Syyskuun supinat

Meillä on tänään ekaa kertaa synnytysvalmennus, saas nähdä millaista siellä on...

Mulla on nyt maha laskeutunut vähän alaspäin ja se on aiheuttanut sellaista outoa kipuilua alavatsassa, tavallaan nivusten kohdalla. Tai enhän mä tiedä johtuuko se tuosta mahasta, mutta näin olettaisin. Onko muilla ollut sellaista? Vai onko nää nyt niitä liitoskipuja (vähän myöhässä ehkä?)?
 
Mulla on kanssa kipuilua nivusissa, ja itseasiassa lantion ja alavatsan alueella vähän kaikkialla. Ja sit sellasta outoa "kipua" tuossa ylävatsan päällä, mutta se johtunee vaan siitä, kun vatsa painaa alaspäin ja venyttää ihoa tms.

Mut inhottavaa näin ensikertalaisena, kun ei oikein tiedä, mistä pitäis huolestua ja mikä kuuluu asiaan...

Ja sit on tännekin pakko julistaa: eli tänään 33+0!!

Kaks viikkoa enää töitä ja 7viikkoa laskettuun aikaan. Oli pakko juhlistaa eilen omppupiirakalla. Ja sitä sitten kadutaan perjantaina, kun pitää taas astua neuvola vaa'alle ;)
 
Täällä kanssa kärsitään kovista liitoskivuista ja just tuosta, et maha tuntuu venyvän niin paljon, että ylävatsaa kiristää... :-/ Niin ja nyt pari päivää on supistellut silleen menkkakipumaisesti ja viime yökin meni valvoessa, kun sitten alkoi selkääkin särkemään. Pakko oli soittaa aamulla neuvolaan, kun epäilin, että ois joku tulehdus päällänsä. Sainkin onneks lääkäriajan ja lääkäri teki aamusella sisätutkimuksen.

Selviskin, että nää mun supistelut on nyt saanut jotain aikaiseksi... kohdunsuu oli pehmentynyt ja lyhentynytkin hieman. :-o Lääkäri kehotti lepäämään, ettei synnytys alkaisi ainakaan ennen 37 viikkoa, jolloin vauva ei enää olisi keskonen. Huhhuh, helpommin sanottu, kun tehty. On kuitenkin toi 1,5-vuotias tossa, jota on pakko välillä nostella. Siivoukset yms. saa tästä lähin hoitaa mies, koska lääkäri kävi pelottelemaan, että jos en muuten saa levätyksi niin sitten seuraava vaihtoehto on vuodelepo sairaalassa... ja sitähän en todellakaan halua. :-( Että sellasta täällä suunnalla. 27.päivä on keskussairaalalla synnytystapa-arviointi ja keskusteluaika kätilölle, joten silloin taas tsekataan tilanne. Toivottavasti ei nyt ainakaan supistelut lisääntyisi ja vauva saisi vielä kasvaa masun sisäpuolella. :-)
 
Lähetin neuvolasta saamani VAU:n raskausoppaan (siis se jossa toisin päin on asiaa äidille ja kääntämällä kirjan ympäri on osio isälle--> varmaan monet muutkin ovat saman kirjan saaneet) kannesta sellaisen lappusen, jolla olisi pitänyt saada ilmaiseksi joku kirja vauvan kehityksestä kotiin. Ei vaan ole vieläkään tullut mitään (mielestäni jo pari kuukautta aikaa lähetyksestä). Oletteko muut lähettäneet lappua/saaneet mitään kotiin?
 
Pampula: ne tökkii ne hommat. niihä nuo mainostaa että ku täytät ton ilmaspaketin tiedot nii saat sen kohta postiin. viis kertaa esikoisen aikaan piti lähettää laput enne ku tuli ja kerran niistä tein netissä.  Ei iha pelitä hommat. nyt oon tosta vauvakirjapaketista jo kaks kertaa tääl netissä pistäny meneen niin ei mitää ole kuulunu. Olkoonsa pitäköönsä en oo rupeamassa maksamaan niistä kerta eivät osaa hoitaa hommaansa niinku pitää.

Mulla eivät kahtoneet nyt kohdunsuun tilannetta että vasta tuossa lokakuun alkupuolella kahtovat ku meen käymää kysillä. Ties vaikka olis muutoksia mutta minkäs sille voi. Kun ei voi ton pikkutytön kanssa olla liikkumatta ja siivota aion vaikka olisikin kohdunsuu pehmentyny ja lyhentyny koska nii oli tytönkin aikana ja mut peloteltii nii perusteellisesti lepoon kotona että siitä levossa olosta synty ongelmaa melkeimpä enemmän kuin siitä että olisi normaalisti liikkunut ja käyny kävelyllä. Isommat siivoukset ja muut tekee mies mutta kyllä mie oon iha normisti tääl tehny supisteluista huolimatta koska olen pysyny paremmassa kunnossa. En halua enää siihe paskaan kuntoon enne synnytystä kute oli esikoisen aikaan. Mikään vituta nii paljoo ku että makoilet lääkärin määräyksestä pari kuukautta kotona tekemättä mitää ja yrittää sitte pungertaa kuihtuneilla olemattomilla lihaksilla ja voimilla ipanaa ulos. Joten jos EN OLE AUKI en hidasta tahtia.
 
no ni nyt tosta mun kirjotuksesta saa sit iha eri kuvan mitä tarkotan mut jaksa muokata. mut hevillä en jätä liikuntaa!
 
No johan on, mä tilasin tuon Vaukirjan tervetuliaispaketin netin kautta (klikkasin oikealla olevaa banneria) ja paketti oli postilaatikossa n. 1,5 viikon kuluttua siitä...
 
Oho, olikin kyse eri paketista. No senkin sain kyllä; olin jo unohtanut koko kirjasen, kun tilasin sen jo niin kauan aikaa sitten.
 
Te, joilla on jo lapsia entuudestaan, osaatte varmaan sanoa missä vaiheessa vauvasta tehdään koko-arvio ja miten se sitten vaikuttaa synnytystapaan? Mulla on neuvolalääkäri parin viikon päästä ja neuvolan terkkari sanoi että siellä voidaan(!) sitten arvioida se koko. Onko kenellekään tehty suunniteltua sektiota pelkästään koon takia?

Itseäni huolettaa, kun sf-mitta vetelee koko ajan käyrän yläreunaa ja sekä minä että isukki ollaan oltu isoja syntyessämme. Kuulin juuri työkaverilta, että hänen tyttärelle oli tehty suunniteltu sektio kun vauvan koko alkoi olla yli 4 kilon luokkaa ja olikin sitten syntyessään 4,5 kiloa.
 
Jossu, muuhun en osaa vastata, mutta meillä ainakin kokoarvio tehdään neuvolalääkärissä viikolla 36. Näin mulle terkkari sanoi maanantaina, kun varasi jo senkin ajan valmiiksi.
 
Jossu*, taitaa mennä aika paljolti paikkakuntakohtaisesti tuokin, että miten noita painoarvioita saa... :-/ Yleensä se kuitenkin tehdään viimeisessä lääkärineuvolassa eli just joskus viikolla 36. Mulla esikoisesta ja nyt tästä uudestä tulokkaasta sain/saan kokoarvion sen takia, että mulla on tuo raskausdiabetes. Eli ultrataan ihan sairaalalla, silloin myös lääkäri tutkii lantion tilavuutta, että mahtuuko tulemaan. Mulla on itseasiassa ensi viikon tiistaina keskussairaalalla käynti, jolloin käyn juttelemassa eka pelkopolilla ja sen jälkeen tehdään tuo synnytystapa-arviointi. Vähäsen jänskättää, mut onhan se kiva kuulla, että minkä kokoinen vauva nyt suurinpiirtein on. :-)
 
Mä en saanu kokoarviota esikoisesta ennen ku vasta synnytyssalissa..Arvioi vauvan 3,5kg ja vähä painavampi oli. Veikkaisin tätä seuraavaa kuta kuinki yhtä painavaks, ku maha on ainaki yhtä iso :D
 
Mäkin joudin erikseen pyytämään lähetettä synnytystapa-arvioon kun peloteltiin et olis kauheen iso vauva tulossa. Nelikiloseks veikkasivat rv35....ja sen 4kg oli 41+3 kun synty. Mutta periaatteessa se viimeinen lääkärikäynti on se jossa lääkäri yleensä näppituntumalla kokeilee minkäkokoiselta vauva vaikuttaa ja jos tuntuu että on jotenkin epäsuhta tuo vauvan koko verrattuna lantioon niin voivat lähettää äippäpolille. Mulla on nyt tässä raskaudessa automaattisesti tuo synnytystapa-arvio äippäpolilla kun oon siellä pari kertaa muutenkin käynyt ylipainon takia "kontrollissa" tai mikä lie.

Nyt olin just perjantaina siellä ja tekivät kokoarviota, rv 30+4 ja painoarvio oli 1,8kg. +1 käyrällä siis mentäisiin ja olisi näin ollen syntyessään saman kokoinen kuin esikoinen. Vähän jäi vaan kyseinen käynti harmittamaan kun alkoivat tuosta painosta jupista. Tullut koko raskausaikana 4kg ja nekin viimesen 10viikon aikana niin siitä sitten naputtivat että kun ei sais yhtään tulla. Tiedän ettei tarttis tulla jne jne mutta eipä se niin helppoa ole. Tiedän vielä tasan miksi ne kilot on tulleet ja kun stressiä pysty enää edes liikuntaan purkamaan supistelujen takia niin sit se vaan repee toi ruokailu. Musta tuo 4kg on kuitenkin vähän...
 
Meijjän vauva sitte jo synty, ettei kait ollakhan enään marraskuisia... Tyttö synty 20.9. klo 22.00. raskausviikolla 32+1  paino 1700g ja 41cm pitkä. 12.9 (rv31) meni lapsiveet ja minut viethin ouluun kun rovaniemellä viikko raja 32. Sielä sitte ensin katothin ultrala että vauva raivotarjonnasa ja lääkäri meinas että voi sitte alakautta syntyä, mutta sitte tulehusarvot nousi ja ultrattiin niin vauva oliki pyörähtäny täydelliseen perätilaan. tulehusarvot saattiin vielä laskemaan mutta sitte toettiin että sydänäänet liian monotoniset ja päädyttiin kiireelliseen sektioon, joka ei kyllä ollu rapea kokemus. vauvalla oli napanuora kerran kaulan ympärillä ja toisen kerran kaulan ja hartioitten ympärillä, mutta 9 pisteen vauva oli väristä meni 1. mutta eiköhän se tästä, ite pääsin eilen kotia ja vauva siirretään ilmeisesti huomenna rovaniemelle että on lähempänä. Vauva ei ole tarvinnu mitään hengitys apua ja imi jo kerran rintaaki ja on muutenki hyvin virkeä, sinivalossa pari kertaa joutunu olemaan.
 
Oikein paljon onnea mokomaki!! Vaikkei nyt kaikki mennytkään ihan oppikirjojen mukaan, niin varmasti ihanaa kun on tyttö maailmassa <3 Vielä kun saatte hänet kotiin! Onko ollut mitään puhetta, miten kauan hän joutuu sairaalassa olemaan?
 
Lämpimästi onnea Mokomaki!!! Hyvä että kaikki meni kuitenkin noinkin hyvin :) Toivottavasti vauva pääsee pian kotiin niin saatte nauttia yhdessäolosta!
 
Paljon onnea, Mokomaki. Ihanaa, että olette kumpikin kunnossa. Toivottavasti saatte pikku prinsessa pian kotiin.
 
kiitos kaikille, kotiin pääsyyn vaajitaan kuulema vähintään 2 kg paino ja että osaa täysin syyä ite, että myös herää syömään/nälkään. toivottavasti ei tulis takapakkeja, tälle neitille kyllä tuntuu tuo ruoka maistuvan
 
Takaisin
Top