Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta kaikille!

Pikku K ja melli: Onpas erikoista muuttaa noin paljon viikkoja..varsinkin Pikku K...onko se mahdollista, että hedelmöittyminen olisikin tapahtunut lähes kaksi viikkoa myöhemmin?

Joku kyseli sivustoja..muistaakseni.., joten tuolla on yleinen raskauskeskustelu- ketjussa on pino "hyödyllisiä linkkejä". Sieltä voi katsoa ja kysellä lisää.

OMAA: Ensimmäin pahaolovapaa yö ja aamu takana! Jee! Mutta senkin edestä heiräilyjä yöllä..
Nukutteko muut jotenkin "ohuempaa" unta?
Ja tänään aioin aloittaa maitohappobakteerit ja otan illal agiolaxia (jos ei ole kielletty), jotta saan tän olon suolessa paranemaan. Verisuoni katkee päästä tätä menoa.

Hyvää keskiviikon jatkoa kaikille!

huomenta ihanaiset!!

Luumusoppa teki tehtävänsä ja nyt hieman tyhjempi olo, huokaus! Laitoin varmistukseksi vielä sekaan activiaa. Samaa taas tänäänkin lounaaksi, vatsa pulputtaa, mutta eipähän suolia pakota.
Varasin ajan ravintoterapeutille ettei paino pääse lipeemään käsistä niinkuin ensimmäisessä raskaudessa. ja kun on saatu kaikki entiset pois niin ei hotsittaisi liiemmin uuta laihdutusmaratoonia ottaa.

Jännä kyllä että on lasketutajat noin paljon pakittanu, tietenkin itse kanssa jännitän että meneekö kuinka pitkälle synnytys kun ultrassa käyty. Ultrasta puheenollen, varasin ekaan ajan reilun kolmen viikon päähän, jätän varhaisen väliin ja suoraan np.

Ja kun pääsin ajanvarauksen makuun niin päräytinpä vielä ajat hammaslääkäriin ja suuhygienistille. nyt on joka viikolle jotain odotettavaa[:D]

Keskiviikkoja!

Heippa,

olisko teillä jotain hyviä vinkkejä pieneksi purtavaksi pahanolon välttämiseen? Tuntuu nimittäin, että olo helpottaa, kun lähes kokoajan syö jotain. Itellä vaan alkaa terveellisten mutusteltavien osalta mielikuvitus loppua ja mitään keksejä tai karkkeja en voi alkaa syömään tai kiloja on kohta huisisti lisää.

Mulla autto kanssa noi kuivatut luumut ja activia mahaan. Sattu viikonloppuna niin perhanasti, kun ei maha toiminut. Toi PojanÄidin luumusoppa kuulostaa hyvältä, pitää testata sitä kanssa.

Moikka!

Leisa- jääkaappikylmät porkkanat ja omenat on ihan parhaita ja maustamaton jugurtti hunajalla ja mantelit- niitä on mulla mennyt. tosin niin on mennyt tummaa suklaatakin[:D]

Mulla on nyt ollut tää viikko huonolaatuisen ruuan viikko- mutta kun on pakko saada välillä rasvasta ja suolasta..
Tai itseasiassa heti kun ei kuvottanut, niin samantien alkoi tehdä mieli kaikkea[8D]

Entäs sitten tää TURVOTUS vatsan kohdalla!!! Ei mene housut kiinni ja mä näytän raskaanaolevalta.
Ei oikein ole mahdollista piilotella tätä vatsaa.
Ja mä kun en millään haluaisi opiskelukavereille tai muille vähemmän läheisille vielä kuuluttaa asiaa[&:]

Heippa!
Yksi odottava ilmottautuu. Laskettu aika olis 22.9 ja 7.viikko menossa.
Olo on enemmän kuin epätodellinen. Tämä on siis ensimmäinen raskauteni ja olen ihan ulalla. [:D]
Masua nipistelee sillee kivasti joka päivä hieman, nisut on turpeena ja pitkät päällä, mutta mitään muuta oireita ei ole.. paitsi tietty väsy. 
Ensimmäinen neuvola on 15.2, joka mun mielestä vois olla jo vaikka tänään.[:)]
On äärettömän vaikea kuvitella, että masussani on oikeasti tyypintekele. Aivan ihana tunne, mutta samalla jotenkin epätodellinen. Ehkä se odotus sitten konkretisoituu ensimmäisen ultran yhteydessä.
Kunhan malttais vaan rauhassa odotella sinne asti. Voi olla että joutuu sen toisen raskaustestin hakemaan jossain vaiheessa. [:D]

Hei KittiKatti ja tervetuloa[:)]
Mä soittelin kans tänään aikaa neuvolatätille ja en maanantaina olis sit eka neuvola, eli aika nopeesti sai, mut siitä voi päätellä et täälä pitäjässä ei tällä hetkellä ole kovin moni mamma raskaana[:D]Neuvolatäti on ruotsinkielinen mutta onneks puhuu melko hyvin suomee ja on tosi herttanen ihminen...Tänään on ollut tosi väsy päivä ja pahoinvointikin nostanut päätään...melkeen koko päivän ollut etova olo, välillä vähemmän ja välillä enemmän...ja tuo ihanainen mahan turvotus jatkuu..en muista että ekassa raskaudessa olis tällasta ollut...mukavia päivänjatkoja kaikille tasapuolisesti[;)]

Kaika: Mä kanssa oikein odottelin että ihanaa kun alkaa sit masu pyöristyy ja kaikkee, mutta yllärinä tuli että näytän jo nyt olevan puolessa välissä raskautta. Pakko ostaa seuraavasta palkasta uudet housut kun ei ole enää kun verkkarit ja yökkärit mitkä menee vyötäröltä, ja nyt arvon että ostanko vaan kokoa isommat normihousut, vai pitääkö OIKEASTI ostaa raskauspökät!!!!![:@][&o][:(]

mutta nyt luumusopalle!!!

Heippa! Ja tervetuloa KittiKatti!

Mää on väsymystä hoitanut raskausvitamiineilla, käytän Solgar-merkkisiä luontaistuotekaupasta. Ja sit Goji-marjoja (lisäksi myös ihan oikeita tavallisia puolukoita), ja raskaana olevan pitää ostaa gojit luomuna, eli Makrobios Oy:n maahantuomia luomugojimarjoja (en ole löytänyt muiden maahantuomista luomumerkintää). Ainakin monista luontaistuotekaupoista ja Ruohonjuuresta löytyy. Niissä normi-versiossa on jotain myrkkyjä, ja niitä ei suositella mammoille. Niitä semmoinen pieni kourallinen joka päivä, niin lisäpuhtia tulee kummasti!! Jostain artikkelista luin, vai sanoikohan neuvolatäti, että kun vitamiinitasapaino on kunnossa kehossa, niin voi olla vähemmän pahoinvointia.. ja väsymys ei ole ihan niiiiiin armoton.

Omaa; katsotaan mitä seuraava ultra ens viikolla sanoo, missä mennään.. se on joo jännää, kun sydänäänet kuului ja näkyi, vaikka tosiaan ei vissiin vielä 5. viikolla pitäisi.. niin jos vaan oli jotenkin mykkyrällä, että antoi mitaksi niin pienen 3mm.. tai sitten on jotain vikaa.. mut sit ei olis pitänyt sydämen sykkiä.. Eli toivotaan näin, kun sydän sykkii, niin se vaan on pikkuinen ja/tai oli mykkyrällä. Selviää viikon päästä!! Ei paniikkia tai pelkoa siitä; maha kuitenkin kasvaa jo ja on hirmuinen nälkä, niin kyllähän se siellä sitten kasvaa!![;)]

Siivoamaan!!

Heissan kaikille[:)]

Celina: Ei se mun neuvolantäti voi olla raskaana(on kuusissa kymmenissä), mutta hän on mummi-ihminen[:D] Että se ehkä pikkasen selittää sitä höperyyttä[;)] Ootko muuten kokeillu perunamuussia tohon ällötysoloon? Mulla se vähän ainaki hillitsi sitä.

Leisa: Haalea tee auttaa (ainaki sitruunatee) siihen pahaan oloon, ja yllättäen mulla tehosi jogurtit ja appelsiini ja banaani. Sitten oon kuullu myös, että viilit auttaa kanssa.

Omaa: Kävin eilen ottamassa sen possupiikin ja illalla olin niiin kipeä, että mun mieski huolestu tosissaan. En voinu tuntiin muuta tehdä ku maata sängyssä ja itkeä, ku koko kroppaa särki ja jomotti joka puolelta. Yöllä nousi sitten kuume ja välillä kylvin hiessä ja välillä palelin niin paljon, että mieski heräs siihen tärinään. Heräilin sitten tunnin välein juomaan vettä ja käymään vessassa. Jos joku teistä on ottamassa sitä lähiaikoina, niin kannattaa pitää huoli siitä, että seuraava päivä on vapaapäivä. Töissä kattoivat vähän, ku olin ihan liidun valkea siellä, mutta kun selitin että possupiikistä johtuu, ni kävivät sitten vaan välillä kyselemässä vieläkö jaksan olla. Mutta positiivista sentään se, että öklöolo on mennyt ohi[:)] Eli kunhan pääsen eroon ton piikin vaikutuksista, niin kaikki on hyvin[:)] Ja maanantaina alkaa talviloma!!![:D]

Kiitoksia hyvästä vastaanotosta kaikille! [:)]

Nyt olis oikeasti kysyttävääkin..

Tähän päivään asti olen ollut täysin tyyni ja onnellinen raskaudestani. Mutta tänään epävarmuus ja pelko keskenmenosta nostivat päätään kovan itkukohtauksen saattelemana.
Olisi kiva saada tukea ja tarinoita muiden vastaavista tilanteista. Kuinka olo helpottuu, vai helpottuuko? En millään haluaisi kuluttaa aikaani stressaten ja jossitellen. Tiedän ettei mikään tekoni voi vaikuttaa keskenemenoon ja siksi haluaisin elää päivä kerrallaan hyvillä mielin. Onko se edes mahdollista näiden mielialanvaihteluiden kanssa? [:D]
Kiitos jo etukäteen!

Moikka KittiKatti- Tuohon edelliseen viestiin vastaisin: Jos keksit sen taikalauseen, jolla saa pelot ja stressaavat ajatukset pois varsinkin ensimmäiseltä kolmannekselta, kerro minulle ja miljoonalle muulle[:D]

Mutta jos sua yhtään helpottaa niin tässä tilasto, jossa keskenmenon riski.
Huom rv lasketaan hedelmöityksestä

http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

OMAA: Täällä mä vaan roikun, vaikka pitäisi olla koodia kirjoittamassa[:D]

Moikka!

Mua helpotti varhaisultra, (pitää mennä yksityiselle tekemään, maksoi n. 80e.) vaikka ei sekään ihan nappiin mennyt, kun se pikkuinen näytti ultrassa ylipieneltä.. mutta gynekologi sanoi, että jos sydän sykkii, niin voiton puolella ollaan!! Ja se helpottaa, että on joitakin raskausoireita, silloin tapahtuu jotain!

Ja vissiin kaikki keskenmenon kokeneet tietää, ja miksei myös ei-kokeneet, että sille ei vain voi mitään; jos lapsella ei ole mahdollisuutta selvitä hengissä, on parempi, että menee kesken aikaisessa vaiheessa, vaikka suuri suru ja murhehan se on! Mutta se on elämää! Karua..

En keksi muuta kuin, että usko itseesi, usko vauvaasi, kaikella on tarkoituksensa; luota. Helppo sanoa, mutta; stressaaminen ei auta ketään! Nauti - olet raskaana!!

Iltaa kaikille!

KittiKatti,Kaika + kaikki muut ihanaiset! Päätin eilen illalla,hirvittävien itkukohtauksieni jälkeen, että nyt riittää tämä stressaaminen.
 Aina kun aikookin ajatella jotakin negatiivista, sulje "kanavat" Heti...siirry sinne positiiviselle "kanavalle". En oikein osaa selitellä kummemmin....päätin vain ajatella, että kaikki on mahtavasti,ihanasti YES, Olen raskaana [:)] Ja niinpä sitten kiertelin kirpputoreja aikani kuluksi tänään, ja ostin vaaleat olohousut ja valkoisen bodyn kokoa 68 [:D] Olo on edelleen kuin omenalla, posket punottaa ja siemen(et) sisällä [;)] Nyt vain mammat yritetään kaikki keinot olla murehtimatta, kun ei ole vielä edes aika murehtia, TUSKIN EDES TULEE! [:D]

Nähkää oikein kauniita vauva unia! VoimaHaleja Kaikille!

Tervetuloa Kittikatti! Ja murehtimiseen ei ainakaan mulla tunnu auttavan mikään muu kuin se, että on päivisin kiire ja iltaisin väsynyt... [:D] Ei vaan, ihanan positiviiset kommentit Pikku K:lla, samoin mäkin ajattelen, että pitää olla onnellinen ainakin sillä hetkellä, kun kaikki on hyvin.

Kiitos kaikille teille ihanille kommenteista myös varhaisultran raskausviikkojen aikaistumiseen. Toki oon tiennyt, että hedelmöittymisen ajankohta määrittää raskauden alun ja keston, eikä kuukautisista laskettu kesto voi olla tarkka ilman että huomioidaan kierron pituus... Mulla on ollut tosi säännöllinen kierto ja oviksen olen tuntenut (tai ainakin luullut tuntevani) nippailuina, kuten myös joulukuussa. Siitä päätellen tiedän (tai siis luulen tietäväni[;)]) milloin "tyyppi" on saanut alkunsa. Sitä paitsi joulun alla oli muitakin kiireitä, kuin viettää vällyjen välissä aikaa... Joten entistä tarkemmin luulin olleeni aikataulusta kartalla. Tätä siis tarkoitin, kun aiemmin kirjoitin, että en tajua miten raskauden keston melko suuri muutos on mahdollista. Tai sitten mulla on super-munasoluja, jotka pysyy hengissä yli viikon!??[:D] Joka tapauksessa eilen varhaisultrassa näin itsekin sydämen "tuikkeen" ja gyne mittasi sikiön kahteen kertaan ja tulos oli 7mm. Toivottavasti "tyypin" pieni koko ei tarkoita mitään pahaenteistä... Toiseen varhaisultraan en aio mennä, vaan odottelen np-ultraa. Tiistaina neuvolaan, katsotaan mitä siellä kommentoidaan noista ultran kuulumisista.

Kiitos Kaikalle tuosta sikiö potilaana-sivuston linkistä... paljon varmanoloista faktatietoa asioista ja raskauden kulusta.

Pitänee suositella miehellekin joihinkin fakta-sivustoihin tutustumista, kun se ihan vilpittömästi (kai??) ihmetteli, kuinka raskaus aiheuttaa jotain tuntemuksia, harmia, oireita jo ennen kuin se näkyy... Ai, niinkö? [:D]

Kokemattomana kyselen, että oletteko te laskeneet tuon la:n pelkkien menkkojen alkamispäivän mukaan vai myös kierron pituuden huomioonottaen? Miten neuvolassa se lasketaan?

Huomenta!!!

Custos: Täällä meillä neuvolassa lasketaan sen 28 päivän mukaan, vaikka kierto olis esim.26 tai 29, ei kuulemma heitä niin paljon... Olen laskenut edellisten kuukautisten alkamispäivästä, ja laittanu kierron 28 (vaikka se on ollut 25-28)
 Ultrassa sitten viimeistään saadaan tuo oikea laskettu aika, ja vaikka se nyt muutomalla päivällä heittäisi, ei yleensä sitä vaihdeta. Jos kuitenkin kierto on joko tosi lyhyt (20) tai pitkä (35) niin laskisin silloin ihan oikean kierto pituuden mukaan. Toivottavasti selvensi [;)]

Kaika: Kiitos tuosta linkistä, kun katsoo prosenteissa,on aika minimaalisissa lukemissa.... tuntuu paljon paremmalle [:D]

Omaa: Tänään sitten neuvolaan, katsastamaan uusi täti ihan naamatusten. Puhui kyllä niin sekavia puhelimessa,kun varasin aikaa, ja selvitin tilannettani. Noh, jospa olisi vähän viisaampi tämän aamupäivän jälkeen.
Ja nyt laittamaan lapset opinahjoihinsa[;)]

Huomenta kaikille[:)]...Tuli sitten herättyä aikaisin kun mies lähti töihin ja poikakin heräs samalla...yritettiin vielä nukahtaa mutta eihän se uni enää tullut[:)]Poika on kipeenä ja nyt näyttää pahasti siltä että tämä mammakin on kipeeks tulossa...kurkku on kipeenä ja nenä ihan tukossa....tänään pitäisi lähteä reissuun...lähetään miehen kotiseudulle käymään ja samalla katsastamaan muutama vanha talo sieltä..eli ollaan vaihtamassa paikkakuntaa ja nyt olis nykyisen talomme myynti...uuden talon hankkiminen ja muutto reilun parinsadan kilometrin päähän edessä...hieman jännittää että miten sitä jaksaa kaiken tämän rumban mutta onneksi on niin ihana mies että varmasti tajuaa jos tämä mamma välillä hyytyy[:D]
Eilen illalla oli tosi huono olo ja ensimmäistä kertaa huimas melko reippaasti...piti oikein maate pistää[;)]
Mukavia päivänjatkoja kaikille[:)]

hyvää huomenta[:D]

kysymys... onko teillä kellään kokemusta niistä pahoinvointirannekkeista?
ajattelin sellaiset käydä ostamassa tässä ennen töihin menoa... josko kykenis olemaan ihmisiks töissä..[:D][:'(]
ja tulipahan sitten varhaisultrakin varattua tässä samallaan. 30.1 olis sitte jännät paikat[:D]

eipä muuta tällä erää. mukavaa päivää kaikille kanssasisarille![:D]

Huomenta! Ihanan positiivinen meininki täällä [:)]!!!

Ja mahtavaa kun porukka lisääntyy , kummassakin mielessä[:D].

Tänään on astetta turvottomampi olo, vaikken siltä näytä. Kaikkea jännää tämä raskaus tuo, uusin niistä on jäävesi: en käsitä kun vesi sellaisenaan yököttää, mutta kun laitan sekaan jäitä (siis jäädytettyä vettä!!!) niin sitten se on hyvää?!?!
Kunnon ateriaa on ikävä, en uskalla syödä täyttävää annosta kun heti jää möykyksi vatsalaukun pohjalle ja tänään pitäisi mennä ravintolaan lounaalle, salaatilla kai mennään[:(]

Ja myöskin jännitän Mamma_76:n neuvolaa!!! Näin jotain untakin asian tiimoilta!!! Kerrothan heti miten meni ja miltä uusi täti vaikutti![:D]
Kyllä on omituista olla raskaana! Mutta ihanaa!!!

Aivan mahtavaa torstain jatkoa kaikille ihanille äideille!!!

Ja aivan unohtui!

Kiitos sille jollekin vinkistä Goji-marjojen luomutouhusta! Menen heti etsimään luomuversioita, onneksi noita tavallisia en vielä kerennyt korkata!!!

Takaisin