Syyskuisten neuvolat ja ultrat

Eilen oli toinen neuvolakäynti ja eka lääkärikäynti.

Sydänääniä ei vielä kuulunut,mikä oli odotettavissakin.
Paino oli laskenut edellisestä neuvolakäynnistä,mikä oli sekin odotettavaa kun ei ruoka maistu[:)]
Hb oli vähän laskenu, nyt 139, mutta ihan hyvä kuitenkin[:)]
Verenpaine oli vähän matalalla ja huomasi kyl olostakin kun mukavasti keikutti pääkopassa[:)]
Lääkäri oli mukava ja positiivinen ja antoi käskyn nauttia raskaudesta ja potkia peikot olkapäiltä huutelemasta[:)]

Sokerirasitus varattiin...muistaakseni 17.3...toivottavasti sillon ei enää pahoinvointia muuten ei pian litku mene alas[:'(]

Mut kaikki oli ok ja nyt odotellaan vaan sitä ultraa kovasti ja toivotaan että kaikki on kohillaan sit kun sen aika on[:)]
 
Äsken oli meillä eka neuvola ja hyvin meni. Kaveri vastaa viikkoja ja sydän näkyi. Vielä se on kyllä tosi pieni. Parin viikon päästä olis ultra ja sitten tästä uskaltaa kai jo kertoa kavereillekkin. 
 
Viime viikon torstaina oli eka neuvola ja perjantaina lääkäri. Lääkäri katsoi ultralla ja pienen pieni siinä näkyi sydän kovasti sykkien [:)]

Neuvolassa lasketuksi ajaksi arvioitiin 9.9, mutta lääkärillä aika muuttui melko rajusti lähes kaksi viikkoa eteenpäin eli 22.9, koska koko vastasi 8+2. Mutta oikeestaan olikin tieto että voi muuttua, koska kierto ollut 25-40 välillä. Piti sitten rueta soittelemaan tuota nt-ultran aikaa sopivammaksi.

Aurinkoista päivää kaikille!
 
Perjantaista asti olen ollut sitä mieltä, että ei mahassa ole enää elämää. Tänään oli viimeinkin neuvolan eka ultra. Molemmat siellä hengissä oli. Toinen sätki niin pirusri pikkusilla jaloillaan ja käsillään, ja toinen näytti olevan rauhallisemmin. Voi mun pikku piiperot <3 Tyhmää kyllä, mutta koin pettymyksen, kun lääkäri sanoi niiden olevan identtiset. Yksityisellä, kun kävin viikolla 7 (nyt 11) niin sanoi, että olis erimunaset??? Yritän vielä elää uskossa, että ei olisi identtiset ja katotaan sit seuraavassa ultrassa tilanne uusiksi.

Aikaisemmin tapaamani hoitaja oli onneksi mukava. Odotin kiukkusena lääkärini näkemistä, koska mulla on aina ollut siitä tyly ja ärsyttävä kuva. Mutta sehän olikin ihan kun eri persoona neuvolan puolella kuin terveyskeskuksessa :)
 
[:D] Iltatähdellä kaikki hyvin!!

NP-Ultra hoidettu.

-Viikot täsmäs
-Pituutta oli 49,3 mm
-NT oli 1,4mm

Pääsin heti sisälle, kun olin ilmoittautunut.Sen että ehdin persukseni laskemaan penkille, tuli jo kätilö huutelemaan. Kerroin että pelottaa ihan kamalasti, ja se ei laittanu ääniä päälle. Mä pidin kättä silmien edessä. Sitten kätilö sanoi:" No mutta täällähän helutaan ja pompitaan" ja samalla sydänäänet kuului monitorista oikein hienosti..ja mitäs luulette?! Minähän se sitten valutin kyyneleitä heti urakalla.
Sain tuon rakenneultran klo.n ajan vaihdettua, sama päivä muuten, mutta nyt klo.11. Kysyin kätilöltä voisko sen vaihtaa, kun ei mun maha ole varmasti toiminut vielä klo.8.00 aamulla[:D]
 
Mamma_76: Hauskaa, että meillä molemmilla oli np-ultra samana päivänä ja pienokaisetkin melkein saman ikäiset, minun vissiin neljä päivää nuorempi. Ja ollaan saman ikäisiäkin [:)]

Meillä oli myös tänään np-ultra ja myös _piti olla_ labraan lähete seulontoihin ja hemppakokeeseen vaan ei ollut, kun neuvolan täti ei ollut laittanut pyyntöjä koneelle. Labrahoitaja yritti tavoittaa neuvolan tädin, mutta tämä ei vastannut puhelimeen. Huomenna soitan neuvolaan ja kysyn tavoittiko myöhemmin tänään, sillä jos ei niin veret menee roskikseen (kun eivät voi tehdä tutkimuksia ilman lähetettä) ja joudun käymään uudestaan labrassa (joka sijaitsee aivan toisella puolen kaupunkia). Hemppa olis ollut kiva saada tietää, koska en ole saanut syötyä kuuteen viikkoon paljon mitään ja hemppa oli alhainen jo ennen raskautta.

No, se siitä ja sitten tärkeimpään: Meidän veijarilla oli kaikki edelleen hyvin (edellinen ultra oli yksityisellä 8+0). Nyt hänellä viikkoja 10+6 ja pääpeppu-mitaksi tuli 43 mm, joka koneen mukaan vastaa 11+1, mutta laskettua aikaa ei muutettu ja hyvä niin, koska tunsin ovulaation oikein hyvin ja se todella oli 14 päivän kohdalla 17. joulukuuta. Niskaturvotusta oli 0,9 mm eli kaikki hyvin silläkin saralla. Pikkuinen oli oikein aktiivinen ja potki jaloillaan ja heilutteli käsiään, jolloin sormetkin näkyivät oikein hyvin [:)] Syke saatiin dopplerilla ja pumputteli 162 lyöntiä per minuutti. Ainoa asia mikä jäi ultrassa pikkaisen harmittamaan oli se, että lääkäri tulosti ihan mitä sattuu. Eli vaikka kuvaruudulla näkyi hyvin, hän ei pysäyttänyt kuvia vaan tulosti ne ns. lennossa. Niinpä meillä on nyt kuvia, joissa on epämääräinen möykky, mutta mitään ei erotu. No, pääasia on tietenkin että kaikki oli erinomaisesti, mutta kuva olisi ollut tietysti ihana muisto.

Istukka oli etuseinässä eli liikkeet saattavat tuntua vasta myöhään ja heikommin. Toivottavasti ne kuitenkin tuntuisivat suht ajoissa ja selvinä, se olisi mukavaa. Kohdunkaulakin oli hyvän kokoinen ja muotoinen.

Tässä tärkeimmät. Vielä kun pahoinvointi loppuisi niin pääsisi kunnolla nauttimaan raskaudesta ja pikkuisen kavusta. Painossa on kirittävää, sillä 6 kg olen laihtunut ja 1½ kg olisi pitänyt jo tulla lisää tässä vaiheessa.

Mites teillä muilla muuten neuvolan käyntivälit? Meillä oli eka käynti tammikuun lopussa ja seuraavan kerran vasta 16.3. Tähän väliin sitten tämä lääkärin tekemä np-ultra.
 
Kas kas Pippula, niinpäs olikin...Mulla on ajatukset pyöriny nyt vain oman navan ympärillä. Onnea sullekkin!
Unohdin kertoa,että tosiaan verikoe otettiin myös, ja sen lähetteen kirjotti mulle kätilö siellä ultrassa. Eikä sillä ollut mitään tekemistä neuvolan pyyntöihin, kai se on erillaista paikkakunnittain?
Kätilö kysyi tahdonko vielä seulaan? Ja sanoin,että otetaan nyt varman päälle. Tuo Np-ultrahan antaa 60% tarkkuudella ja verikoe 90%, tosin sanoi ettei ole mitään hätää mulla, koska turvotus oli 1,4mm ja muutenkin kaikki ok.

Seuraava neuvola/lekuri on mulla jo Tiistaina, ihanaa mennä sinne iloisen pirteenä, kun väsymys ja huoli on poissa [:)]

Täällä alkuun käydään kerran kuussa neuvolassa, jossain vaiheessa tihenee käynnit. Kertoja keskinmäärin raskauden aikana(12-15)
Lääkärillä käyntejä 3. Näin siis jos raskaus etenee hyvin.

*Hymyilee edelleen huojentuneesti*[:D]
 
Nyt mäkin saan ylpeänä liittyä tähän joukkoon!!! Eka neuvola siis takana, 8+3 laski neuvolan täti.
Oikein mukava täti olikin,sellainen vähän vanhempi tapaus. Mä kun pelkäsin saavani ripitystä niistä suunnilleen 10kg:sta mitä mulla on ylimääräistä jo ennakkoon,muttei se mitään ripittänyt,muistutti vaan nätisti näistä ruokaympyräjutuista.
 
Eivät varhaisultraa tee,ei kuulemma ole syytä, eikä sydänäänetkään kuulu vielä heidän masiinoillaan,että sinänsä jäi vähän kalvamaan kun ei saanut sitä lopullista varmuutta että kaikki on hyvin.. Mutta mieli korkeella kumminkin,alkaa nyt tuntua paljon todentuntuisemmalle tämä koko hommeli [:D][:)][:D]
 
Onnea, Stella83, ja tervetuloa joukkoon [:)]

Mamma_76, täällä ei taida olla muita lääkärikäyntejä kuin tuo np-ultra. Sain itse ylimääräisen ultran/lääkärikäynnin viikolla 24 perussairauteni takia.

Tiko, ihanaa että sinunkin kaksikkosi voi hyvin <3

Omaa vouhotusta: Sain tänään neuvolan tädin kiinni ja olivat saaneet hänet labrasta kiinni eilen iltapäivällä, joten ei tarvita uusia labrakokeita. Hb oli 132, mikä on huolestuttavan korkea tilanteeseeni nähden. Minulla on ennen raskautta ollut tasoa 110-130 ja olen viime syksyn syönyt laadullisesti tosi huonosti ja nyt kuuteen viikkoon en ole saanut syötyä paljon mitään ja varsinkaan mitään rautapitoista. Sanoin tädille, että olen kyllä laihtunut kuudessa viikossa 8 % enkä ole saanut syötyä paljon mitään. Hän vaihtoi puheenaihetta ja lopetti sitten puhelun.

Oman terveydenhuoltoalan koulutukseni perusteella tiedän, että kuivuneella ihmisellä näyttää Hb valheellisen korkealta. Oma oloni on hutera, heikottaa ja huimaa ja edelleen joudun viettämään suurimman osan vuorokaudestani makuulla heikotuksen pahoinvoinnin takia ja ruokahaluttomuus vaivaa. Mikä ihmeen instanssi huolehtii raskaanaolevien hoidosta, että seurattaisiin vaikkapa tätä kuivumista? Täällä se ei ainakaan ole neuvola [:@]
 
Ensimmäinen seulonta ultra takana. Viime yön nukuin tosi huonosti ja jotain ultraan liittyvää painajaistakin näin. Mutta nyt saa huokaista helpotuksesta, pikkuisella kaikki hyvin.
Pituutta 4.6cm joka vastasi päivälleen laskettua aikaa
Sydämen syke +
Nt 1.3mm

Siellä sen pienet kädet ja jalat kävi vimmatusti ja katilöä kiusasi kun näytti pyllyä, aikamme saatiin kiusata että suostui näyttämään sivuprofiilinsa että nt saatiin mitattua. 4D kuvaakin otettiin, näytti tosi hienolle. Kotiin saatiin monta kuvaa ihailtavaksi.
Veriseulan jätin kuitenkin käymättä. Rakenneultra on 30.4.

Nyt taidan uskaltaa alkaa nauttia olotilastani täysillä.[;)]
 
Huomenta!

Eka ultra takana, ja takasin pitää mennä ens viikon torstaina, kun ei kätilö saanu mittailtua tarpeeks tai jotain. En tiiä [:D] Mutta sydän sykki ja kaikki minkä piti näkyä, niin näkyi myös [:)] Kovasti se vauva siellä vilkutteli ja yritti pakoilla kameraa, äitinsä lapsi selkeesti [;)] Tarkkoja mittoja saan sitten ens viikolla, ilmeisesti laskettu aika siirtyy 11.9 suunnille, mut siitäkään ei oo vielä varmuutta, kun menkkojen mukaan pitäis olla 4.9 mut vauvan koko vastais 11.9... huoh.. ota noista nyt sit selkoa, mut ens viikolla sitten uudestaan, josko saatais parempia kuvia.
 
Meillä on jo kolme ultraa takana vaikka viikkoja on vasta 11+4. Eli ensimmäinen tehtiin viikolla 7+6 ja koko pikkuisella oli vaivaiset 14,5 mm, mutta sydän löi jo vilkkaasti. Toinen tehtiin viikolla 9+5 ja siinä katottiin vaan että kaikki on kunnossa. Ja kolmas eli nt ultra oli viikolla 11 ja turvotus oli 0,7mm ja kokoa oli 40,8mm. Samana päivänä kävin veriseulassakin ja tuloksia saadaan sitten muutaman viikon päästä.
 
Itsekkin monen vuoden tauon jälkeen olin aivan pihalla koko hommasta, joten kerron nyt mitä käytännössä tapahtuu...

Varhaisultra tehdään alakautta, ei mikään ihana kokemus, mutta se mitä näet monitorista.. [;)] Tarkemman kuvauksen jätän pois.

Np-Ultra: En tiedä miten muilla paikkakunnilla on tuo ilmoittautuminen sun muut, mutta se  "tiedot"- paperi ja neuvolakortti annetaan kätilölle.(kyllä ne pyytää)
Jos on ollut jotakin epäselvää siinä paprun täyttelemisessä, kannattaa siinä samalla kysyä.
Suosittelen menemään puoli tuntia ennen omaa aikaa, monesti ottavat ilmoittautumisjärjestyksessä. Sitten odotellaan kunnes kätilö tulee hakemaan/pyytää sisälle. Housuja lasketaan "vesirajalle" asti, ja käydään makuulle. Sitten laitetaan paperia suojaamaan housuja ja kylmää voidetta massulle, ja aloitetaan homma.
Kätilöllä on oma monitori, ja itse näet vauvan omasta monitorista. Sydänääniä kuunnellaan yleensä vain hetki.
Np mitta pitää olla alle 3mm, ultra antaa 60% varmuuden(tämä selviää siinä ultrassa) ja jos tahtoo voi mennä siihen verikokeeseen(veriseula) joka antaa taas 90% varmuuden.
 
Vaikka itselläni oli 1,4mm niin kävin vielä verikokeessa. Käytännössä otetaan yksi putkilo verta käsivarresta. Täällä ei soitella/ilmoiteta tuloksia jos ei poikeuksia löydy. Joten jos ei n.2 viikon kuluessa tule puhelinsoittoa sairaalasta, kaikki on OK.

Saat mukaan muutoman ultra kuvan, kannattaa skannata ja tulostaa paperille jos mahdollista, haalistuvat vuosien saatossa.

Olikohan tässä nyt pääpiirteisesti. Tsemppiä kaikille Ultraan!!
 
Nyt vasta ehdin meidän ekasta neuvolasta kirjottelee... eipä ollu ihmeellinen käynti edellistä raskautta oikeestaan käsiteltiin ja sit hiukan tän hetkistä. paino oli tippunut noin 6kiloa normaali painosta :) ja ruoka asioita kävi läpi ja käski syösä enemmän kalaa ja vihanneksia ja juoda enemmän maitoa. Jonkun moinen nippu saatiin papereita.

Sokerirasitus kokeeseen pitäisi mennä parin viikon sisällä ja paljon oli muitakin juttuja. nt-ultra ja veriseula on 26.2. eli tän viikon perjantaina :) jännittää ihan hirmusti ja viime yönä näinkin taas jo kamalia painajaisia, että nappulalla ei ole kaikki kunnossa.
 
Np-ultran suorittamisessa on varmaan pieniä paikallisia eroja. Täällä np-ultran tekee lääkäri ja rakenneultran kätilö. Ja emättimen kautta meillä np-ultra otettiin ilman mitään arviointia automaattisesti, mikä varmaan omalla kohdallani oli ihan hyvä juttu, kun on kohtu voimakkaasti taaksepäin, niin näkyy paremmin. Samoin verikokeet ovat täällä automaattisia np:n tuloksesta riippumatta, ellei niistä vartavasten halua kieltäytyä. 
 
Eka "neuvolakaynti" takana eli taalla USA:ssa kaydaan gynekologilla. Gynen valitseminen onkin haastavaa puuhaa ja sille ajan saaminen. [8|]

Ekaksi ihana ultrahoitaja otti hoiviinsa. Ensin yritettiin ultrata mahan paalta, mutta nakyvyyden takia tehtiin viela ultra sisakautta.  Siella se pikkunen oli ja sydan loi. Hoitaja antoi miehelle ultrakuvan mukaan. [:D]

Taman jalkeen tapasin hoitajan, joka mittasi verenpaineen ja sykkeen. Verinaytteita otettiin useampi putki, ja testit kuulosti samoilta kuin Suomessa, joitakin oli ehka enemman. Sain myos nivaskan esitteita: Sallituista laakkeista ja kielletyista ruoka-aineista yms.

Gyne teki sisatutkimuksen, otti papan ja tutki rinnat. Tarkein oli tietysty ultran tulkinta. Menkkojen mukaan la olisi ollut 19.9, mutta ultra naytti viikkoja 8+, joten la:ksi maaraytyi 28.9.

Sain lahetteen pyynnosta veriseulaan, joka tehdaan viikoilla 12. Gynea tavataan nain alussa kerran kuussa. Oletan etta saan testien vastaukset ensi kaynnilla. Mitaan tarkkoja lukuja ja mittoja en saanut, tai sitten en itse osaa tulkita niita ultrakuvata.[8|]

Hasuinta mielestani oli, etta taalla vitamiinit on reseptilaakkeita, joten sain mukaan vitamiinireseptin.[:)]
 
Kirjottelen vielä intopinkeänä tännekkin ja sitten painun maate =)

Mä olin yllättynyt kuinka hankala eka neuvola aika oli saada, meillä täällä joka "kaupunginosille" oma neuvolatäti. En löytänyt netistä oman alueeni tädin numeroa ja kun soitin terveyskeskukseen niin vaihteesta oltais opastettu mut aivan väärän tädin juttusille. Vihdoin kun sitten sain oikean numeron käsiini mulle ilmoitettiin et soittoaika on klo 11-12.. siis mitä hittoa? Enhän mä voi töissä tuntia roikkua työaikana puhelimessa ja yrittää päästä läpi varsinkaan kun puhelin tuuttaa varastua eikä ota edes jonoon... Hitsi mikä episodi, no sain sitten vihdoin soittoajan ulkopuolella tädin kiinni ja sain varattua ajan. Aika oli aamuaika ja tätsy sanoi että otetaan pissakoe että älä sitten käy vessassa.

Neuvolapäivä koitti ja mä kipitin sinne kupla ottassa ja takahampaat kelluen. Pissillä olin käynyt edellisenä iltana kun onneksi ei tarvii yöllä siihen puuhaan heräillä. Neuvolatäti otti mut vastaan ja alkoi keräilemään papereita ja kysellä kuulumisia. Oli pakko hänet keskeyttää et sori vaan mut mun pitäis jo pikkuhiljaa aikuisten oikeesti päästä vessaan. Tuli yllätyksenä itsellekkin kun täti tuli näyttämään purkit ja liuskat että pissakoe otetaan sitten joka kerta kun täällä vieraillaan.

Huoneessa sitten helpottuneena täyttelin papereita ja otettiin verenpaine ja paino. Paineet oli normaalit mitä sinäänsä ihmettelin kun ne on aina ollu mulla korkeat.

Tätä seuraavaa ei siten kannata lukea jos ei kestä verikokeita... :P
Oletin että verikokeet otetaan labrassa. Neukkari totesi että hän voi ne kyllä ottaa. No mikäs siinä ajattelin. 3 putkilollista oli tarkoitus saada. Itse en ole mitenkään herkkä veren kanssa vaikka en sen ottamista tai pistämistä voi katsoakkaan.. Alku meni ihan nappiin, yksi putki täynnä ja toinen tulemaan. Yht'äkkia neukkari toteaa ettei täältä tule enää mitään. Mä olin ihan että mitä ihmettä kun mulla on helpot suonet enkä oo kuullu tollaista ikinä aiemmin. Tätsy alkoi kääntelemään naulaa kädessä ja totesin ei ei se kyllä tolla ronkkimisella parane että etköhän ota loput toisesta kädestä. Käsi pakettiin ja neula toiseen. Ja taas sama juttu, 1 putkilollinen tuli hienosti ja toiseen ehkä yksi kolmannes. Siinä vaiheessa kun täti meinas alkaa neulaa taas kääntelemään ni totesin et nyt alkaa oikeasti tulla huono ole että jos toi määrä ei riitä ni käyn labrassa sit antamassa lisää.
Sattuuhan tollaista mut pikkasen pänni kun viikon oli kädet ku pahimmallakin narkkarilla :(

Kävin neuvolakäynnin jälkeen hakemassa apteekista kalkkitabuja ja d-vitamiinia, rautaa mun tuskin tarvii syödä kun hemppa oli 138.

Että tälläistä, tulipa vuodatus.
Nyt oottelen ultraa, jossa muuten oli myös ajanvaraus keskellä päivää.. kiva kiva. Töissä en todellakaan aatellut puhua vielä mitään, joten haukuthan pomolta tuli kun kahvitauko vahingossa venyi kun en päässyt heti läpi.

Saitteko muut muuten neuvolasta aikoja perhevalmennukseen ja meinaatteko mennä?

Juttua piisaisi vaikka kuinka, mut nyt on pakko mennä maate ettei aamulla oo ihan nukkuneen rukous.
 
Meillä oli eilen oikein tuplapäivä; käytiin aamulla neuvolassa lääkärillä ja illalla suunnattiin np-ultraan.

Ekaksi käytiin neuvolatätillä, ja mittailtiin verenpainetta jne. Verikokeiden tulokset oli tullu ja niissä ei ollu mitään. Sitten mentiin lääkärille ja tehtiin sisätutkimus. Lopuksi se lääkäri vielä ultras. Pikku vekkuli oli heti aamutuimaan oikeen virkkuna: ultrassa näkyi, kuinka se ikäänkuin otti vauhtia "pohjasta" ja hyppeli. ja hyppeli tietysti koko ultrauksen ajan. ihan lääkäriäkin ihmetytti :)

Illalla käytiin sitten siellä np-ultrassa. Oikeen oli hyvät vermeet, kuvat oli tosi selkeitä. Sitten ne laskeskeli sitä riskisuhdetta ja se oli 1:98 000. eli sen perusteella pitäis kaikki olla kunnossa. Laskettu aika varmistui ja on siis edelleen 2.9.

Kaikki siis on hyvin! :) Ja kiva, että kaikilla muillakin on näkynyt pieniä käsiä ja jalkoja ja kuulunut pienen sydämen sykkeitä <3
 
Terveisiä neuvola/lääkäristä!

Mamma
Paineet: 109/68
Hemppa: 133 (joten ei rautalisälle tarvetta)
Paino oli muutoman sata grammaa laskenu.(joka oli sitä turvotusta)
Verta otettiin, ja sitä tuskin huomasin, kun oli valtava tarve höpöttää kaikkea muuta vauva kivaa[:D]

Vaavi
Sydämmen syke: 162
Liikkeet: ++

Kaikki siis mainiosti [;)]

Tosin lääkärille sain odotella jonkin aikaa. Siinä odotellessa kulki lasten lääkäri ohi muutomaan otteeseen, ja yhtäkkiä pysähtyi mun kohdalle. "Sun pitäis saada jo täällä odottamisesta puolipäiväpalkkaa" jatkoi..."Saat odottaa heti kaksin kertaisesti tulevana äitinä ja ..." loppu oli epäselvää mutinaa. Taisi lääkärisetä vielä muistaa mut vuosien jälkeen [:)]

Lääkäri sanoi, että täällä laitetaan kaikki mammat sokerirasitukseen. Ja jos nyt oikein muistan,viikkolla 21. Omituista, ja ällöttävää...Voihan yrjö[:'(]
 
Mamma_76: Toi meidän lääkäri sano, että hirveen herkästi laitetaan sokerirasitukseen, kun se luki niitä mun papereita ja huomas sen neuvolatätin merkinnän. mää joudun siihen, koska painoindeksi oli 26 ja normaali ois ollu 25. Se eka punnitus oli sillon, kun olin maannu kuukauden sohvalla ja syöny pahaan olooni. Nyt kun punnittiin, niin paino oli noussu vaan muutaman gramman ja sekin voi pelkästään johtua vaatteista. Eli heti kun on päässy liikkumaan, niin on toi painonnousu hilliintyny. muakin vähän ällöttää ajatus siitä litkusta. muutenkaan ei oikein tee mieli mitään makeaa...ja meillä se on vasta viikoilla 26-28.
 
Takaisin
Top