Syyskuun supinat

Mulle kans kerrottiin, että istukka on takaseinässä. En muista, että onko noissa edellisissä raskauksissa asiasta mitään mainittu...

Mua kans väsyttää ja sit oon kiree kuin viulunkieli koko ajan. Pinna palaa pienimmästäkin, eikä nuo kaks koheltajaa tee päivistä kovin helppoja. Oon jo alkanu vakavasti miettiä oman mielenterveyteni kestämistä... Tekis varmaan ihan hyvää päästä vaikka kuukaudeksi tai kahdeksi aikuistenoikeisiin töihin, niin jaksais taas pyörittää tätä kotiarkea ihan erilailla... Mutta eiköhän se tästä helpota viimeistään kuukauden sisällä, kunhan tuosta enimmästä raskausväsymyksestä pääsee eroon. Pieniä merkkejä kuitenkin on jo, että ois vähenemään päin... :rolleyes:
 
Tääl on kans kaikenmaailman vihlontaa, juilimista ja särkyä tuntunut alavatsalla/kohdun ympärillä. Sitten on tullut nyt jo välillä lonkkien viiltävät säryt :sad001 ekassa raskaudessa ei ollut oikeastaan yhtään, toisessa oli vaikeaa kivuilta välillä edes kävellä varsinkin loppuvaiheessa, nyt sama ongelma nostaa päätään. Toiv saan salilta voimaa lonkan seutuun ja säryt ei pääse hirveän pahaksi tällä kertaa.. tosin nyt kun kroppa kolmatta kertaa tässä tilanteessa reilu 3v sisään niin kyllä se vaan syö paikkoja...yhyy..tosin säännöllisen kuntosaleilun ja liikkumisen toivon auttavan yli tästä viimoisesta koitoksesta kunnialla! :smiley-angelic001:smiley-angelic001:smiley-angelic001
 
Varmasti on ultraajissa eroja, sain molemmilla kerroilla tietää istukan sijainnin jo varhaisultrassa. Tosin sanoi, että se vielä kohdun kasvaessa 'siirtyy' jonkin verran.

Mulla oli viime raskaudessa ihan loppuvaiheessa ikäviä lonkka- ja muita kipuja, ja sitä ennen välillä satunnaisia vihlovia liitoskipuja. Nyt on ollu lähinnä jos yhtäkkiä yskäisee tai kääntyy sängyssä tms kun on muuten rentona. Kova rasituskaan ei tunnu missään, nyrkkeilyt ja kuntopiirit sujuu kuin vettä vaan.

Mistä tulikin mieleen, että enemmän pitäis muistaa kyllä juoda. Syön ja elän muuten terveellisesti, mutta olen todella huono juomaan. Normaalisti juon tuskin paria lasia nestettä päivässä, nyt yritän edes joka ruokailulla juoda jotain...
 
Pakko hehkuttaa tänne kun aiemmissa raskauksissa tunsin tosi myöhään liikkeet: Tänään 14+1 ja tunsin selkeästi parit potkut kun pidin kättä kohdun päällä maatessani! Huisia :hello2Ja jotenki uskomatonta et nyt jo?!

Voisko olla istukka tällä kertaa takana? Ainakin esikosta muistan että mulla oli yks ylimääräinen ultrakin ku istukka edessä ja aika alhaalla alussa, tosin siirtyi yllättävänkin ylös lopulta. Ja kun luin tuosta "What To Expect When Youre Expecting"-kirjasta, niin siinä sanottiin että istukka liikkuu hyvinkin paljon raskauden aikana kohdussa!
(ja joo, nyt kolmannessa raskaudessa onkin hyvä alkaa opuksia lukeen ku aiemmissa ei niinpal kiinnostanu :grin)
 
Heh, kirjoista tuli mieleen, että se Bringing up bebé eli suomennos taisi olla Kuinka kasvattaa bebé, oli ihan ok kasvatusopas noin viihdekirjallisuudesta. Vaikkakin aika karrikoituja esimerkkejä ja tyhmille jenkeille rautalangasta vääntämistä ihan normaaleista maalaisjärjellä hoidettavista asioista, mutta jos joku kokee että on ns.riskiryhmässä olla liian lepsu/hysteerinen/uhrautuva vanhempi, niin lukekaa ihmeessä. Eipä kenellekään meistä tee pahaa että joku taho välillä muistuttelee, itse ainakin koin muutaman piston takalistossani sitä lukiessa, vaikka onneksi koin olevani kuitenkin monissa asioissa niillä turvallisemmilla vesillä. Harmikseni tunnen vähintään kourallisen vanhempia, jotka kasvattavat kovaa vauhtia yhtään liioittelematta omaan napaan tuijottavia, täysin empatiakyvyttömiä hemmoteltuja hirviöitä, jotka ennen kaikkea noin aluksi pilaavat kyseisten vahnempien mielenterveyden. Ja nyt ei siis puhuta mistään perus uhmaiästä, se on tietenkin normaali kehitysvaihe muiden joukossa. Jos haluaa lukea todellisen raskaan sarjan ammattilaisen kirjoja lapsiin liittyen, voin suositella lastenpsykiatri Jari Sinkkosen teoksia, joissa sivutaan muitakin aikamme ilmiöitä kuten narsismia(joka on siis ihan henkinen sairaus, sana vain on ylikäytetty arkikielessä kaiken maailman eksistä yms puhuttaessa). Sinkkonen on myös ihan normaalin maalaisjärjen kannattaja, eikä siis mitään hetkenhuuhaa-muoti-ilmiö-kasvatusfilosofiaa joissa neuvot ja neuvojat vaihtelee tiheään.
 
Että voi ihmistä taas väsyttää...
Ei meinaa aamu lähtä käyntiin millään.
Oksentaakki taas sai, tänään viikkoja 14+5.
 
Mulle kävi kans hassusti aamulla ennenku lähettiin lenkille koko perhe: ihan puskista lensi laatta kun suljin roskapussin ja vein eteiseen. Tuli vaan sellainen "nyt lentää laatta"-olo ja niimpä juoksin vessaan ja aamupala osittain pöntössä. Ja tää oli eka yrjö koko raskaudessa. Mut hyvä olo jatkui siitä heti ja lenkille lähdettiin. Outoa, tosi outoa...

Voisinkin ensi viikolla metsästää kirjastosta tuon Sinkkosen kirjoja, käydään lasten kanssa lähes joka viikko muutenkin. Omat kasvatusmetodit olen lähinnä omaksunut lähipiiristä ja omalla maalaisjärjellä. Omat vanhemmat on kasvatusalan ammattilaisia niin aika hyvän tuen ja neuvot olen heiltä saanut. Mutta hyvää tekisi tosiaan lukea ihan kirjojakin asiasta, mielenkiintoista! Äitini tosin on minulle varhaiskasvatus artikkeleita ym kiikutellutkin :winkNyt kun vihdoin vasta ylimääräistä aikaa niin voisin uppoutua enempi...itsellä työt ja korkeakoulu opiskelu söivät kaiken ajan viime 6v takaperin, raskauksineen ja vauva-aikoineen ja miehen rinnalla yrityksen perustamisineen. Nyt kun keskityn vain meidän yrittäjäperhe-elämään niin jää aikaa muuhunkin välillä :)
 
Yllärilaatoituksia täälläkin! Viimeeksi tänä aamupäivällä lensi aamupuurot puolukoineen, mutta vasta kolmen tunnin päästä aamiaisesta kun olis pitäny lounasta laittaa!?! Yökötti vaan niin paljon ajatus kaikesta ruuasta, tai oikeastaan sen laittamisesta, että käväisin hoitamassa asiat vessassa ja sit lämmitin tytölle vaan purkkipastan mikrossa. Ite söin banaanin, ja myöhemmin kaupungilla minipizzan(joita en siis KOSKAAN syö, yäk oli niin suolainenkin, mutta nälkä oli jo hirveä siinä vaiheessa ja otin ekan tuotteen mikä käveli vastaan, ja mitä ei luojan kiitos tarvinnu ite laittaa)
Siis välillä ehtii hädin tuskin tajuta että on melko lailla kymmenisen sekuntia aikaa etsiytyä pöntölle. Tapahtunu nyt kymmenisen kertaa, ja usein joku haju on laukaissut, esim just roskien vienti, tai edes voimakas ajatus jostain hajusta!!! Esim saisin varmaan laatattua ihan ajatuksen voimalla, jos miettisin(hyi, on edes vaikea kirjoittaa tätä) vaikka jotain miehen herkkuja kuten mikrossa lämmitettyä lihistä, sen hampurilaiskastiketta ja vielä roskapussin hajua jossa on kissanruokaa. Niin ja sipulin paistamisen hajua. Melkein lentää jo...aamupäivisin olis varma nakki.
 
Mulla on alkanut vähän tuntua alavatsalla kohdun kohdalla "kasvukipuja". Tuntuu siis selkeästi kuin joku työntäisi jotain mahasta ulos :D. Ja kohtu tuntuu myös ihan selkeänä omana kovana palluranaan, jonka yläpuolella on sitten kaikki muu mahan sisältö.
 
mä myös oksensin tänäänkin vaikka viikkoa jo 16+1. Ja laukas ihan kahvin haju ku mies juo, itsehän en koskaan raskaana ollessa ole kestäny kahvin hajuakaan. Myös monet muut hajut tekee jopa ns normaalit, kerran aamulla keitin nakkeja valmiiks lounaalle niin oksentelin koko aamupäivän niin kauan ku ulos menin ja kun maistoin sitä ruokaa oksensin taas. Eli meillä ei sitt syödä enää nakki ja makkararuokia. Paitsi jos muut haluu saa kylmänä ottaa mutt itse ei yhtään. Välillä tää pahoinvointi ollut niin pahaa ettei hajujakaan tarvinnut laukaseen oksennusta. Pyydän ke neuvolassa lääkettä ku tää rajottaa jo liikaa elämää ku isompiin kauppoihinkaan en voi mennä.
 
Ai että miten ihana, kun joku suosittelee Sinkkosen kirjoja luettavaksi!! Ihan loistavaa! Maalaisjärkeä ja läsnäoloa vanhemmuuteen ja mikään menetelmä ei korvaa läsnäoloa, mie tykkään.

Tää mamma oli tänään viimestä päivää töissä, yt:t takana ja irtisanomisaika ummessa. Kortisto kutsuu, eikä tässä ihan oo vielä hahmottunu, että miten aktiivisesti haluan itseni omalle (sosiaali)alalle hommiin ennen uutta äitiyslomaa. *huoh* Pähkäilyä, pähkäilyä.

Hirveen kylmältä tuntuu tuo syyssää!! Äitiystalvitakki on jo hommattu, vähän tuntuu siltä että kääriytyskö siihen toppaan jo, mutta milläs sitten pakkasten saapuessa tarkenee??
 
Täällä sanoi mittari jo, että 'real feel -5' vaikka oli +3...mutta allekirjoitan kyllä ton sääarvion, oli nimittäin kamalan hyytävä tuuli! Johan tässä täytyy päiväkotilaisellekin kohta laittaa aamuisin toppahaalaria mukaan...tänään en ollu tajunnu edes hanskoja, onneks olivat laittanu ulkoiluun vuorelliset kurahanskat :S

Joo Sinkkonen on mun idoli, oon käyny jollain sen luennollakin. Hyviä kirjoja. Ja se tajuaa miten passivoivia esim pelit on, kun niitä ihan vanhempien tajuamatta ränkytetään tuntitolkulla joka päivä...en ole vanha, mutta kyllä mä ala-asteikäisenä leikin pihalla kirkonrottaa tai mitä näitä nyt on, mut nykyään harmikseni näen kun sen ikäiset lapset tulee pihalle (väkisin passitettuina) ja molemmat kaverukset vaan istuu ja näprää puhelimiaan. On siinä varsinaista ulkoliikuntaa...sormille. No ehkä sentään joku puhtaampi ulkoilman happimolekyyli vahingossa etsiytyy niidenkin hengitysteihin, sen sijaan että olisivat senkin aja sisällä :)
Ja lisäks sillä on järkeä monissa asioissa jotka nykyään liian monilta unohtuu kun lapsen kanssa neuvotellaan ihan kaikesta. Ravinto, hygienia ja uni eivät ole neuvottelun asia, vaan vanhemman velvollisuus on niistä huolehtia halusi lapsi tai ei, eli nukkumaan mennään kun on sen aika, jotta unen määrä olisi riittävä, piste. Hampaat pestään joka ilta, jottei tule reikiä, piste. Se ruoka jota on tarjolla, syödään nätisti ruoka-aikana, piste. Mahaa ei täytetä välipaloilla, vaan kunnon ruualla jolla kasvaa isoksi ja terveeksi, piste. Mekon väristä ja xylitol-pastillin mausta ja muista vastaavista lapsi voi välillä päättää saadakseen kokea että hänen mielipiteellään on merkitystä.
 
Joo hyi kylmä!!Eilen se iski ulkoillessa kuin märkä kinnas läimäistynä naamaan! Just hommasin onneks uutta vk-haalaria isommalle ja muita lämpimiä juttuja molemmille tarhalaisille. Tajusin meinaan että molemmat kasvanu taas koolla kesän aikana, yhtäkkiä ku tulikin viilee niin housut jää polven alle ja paidoista paistaa napa.

Perusasiat arvostan itsekin että pitää olla kunnossa: kyllä vanhempi määrää rutiinit ja tahdin kotona eikä lapsi. Se luo lapselle myös turvallisuuden tunteen että joku on pomo. Vähän niinkuin koirienkin kanssa :rolleyes::grin:oops: ai kauhee..
Kyllä sitä ainakin useamman lapsen kanssa pakko olla pelisäännöt selvät, hajois pakka muuten täysin käsiin. Ja lopulta koulinta helpottaa omaakin elämää kun lapset oppii ja sisäistää pelisäännöt. Tuosta 3veestä jo sen huomaa: ja siitä on apua toisen pahimmassa uhmassa olevan kanssa(1v10kk) kun sekin yrittää jo ohjailla pikkuveljeä oikeaan suuntaan. Tosin lapset niiiin eripersoonia, toisten kanssa helpompaa ja toiset pistää enempi vastaan eli on itsepäisempiä.
 
järkevää keskustelua, juuri noin meilläkin ajatellaan, aikuiset määrää ei lapset. Mutta kuitenkin pienempiä asioita saavat päättää esim sisävaatteet ja leikit. Mutta ulos mennään joka päivä ainaki kerran ja tietokoneella saa pelata korkeintaan tunnin eikä joka päivä. Mutta helppoa ei ole silti, vanhin 7v ja nuorin 2v on aikaa helppoja mutta 4,5v kaikkee muuta, hän aloittaa ruokailun aina pelleilyllä ja nirso sen suhteen vaikka muuta ei saa mitä tarjolla eikä muutenkaan tottele meitä kumpaakaan, jatkuvasti saa laittaa häpeämään. Toivon mukaan on vain jokin vaihe...

neuvolassa olin tänään ja kaikki ok. Pahoinvointiin saan kokeilla b6 vitamiinia ja marzevan lääkettä. Viikonloppuna oli niinkuin kuukautiskipuja jomotti vatsassa ja alaselässä. Mutta lääkäri sanoi kaiken olevan kunnossa kun ei vuotoa ole. Pitää vaan ottaa rauhallisesti.
 
Pienet lapset ja koirat vaatii yllättävän monessa suhteessa samanlaista kasvatusta, kun molempien maailma on täysin mustavalkoinen, eikä ole kykyä ymmärtää tai arvioida miksi ja missä tilanteissa poikkeuksia ja joustoja säännöistä mahdollisesti tehdään. Siksi on aikuisen tehtävä juuri luoda turvalliset rajat ja pitää niistä kiinni. Kyllä lapset myöhemmin oppii sitä suhteellisuuden tajua ja joustavuutta ja asioista voi alkaa neuvotella kun siihen on iän ja kehitystason mukaan valmiuksia.
 
Kunhan ei vaan ala käymään kauppaa lapsen kanssa aikuisen päätettävistä asioista. Mulla niiin menee hermo siskoni kanssa, jolla on nyt esiteinistä ehkä jo teiniksi lipsahtanut tyttö. Tytöllä on mielestäni ollut päätäntävaltaa liikaa ja liian monta vuotta. Jos tyttöä yrittää itse rajoittaa, äitinsä vetää muilta aikuisilta mattoa jalkojen alta, ihan niinkun se nyt olisi häneltä pois, jos joku muu kasvattaa lastaan. Siis ihan kykenevä on lastaan kasvattamaan (miullahan on siis täysi valta, oikeutus ja pätevyys näin muita kommentoida), mutta epäjohdonmukaisuus siinä taloudessa ihmetyttää tosi paljon. Enkä hämmästy, jos teini-iästä tulee ongelmallinen. Toisaalta, tyttö on onneksi ihan fiksu, että toivotaan kaiken menevän peruskipuilun ja kapinan puitteissa.
Kannatan semmosta "koko kylä kasvattaa"-meininkiä ja varmaan sit aikanaan vanhempainilloissa yritän ajatusta ajaa eteenpäin. Se tuntuu olevan tänä päivänä aika pois muodista, että saisi muiden lapsia ojentaa. Ja voihan se olla, etten tule sietämään ite yhtään jos joku tulee puuttumaan minun kasvatukseeni!

Oon olevinani kyllä todella hyvä vanhempi ja kasvattaja ja mielipiteitä löytyy ihan hirmusesti. Kovasti toivon, että pystyn ja pystytään todella lunastamaan se mitä nyt ajatellaan isukin kanssa. Olemaan lujia ja lempeitä ja antamaan niitä rajoja ja rakkautta ja turvaa. Onhan se nyt oikeesti ihan tosi iso rasti, se vanhemmuus!!
 
Iskallt, ihan hyvin oot voinu tuntee liikkeitä, mutta toisaalta mahakin möyryää nyt enemmän kun aineenvaihunta hidastuu. Sit kun varmuudella tunnistat ekat liikkeet, tiijät miltä ne tuntuu, ja saatat sit tajuta et niitähän ne tietenkin oli myös viimeks. Mut se eka kerta kun on varma... oiii! Ite meinasin ajaa autolla ojaan kun tajusin et se oli vauva! :D Esikoisen ekat liikkeet siis tunnistin varmaan joskus 17. tai 18. viikolla. Nyt on tuntunu jo viikolta 13 lähtien joitain kuperkeikkoja. varsinkin Taku (A-sikiö, B-sikiö on Tiku, heh!) vetää voltteja useimmiten kun oon sängyssä kääntymässä oikeelta kyljeltä vasemmalle.
Elä siis hoppuile, ehit kyllä tuntea niitä vielä monta viikkoa. *huokaus* sit kun vauva on syntyny ja nukkuu omassa sängyssä tai vaunukopassa niin niitä liikkeitä on ikävä!!!
 
Takaisin
Top