Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oi oi mitä täällä tapahtuu! Voimia Röpölle joka supistukseen ja ponnistukseen! :Heartred

^^ Mun mielestä sanottiin että voi tulla vaan vähänkin. Mutta sitten pitäs seurata tulisko sitä enemmänkin...

Mä "pääsin" eilen TAAS sairaalareissulle verenvuodon takia mutta kappas kun ei siihen taas oikeen syytä löytyny. Antibiootin sain varmuudeks kun se veri on aika inha kasvualusta kaikenmaailman bakteereille...
Eniten harmittaa (laskujen lisäksi...) se, ettei meidän pieni osoita minkäänasteisia merkkejä siitä että synnytys lähenis. Mä siis joudun melko varmasti odottelemaan vielä mooonta viikkoa. Jos edes riittäis nää sairaalareissut ennen synnytystä, kiitos!

Mä en tajua, mä oon käyny sairaalassa näytillä samasta aiheesta jo kerran ennenkin... Onneks ne on varmoja että ei oo vauvasta ja tällä kertaa saivat sentään istukan tarkistettua myös. Nyt multa otettiin myös vähän verikokeita mikä on ihan kiva, ainakin näkee sen hemoglobiinin mitä ei oo mitattu sitten loka-marraskuun...
Ne väitti viime kerralla että veri vois tulla limakalvoista, nyt meinasivat että kohdunsuulta vois olla. Mulla on ilmeisesti niin heikkoa tekoa toi alaosasto et kaikki ronkkiminen rikkoo paikkoja mut mun mielestä on silti uskomatonta että verta tulee ihan kunnolla neljä päivää tutkimisten jälkeen.
Lääkäri kyseli mun viime päivien tekemiset tarkkaan mutta ei niissä kyllä mitään ole mikä moisen selittäs.
Näillä mennään, enää en kyl ala sinne sairaalaan samasta aiheesta soittelemaan ellei sitä verta tuu ämpärillinen.

No onpas kummallista :confused: Mulle meinaan kätilö viimeks sano et kun se sisätutkimus teki aika kipeetä et jos tulee vereslimasta vuotoo pikkasen niin se on ihan normaalia ja jos alkaa ihan verta vuotamaan nii pitää heti soittaa ja tulla o_O Luulis nyt et joku syy täytys tollasellekki löytyy. Ymmärrän kyl ettei huvita ton asian takia ramppaa ku mitään ei löydy

Tällaisen olen kirjoittanut 4 päivää ennen kuin esikoinen syntyi:
"Täällä ei mitään erikoisia, yöllä tuntui kovasti paineentunnetta alhaalla ja eilen päivälläkin vessassa käydessä olin taas aika varma, että kakkosreikä ei ole sen hädän jälkeen ehjä enää [&gt;:] Kai on tuo jäbä laskeutunut lisää.. Ei tunnu liikkeet ainakaan kovin ylhäällä enää?<br />
Muutamaan suppariin heräsin yöllä, edelleenkään ei niin kipeitä että pyörryttäisi ja max. 3-4 huomattavaa supparia yössä.<br />
Se alavatsakipu, se vannemainen josta aiemmin valittelin niin sen on pakko olla joku lihas/liitoskipu.. Koska se tulee, jos teen äkkinäisen liikkeen sängyssä... Kumma vaan, että yleensä se tuntuu vaan vasemmalla puolella? Unohdan aina mainita siintä neuvolassa! Pitää kai sinnekin joku lista kirjoittaa mitä pitää kysyä " ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Ja voin kertoa että tän jälkeen vähän jänskättää itseäni! :D Toi vannemainen kipu on taas tulossa, kerran päivässä mua vihloo ja vähän vannemaisesti!
Ja paineentunne, se on ollut täällä nyt tän päivän aika läsnä kera selkäkipujen, joiden veikkaan olevan samalla suppareita..
Ehkä tää tosiaan _voiskin_ syntyä 16 pv ;--D
Veikkaan silti että menee sinne 38 viikolle, tuskin pidempään.. Tää maha tipahti tän päivän aikana lisää...

hui hui hui, nyt muaki alkaa jännittää!!! kauheeta, ku vaik on yhen jo pyöräyttäny, niin silti ei mitään hajua mistään ennakko-oireista, suppareista tai oikein mistään muustakaan, ku se eka käynnistettiin..... ja muutenki tää ollu niiiiiin erilainen ku ensimmäinen... ihan ku olisin ekaa kertaa raskaana.....

Kyfixfix, Sama täällä :grin Mitään ku ei voi siihen käynnistykseen vertaa ni siks jännittää viel hitokseen enemmä !

Ja sit vielä löytyi tämä, hyvin unohtuu että synnytyksen alku tosiaan 4 vuotta sitten laukaisi huonon olon, tää oli siis se yö kun lähdin synnärille: " Täällä on nyt tunnin sisällä supistellut useammin kuin aiemmin.. En ole kellotellut mitään, kun eivät aiheuta niin hirvittävää kipua... Vähän tulee supistuksen aikana huono olo, joten voisin veikata oksentavani synnytyksessä. Ilokaasua en edes uskalla ottaa synnärillä, koska sitten oksennan varmasti ja enemmän [&:]
Ajattelin vielä mennä tänään nyt sitten saunaan, kun en viime viikonloppuna mennytkään ja viime saunasta kohta 3 kk:ta.. Vähän jännittää, jos alkaakin ruokkimaan noita suppareita enemmän [&:]
En ole tänään edes hirveästi liikkunut, siivonnut ja kaappeja siistinyt..
(No, katsoin nyt sitten kellosta, että viiden minuutin sisällä tullut nyt pari kertaa peräkkäin yksi supistus.. Jääköhän nämä päälle? :OO [:-])
Taas yksi.. Ja naama kalpeana :DDD
Uskallankohan edes saunaan mennä.. Taidan hakea jumppapallon varuiksi tuohon lattialle..

(taas omaa napaa, hyi minä itsekäs norsu!)"
Ja minä muuten menin saunaan ;---D

Mä kävin siellä lapsimessuilla kuuntelemassa luennon synnytyksestä, jonka piti joku synnytysvalmentaja. Vähän sellaista mun korvaan jenkkityylistä hapatusta mutta jotain vinkkejä ajattelin kyllä kokeilla.

Puhui samoja asiota kuin neukun synnytysvalmennusluennolla oli mutta keskittyi enemmän oman kehon keinojen hyödyntämiseen. Oksitosiini on hyvä ja adrenaliini paha. Jos saa olon pysymään turvallisena ja rauhallisena niin oksitosiinia erittyy enemmän ja supistukset sitä myöten tehokkaampia.

Rauhoittumisvinkeiksi ehdotti mm. ottaa mukaan kotoisa, lämmin peitto tai tyyny ja pitää itsensä muutenkin lämpimänä, haistella vaikka pyyhkeeseen laitettua mieluista tuoksua (ehdotti laventelia mutta itse ainakin vihaan sitä hajua). Miehen kanssa pitäisi halia ja pusia ja olla paljon kosketuksessa muutenkin.

Lisäksi käski lakata makaamasta sohvalla tässä viimeisinä viikkoina. Konttaaminen ja etukenossa istuminen olisi kuulemma hyvä että lapsi kääntyy oikein päin. Ehdin jo asutonäyttöjen alta siivota ompelutarpeet jemmaan mutta täytyy varmaan jatkaa taas kankaiden levittelyä ja lattialla känyämistä. Sitä en ole keksinyt miten toteutan etukenossa istumisen kun sohvalla se ei oikein onnistu eikä olkkariin mahdu säkkituoli johon voisi nojailla. Väärinpäin käännetty selkänojallinen tuoli olisi kuulemma hyvä, mutta meidän ruokapöydön tuolit on niin korkeaselkäisiä ettei onnistu niiden kanssa.

Ja mieleen jäi vielä että ponnistaa ei kuulemma kannata istualtaan, koska silloin häntäluu ei pääse väistymään edestä. Tuosta taidettiin kyllä mainita neukussakin.

Voi kyllä olla että itse unohdan tilanteen ollessa päällä rauhoittumiset ja turvapeitot, hätistän miehen turvallisen välimatkan päähän ja vaadin kaikki kipulääkinnät heti ja lojun pyrstölläni kärsimässä.

Mä sain ehkä eniten järkevää informaatiota siltä meidän doulalta ja hän mainitsi myös siitä ettei se elokuvissa aina näytetty ponnistusasento "ylöspäin" ole mitenkään erityisen näppärä... Että joku muu missä maan vetovoimakin vähän auttaa saattas toimia paremmin. Enimmäkseen jännittää et missä asennossa sitä jaksaa roikkua kun jännittää ja väsyttää ja on ihan sekasin.

Mä keksin uuden huolenaiheen, pyydän jo valmiiksi anteeksi että jaan sen kanssanne.
Se streptokokki- bakteeri! Meidän neuvolassa sanottiin että jos se löytyy, laitetaan vaan äidille antibioottitippa ennen synnytystä ja that's it. Kukaan ei maininnut että se voisi oikeasti olla hieman vaarallinenkin tilanne vauvan kannalta. Nyt mä näin että jossain aiemmassa Meidän perhe- lehdessä on ollut jonkinlainen kauhutarina aiheesta, kun sinne oli tullut palautetta jutusta. Itse artikkelia en ole (valitettavasti? onneksi?) lukenut mutta ilmeisesti homman nimi oli että asiat meni vikaan ja pahasti sen bakteerin päästyä tarttumaan vauvaan.
Mä vaan mietin että niin suht järkevästi kun mä olen pystynyt synnytykseen suhtautumaan, se loppu sit tähän jos tiistaina neuvolassa kuulen et mulla on se! Voikohan sit päästä sektioon...? Eiks se ois turvallisempi...?

Vaikka mistä näistä nyt tietää, kaikkeen aina liittyy jonkinlainen riski ja mä pelkään sitä raskausmyrkytystäkin ihan jatkuvasti. Sormet ja jalat turpoo turpoomistaan mutta onneks niitä muita oireita ei ole ilmaantunut.

Sarra, onneksi sun viikot on jo noin pitkällä, niin LUULIS että jos jotain olis/tulis niin synnytys käynnistettäis tai tehtäs se sektio, eikä turhaan pitkitettäis :)

Mua on alkanut mietityttää että missähän asennossa tää ipana lähtee syntymään.

Arviodaanko vielä synnyttämään tullessa että miten päin lapsi on ja onko se minkä kokoinen?

Kun tuossa vikassa lääkärineuvolassa niin pikaisesti katsottiin, jotenkin tuntuu että moni on saanut vähän enemmän infoa lapsen asennosta. Lääkäri kokeili vain etusormilla alavatsalta painamalla että vauva olisi pää alaspäin eikä muuten tunnustellut ollenkaan vauvan kokoa tai asentoa, olkoonkin että ehtii vielä liikkua eikä painosta pysty antamaan kuin hataran arvion.

Ja toi meen neuvolan terkka ei todellakaan osaa käsikopelolla paikantaa edes vauvan päätä eli sieltä ei saa kummoista apua tähän arpomiseen.

Mietinkin että menisikö vielä käymään yksityisellä ultrassa selvittämässä kokoa ja asentoa. Saisi vähän mielenrahauhaa. Itseasiassa olin jo aiemmin päättänyt mennäkin, mutta nyt kun tässä laskee noita mahdollisen asunnonvaihdon kuluja niin kaikki rahanmenot täytyy arvioida uudemman kerran.

Ei oo mitään syytä olettaa mitään suuntaan tai toiseen mutta kun synnystys on jokatapauksessa niin täynnä kaikenlaisia riskejä ja sattumuksia niin haluaisi kaikki mahdolliset tiedonjyvät mitä saatavilla on.

Meilläpäin kuulemma yliaikaiseksi venyvät arvioidaan erikseen, muut saavat tyytyä tosi huonoon tilannetiedotukseen. Etkö voisi jollain syyllä vaatia kokoarviota? Joillekin kuulemma riittää ihan vain äidin pelko/huoli jättivauvasta, riippuu varmaan paikasta ja kiireistä. Kai ne synnyttämään mennessä tarkistavat vielä vauvan asennon? Luulisi ainakin, ja kätiöillä siellä on varmaan paras tuntuma myös vauvan koon kopelointiin mahan päältä. Mun terkka ei myöskään halunnut arvioida koosta mitään kun viimeeksi kysyin. Sanoi vain, ettei se niin pieni ole että pitäisi huolestua...

Edit: ennen kuin joku ehtii huomauttamaan, tarkoitan toki, että lasketun ajan jälkeen aletaan vasta miettimään vauvan kokoa ja mahdollista käynnistämistä. Vauvahan ei ole yliaikainen ennen kuin pari viikkoa lasketun ajan jälkeen.

En nyt halua pelotella, mutta tämän lapsen synnytyksessä vauva pyörähteli todella paljon. Avosuisesta toisinpäin ja vielä takaisin. Kyllä ne kätilöt kopeloi ja arvioi vauvan asentoa ja osaa ehdottaa asentoja, luottakaa heidän ammattitaitoonsa.

Mutta tämä johtui siitä että lantioni on sellanen hehtoväylä ja vauva pieni.

Onneksi harvemmin lukee että monella vauva pyörinyt vielä synnytyksessä :) Enkä ole tutuiltakaan kuullut..
On se vaan niin synnyttäjästä kiinni miten menee!

Takaisin