Syyskuun supinat

Meillä on lähes kaikki vauvataravat tähän mennessä hankittu käytettynä. Kahdet vaunut, sitteri, rintareppu, lakanat, vaatteet yms. Mä oon kanssa tosi tarkka vaatteiden kanssa, että ei saa olla nukkasia tai tahrasia. Onneks on tosi paljon  kirppareilla hyväkuntosia vaatteita ihan muutamalla eurolla. Ja meillä on melkein naapurissa käytettyjen lastentavaroiden liike, sieltä oon käyny jonkinverran shoppailemassa.

Uutena ollaan ostettu/ostetaan turvakaukalo (joka on Maxi-Cosi Cabriofix Familyfix-jalustalla), pinnis (Brio Three) ja kaksi hoitotasoa, toinen vessaan pesukoneen päälle ja toinen makkariin tarvittaessa pinniksen päälle. Oikeestaan ainoo asia, mitä itse halusin ostaa uutena, on toi turvakaukalo. Sen kanssa on kuitenkin aika tarkkaa, että se ei ole kovin vanha tai ollut törmäyksissä tms. Senkin olisin voinut joltain tutulta käytettynä huolia.

Hoitopöytää harkittiin pitkään, mutta tultiin siihen tulokseen, ettei osteta. Mä en halua sitä makkariin, ja kylppäriin ei mahdu ku se on niin pieni. Ja lähes poikkeuksetta kaikki tutut oli sitä mieltä, ettei ole välttämätön.

Jännittämisestä: Mua ainakin jännittää koko ajan enemmän, mitä lähemmäs LA:ta mennään (ja kuten FB:ssä jo panikoin, niin alle kaks kuukautta on jäljellä). Mä en niinkään osaa jännittää vielä synnytystä, vaan mulla menee enemmän sellasen yleisen paniikin puolelle, et kaikki vaan ylipäätään menis hyvin. Jotenkin tuntuukin ihan hassulta, kun työkaverit yms kyselee, että joko synnytys pelottaa. Kun tuntuu, että en mä ole tässä jänniytksessä päässy vielä ihan sinne asti :D
 
Muakaan ei oikeestaan se synnytys jännitä yhtään. Ainoastaan jännittää se, että onko lapsi kovin iso. Me kun ollaan molemmat ukkelin kanssa oltu aikamoisia rötjäkkeitä. Mutta siihenkin sanoivat neuvolassa, että varaudutaan. Enemmän jännittää juurikin tuo uuteen elämään opettelu :)

Me hankittiin perjantaina hoitopöytä käytettynä, aion itse hioa ja maalata sen vielä mieleiseksi. Minusta meille on tuollainen lipastomallinen hoitopöytä paras kun meillä on koira joka tykkää "varastella" tavaroita. Eipähän sitten pääse vaippoihin ym käsiksi. Vaunut ostettiin uutena, mutta kaukalo ostetaan kaverilta käytettynä. Se on ollut heillä yhdellä lapsella ja on ihan kuin uusi. Se tulee olemaan Recaron kaukalo, eli Gracoa ei meille tule ;) Meillä on kaikki vaatteet uusia, mutta yksikään ei taida olla normaalihintainen, eli ale-rekeistä olen kaikki hankkinut. Anoppi kyllä sanoi käyvänsä vielä kirpparilla, jos sieltä löytyisi jotain uudenveroisia käytettyinä. Ongelmana on vaan se kun ei tiedä sukupuolta niin neutraaleja vaatteita on mun mielestä tosi vähän.

Taidankin tehdä oman ketjun noista hankinnoista, olisi mielenkiintoista tietää mitä kaikkea olette hankkineet!
 
Täältä on kans kyselty et jännittääkö synnytys, mut se ei jännitä kyl yhtää :) Ainoo mikä jännittää ni on se kuinka elämä tulee muuttumaan sitte pikkuisen myötä. Sitä oon kans jännänny et "Apua! Musta tulee kohta äiti" :D Nii ja meilläkii ku ehdittii melkein vuos yrittää ennen ku tärppäs niin se vaan tuntuu jotenkin oudolt ja epätodelliselt et kohta se pikku nyytti on täällä meijän kaa pyörimäs :D
 
Tuosta hoitopöydän tarpeellisuudesta. Olen paljon kuullut kommentteja, että ei se ole ollenkaan välttämätön, että sängyn tai vaikka pyykkikoneen päällä voi vaihtaa. Riippuu täysin asunnosta mielestäni tämä. Meillä esim. kaappitilaa on niin vähän, että on vaan pakko saada joku lipasto tms pikkuvaatteille/vaippatarvikkeille ym. Ja on se varmaan kuitenkin kätsy, kun voi siinä vauvaa hoitaa. Pyykkikone meillä on alakerrassa, jonne kuljetaan ulkokautta joten sitä ei ainakaan pääse hyödyntämään tai aika hankalaa olisi. Pelkkää vaipanvaihtoa varten en kyllä varmaan hoitopöytää välttämättä hankkisikaan.
 
Mulla tulee tänne jotenkin tosi vähän nykysin kirjoteltua. Mun mielestä on taas kivempi jutella kun ei ole pelkkä anonyymi. Ja siellä keskustelut etenee helpommin ja paremmin ku täällä... Ja siellä ne on jotenkin niin paljon avoimempia. Ihmiset on saanu kasvot! Ja ihan livenäki! :)

Mutta tosin mielipideasia! Eihän kaikki siitä tykkää! :)
 
Mullakin tulee täällä käytyä harva se päivä, mut jotenki ei oo jaksanu kirjotella mitään... :-o Tosiaan voi olla syynä se, että täällä on keskustelu sen verran hiljentyny, et ei sit jotenka itekään saa aikaseks kirjotella niin usein. ;-)

Jännittämisestä: Mulla on taas on alkanut synnytys pyöriä päässä, kun ei tosiaan ollut mikään helppo synnytys esikoisen kohdalla. :-( Ja niinpä sainkin lähetteen pelkopoliklinikalle. Parempi niin, että pääsen nyt keskustelemaan asioista, ja pystyn sitten ehkä jopa johonkin itse vaikuttamaankin. Esikoisen kohdalla sitä oli vaan niin tietämätön, eikä uskaltanut ehkä vaatia/pyytää tiettyjä asioita. :-/ Luuli vaan, että näin tämän varmaan kuuluu mennäkin...

Meillä on ikean sellainen hoitopöytä, jonka voi sitten vauva-ajan jälkeen "muuttaa" tavalliseksi lipastoksi. Oon kyllä ite tykänny ihan hirveesti, itseasiassa se on meillä esikoisella vieläkin käytössä. :-D Pitänee tässä tosiaan nyt joku viikonloppu laittaa kaikki loputkin vauvan tavarat paikoilleen. Neuvolan tätikin jo tänään kyseli, että onhan kaikki jo valmiina, jos tuleekin joku ylläri... ;-)
 
Vähän heikosti on tänne tosiaan tullu kirjoteltua.. Mutta jospa vähän tsemppais :)

Kyllä mulle tulee myös välillä melkeen ihan ahdistus siitä, miten lapsen kanssa tulee pärjäämään. Miten voi olla mahdollista oppia, tietää ja muistaa kaikki tarpeellinen? Nuo tunteet onneks menee hetkessä ohi ja ne on harvinaisia, mutta sillon tekee ihan mieli itkeä kun tuntuu niin mahdottomalta.
Synnytystä odotan innoissani! Osittain ihan pelkästään sen kokemuksenkin vuoksi.

Me ollaan ostettu kaikki uutena. Olen yrittänyt etsiä tavaraa huuto.netistä ja kirppareilta, mutta oon sen verran nirso, ettei mikään kelpaa.. Kirotut vanhempani on totuttaneet mut liian hyvään! :D On tässä reilu 2000€ jo mennyt, eikä kaikkea ole vielä edes ostettu :/ Kuinka paljon halvemmalla sitä oliskaan voinu päästä..

Me ostettiin hoitopöytä. Mä en koe sitä ajatusta mukavana, että vaipat vaihdetaan ja lasta puetaan siellä täällä. Paljolti senkin takia että tunnen itseni ja tiedän, että sitten niitä vaippoja ja vaatteita olis jokapuolella kämppää :D Jollei meillä olis vauvalle omaa huonetta, oltais varmasti ostettu vaan hoitotaso pesukoneen päälle.

Mä oon myös tykänny tosta facebookista! Keskustelu on sujuvampaa ja nopeampaa :) Mutta ymmärrän myös, että ihmiset haluavat pysyä anonyymeinä.

Mies tuli tohon seisoskelemaan, pitäs ilmeisesti nukkumaan siirtyä.. Hyvää yötä mammat, voikaa paksusti!
 
Jossu*: Meillä kanssa tykkää koira varastella tavaroita, varsinkin yksin ollessaan. Osittain sen päätettiin jättää hoitopöytä ostamatta. Kun olis pitänyt olla sellanen lipastomallinen, eikä mieleistä löytynyt. Meillä makkari on tällä hetkellä ainoa huone, joka on oikeasti "sisustettu", enkä millään raaski laittaa sinne jotain ei-sopivaa hoitopöytää. Eli tavarat lipastoon ja kaappiin ja hoitotaso pinniksen päälle. Todennäköisesti kuitenkin vaihtaminen tapahtuu enimmäkseen kylppärissä, siellä on tavarat koiraltakin turvassa. Se ei nimittäin vapaaehtoisesti mene kylppäriin kun pelkää joutuvansa pesuun :)

Mua ahdistaa kans omalta osalta se, että miten sen vauvan kanssa pärjää. Tai ehkä enemmän vaan se muutos, kun oon aina tottunu oleen ja meneen oman mielen mukaan. Sinänsä mulla on vahva usko siihen, että kyllä me pärjätään. Lähinnä koska mun mies on kuin luotu isäksi, ja se tulee varmasti ainakin omalta osalta hoitamaan homman kotiin. Ja tietenkin helpottaa myös se, että mies on töissä vaan joka neljäs vuorokausi eli ehtii oleen tosi paljon myös meidän kanssa.

Me ostettiin eilen matkikset, ja ihan uutena vielä :) Joo, tiedän, että niitä ei vielä olis tarvinnu, mutta ne tulee varmasti oleen alusta asti käytössä kaukalon kanssa travel systeminä. Kevyttä runkoa on kuitenkin helppo kuljettaa, ja siihen saa kaukalon nopeasti kiinni. Ja niitä voi vaikka pitää autossa ainakin osan aikaa. Ja sitäpaitsi tähän mun valitsemaan malliin saa vielä tänä vuonna kantokassin mukaan, uusimmissa rattaissa sitä ei enää oo...
 
jossu:noita pelko tiloja tulee ihan näin toissynnyttäjällekkii että hemmetti mihin sitä on taas päänsä työntämäss ku juuri alkaa esikoisen kanssa olla helppoa ettei oo äiti takiainen ja kohta onkin sitten taas vauva ja siihe päälle että kohta o kaksi alle 2v lasta mulla nii hieman meinoo tulla pupu pöksyyn välillä.

Meillä o pyykinpesukoneen päälä hoitoalusta jossa kakkavaipat vaihetaan mutta muuten on sitten tuo hoitopöytä juurikin tavaroiden takia ja vaatteiden kun on tuota tilaa vähän,siis kaappi. Vaikka oonkin tehny täällä kunnon inventaarioo viime aikoina nii silti o tilapuutetta. Itse tartten henkilökohtaisesti tuon hoitopöydän sillä niska-hartia selkä alue ei kestä sängyn päällä vaihtamista tai lattialla.tai kestää mut ei tykkää.

Puhuttii muute tänää neuvolatädin kanssa tästä rintavarustus asiasta. Kun mie nimittäin jouduin ostamaan Hkupin liivit tässä. Että että joskus tulevaisuudessa menisin sitten pienennys leikkaukseen. Oli neuvolatäti sitä mieltä että jos koen asian hankalaksi ja on vaivaa näistä niin tottakai ihmeessä kannattaa käydä leikkauttamassa jos valmis sellaiseen isoon toimenpiteeseen. Kyllä ainakin minä olen mutta en todellakaa oo viel 5v sisällä menossa mut sitte vois harkita sillä olisi kiva harrastaa urheilua ja ratsastusta ihan kunnolla eikä aina rintoja varoen.
 
Kaylies: Olipas mielenkiintoinen juttu tuo rintojenpienennysleikkaus. Mulla on ennen raskautta ollu G-kupin rinnat ja nyt raskaana on H- tai I-kupilla varustetut liivit. Olenkin sanonut miehelle joskus että ä sitten joskus menen sellaiseen leikkaukseen ja hänen mielestä se on ihan ok, kunhan lapset on imetetty ensin. Puhuiko se neuvolan täti mitään siitä että siihen sais lähetteen ja sillä tavalla kunnallisen kautta? Kun muutenhan tuollainen leikkaus on tosi kallis. Niskahan mulla on vaivannut aina, joten jos tarpeeksi asiasta valittaisi niin eiköhän sen lähetteen saisi...
 
Lukiessa tulikin ilmi, että monella käytettyä tavaraa käytössä. Niin meilläkin. Vaikka raskauden alussa (ensimmäinen raskauteni) olin aivan innoissani ostamassa kaikkia uusimpia ja hienompia juttuja.. kuitenkin tajusin onneksi, että ihan turhaa. Ne menevät niin vähän aikaa ja jos on tosiaan hyväkuntoisia niin miksei! :)

Yksi hyvä löytö oli Tori.fi:stä kerran käytetty BabyBjörnin rintareppu, katsottiin sitä miehen kanssa Citymarketista pari viikkoo sitten ja oli sen 99 €, nyt löysin 25 euroa, oon aika ylpee tuosta löydöstä! ;) Sitä odotellessa postiin..

Onko täällä sokerirasituksessa olleita? Olisi kiva tietää miten muilla meni se testi. Mulla meni huonosti, mutta just ja just selvisin oksentamatta. Skarppasin tosissaan ja onneks mies oli mukana siellä niin sai ajatukset muualle, mutta pahimman pahanolon aallon tullessa ei paljon auttanu ku käpertyä sikiöasentoon pritsillä ja toivoo parasta.
Kävinkin eilen neuvolassa ja oli lääkärinkäynti, sokerirasituksen tulokset hyviä. Otettiin SF-mitta ja lääkäri ihmetteli kuin se mitta on kasvanut niin paljon niin lyhyessä ajassa. Kuukausi sitten olin synnärillä, kun kävellessä koski oikealle puolelle vatsaan. Siellä ultrasivat ja kaikki oli ok ja SF mitan mukaan sikiö käyrien alapuolella. Nyt tuon "käsi"mittauksen tuloksena se onkin käyrien yläpuolella.. olen tosiaan ensi kertaa raskaana, osaisiko joku NEUVOA.... että mihin kannattaa uskoa nyt ja ollakko huolissaan vai ei :D

M, 28+1 emoticon
 
Miya_: Onpa kurja kuulla, että sinulle tuli noin huono olo sokerirasituksesta, onneksi tulokset olivat kuitenkin hyvät!

Itse kävin kyseisessä testissä juuri keskiviikkona ja en kyllä kärsinyt lainkaan pahasta olosta. Hieman ehkä töissä testin jälkeen väsytti. Minullakin tulokset olivat hyvät. Eli näköjään ainakaan siitä miten testin aikana voi, ei pysty mitään päättelemään.

Pelkotiloista ja paniikista: Joo, tunnustan että välillä jännittää sekä synnytys, että etenkin se miten kaikki alkaa sujua sen jälkeen. Miehellä on ennestään kaksi lasta ja siis onneksi jotain kokemusta asioista :-) Tosin kun nyt ilmeisesti tuo ukko "joutuu" eka kertaa mukaan normaaliin alatiesynnytykseen, niin sanoo sen jännitävän jo ajoittain tosi paljon.
 
Miya_ : älä huoli niistä sf-mitoista. Ne on ihan mittaajasta kiinni ja saattaa heitellä paljonkin, ilman että missään on mitään häikkää. Samakin mittaaja voi saada eri tuloksen eri kerroilla, eli ne on todellakin vain suuntaa antavia. :)

Sokerirasituksessa kävin kahteen otteeseen ja molemmat oli ihan yhtä ikäviä. Mulla lähinnä vaivaa se syömättömyydestä tuleva päänsärky, eli koko päivä menee sit ihan penkin alle kun on selvinnyt sieltä itse testistä pois.

Ja kuten tuonne hankinta-palstalle jo kerroinkin, niin meillä lähes kaikki hankinnat on käytettyjä, joko kirppareilta, huutonetistä tai sukulaisilta/ystäviltä saatuja/ostettuja. On säästetty siinä PIIIIITKÄ penni! (vai pitäiskö nyt sanoa että sentti...?) :)
 
Kiitos vastauksista, enpä taida huolestua turhaan noista sf-mitoista, käyn nyt viikon päästä uudellee avoneuvolan puolella ja kattoo sitte ;)

Niistä pelkotiloista ja paniikista sen verran, että ei sitä osaa jotenkin ekalla kerralla jännittää..tai ei ainakaan vielä. Mä ainakin olen niin naivi, että haluaisin kokea mahdollisimman luonnollisen synnytyksen... no vannomatta paras ja ei ole heikkous pyytää kipulääkettä! ;)

Aikaa on vielä mullakin, eli mieli ehtii varmaan muuttua ja jännitys ja paniikki iskeä myöhemminkin. Mutta onneks nyt olen osannut nauttia vaan, vaikka onkin vielä loppuraskaudessakin pahoinvointia huonoina päivinä 24/7 ja hyvinä vain aamuisin :D se on jotenkin ihan uskomatonta, mutta ei vissiin ihan tavatonta?

-M, 28+1 emoticon
 
Mulla ei ollu mitää vaikeuksii siin sokerirasitukses, kaikki meni ihan ok ja arvotkin oli hyvät: 0h 4,2 mmol/l, 1h 5,2 mmol/l ja 2h 5,2 mmol/l. Mun vanhemmal siskol on la joulukuun lopul ja hänelle tuli ihan kauhee olo siel ja piti käydä oksentamas ennen ku lähti kotia, mut hänelläkin silti hyvät arvot.

Vähän sama juttu tuon synnytyksen kanssa kuin Miya_ lla, haluun kokea luonnollisen ja ennen kaikkea alateitse synnyttää. Oisin varmaa vähän pettynyt jos joutuu sektioon, mut jos jotain menee vikaan niin eihän sille mitään mahda. Täällä tosiaan kans ensisynnyttäjä.
Kaikenlaisii synnytys tarinoitakii oon kuullu, mut ne ei oo lannistanu tai saannu pelkäämään, ainoostaa toivomaan et kaikki menis hyvin ja sujuvasti että ei tarvi leikata :)
 
Sokerirasituksesta: Mulla oli se eilen aamulla ja tosi inhottava kokemus. Tuli kylmä hiki ja hirvee huippaus ja piti juosta vessaan. Vähän oksensinkin. No, sitten huomasin siinä käytävällä sängyn niin jäin siihen makoilemaan ja selvisin loppuajan oksentamatta, vaikka heikko olo jatkuikin. Hoitaja pahoitteli sitä, ettei muistanu sanoa että saattaa tulla huono olo ja että voi tosiaan mennä makoilemaan jos siltä tuntuu. Eli aika kamala kokemus kaiken kaikkiaan. Eka arvo oli 4,5, muut saan tietää sit myöhemmin neuvolasta.

Synnytykset kun on niin erilaisia riippuen vauvan koosta ja asennosta, äidin anatomiasta, kivun määrästä jne, niin vaikee mennä sanomaan mitään tohon "luomu"synnytykseen. Mutta kai se joltain voi onnistuakin ilman kivunlievitystä. Mulla jäi hirveet traumat synnytyksestä kivunlievityksestä huolimatta (tosin ilmeisesti sain sitä liian myöhään), mutta en tiiä menikö siinä synnytyksessä jotain muutakin sitten vikaan kun repesin vähän pahemmin. Mulla taas ois TOIVEENA saada sektio, mutta vielä ei ole tietoa siitä, saanko sen. Eniten pelottaa tällä hetkellä synnytys, sen jälkeinen aika ei oikeestaan ollenkaan. 
 
Miya_: sf mitta riippuu niin myös missä asennossa vauva on siellä mahassa ja tietenkin mittaajasta. Mullakin lääkäri mittas (en tiedä mitä se oikein mittas) sf mitan ylärajalle ja kuukaus sen jälkeen oma neukku mittas reippaasti yli ylärajan mikä on luultavasti paikkaansa pitävämpi. Mulla oli Janikasta sf mitta alussa yli 5cm yli yläkäyrän ja loppua kohden tasaantu 2cm yli joka on nyt herrankin kanssa nähtävästi. Janika syntyi terveenä jopa alipainosena ja eipä pojallakaan näyttäny mitään vikaa olevan kun ultrattiin että ei kannata tuosta sf mitasta ottaa huolta.
 
Taas yhden leiriviikon jälkeen kuulumisia tännekin :)

Kumman hyvin olen siis jaksanut noilla leireillä olla. Työtunteja kertyi tälläkin viikolla 58, joten pitkiä päiviä sai tehdä, mutta silti ei edes oikein väsyttänyt normaalia enempää. Mitään supistuksia ei vieläkään ole ollut ja hyvä niin, sillä leirien ohjelma on täynnä touhuamista ja kierretään paikoin rankkojakin luontopolkuja jne. Eli en voisi kyllä tuolla edes olla jos rasitus jotain tuntemuksia aiheuttaisi. Vielä olisi yksi viikko jaksettavana :)

Hankinnoista. Meilläkin on ostettu suurin osa tavaroista käytettynä/saatu lainaan. Uutena on ostettu turvakaukalo (Brio Primo), jonka halusin ehdottomasti uutena. Lisäksi ostettiin Ikeasta hoitopöytä. Meillä ei ole vessassa/kylppärissä pesukonetta tai muuta alustaa, jossa vaipan vaihto onnistuisi ja vauvan huonekin on yläkerrassa, joten alakertaan oli pakko saada joku paikka, mihin mahtuu tavarat ja vaatteet. Ei viitsi kuitenkaan vauvan kanssa portaita juosta pesulle ja taas takaisin. Ostettiin sitten sellainen, josta hoitotason saa irti ja lipastoa voi käyttää myöhemmin yksinään. Sopii tulevan lastenhuoneen väreihinkin sitten :D

Sokerirasituksesta mulle ei onneksi tullut mitään tuntemuksia. Vähän väsytti loppupäivän, mutta mitään huonoa oloa tms. ei onneksi tullut. Ja arvotkin oli ihan kohdillaan.

 
Bessie, muistatko minkä niminen hoitopöytä/lipasto teillä on? Me saatiin meinaan juuri päätökseen ikean lipaston kasaaminen (leksvik-sarjaa), johon sitten asennetaan päälle se hoitotaso, kunhan kaluste löytää oman paikkansa. On muuten nätti. Tykkään kovasti. :) Eikä ollut kallis, verraten muiden huonekaluliikkeiden tarjontaan. Valikoimaa ei kovin paljon ole ollut mistä ollaan kyselty ja ne mitä on, ovat joko rumia/epäkäytännöllisiä/halvan näköisiä (vaikka eivät sitä edes ole) tai sitten hinta on ihan päätä huimaava. Tämä ikean pöytä vaikuttaa kyllä ihan loistavalle. Ja samalla tietysti tuli hankittua kaikkea muuta pientä tarpeellista. :D
 
Jossu: Ei me hirveesti asiasta silleen puhuttu että miten se lähtee eteneen mutta oon ottanu selvää.

Eli neuvolan kautta voi asiasta ottaa lääkärille aikaa ja sitä kautta pikkuhiljaa ja hitaasti lähtee se eteneen. Kunnallisella puolella leikkaus jono on 1-5vuotta. Ja kyllä se silti maksaakin iha kiitettävästi vaikka tuet saa kelalta mutta huomattavasti vähemmä kuin yksityisellä. Pitää olla muitakin syitä kuin pelkät niska-hartia kivut, esim ettei voi harrastaa jotai harrastusta jne jne jne. Mulla esim hyvi usein meinaa rinnanaluset aueta jos joutuu jotai hikihommaa tekemään vaikka olisi hyvät liivit päällä. mut kyl yleensä jos joku menee valittamaan rinnoistaan ja haluaa leikkaukseen ihan terveyssyistä nii pitäs saada sinne.

ite tosiaan ostin viikko sitten Hkupin liivit. Ketuttaa iha.

Miya: ei tartte olla huolissaan. Varmasti oli vaa mittaajasta kii mite mittas.Myös lapsen asento voi siihen vaikuttaa. Joillakin voi olla sitä pahoinvointia koko raskauden ja joillekkii se tulee uuvelleen loppu metreillä. Se on siis sekin iha normaalia.

Minua ei se synnytys pelota niinkää. Kipeetähä se tekee helvetisti varsinkin kun tosiaan mulla ei enää lääkkeet vaikuttaneet mutta pahemmalle tuntu tikkaus alapäähän ku synnytys.
 
Takaisin
Top