syntyneet

Arvaa vaan Möttönen ärsyttääkö ku multahan ei ole edes testattu sitä raskausdiapetes mahdollisuutta.. Tuntuu et oon ainoa ensisynnyttäjä 34v ketä ei testata..
Mut onneksi oon rv 38 jo yli eikä mitää oireita oo.. Eli toivon ettei tulekaan..

Ei mullakaan oo mitään oireita siihen :) Mut niin vaan meni sillon alussa rasituskokeessa kaikki arvot yli. On ne vähän ihmetelly miten sokerit voi nyt olla hyvällä tasolla. En tiiä vastausta, mut hyvä näin :D

Hui! Olis hirveetä, että oman piittaamattomuuden takia aiheuttaisi vauvalle jotain. Siis, että verensokerit menis jossain kahdessakympissä, eikä hälytyskellot soisi!? Onneks voin onnitella itseäni siitä, että oon tehny parhaani, ja arvot on melko lailla ollu hyvät. Tarkastuksissakin ollaan tosi tarkkana kymmenyksenkin viitearvon ylityksestä.

Suski.81, aika jännä, ettei sua ole testattu. Meillä päin KAIKKI 25 vuotta täyttävät tai täyttäneet menee sokerirasitukseen! Luulis, että sun kohdalla on vahvat perustelut sille, ettet ole testiin joutunu.

Mites ruokavalio-ohjeet insuliinihoidon aikana? Luulis, että edes vähän saisi herkutellakin, eikä tarvitsis olla ihan niin tiukalla dieetillä, kun kerran lääkkeellisesti verensokereita tasaillaan..?

Samat ohjeet ne on siinäkin. Kun insuliini otetaan käyttöön vasta sitten kun ruokavalio ei riitä. Mulla se insuliini pistettiin illalla, jolloin se vaikutti paastosokeriin, muuten piti syödä ihan kuten ennenkin.

Asun siis Helsingissä missä tietääkseni asia testataan kaikilta. Kysyin siitä neuvolatädiltä ni sanoi että ennen testattiin ja nykyään säästetään.. Uskoin, koska ammattilainen sen sanoi.

Syön kyllä tosi terveellisesti enkä paljoa herkuttele. Etenkään kerralla.
Noin kuukausi sit mun kaveri kellä raskausdiapetes anto mun mitata omalla laitteellaan verestä arvon ja se oli tosi hyvä.

No, Suski.81, ehkä jossain vaiheessa olisi huomattu, jos olisi epäilyksiä korkeista verensokereista, esim. virtsasta tai vauvan mitoista. Mutta tosiaan, ei ne viitearvojen yli menevät tulokset aiheuta mitään oireita. Itsellä oli aluksi hakusessa tämä ruokavalio. Saatoin syödä jotain sellaista, missä en tajunnut olevan paljon hiilareita, ja kyllähän ne verensokerit silloin nousikin herkästi.

Sen oon oppinut, että joku herkku jälkiruuaksi ei ole paha, jos ruoka ei ole sisältänyt paljoa hiilareita. Sen sijaan mitään pullaa esim. ei kannata tyhjään vatsaan syödä. Kaikki kala-, kana- ja liharuuat pitää verensokeria matalalla. Pastoja, riisiä ja perunaa kannattaa syödä kohtuudella. Ja noita kasviksia ja juureksia ei voi edes syödä koskaan liikaa!

Mutta ota asia puheeksi, jos huolestuttaa omat verensokeriarvot! Parempi myöhään kuin milloinkaan, siis jos niissä nyt olisi vikaa. Ja tosiaan on mullakin pääsääntöisesti tosi hyvät lukemat, mutta voi ne päivän mittaan vaihdella. Itsekin mittaan aamusta iltaan yhteensä 8-10 kertaa.

Tsemppiä Helille kovasti! Toivottavasti täältä tullaan pian perässä!

Kiitoksia kaikile onnitteluista! :) Tuohon radi-keskusteluun voisin tuoda valoa omasta tapauksesta. Eli mullahan todettiin radi, jota piti hoitaa ruokavaliolla. Koska syön muutenkin terveellisesti, en lähtenyt muuttamaan syömisiäni. Koskaan ei ollut ongelmia verensokerin kanssa ja synnytyksen jälkeen kätilö ei meinannut uskoa vauvan verensokeriarvoa todeksi. Hän suoritti mittauksen uudestaan, koska ei ollut koskaan mitannut vastasyntyneeltä vauvalta niin hyvää verensokeriarvoa. Eli uskoisin suski81 ettei sullakaan ole huolta asiasta. Ja mun vauvahan on hyvin jäntevä eli ei ole pelkoakaan sokerivauvasta (vaikka siitä peloteltiin).

Meille syntyi 9.4. klo 9.14 poika 52cm ja 4270g!
Ei todellakaan kannata suunnitella synnytystä liian tarkan käsikirjoituksen mukaan. Supistukset alkoivat 8.4. aamuyöllä, sairaalaan klo 16 ja aluksi näytti siltä että synnytys on lähtenyt hyvin käyntiin. Kohdunsuu ei kuitenkaan tahtonut aueta kokonaan, vauvan pää ei millään laskeutunut ja lisäksi mulle nousi synytyksen aikana aamuyöllä kuume ja vauvan syke kiihtyi. Kun samanlainen tilanne oli jatkunut jo useamman tunnin, lääkärit päättivät aamulla tehdä sektion.
Kaikenlainen liikkuminen sattuu tällä hetkellä vietävästi, mutta kyllä kivut unohtuvat kun saa pitää vihdoin omaa nyyttiään sylissä! <3

Onnea Ulla ja Heli! Heli sun beibi on kevyempi ku meidän, mutta vähän pidempi. Kerrothan kuulumisia miten vauvan kanssa menee. Me tehtiin vähän kotimittauksia. 2 viikossa pipo kasvanut 1,7cm ja pituutta tullut myös 2,5-3,5cm. Ihan vaan kannustuksena, että vaikka nää pieninä syntyy ni nopeesti ottavat näköjään kiinni :)

Voih, hurjan paljon onnea Ulla ja Heli! <3 Tsemppiä Ulla sektiosta toipumiseen, toivottavasti jatko sujuu hyvin. Ja Heli, toivottavasti teidän pikkuinen poika voi hyvin! Pian hän ottaa jo isompiaan kiinni :)

Takaisin