen ja se taitaa vähän auttaa! Eli suosittelen testaamaan, ei ole kallis kokeilu
 
Ostin terveydenhoitajan suosituksesta pahoinvointirannekkeen ja se taitaa vähän auttaa! Eli suosittelen testaamaan, ei ole kallis kokeilu
Onko sellaiset sea bandit? Mullakin ne auttavat vähän. Mulle terveyskeskuslääkäri kertoi myös rannekkeista, jotka antavat sähköimpulsseja, onko kenelläkään kokemusta niistä?
 
Mä kerroin eilen töissä raskaudesta. Ajattelin, että parempi kertoa, kun oli vaatteissa pakko siirtyä äitiyshousuihin. 😅 Kerroin kuitenkin aikanaan töitä hakiessakin, että varmaan jossain kohtaa on perheenlisäystä tulossa, että jos se on ongelma, niin ei ole varmaan oikea paikka mulle (vaikka se ei työnantajalle kuulu).

Mulla on tosi paljon sellasia repäisykipuja alavatsalla. Ollu ihan alusta saakka, mutta tuntuu pahenevan vaan. Aamulla jos venyttelee ja joskus kun kääntää kylkeä tai aivastaessa tekee kipeetä. Esikoisesta ei ollu tällasta ollenkaan. 🤨
 
Takaisin
Top