Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Harrastettiin yllättävän hyväntuntuista seksiä?!?
Vaikka mua on tuikkinut ja kipuillut tonne alapäähän niin nautin tosta paljon eikä sattunut..
Suonikohjut meinas alkaa kipeytymään. Ei suppareitakaan tullut!
Olen myös käynyt saunassa, ei tullut suppareita!

On vaan ollut ne 4-5 kipeää ja sit eniten sitä kohdunsuunkipuilua..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Joo täytyypä lähtee synnärille ovelle päivystämään niitä synnyttämään tulevia...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla ei oo varmaa kertaakaan supistellut. Tänään 35viikkoa täynnä. Silti oli jtn edistystä viimeks tapahtunu. Ehkä tää synnytys alkaa vesien menoilla yhtäkkiä :-D

Musta tuntuu oudolta tää synnytyksen odottelu. Jotenkin sitä odottaa niin malttamattomana, mut silti tuntuu niin kaukaiselta ja epätodelliselta asialta. Vaikka vielä onkin aikaa laskettuun, niin periaatteessahan se voi ja tuleekin varmaan kuitenkin yllättäen. Ja sit yhtäkkiä tää odotus onkin loppumaisillaan ja vauva täällä.Epätodellista jotenkin vaan.
Ku aloin miettimään, et suunniteltu sektio tuntuis varmaan myöskin oudolta. Että tietää etukäteen tarkan päivän ja ajan millon se vauva tulee ulos ja tää raskaus (vihdoin) loppuu.
Hurjaa. Viime yönä taas otti selkään monesti ja supisteli myös kivuttomasti ja aina sitä miettii, että tälleinkö se sit joku päivä alkaa....

mimmma: Ei mullakaan oo koskaan ihan aikuisten oikeesti supistellu muuta kun synnyttämään lähtiessä :grin Eka alko vesien menolla ilman supistuksia, muissa vedet säästyny onneks sairaalaan.

Taas: 8-11 välissä alkaa supistelemaan ja tuikkimaan kohdunsuuta.
Yöllä taisin herätä kerran napakkaan supistukseen tai sitten se oli unta!
Nyt rv 37+3.
Vauvan liikkeet tosi rauhallisia ja taas rauhallisempi aamu menossa..
Josko tää muutaman päivän päästä tulis!
Miehen raiskaan kyllä iltapäivällä ennenkuin se lähtee töihin ;--D
Seksiä tekee toooosi paljon mieli, kaikenlaisia seksiunia tulee ja menee, mikä on huvittavaa tähän mun peilikuvaan nähden :D
Mietinkin että jos ois toi oksitosiini käynnistymässä kun tissitkin on alkanut turvota ja nuo kaik unet..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Muokattu viimeksi:
Muutamia tosi napakoita suppareita illalla oli. Sen lisäksi aamulla oli vatsa ihan kuralla normaalin ummetuksen sijaan...

HUH HUH!! Olipas yö.... Pikkanen kiljuva tyttö sieltä kumminki tuli :talk017 siis kaverilta :wink

Joo pa joo siis.... voisin vähän täällä asiasta avautua :wink olin siis tukihenkilönä mukana tässä synnytyksessä.. aika mielenkiintoista oli nähdä myös tästä perspektiivistä, tavallaan niinku isän silmin.. eli kaverilla oli menny tulppa toissa päivänä ja supisteluja tullut pitkin päiviä ja öitä, toissa yönä käynyt näytilläkin, mutta vielä ei mitään ollut tapahtunut... nyt sitten eilen aamupäivällä kuskasin hänet sairaalaan n. klo 12 aikaan, kun supistukset oli melko säännöllisiä. laitoksella tutkittiin, mutta ei ollut avautunut. päättivät kuitenkin, että antavat kunnon kipulääkettä ja voisi jäädä nukkumaan laitokselle.
vähän yli kuuden jälkeen illalla kaveri soittaa ja kertoo, että nyt on synnytys käynnistynyt siirretty saliin ja että voisin alkaa valumaan sairaalaa kohti. eli nukkuminen ja rentoutuminen on auttanut. no tietty lähdin tukka hulmuten...

Kovin tarkkaan en nyt viitsi kertoa, mutta pitkä oli matka ja monen monta ponnistusta jouduttiin tekemään.. onneksi äiti jaksoi loppuun asti ja vielä kirittääkin, vaikkei unta ollut takana montaakaan tuntia kahteen vuorokauteen. jostain se voima vaan tulee ja n. klo 04.05 pikkanen tyttö sitten syntyi (n.3kg)... kyllä siinä taisi meikäläisellä kyynel vierähtää, vaikka kovasti yritin pitää itseni kurissa.. apuja ja puudutteita tarvitsi ja eppari jouduttiin tekemään, mutta muuten kaikki sujui hyvin ja äiti ja vauva voivat hyvin :) yhteensä synnytyksen kesto oli jotakuinkin 11h ja tuo ponnistusvaihe n. 1½h, riippuen nyt miten ne sen virallisesti laskevat..

Mutta sivustakatsojana itselle tuli montakin juttua vastaan, joita toivoisin omassa synnytyksessä.. tai varmasti se riippuu ihan kätilöstäkin, mutta valitettavasti niitä ikäviäkin kätilöitä on... aamu ja päivävuoron aikana olleet olivat erittäin mukavia, juttelivat ja kertoivat koko ajan missä mennääs ja mitä tehdään.... tämä yöllä ollut kätilö ei juurikaan puhunut tai kertonut ja asioista joutui koko ajan kyselemään.. ei esimekriksi tullut kertomaan labrakokeiden tuloksia (lämpö nousi vähän ja otettiin tulehdusarvot).. mielestäni antoi huonosti neuvoja synnytyksen aikana ja mitä itse inhoan kaikkein eniten: teki ennenkuin kuin kertoi... esim. laittoi oksitosiini tipan ja vasta kun tippa alkoi tippumaan, kertoi äidille mitä tehtiin ja laitettiin... kaverini oli ensisynnyttäjä ja tietysti jännitti ja pelottikin varmasti kovasti, saatika, kun ei kerrottu että mitä tapahtuu.. itse yritin parhaani mukaan tsempata ja lohduttaa, mutta enpä minäkään tiennyt sen enempää.. kovasti yritin kysellä, mutta joskus minulle ei edes vastattu tai mumistiin vaan hihaa vasten..

puhumattakaan sitten avustavasta kätilöstä! todella tyly tapaus :mad: ei esitellyt itseään, ei onnitellut, ei puhunut.. tiuski vain ohjeita. kaverilla rupesi jo hermo menemään ja itsekin taisin tiuskaisi kesken ponnistamisen tälle "etkö voi olla enää yhtään tylympi?" valitettavasti siinä tilanteessa ei ruvettu vaatimaan toista kätilöä. jos olisi aikaisemmin tullut, todennäköisesti olisimme pyytäneet tilalle toisen.

Itseäni hieman jännitti, että kuinkas tästä selvitään. en niitä synnytysvideoitakaan ole hallunnut katsella. mutta melko hyvin pystyin pitämään naamani muualla kuin SIELLÄ.. tietysti kun pää syntyi, pakkohan se oli vilkaista, mutta eipä se niin pahalta näyttänyt kuin mielikuvissani... mutta silloin kun kätilö otti sakset epparia varten, oli pakko kääntää katse seinään päin... ja ei kyllä sympatiasupistuksista ollut tietoakaan... muutama harjoitus tuli koko illan/yön aikana, mutta niin niitä on kotonakin tullut... perus iltasambat oma pikkuinen veti masussa ja siinäpä se.. tosin kotiin päästyäni menin suoriltani sänkyyn.. uni ei tullut ja hetkenpäästä havahduin ihan hirveään kakkihätään... suoraan sanottuna juoksin vessaan ja melkoinen varpusparvi tuli.... ajattelin siinäsitten että voi VEE, nytkö se käynnistyi tai onko mahatautia... onneksi kaikki taisi johtua niistä 10kupista kahvia sen illan/yön aikana :grin

No, onneksi kaikki sujui hyvin ja :Heartred äiti ja vauva :Heartred voi hyvin! ja sehän tässä on pääasia!!!! ja toivottavasti kokemus ei ollut niin pelottava, että sen takia lapsiluku jää yhteen... vaikka äiti kesken pahimman taisi tämäntyyppisen uhkauksen ilmoille laukasta :wink

Päälimmäisenä mieleen jäi, että melkoista odottelua oli, mutta taas todistettiin, ettei ykskään ole vielä sisään jäänyt :p ja vaikka tunteet ei ole pelissä ehkä ihan samalla tavalla kuin isällä, mutta kyllähän se jännitti :)

Sä olet kyllä rohkea nainen Kyfixfix! Kuinka uskalsit lähteä mukaan, olisit voinut alkaa pelätä omaa vuoroa :?

Sent from my HTC One using Vau Foorumi mobile app

Hui kuulostipa hurjalta tuo Kyfixfixin tarina! Olitpa kyllä rohkea, kun tässä vaiheessa menit tukihenkilöksi :) no nyt varmaan osaat vaatia omalla h-hetkellä mukavampia kätilöitä (jos siinä itte pystyy enää olemaan sen verran kärryillä) tarpeen vaatiessa! Kamalaa kyllä tollanen käytös kätilöiltä :(

no mä olen vähä outo :wink ja varmaan ku oma eka oli sen verran karu kokemus, niin fiilis on vähä "ettei se ainakaan pahemmin voi enää mennä" :grin ja en tiiä, jotenki tuntu ihan luonnolliselta ajatukselta, varsinki ku ei osaa pelätä omaa synnytystä.. kyllä välillä kävi mielessä että voivenäjä, tätäkö tää oliki, en haluakkaan, mut sit se ajatus hävis yhtä nopeesti ku oli tullutkin... ja jotenkin siinä unohti kokonaan sen oman "tilansa", ajatteli vaan sitä kaveria kuka siinä vieressä synnyttää ja sitä vauvaa, varsinki ku tuntu että se ponnistusvaihe vaan kestää ja kestää eikä kumpikaan hoitaja puhu mitään tai kerro missä mennään.. ja siinä ku pari kertaa joku mainitsi sanan "leikkaus" niin rupes kyl jännittää ja ajattelin et "voi ei! en mä halua nyt lähteä siitä kaverin viereltä!!" mut tuskin olisin lähteny tässä tilassa, jos en olis yhtä jo pyöräyttäny :) ja jos ei olis noin tärkee ihminen kyseessä...

mut tosiaan tossa honasin, et kannattaa pyytää miestä/tukihenkilöö pitämään sun puolia, jos sattuu tollanen kyynaama kätilö.... mä jo tänä aamuna valistin miestä, että sanot sit sinä jos ite en tajua... mä ku en älynny kaverilta kysyä/keskustella etukäteen juurikaan, et mitä se haluis, et tekisin... joten en uskaltanu hirveesti ruveta päsmäröimään, paitsi sit ku näin että kaveria rupes oikeesti ottaa hermoon...

Mä olen kans ollut mukana kummitytön syntymässä v.2005. Siitä oli jo tosin se 5v ennen kuin ona syntyi niin oli aika jo kullannut muistot. Kamalampaa oli musta olla mukana toisen synnytyksessä kuin synnyttää ite :D

Mie uskoisin kans, et en kestäis olla synnytyksessä mukana. Miulle varmasti tulis pelko!

Ite oon saanu nyt sellasen ihme moodin synnytystä kohtaa, et "sattuuha se, mut ei se oo kun max yhen päivän ja se kipein kohta, eli ponnistus ei yleensä kestä montaa tuntia, jos edes tuntiakaa." Tällänen itsensä tsemppaus vaihe :D

juu ja kyllä mä kannustan niitä puudutteita ja kipulääkkeitä ottamaan tarpeen mukaan jos tuntuu siltä :) ei se kultaista kruunua saa joka luomuna synnyttää :wink

Onks se ponnistusvaihe kivuliainta synnytyksessä? Pari kuukautta sitten synnyttänyt kaveri sano et se just ei tuntunut missään, mut ne supparit! Vaikka tääkin kaiketi yksilöllistä ja riippuu tietenkin lääkityksestä. Mut näin kuulemma ku luomuna synnytti.

Mä en osaa pelätä sitä kipua ollenkaan. Sitä ne on neuvolassa ja äitipolillakin ihmetelly kun en oo kertaakaan ilmassu huolta siitä että synnyttäminen sattuu. Mun mielestä se kuuluu asiaan. Se synnytyskipu on kuitenkin ihan erilaista kipua kun muu kipu mitä yleensä tuntee. Synnytyskivulla on joku tarkotus ja se ei oo merkki siitä että jotain on vialla. Yleensä kipu on kuitenkin vaarallista ja siks pelottavaa, mutta synnytyskipu kertoo vaan siitä että vauva tekee tuloaan ja se kipu loppuu (tai ainakin muuttuu) kun vauva on syntyny. Otan kyllä esim epiduraalin jos koen sen tarpeelliseks, mutta mun pelot kohdistuu ihan muihin asioihin synnytyksessä kun siihen kipuun...ei siihen kipuun kai voi kuitenkaan kuolla ja apua on tarjolla!

Kipu on hyvästä synnytyksessä, en pelkää sitä, silti haluan lääkkeellistä kivunhoitoa. Esikoisen synnytyksessä mulla joka supistuksella pyöri mielessä, tää kipu kuuluu asiaan, mä en kuole tähån kipuun!

Kyfixfix, olet aikamoinen sisupussi! Musta ei olis ny tässä vaiheessa ollut doulan tehtävään!

Lälly: se varmaan just riippuu ihmisestä... ja tietty lääkkeistäkin.... mulla oli epiduraali ja mä en kokenu ponnistuvaihetta älykipeeks, mut mulla tuli just ennen sitä sellanen kauhee kipukohtaus ja sillon mä huusin ja en olis millään halunnu ponnistaa, roikuin vaan siin sängynreunassa.. mut sit se ponnistaminen helpotti sitä kipua.... mä ehkä koin et se ennen-hetki oli se kivuliain... ei ne supparitkaan kivoja ollu todellakaan, mut niiden kans pärjäs ku ne meni kumminki aina ohi.... ja sit ku oli epiduraali ne just ja just tunti tuol alavatsalla..... ainoo oli epiduraalin kans et se ei vieny sitä hirveetä selkäkipua multa pois (mikä ei liittyny synnyttämiseen) ja jouduin vauvan sydänkäyrän takia vaan makaa kyljelläni... se sattu :confused:

...ja myönnettäköön, että viime yönä ennen tota ennen-hetkeä kaveri naureskeli ja tanssi balettia melkein siel salissa... mä sitä vähä varottelin, et kohta se alkaa, mut en tiiä uskoko se mua.... ja sitku se alko niin mua rupes vähä naurattaa :oops: koska muistin niin elävästi ne omat huudot mitkä ilmoille päästin....

Takaisin