Syyskuun supinat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nuu_
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sunnuntai-iltaa!
 
Täällähän tosiaan on nyt hiljaista.. Eipä sillä että mullakaan mitään asiaa olisi, kunhan kirjoittelen kun ei tässä muuta tekemistä ole, tosi tylsä päivä [8|] Potkuja odottelen, en oikein tiedä onko siellä joku kutitellut muutamana iltana. Juuri kun vaivun uneen, säpsähdän hereille että mikä se oli. Sitten odottelen eikä muuta tunnu, mahtaako vain mun mielikuvitus laukata [:)] Eiköhän ne tässä muutamien viikkojen sisällä tunnu ihan oikeasti.
 
Mun aamuheräilyt senkun jatkuu, tänäänkin 4.30.. Ei ihme että päivät tuntuu tylsiltä kun ne on niin hiton pitkiä [:D]
 
 
Sunnuntaita! [:)]
 
Ei ole taas tullut kirjoiteltua vaikka päivittäin täällä käyn viestit lukemassa.
Itsellä ollut kivistäviä kipuja alavatsalla. Ja nyt parina kertana tuntunu pieni kutitus tuolla vatsan sisällä, olisko pikkunen ilmottanu olemassaolostaan? [:D]
 
Sain lehtitarjouksen tällä viikolla ja tuli sitte otettua vauvalehti tilattua vuodeks ku tarjouksella sai+ kaupan päälle tulee pussilakanasetti. Lokakuusta pitäis tilaus alkaa[:)]
 
Viime viikonloppuna tuli sitte vihdoin kerrottua äidille, otti onneksi asian ilosesti vastaan. Ja tulihan sitte ensimmäiset tavaratki saatua, jos ei itte haluta nii äiti sanoi ottavansa heille varuille. Sain tädiltäni 2004 vuoden vaunut, tetsonia(?) merkkiset yhdistelmät. Äiti otti säilöön heille. Käydään miehen kanssa jossain vaiheessa katsomassa kelpaavatko hänelle vai jäävätkö varavaunuiksi äitini luokse. [;)] Matkasänky on myös tiedossa, joka myöskin jää äidilleni ja kertoihan tuo ammeenki löytyvän. [:D] 
 
Vitamiineista: Mieheni on jo jonkun aikaa tilaillut vitafin vitamiinivalmistetta, niistä löytyy lähes kaikki tarvittavat vitamiinit, joten niitä olen napsinut 1kpl/pvä
 
Helouhei!

Mimmu87: Ihana massu sulla kyllä :). Tosi iso jo! Oispa mullaki pian [:)].

Suonikohjuista: En tullu ees ajatelleeksi ennen kuin täältä nyt luin. Meiän äitillä on tosi paljon niitä eli saattaa olla, että mullakin niitä pian on. Heti katoin jalat läpi [:D]. Ei vielä ainakaan näy :P.

Mulla oli eilen jotenki tosi energinen päivä. Nukuin kyl päikkärit iltapäivästä mut kävin kaks kertaa pyöräilemässä ja tein viikoksi ruokaa [:-]. Paljon enemmän kuin oon jaksanu moneen viikkoon tehdä. Tänäänkin nousin ylös jo yheksältä kun taas edellisinä viikonloppuina oon just ja just kaheltatoista päässy ylös. Varovainen toive olis, että tää väsymys alkais vähän helpottaa [:)].  Myy oli mittaillu vatsan ympärystä niin pitihän se itekin mitata [:D]. Tasan 100 cm näytti äskön. Kaipa tuoki siis jonkunlainen pömppis jo on.

Flunssa yrittää iskeä mut en jaksais sairastaa [:@]. Toivottavasti menis ohi eikä iskis ollenkaan [:)].

Hauskaa viikkoa kaikille!
 
Ei tuu uni simmuun, vaikka olis jo syytä...argh.

Toivottavasti Adalmikselle ei tuu syysflunssa. Ite oon koittanu vältellä pöpöjä parhaani mukaan eikä vielä onneksi oo kuulunut.

Mua ärsyttää, kun ei tiedä miltä noiden potkujen pitäis tuntua. Oon jo pari viikkoa tuntenu semmosia kummallisia tönäisyjä vattasta, jotka on mielestäni voimistunu. Sitten vaan, kun osais erottaa ne normaalista suolistoon liittyvästä kuplinnasta ja pulssista, joka on ruvennu tuntumaan heikkona mahassa [:)]

Takkiongelmia täälläkin. Maha on venynyt sen verran, ettei vetoketjutakit (eli kaikki mun takit) mee enää kiinni [:@] Ei innostais lähtee takkiostoksille, mutta kai se pakko on, kun kelitkin rupee pikkuhiljaa viilenemään.
 
ekaks huomenia kaikille [:)] ihanaa kun sai nukkua pitkään, kun vapaapäivä.. Vauvaki heräs ilmeisesti samaan aikaan, kun muutamia minuutteja mun ylös nousun jälkeen hirmunen potkiminen taas [:)] Nyt se on aikalailla joka päivä potkinu, mutta harvemmin vielä kävellessä tunnen kunnolla, että parhaiten kun on kotona hiljaisuudessa niin siihen pystyy keskittymäänki ja tuntuu paremmin.. 

Mä en kehtais millään ostaa vielä takkia, kun jos ostan semmosen mikä on nyt sopiva, niin sehän on lumentulon aikaan jo pieni mulle.....  [&:] Mulla on nyt ollu vaan muutama paksumpi huppari ja tarvittaessa kakski, mutta ajattelin takin ostaa vasta ku lumet on tulossa ja viilenee ilma vielä enemmän, ostas sit semmosen vähän ison muttei mitään telttaa, uudenhan sitä joutuu ostaa sit varmaan joulun jälkeen ku LA lähempänä ku masulla tapana kasvaa synnytyksen lähellä mielettömästi, ainakin meillä suvussa ollu ja kavereilla ketä nyt vauvaa odottelee. [:)]

Mullakin on noita vihlomisia ollu, ja joskus jos yskittää niin vihlasee ihan pirun kipeesti.. Joskus taas ei tarvii tehdä sitten yhtään mitään kun vihloo jo.

Poika- ja tyttömasusta; mä oon aatellu ihan ekat kuukaudet että tulee tyttö, sitten sen jälkeen että poika, ja nyt en tiedä. Poikamasu on, mutta periaatteessa näkeeköpä siitä vielä että kumpaa se alkaa kehittelemään kunnolla, kun vauvamasu ei niin järjettömän iso vielä ole? vai leviääkö se heti alussa jos ns. tyttömasu? Himoitsen suolaisia ruokia, mutta sit suklaata ja muuta makeaa. Muutama finni tullu naamaan, mutta ihan pieniä ja harmittomia, mutta silti niin epätavallista mulle. Vaikee tässä on nyt sit ite epäillä mitään, ennenkun muutaman viikon päästä pääsee rakenneultraan.. Kyllä ärsyttää jos vauva pyllistelee eikä halua näyttää kumpi on [:D]
 
terveiset Ruotsista, junassa mennään kohti etelää!! Ikävä kyllä ei lomalle vaan kahden päivän työmatkalle [:@]
 
pikkusen kyllä hatutti nousta tänä aamuna, mutta onneksi sain kohtuullisesti nukuttua (5h). "Hupu" päätti klo 2, että meillä on nälkä niin syömäänhän sitä oli noustava.
 
ssallan, Sukriksen ja kumppaneiden tavoin mullakin on ollut tuota vihlontaa. Semmonen on myös huomattau, ettän petipuuhien jälkeen juilii ja kaksi kertaa on vähän tullut vertakin (muutama tippa). Vähän kyllä arveluttaa, että pitäiskö touhusta pitää taukoa... Onneksi ensi viikolla on neuvola ja ultra, niin pääsee haastattelemaan. Anoppikin on kätilö, muttei siltä oikein viittis tästä asiasta kysellä (tökkiiks sun poika mua liikaa [:D])
 
Kiva lukea Yönsäde, että olosi rupee helpottumaan. Miten sulla on tuota raskausdiabetestä aikanaan hoidettu? Olet ehkä kertonutkin...
 
(.) oma napa sen kuin kasvaa, ja kohta tuntuu, että läskeineen päivineen rupeaa olemaan melko piukka olo - ainakin iltamasu on jo melkoinen. Hassua, miten aamulla ja illalla voi olla niin suuri ero [;)] Mutta vointi on hyvä, ja päänsärkykin toisinaan helpottaa. Ensi viikon ultraa odotellessa.
 
poika ja tyttömasuista sen verran, että kaveri sai tytön perjantaina vaikka tutut ja tuntemattomat veikkailivat masun muodosta päätellen pojaksi. Vauvakutsuilla 7/9 sanoi pojaksi, vaan miepä sanoin että tyttö sieltä tulee [:D][:D][:D] ja söpö tulikin!
 
hyvää uuden viikon alkua.

neuvolakuulumisia toisen vauvan syke 146 toisen 155. [:)] 3 kg päinoa ja hb 126. [&:]
valittelin myös selkäsärkyä, niin mainitsi noista tukivöistä en kyllä innostunut. ehkä mä yritän vaan liikkua aktiivisesti niinku tähänki mennessä ja alan venyttelee tai jotain. nyt ei onneksi enää lonkkua säre [;)]

kahden viikon päästä rakenneuä. voi kunpa näkisi mitä merkkiä tulossa.
 
Miu79: Olen itsekin miettinyt samaa, eli tuota masun koon muutosta :) Viime viikolla oli vielä niin että aamulla olisi voinut erehtyä että on tullut vaan syötyä liikaa makkaraa kesällä. Iltapäivästä taas ei ollut epäilystäkään. Nyt se on kyllä jo ihan selvä juttu aamusta asti.

Yhdyn myös vihlontajoukkoon. Lähinnä jos makaan selällä, jalat suorassa ja aivastan niin sattuu. Tai jos nauran ihan kybällä. Pitää nostaa jalat koukkuun niin ei vihlo. Myös eilen illalla telkkaria katsellessa rupes sattumaan vasemmalla puolella, alhaalla. Mutta sekin meni pois vähän ajan päästä. Varsinkin kun olin saanut pikkasen ilmaa pois [:-] ups...

Kysyisin vielä sitä mitä edellisessä inseritssäni laitoin: onko jo tullut vatsataputuksia - erityisesti enemmän tai vähemmän tuntemattomilta (minun tapaus: serkun appi!). Miten olette reagoineet? Itse jäin vaan haavi auki hämmästelemään...

Hyviä vointeja mammoille!
 
noita vatsantaputuksia ei kirjaimellisesti oo tullu kun kavereilta, mikä onki hyvä, mutta mua meinaa ärsyttää semmosetki taputtelijat kenen kanssa en niinkää paljoo vietä aikaa vaan on semmosia morjestus-kavereita, niin niiden taputtelut ärsyttää ni parempi onki ollu että tuntemattomat on jääny vähän kauemmas vaan kyselemään että kumpikas on tulossa ja milloin.. [:D] Mä aion kyllä sanoa suoraan tuntemattomille ja semmosille kenen taputteluista en tykkää, että pitää turvavälin. Vanhat ihmiset varsinki voi loukkaantua, mutta mulla on oikeus yksityisyyteen tän asian suhteen. [:)] [:)]
 
Hejj!
 
Adalmis:
Kiitos.  Mut onhan tuo sunki masu selkeesti kasvanu ja ihanan sulonen jo. <3 [:)] Eiköhän me vielä saada kärsiä isoista mahoista lopussa ihan tarpeeks. [:D]
 
Yönsäde:
Tuleeks mammalla esikkoa ikävä? [;)]
 
Jenni74:
Muutama on masua taputellut, mutta täytyy sanoa, ettei se minua vielä ainakaan ahista yhtään. [:)] Varmaan johtuu siitä, että minusta on aina ollu ihana kosketella kavereiden tai siskojen masuja. [:D] [8D]
 
Omaa:
Jännittää jo niin pirusti! Oon pystyny tähän asti oikeestaan sivuuttamaan mielestäni sen, että meillä on huomenna rakenneultra, mutta nyt sitä ei voi enää sivuuttaa. Jänskättää! Toivottavasti siellä on nyt sitte kaikki hyvin. Huomenna ois myös puoliväli, 20+0 napsahtaa lasiin. <3 [:)] Tuntuu kyllä ihan kamalan pitkältä ajalta ootella vielä toiset 20vk.. [8|] [&o]
 
Vatsaantaputuksista muutama tuttu on käyny taputtelemassa mahaan. Tuntu oikeesti hassulta kun joku tulee taputtaa/silittelee mahaa. Hyvä etten sanonu että mitä sä mun masuun kosket. Kummiski se on omaa aluetta niin tuntuu vähän liian läheiseltä tulla taputtelemaan mahaa. Onneks sukulaiset ei oo viel kerenny taputtelee mahaan kun ei niitä tuu nähtyäkään niin usein.

Ja joo se on jännä että kuinka aamusta ja illasta on erilainen masu. Mul on ainaki illasta ihan mieletön masu. mut muutamana päivänä on käyny sillain että koko päivän masu on ollu samanlainen iso raskausmasu. Että kyl tän jo näkee muutki että raskaana ollaan :)

Kovasti odottelee itsekin noita potkuja kun ei yhtään tiedä miltä niiden pitäis sit tuntua. Yks kerta sain unta että vauva potki kunnon sarjatulitusta (en sit tiiä oisko se samaan aikaan potkinu). Mut tänä yönä oliki sit synnytysuni jossa mut lähetettiin takas kotiin kun ei ollu viel aika synnyttää :/ mut siinä unes ei tuntenu edes kipua :)
Mites muut ootteko nähny paljon vauvaunia?
Mä oon ennen raskautta nähny että mul on vauva. Ja nyt vihdoinhan se on tulossa ettei jää enää uniasteelle.
 
mimmu87: juu, ei ne siskojen/äidin/isän/hyvien ystävien taputukset hämmennä - vaan nämä puolitutut, hädin tuskin tuntee tyypit... Miksi he luulee että se on ok taputella toista ihmistä...
 
Alan varmaan taputella heidän masua [:D]
 
 
Taputteluita ei oo vielä tullut kuin miekkoselta. Kukaan muu ei varmaan oo vielä uskaltanu [:D] Varmaan myöhemmin, kun maha rupee kunnolla palloontumaan alkaa niitäkin tulla...

Unista: Näin ihan friikkiä unta viime yönä. Mulle kasvoi linea negran sijasta tohon mahan päälle semmonen napanuorta muistuttava viritelmä. Lääkäri sanoi sen olevan ihan normaalia ja auttaa sikiötä saamaan lisää happea ja vettä(?!?). Jokin aika sitten näin unta, että meidän just syntyny vaaveli olikin jo tosi lahjakas ja ikäistään kehittyneempi. Miehen kanssa siinä sitten pohdittiin, miten saadaan lapsonen kotiin sairaalasta, kun availee koko ajan turvakaukalon vöitä [:D] Mulla on muutenkin tosi vilkkaat unet ja oon jo pitkään nähnyt unta raskaudesta ja vauvoista, mutta nyt on yölliset "seikkailut" siirtynyt ihan uudelle tasolle...
 
Taputteluista: Mua ei henkilökohtaisesti häiritse kenenkään taputtelut, mutta vielä ei ole tullut eteen muuta kuin sukulaiset. Katseita sitäkin enemmän. Miehelle ihmettelin yhtenä päivänä, että mikäköhän majoneesi tms. mussa roikkui kun tuntui että kaikki ihmiset tuijotti. Mutta kun tämän tuijotuksen oppi paikallistamaan masun seudulle (etenkin uimalassa,huh!!!) tajusin että siinähän ne varmaan miettii päänsä puhki, onkohan toi vai eikö oo ja monennella..[:D] Miehet, naiset, itse raskaana olevat ja kaikki. Outoa jotenkin. Toki olen halunnut pitää vaatteita, jotka on istuvia, kun tämä nyt on vaan niiiiiiin odotettu ja onnellinen asia. Näkyköön vaikka kuuhun saakka.

Ymmärrän erittäin hyvin, ettei taputtelu kaikista tunnu ollenkaan mukavalta. Kolmisen vuotta sitten satuin erittäin läheisen ystäväni masua koskemaan jo aika lähellä la:ta ja huomasin, kuinka hän säpsähti ja vetäytyi kauemmaksi. Opin siitä kyllä paljon. En hänen "toisen mahansa" kanssa tänä vuonna tehnyt samaa virhettä. Veljeni avovaimon masua en mennyt lähellekään. [;)] Ja jos tulee vastustamaton himo (rakastan raskausmahoja...) kosketella, niin onhan se ihan kohteliasta vaikka kysyä, saako silittää. [:)]

Navan ympärys: Mulla ympärys on 88 cm, olen aamulla mitannut. Illalla tuntuu jo melkein kaksinkertaiselta! Kiristää niin prkeleesti, että on todella epämukava olla. Siinä sitten sohvalla kääntelen ja vääntelen itseäni ja asettelen tyynyjä selän taakse jne. Mies silittelee ja minä laitan cocoa butteria ja annan reiki-hoitoa. Mua ahdistaa ajatuskin tukivyöstä, kun tuntuu epämiellyttävältä jo sukkikset tai mikä tahansa kiristävä vaate mahan päällä. Silti se varmaan olisi tarpeen, varsinkin oikea puoli on melkein kosketusarka illalla. Sekä selkä, kylki että vatsa.

Lisää omaa (.) Tissit on taas kipeät, etenkin nännit. Huh. Ihan hirveästi sattuu illalla kun otan liivit pois. Yritän vaan niitäkin rasvata samalla cocoa butterilla, ja auttaa kutinaan kyllä. Kuivunutta maitoa saa rapsutella ja pestä pois. Liikkeitä tuntuu näinä aikoina nyt melkein joka päivä tai joka toinen. On se kova liikkumaan. Vielä reilu pari vkoa aikaa RU:aan, en malttais, en! Mutta siellä se riahuu, niin että oikeen!

Kohta aloitan kunnon tenttiinluvun, saan keskittyä muuhun kuin oman navan ympärillä pörräämiseen. [8D]
 
Maiza: Sama juttu, olen pyytänyt ensin lupaa saako taputtaa, myös ihan siskoltakin. Se mielestäni kuuluu asiaan että kysyy. Oma mies saa taputella vaikka niin paljon kun lystää, onhan se asukki hänenkin [:)]  Itsekin pukeudun tyköistuvaan ja oikein näytän masua. Niin olen odottanut tätä.
 
Unista: niitä oli tosi paljon silloin ennen raskautta. Olen ollut raskaana, mega-raskaana, synnyttänyt, pikkuvaavin äiti jne. Hassuin on vissiin ollut se kun olin ihan vastasyntyneen äiti ja sitten vaan jatkoin ihan normaalisti töitä - jätin vauvan kotiin, ihan kun jonkun koiran. Kyllä se siellä yksin pärjää ne 8-9 tuntia!! Huh huh...
 
 
 
Olipas täällä paljon supistu viikonlopun ja tämän päivän aikana [:)]. Piti ottaa kantaa vaikka mihin, mutta varmaan unohdin puolet näistä lukiessani.

Tunsin launtaina ensimmäisen kerran vauvan liikkeitä alavatsassa vasemmalla puolella mennessäni nukkumaan <3, sunnuntaina päiväunille mennessäni löytyi liikettä täysin samasta kohtaa ja hieman ylempääkin. Huusin miestä kokeilemaan, mut sitten ei enää tuntunutkaan. Vauva tuntuu liikkuvan paljon maaten mennessä.

Olen itsekin syönyt raskausvitamiineja 1 kpl päivässä ekasta neuvolasta lähtien, lisäksi syön omega 3 valmistetta 1 kpl päivässä.

Rakenneultra meillä on viikolla 20-4
 
ÄÄh, koko ajan unohdan jotain mitä piti kommentoida [:)]

Vitamiineista - itse olen syönyt Multivitan Raskaus ja Imetys jo siitä lähtien kun aloitettiin yrittäminen + yrityksen aikan vielä extrana 400 mikrogrammaa foolihappoa (yhteensä siis 800 mikrogrammaa). Niissä on sopivasti kaikkea ja mielestäni edullinen vaihtoehto. Näissä ei ole kalkkia kuten joku oli ihmetellyt Multitabsin tuotteesta. Toisaalta poimin tämän tiedon multitabsin sivuilta: HUOM!  Kalsium on valmisteessa karbonaattina, jonka ei ole osoitettu sitovan rautaa. Valmiste sisältää myös  C-vitamiinia, joka edistää raudan imeytymistä.

 
 
Masuntaputtelijoista: oonko mä ainut, joka ei anna taputella.. Mies on ainut joka saa koskea [:)] Mua ärsyttää jo se kuinka jotkut ihmiset änkee liian lähelle puhumaan saati sitten koskee mua, ainakaan ilman lupaa. Inhoa! Tykkään kyllä halata ystäviäni mutta se on ihan eri asia.. Voin kuvitella kun tuo masu oikein alkaa näkymään, asiakkaat varmaan käy kimppuun (asiakaskunta koostuu pääasiassa 40-70 vuotiaista rouvista), voi ahdistus! Täytyy hommata sellanen "yksityisalue"-paita [;)]
 
Vaikka läheiset ystäväni ovat olleet raskaana, ei olisi tullut mieleenkikään koskea mahaa. Ihailin kaukaa kun vauvat siellä potkivat niin että nahka ritisi [:D] Mutta yksilöllistähän tuokin tykkääkö vai ei, jokainen tyylillään tässäkin asiassa [:)]
 
Ajatella että tänään täällä lähti käyntiin jo viikko 17! Hullua [:D] Mukavaa viikkoa kaikille!
 
Unista vielä: Olen ihan lapsesta/teini-ikäisestä saakka ajatellut hankkivani (lue saavani) lapsia. Olen myös aina nähnyt unia aiheesta: Yksi mieleenjääneimmistä oli joskus kun olin n. 15 v. Synnytin ihan pokkana Helsingin City-käytävän (silloin sellainen oli) Carrolsin pöydällä kaksoset silloiselle poikaystävälleni. Olin ihan onnesta soikeana... [:D][:D][:D] Ja näinä takavuosina myös paijailin yhdessä unessa valtavaa vauvamahaani ja aamulla herätessäni olin jatkaa samaa hommaa. Olin oikeasti todella surullinen ja pettynyt kun masua ei ollutkaan. Olen tosiaan myös unessa leiponut kadonneen lapsen tilalle uuden (tuli mieleen kun äsken leivoin) ja pitänyt hupparin etutaskussa sormen kokoista "vauvaa" tallessa. Olen imettänyt unissani hoitovauvoja ja saanut omakseni kadulta löynyneitä.
 
Vatsaantaputtelijoista sen verran, etten voisi kuvitellakaan aivan vieraiden niin tekevän. Ehkä mua on jotenkin vaikea lähestyä, suojamuuri taitaa olla aikas korkea.. Mua ei haittaa jos ystävät tai tutut osoittaa vavalle huomiota jo tässä vaiheessa vaikka taputtelemalla [:D].. Itse taputtelen vatsaa kaiken päivää, kun se tuntuu niin mukavalta. Tuijottaminen ei ole kivaa, varsinkaan jos ei sano mitään asiasta. Tiedän yhden joka tekee näin, puhuu ihan muusta ja kokoajan katse vatsassa.. Noh.
 
Takaisin
Top