Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Onko kenelläkään muulla sellaista pashat kaikista-fiilistä? Käpertyy itseensä ja jotkin aiemmat murheet tai esim. työpaikan asiat eivät enää kiinnosta. Ehkä tervettäkin, koska aiemmin ahdistuin herkästi jos mikään oli kellään huonosti. Nyt hoidan vaan hommani ja hymyilen sisäistä MonaLisa-smileä ja jätän kaikki riskihommat muille. Toisaalta pelottaa että minusta tulee ihan epäterve minäminä-ihminen. Eihän tule jos tiedostan sen mahdollisuuden? :P
Lisäravinteet: MultiVita raskaus&imetys, Folimama, silloin tällöin Obsidan (on ollut matalat raudat, odottelen kovasti kokeita ja faktaa) ja nyt ostin a-vitaminisoimatonta Omegaa, mutta mietiskelen vielä uskaltaako ottaa, ehkä sitten toisella kolmanneksella vasta. Jutteluneuvola ja labrat vasta edessä niin menee vähän mutulla ja luetulla infolla. Harmittaa kun aloitin foolihapon vasta plussattua. Olisi pitänyt tajuta varautua mutta minkäs teet. Mitä labroja kuuluu neuvolatoimintaan vakiona ja mitä voisi olla hyvä pyytää lisäksi? Oletteko saaneet ferretiiniä vakiona/pyydettäessä?
Mää oon vielä syön vaan tuota mun vegaanilisää, mutta oon kattonu, että siinä on juurikin niitä, mitä äitiysvitskuissakin. Esikoisen aikaan ja imettäessä söin sitä multivitaa muistaakseni.
Mutta tää tohelo sit onnistu tänään loukkaamaan jalkansa! Portaissa jäi alin porras välistä Ei tässä kai muuten oikein niin mitään, mut tää on nyt neljäs sairasloma kahen kuukauden sisällä. Onko vähän onneton ollu tää syksy. Paitsi että sit kuitenkin maailman parhaita uutisia tasapainottamaan.
Ainakin sukupuolitaudit testataan ja veriryhmä sekä rh-negatiivisuus/positiivisuus. Olen saanut keväästä alkaen ferritiinin pyydettäessä, oli tosi matala ja siitä asti tankannut rautaa ja ferritiiniä kontrolloitu paristi sen jälkeen.
Multa mitattiin syyskuussa myös B12, D-vit ja folaatti, kaikki oli oikein hyvät, ferritiinikin onneksi koko ajan nousussa. Nämä ei olleet neuvolan kautta vaan ennen kuin olin tietoinen raskaudesta.
Paljon sulla oli ferritiini? Mulla oli 48 ja se oli kuitenkin jo vuosi synnytyksestä otettuna et ei meinaa millään nousta.. Nokkosta oon vetänyt ja ehkä se jonkun verran on helpottanut mut ostin nyt vielä rautakuurin apteekista tänään.
Voi ei ejams, ei kai pahasti sattunut? Onneksi toheloit alkuraskaudessa etkä viimeisilläsi. Se on ihmeellistä miten toiset ihmiset ovat tapaturma-alttiimpia kuin toiset. Varmaan kaikkien tuttavapiirissä on joku sellainen.
Onko kenelläkään muulla sellaista pashat kaikista-fiilistä? Käpertyy itseensä ja jotkin aiemmat murheet tai esim. työpaikan asiat eivät enää kiinnosta. Ehkä tervettäkin, koska aiemmin ahdistuin herkästi jos mikään oli kellään huonosti. Nyt hoidan vaan hommani ja hymyilen sisäistä MonaLisa-smileä ja jätän kaikki riskihommat muille. Toisaalta pelottaa että minusta tulee ihan epäterve minäminä-ihminen. Eihän tule jos tiedostan sen mahdollisuuden? :P
Mulla ei oo paskat kaikesta fiilistä mutta energiaton olo! Haluaisin siis tehdä paljon enemmän mutten jaksa ja se ärsyttää ja kiukuttaa.
Mulla oli ferritiini joskus vain reilu 10 ja olinkin silloin ihan poikki (en raskaana). Ajattelin pyytää että sekin otetaan.
Alle 10 jos on niin sillo niiden pitäs jo tiputtaa verta sulle. Kun ei se ole terveellistä. Kaverilla ollu nyt 11 ja jos ei nouse 2kk sisällä niin sit tiputtavat verta.
Useimmat lääkärit tuntuvat kyllä katsovan vain hemoglobiinia ja vähät välittävät ferritiinistä eli jos ei ole anemiaa, niin eivät puutu varastorautoihin.. Tosin ei kai ensimmäisenä verta tiputeta vaan raudanpuutetta korjataan tiputtamalla rautaa.
Useimpia lääkäreitä ei kiinnosta eikä neuvolassakaan vanhemmat tädit tiedä koko ongelmasta mitään. Mut kaikilla kavereilla joilta se on otettu on ollut alle 50 synnytyksen jälkeen ja suurimmalla osalla siellä 20 pintaan..
Joo siis sekoilin tossa kun kaverille kyllä tiputtavat punasoluja suoraan kun sille ei sovi noi rautavalmisteet yhtään, siks se ei oo voinu suun kauttakaan niitä ottaa..
Mut esim anopille on rautaa suoneen tiputettu suolistosairauden takia. Mut ei se paljon noussu mut osalle varmaan toimii ainakin pitkittyneessä anemiassa.