Syyskuun kuulumiset

Voi tätä ihanuutta: minusta tuli eilen suloisen poikavauvan täti! Pääsen siis veljen luona totuttelemaan vauvaelämään jo ennen oman vauvan syntymää. Siskon lapset on jo niin isoja, että niiden vauvavuosista on jo pitkästi aikaa.

Meitä eilen syntyneen pojan tätejä on kolme (siskoni ja vauvan äidin sisko). Nämä kaksi muuta tätiä tulivat nyt ensimmäistä kertaa tädeiksi ja ovat, jos mahdollista, vieläkin enemmän innoissaan uudesta roolistaan kuin minä. Toinen tädeistä (ei kuitenkaan minun siskoni) on myös raskaana (LA 9.10.) ja arvatkaas mitä...! Siellä se nyt on Kättärillä synnyttämässä! Mahtaa mummo olla sekaisin, kun molemmat tyttäret samana päivänä ilmoittivat raskausuutiset ja nyt synnyttävät peräkkäisinä päivinä.
 
Voi kun ihanaa =) <3 Mekin päästiin viettämään hetkeksi vauva-arkea kun veljenpoika, kummipoikamme, tuli hoitoon eilen ilta seitsemästä tänään puoli kahteen päivällä. Ikää poitsulla 2kk ja 4 päivää. Oi että oli ihanaa! Nyt vaan odotellaan sitä omaa sitten. Päästiin testaamaan meidän vaunujakin käytössä =) Mutta kyllä oli vanhemmilla hauskaa kun kuulivat siitä ainoasta aamuyösyötöstä kun täti oli pikkasen unenpöpperössä. Kaadoin korviketta tuttipulloon ja huomasin hetken kuluttua että pullon irrotettava pohja ei ollutkaan paikalla =D Muuten todella hyvän tuntuinen pullo, MAM:in koliikkipullo vastasyntyneelle 130ml. Mäki haluun!
 
Olisiko täällä haluja keskustella hieman arkaluontoisesta asiasta, nimittäin raskauden aikaisesta (miksei myös synnytyksen jälkeisestä) seksielämästä?

Onko seksuaalisuutenne muuttunut jotenkin raskauden aikana, miten?
Millaiset asennot olette kokeneet parhaiksi kasvavan masun kanssa?
Miten miehenne ovat suhtautuneet raskauden aikaiseen seksiin? Pelkäävätkö satuttavansa sinua tai vahingoittavansa vauvaa jotenkin?

Voin itse aloittaa...

Olemme olleet yhdessä aika vähän aikaa mieheni kanssa, nyt n. kaksi ja puoli vuotta. Siitä ajasta olemme kaksi vuotta yrittäneet saada raskautta alkamaan. Meillä on aina ollut ihan hyvä ja tyydyttävä seksielämä, mutta raskaaksi tulemisen vaikeudet alkoivat näkyä siinä kahden vuoden aikana. Hommasta hävisi spontaanius kytätessämme vain ovulaation ajankohtaa ja keskityimme puuhailuun suurimmaksi osaksi vain otolliseen aikaan. Saatoimme harrastaa seksiä oletetun ovulaation aikoihin n. viikon verran joka päivä ja sitten vain odottelimme. Seuraavan kerran harrastimme seksiä seuraavan ovulaation aikaan ja vain todella harvoin siinä välissä.

Nyt, kun olen raskaana seksielämämme on hiipunut entisestään. Alkuun se vielä jatkui suht. säännöllisenä (silti aika harvakseltaan) mutta sitten pahoinvoinnit ja väsymys veivät minusta voiton ja selibaattia kesti varmaan kuukauden päivät. Tilanne ei ole oikein vieläkään parantunut entiselleen, vaikka asiasta ollaan kyllä juteltu ja hieman yritetty elvyttääkin hommaa.

"Vika" piilee kasvavassa mahassa, se alkaa olla tiellä ja minusta ei oikein mikään asento tunnu hyvältä. Ne vähäisetkin halut katoavat, jos homma on liian monimutkaista ja hankalaa. Haluaisin kuitenkin saada sen ihanan seksielämämme takaisin ennen synnytystä, ettei sitten synnytyksen jälkeen olisi niin suurta kynnystä aloittaa uudelleen seksielämää. En vain tiedä, miten sen käytännössä toteuttaisi. Onneksi kuitenkin pystymme miehen kanssa puhumaan asiosta ja tietynlainen huumori sängyssäkin on säilynyt koko ajan.

Muuten meillä on kyllä hyvinkin läheinen ja lämmin suhde, jossa molemmat puhuvat avoimesti tunteistaan ja niitä myös näytetään avoimesti päivittäin. Itseäni kuitenkin harmittaa seksielämän muutokset, vaikka ne toki voivat palautua ennalleen joskus synnytyksen jälkeen.
 
No musta tuo nyt ei niin arkaluontoinen asia olis, ettei siitä vois puhua. Eli juu, ei muuta kuin nostetaan kissa pöydälle vaan :)

Me ollaan myös oltu yhdessä alle 3v ja yksi lapsi jo entuudestaan, eli toodella nopeeta toimintaa. No mutta meillä suhde alkoi kaveruudesta, jotain ei tarvinnut rynnätä suhteeseen pinkit kakkulat päässä, vaan aika hyvin tunnettiin toisemme jo ennestään. Seksielämä kuitenkin aina ollut aktiivista, eli meillä kyllä touhutaan aina kun siihen vaan on mahdollisuus. 4 lasta ja molempien kolmivuorotyö (jatkuvasti eri vuorossa) toki aiheuttaa pieniä hankaluuksia. Ah.. mammalomaa odotellessa :P Muksut päikkäreille ja vanhemmat "päikkäreille" :D

Meillä ei mitään järisyttäviä muutoksia ole tullut vastaan, koska tässä on jo aika monta raskautta takana. Tosin kyllä kaksi ensimmäistä eri miehen kanssa, mutta anyway. Mulle ehdottomasti vaikeinta on se, etten tunne vartaloani enää omaksi, enkä todellakaan tunne itseäni seksikkääksi, haluttavaksi, ja se toki vaikuttaa mun aktiivisuuteenkin. Yritän viimeiseen asti välttää peiliin katsomista. Onneks ton miehen silmistä näkyy edelleen se, että SE haluaa mua, ja siitä se sitten aina vaan lähtee. Ja kyllä meillä harrastetaan ihan viimeisille metreille asti. Suunnitellussa sektiossa se hyvä puoli, että tietää millon se selipaatti alkaa ja voi sitten viimehetken nautiskelut hoitaa juuri edeltävä iltana. 

Ja asennot? No vielä menee ihan normi lähetyssaarnaaja, mutta ei kyllä enää kauan. Sitten pitkitetään tota sorttia niin, että laitan tyynyn oman takapuoleni taakse. Onneks selälläänmakaaminen ei aiheuta mulla mitään huonoa oloa tms. Lusikkana makaaminen on yks vaihtoehto, mutta en siitä niin itse pidä, en normaalistikaan. Nainen päällä, sopii varmaan joillekin, mutta ei oikein mulle jos haluan itsekin jotain saada. En siis ole sinut kroppani kanssa, ja tuo asento vie mun ajatukset ihan väärille raiteille ja alan ajattelemaan kaikkea typerää. Mutta ah.. takaapäin :P Mun suosikki asento ja meillä mellään viimeiset kolme kuukautta lähes kokonaan tuolla tyylillä. 

Kyllä tuo mies ensimmäisen kohdalla pelkäsi satuttavansa, mutta oli sitten itse käynnyt netissä googlettamassa asiasta. Ei mulle mitään puhunut, kuin vasta jälkikäteen. Googletuksen jälkeen huolet hävisi :)

 
Maikkie: Aina keskustelua herättävä aihe. Omalle kohdalle parhaat asennot ovat olleet ns. normisti takaa tai sit kyljellään takaa ( sii smolemmat kyljellään). Mut siis joo jossain vaiheessa kun vatsa on todella suuri on aika iso työ saada omat ajatukset koottua niin, että ei masua ja sen tiellä oloa ajattelisi. Tossa kyljellään se masu alkaa sit isompana haitata omaa silmää mut ku ite on kontallaan niin se kaikkein parhaiten pois edestä ja näkösältä. Tämä siis mun kokemus asiasta.

Ja luulen, että on aika tavallista, että seksieläm vähän hiipuu raksauden aikana. Ja kestää tosin raskauden jälkeenkin ennen kuin sen saa taas normaaliksi. Varsinkin viimeksi häiritsi tissit niin kauan kuin imetin. Ku en jotenki kuuluvat johonkin muuhun hommaan ja sit vaan aina alkoi pelkään et eikai ne ala valumaan maitoa tai jotain jos niihin enemmän koskee.

Vaikka meillä onneksi seksielämä pysynyt suht koht hyvänä koko ajan niin kyllä sen jälkeen kun imetys loppui joskus huhtikuussa niin tuli selkeästi vireämpi vaihe ja seksi kaikella tapaa maistui taasen paremmalta ja sitä oikeesti teki mielikin useasti. Vähän niinku pääs taas uudestaan jyvälle. Noh. sen tulosta tää luomu Leevikin nyt sitten on.

Pääasia, että voitte miehesi kanssa keskustella asiasta ja kerro hänelle miltä sinusta tuntuu. Se on paras tapa päästä yli tai ali tästä kohdasta. keskustelkaa.

Nii ja muuten erittäin tuttua myös tuo yrittämisen aika. Eli tämä kolmas tosiaan ensimmäinen täysin "luomu" lapsi. Olen aina tarvinnut hormonihoitoja lapsen samiseen ja silloin varsinkin sitten se ajoitus oli tärkein. Et ei vaan tullut turhaan vedettyä kroppaansa täyteen hormoonia.
 
Hyvä että otit puheeksi, koskettaa varmasti kaikkia nimittäin =D mahat pystyssä kun ollaan!

Millä aika harvaksellaan harrastellaan näin raskaana. Viime kerralla sama juttu. Mua ei vaan kiinnosta, en mitenkään tunne itteäni seksuaaliseksi olennoksi. Mutta synnytyksen jälkeen heti kun uskalsi niin sitten luisti taas =) Takaapäin meilläkin useimmiten, leppari asento kun on.
 
Onkos kellään tietoa, kuinka pitkään raskaus aikana voi maata selällään sängyssä? Jostain muistelisin joskus lukeneeni, ettei sitä suositella enään jossain vaiheessa, mutta kun en yhtään muista mistä luin...
Vai onko se niin, että niin kauan, kun se ei tunnu itsestä pahalta?

Ajattelimme miehen kanssa hieman varioida perinteistä lähetyssaarnaaja asentoa. Se, kun ei enään oikein onnistu, kun maha alkaa olla tiellä.... asento on kuitenkin muuten molempien lemppari ja olisi sääli lopettaa sekstailut sen vuoksi, ettei hyvää asentoa löydy. Lusikka asentoa kokeilimme viimeksi, mutta se oli molempien mielestä jotenkin hankala.

Kiitos vertaistuesta kanssasisaret
 
Jaa, tiedä häntä onko tämä nyt kovasti muuttunut suuntaan saatika toiseen. Seksin määrä ei nyt ole sanottavasti muuttunut, mielenkiinto sitä kohtaan ei myöskään ole tuntunut vähentyneen tai lisääntyneenkään merkittävästi.

Meillä vaikuttaa paljolti se, että mies on paljon poissa kotoa työviikkoinaan, joten ymmärrettävästä syystä meillä ei aina ole aikaa "lakanan heilutteluille". Sitten taas aina ei ede sole sillä tuulella vaikka ajallisesti olisikin mahdollista. Ihan tasaisesti molemmin puolin välillä kieltäydytään väsymykseen vedoten. (kuten tuolla yrittäjien puolella mainitsinkin; me kärsimme seksittömyydestä johtuvasta raskaudettomuudesta :D).

Ilmeisesti kaikista muista poiketen, minä koen puolestani "koira-asennon" nykyisin epämiellyttävänä. Tuntuu kuin paikat olisivat lyhentyneet sen verta, että jos yhtään innokkaammin isäntä äityy lykkimään, niin alkaa tuntumaan epämukavalta tai vihlomaan. Sama tosin on silloin jos olen itse päällä ja meno yltyy yhtään villimmäksi. Yleisesti ottaen pystyn nykyisin rentoutumaan parhaiten asennoissa, joissa miehen ei ole mahdollista mennä ihan niin syvälle, tällöin ei tarvitse turhaan vauhdista huolehtia ja pelätä että osuuko takaseinään vai ei.

Eihän tämä pallomaha nyt mikään maailamn eroottisin näky ole, mutta kyllä tämä raskaus on ehkä vähän lisännyt oman vetovoiman tunnetta. Johtuen luultavimmin pitkälti siitä, että pieni rintaisena olen VIHDOINKIN saanut tissit! Kaikkien näiden vuosien odottelun ja kaiken epätoivon jälkeen voin sanoa omistavani hinkit aka boobsit aka melonit ja jne... Ja kieltämättä ne lisäävät naiseuden tunnetta ja nyt niitä voi ihan oikeasti sanoa osaksi "sukupuolielimiä". Nyt kun pahimmista kivuista on päästy eroon, niin niistä on ollut suunnatonta iloa sekä minulle että miehelleni ;D
 
No ny se paska sit jymähti. Voi hitto! Alotin jo Vi- siplinit. Ne autto viimeksikin. Se ongelma niiden ottamisessa vaan on et se alkaa aika pian ällöttään sen litkun juominen. Hetken aikaa menee ihan vaan sillä innolla et sais mahansa kulkemaan. Mut sit ku se kulkee niin ei enään huvittais ja sit ollaan taas ummessa. Oi mä niin inhoon tätä aikaa. Duphalacilla olen yrittäny aiemmin mut se aiheuttaa niin järkyttävät ilmavaivat et sitä ei voi käyttää.

Nih ja sit saa varmasti taas lisää niitä niitä niin rakkaita pukamia. Ekasta raskaudesta tuli yksi tokasta... en tiä kui monta mut monta ja saapi kattoa ny mihin tällä kertaa päästään. Ja ku ei oo hirveesti vaihtoehtoja niiden hoidattamiseen. Pakko mennä yksityiselle. Terveyskeskukses eivät hoida vaan lähettävät sinne mis itekki oon töissä. Tosin eri linja mut siellä aina välillä tuurailen. En todellakaan mee näyttään persettäni niille kenellekkään. Plääh. Melkin jo viimeks annoin periksi ku puol vuotta synnytyksestä sielki vuoteli verta aina vessa käynnin jälkeen. Mut pidin pintani ja nyt on helpannu. Mut sen tietää mitä tää kova paska tekee seuraavaks.

heh, eiks kivaa lukee toisten paskavaivoista. Mut voin luvata et en ole ainoa tästä porukasta.
 
Meillä on seksin määrä pysynyt aika samassa kun ennen raskautta ja molemmilla halutkin ovat kohdillaan.
Omat tuntemukset seksin aikana vaan tuntuu vaihtelevan. Johtuuko herkistyneistä paikoista vai mistä sitten, muutta joinain kertoina saattaa seksin aikana tuntua kipua, varsinkin jos mies työntyy oikein syvälle. Joinain kertoina seksi taas tuntuu aivan taivaalliselta.

On jotenkin niin outoa, kun en itse ole ihan sinut kasvavan minäni kanssa, mutta mies tykkää ja on kokoajan mussa kiinni. Paijailee ja halii ja hyväilee kokoajan ja hokee kuinka ei haluaisi ollenkaan päästää irti.

Sitten seksistä sujuvasti paskajuttuihin :D
Itse olen myös kärsinyt ummetuksesta nyt tässä raskaudessa kuin myös edellisessä. Onneksi pukamilta olen toistaiseksi välttynyt. Muutamana yönä herännyt hirveään ummetukseen ja valvonut sitten osan yöstä, kun tuntuu ailtä että räjähtäisi!!

Onko muilla alkanut vauvan liikkeet häiritsemään yöunia? Meidän vauva tykkää yöisin jumpata tuolla jossain virtsarakon seuduilla ja heräilen yöisin siihen ikävään tunteeseen, kun tuntuu että tulee pissat housuun vaikkei oikeasti ole edes ihan hirveä pissahätä vaan pikku vauva siellä rakossa myllää..

Toinen unia tai oikeastaan nukahtamista häiritsevä tekiä on käsien puutuminen. Se on vaivannut minua nyt jo useamman viikon ajan ja on tosi kiusallinen. Ei siinä pysty nukahtamaan kun käsivartta pistelee pahimmassa tapauksessa parin tunnin ajan. Ja käsi siis puutuu vaikken edes makaa sen päällä.
 
Mä taisin löytää yhden syyn meidän seksielämän vähentymiseen. Viikonloppuna vietettiin muka parisuhde päivää Miehen kanssa ja oli oikeinkin romanttinen tunnelma. Se vaan, että mua ei olis voinut vähempää kiinnostaa miehen lähentely yritykset sängyssä. Yritin kyllä olla messissä mukana, mutta minkäs teet. Kun ei huvita niin ei huvita eikä ne halutkaan sillon herää, vaikka kuinka yrittäisit antaa toiselle mahdollisuuden. Huoh...

Täällä kärsitään myös jonkin asteisesta ummetuksesta ja olen melko varma, että se vielä jossain vaiheessa johtaa niihin pukamiin. Aaargh!
 
Ootteko naiset kokeilleet kuivattuja aprikooseja? Niillä olen ainakin itse saanut pahimman ummetuksen pysymään loitolla, vaikkei se nyt mikän autuaaksi tekevä ratkaisu olekkaan. Eim uuten kannata kovin paljoa syödä vuorokaudessa, jos siis ei tykkää jarrujäljistä.. emoticon

Se on kyllä pakko tunnustaa, että pahimman ilmavaivakauden aikana ei kauheasti lämmennyt tuolle erotiikalle, kun koko ajan sai pellätä että pääseekö paukku :DD

Pukamat... Hrrr... Kauhulla odotan.
 
Syyskuun kuulumisina, käytiin tänään rakenne ultrassa, kaikki oli hienosti, kasvot ei näkynyt joten parin viikon päästä uudestaan. Poika kuitenkin tulossa :)
 
Liisa- Eeva: no se on sit varmasti poika!!! :D Miehet kato esittelee hyvin mielellään noita sukukalleuksiaan jo tässä vaiheessa. Mut ei sillänaappelinnäyttämisellä ole niin väliä. Mut ihan kiva et pääset uudelleen kurkkaamaan masuun :).

Ertemis: ai kuivattuja aprikooseja? No pitääpi kokeilla.

Vielä ei lapsen liikkeet häiritse yöunia. Vain pissahätä, joka herättää vähintään kerran yössä vessaan. Jotenkin kumma nyt kun masu on jo vaik kui suuri niin sen päällä voi ihan hyvin nukkua. Siis mahallaan, mikä muutenkin ollut aina lemppari asento nukkumiseen. Toivottavasti jatkuis viel pitkään et voi nukkua. Ja selälläänkin voi olla viel hyvinkin. Ku si tjossain vaiheessa on enää ne kaksi kylkeö millä voi nukkua ja tosi kovat kantapäät aina jossain kohtaa vattanahkaa tai kylkiluita.

7aina: Toi käsien puutuminen todennäkösesti johtuu hermopinteestä. Aika yleistä varsinkin raskauden aikana. Usein kudoksien turvotus lisääntyy vaikka sitä ei vielä itse silmällä huomaa ja turvotus aiheuttaa helposti varsinkin jos on vähääkään taipumusta hermopinteeseen niin sitä puutumista. Paras keino mitä voit kokeilla on se, että koitat itse aina kun herään niin pitää ranteet suorina. Nukkuessa ihminen vetää ranteet vaistomaisesti sikiöasentoon eli koukkuun sisäänpäin mikä aiheuttaa rannekanavaan pinnetilaa. Ja sit jos huomaat, että siitä on apua kun pitää ranteet suorina voit käydä terveyskeskuksen fysioterapeutilta lainaamassa rannetuet, joita voi käyttää öisin pitääksesi ne ranteet suorina. Sama pätee myös kyynärhermon pinteeseen. tosin kyynärpäihin ei ole mitään valmiita lastoja mitä voi käyttää ja se usein pitääkin kyynärtaive olla ihan kiereästi koukussa, että pinne voimistuu.

 
Mulla on tämä vatsan toiminta hyvinkin vaihtelevaa. Pari päivää on koko maha aivan tukossa ja sitten parin päivän päästä saa pitää kiirettä, että ehtii vessaan. En kyllä valita, koska tiedän miten kipeä vatsa voi olla kun se ei toimi...

Täällä muutamana yönä on vaivannut vauvan liikehdintä. Kun kokoajan vatsassa toinen myllää, niin en kyllä herkkäunisena saa unta. Viimeyö oli taas rauhallisempi. Vauva piti jumppahetkensä jo illalla! Ekaa kertaa mieskin tunsi liikkeet ja koko maha poukkoili, kun pikkuinen potki :)

Meillä seksielämä on melko samoissa, ehkä omat halut hiipuneet vähän. Sekin johtuu siitä, että nuo alapään limakalvot on jotenkin todella herkkänä ja aikaa saa tosissaan käyttää, ennen kuin itse on valmis yhtään mihinkään, muuten tuntuu tosi ilkeältä. Mutta meillä minä olen aina ollut se aktiivisempi osapuoli, niin ei aiheuta nämä omat halujen hiipumiset mitenkään mieheen :).

Meillä vielä KOLME viikkoa rakenneultraan, ei jaksaisi enää yhtään odottaa!! Haluaisin jo niin kovasti saada vihiä sukupuolesta (ja tietty siitä, että vauva on kunnossa). Mun tuurilla vauva ei suostu kuitenkaan jalkoväliänsä vilauttamaan...:)
 
Kiitos Eemi vinkistä! täytyykin käydä kysymässä. Puutumiseen hiukan auttaa ainakin ranteen ja kyynerpään liikuttelu ja pyörittely.
Miten monta ja kummallista vaivaa voikin raskauteen liittyä?! :D
 
Heippa vaan kaikille ja terveiset täältä syksyisestä Saksasta!

Tulin tossa miettineeksi tissejä. Onko teillä jo ruvenneet kasvamaan? En tiiä pitäiskö olla huolissaan kun huomenna poksahtaa 19vkoa ja rinnat ei oo edes turvonneet, saatika että olis jo kasvaneet... Esikoista ootellaan ja joka asiasta pitää näköjään munki huolestua :D

Seksistä... Alkuraskauden pahoinvoinnin jälkeen tunnen itteni ku hormoneja täynnä olevaksi teiniksi, eli mieli tekis _koko_ajan :D Valitettavasti limakalvot ei oo samaa mieltä, eli vaikka mieli tekee niin pientä kuivuutta on havaittavissa. Tällä hetkellä vielä lähes kaikki asennot on tuntuneet hyviltä, tosin lähetyssaarnajassa miehen pitää kannatella itteään aika lailla kun en siedä pienintäkään painetta masulla. Mutta muuten menee hyvin, ja toivottavasti seksi sujuu loppuun asti :)

Outoja tuntemuksia ja kipuja on joka päivä täälläkin, mutta se kuulunee asiaan. Eilen illalla taisin eka kertaa tuntea pipanan liikkeitä, oli kyllä melkonen fiilis! Ei millään jaksais odotella rakenneultraan! Mutta 2 viikkoa tässä pitää vielä kärvistellä...
 
Mulla kyllä rinnat turposi heti ekana ennen kuin olin edes raskaustestiä tehnyt, alkoi jo vanhat liivit kiristää. Sen jälkeen kokoa on tullut hitaammin, mutta tosiaan rinnoista näkyi kyllä paljon ennen kuin vatsasta, että olen raskaana (ja sen perusteella muutama kaverikin arvasi ;) )
 
Mun rinnat on nyt alottanu turpoamisen ja parin viikon päästä taitaa liiviostokset olla ajankohtaiset, ku pelkään että nä vielä joku kaunis päivä pulpahtaa ulos =D
 
Takaisin
Top