Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se synnytys jotenkin jää muistoihin taka-alalle, silloin kun se "vauva-kuume" iskee- kyllä se taas kummasti palautuu mieleen kun alkaa lähentyä..mulla onneksi aikaa vielä tuonne kesäkuulle.
vannoin kyllä viimekerralla synnytyksen jälkeen, ETTEI IKINÄ ENÄÄ..:gen026samasta suosta sitä taas itsensä löytää.. no, sitä voimaannuttavaa kokemusta kovasti toivon!

Mulle on tullu kauheen rauhallinen olo synnytyksen suhteen ja odotanki sitä ihan innoissani. Pelkään ainoostaan sitä et jos tää käynnistyy verenvuodolla (viimeks ku supisteli kipeesti, niin alko vuotaan kunnolla) niin sit voi olla et joutuu sektioon ja sitä sektioo kyllä pelkään.. Toivon siis et noi vuodot ois ohi ja saisin normaalin synnytyksen. Kivunlievityksiä vaan kartan, kun pelkään piikkejä paljon ja pelkkä ajatuski ilokaasusta ällöttää.. Vedessä kölliminen kyllä houkuttais..

Mites kokeneemmat, jos viettää synnytyksen alla paljon aikaa ammeessa/suihkussa, miten iso riski on että lapsivesien meno jää huomaamatta? Yhdelle kaverille tais käydä niin, ja vastasyntynyt pantiin heti kiinni antibioottitippaan kun olikin ollut epästeriilissä kohdussa ties kuinka kauan.

En mä ainakaan osaa sanoa tuosta lapsivesien menosta, mutta sen kyllä huomaa että supistukset voimistuu x10 kun kalvot puhkee(kerran alkanut synnytys mulla vesienmenolla, ja se oli suht haipakkaa menoa verrattuna muihin kertoihin) voisi siis olettaa että jos es ammeessa puhkee kalvot, ei siellä kovinkauaa enää kärvistele ennen ponnistamista. ja syntyyhän niitä ammeeseenkin ihan suunnitellusti, kaiken shaissen sekaan.. ja alatutkimuksessa kyllä huomaavat (??) jos kalvot puhki??

Alateitse kun tutkii niin lapsiveden menon huomaa ja mulle kätilö sano et suuri osa synnytyksist just käynnistyy suppareil et toisil ei välttämättä puhkee kalvot ollenkaan itestään :confused: En kyllä tiedä mistä se johtuu o_O

kai se pysyy tasaisempana se vauvan olotila kun vesi ympäröi loppuun asti? ponnistaessa se vesi sitten viimeistään..

Nii tiedä tuosta :confused: Kyllä se vauva kuulema selvii masussa pitkään vaikka vesi menee tai näin ainakin sanoi se mun yli "ihana" neuvola täti o_O En tosin tiiä onko sen sanomisiin luottamista :grin

Joo, kai vauva selviää, mutta onhan siinä infektioriski. Siksi on tarkat tuntimäärät jonka jälkeen käynnistetään, jos vedet on menneet mutta mitään ei tapahdu itsestään. Tällä kaverilla oli lapsiveden rippeet olleet ihan vihreää, mistä pääteltiin että vesien menosta on jo aikaa, ja siksi tykitettiin lapseen antibiootteja. Mut en tiedä miten yleistä tämä on, että vedet menee huomaamatta... Ja että pitäiskö siitä mahdollisuudesta stressata jos viihtyy pitkiä aikoja suihkussa tai ammeessa.

Tavasin miehelle vierailuaikoja HUS:n sivuilta. Sanoin, että hän ja esikoinen voivat tulla, muitten ei tarvitse. Mies värkkäsi jotain eikä ilmeisesti kuunnellut koko korvalla, kun rupesi miettimään ääneen:
"Äiti varmaan tulee, jos ovat vielä täällä [eivätkä mökillä]. Ja isoveljen vaimo. Ja eksä..."

Siinä kohtaa paloi käpy. Sanoin, että EI tasan tule, minen ole mikään näyttelykappale enkä halua yhtään ylimääräistä vierasta laitokselle.

"Ei ne sua tuukaan katsomaan, vaan vauvaa."
"Eivät tule, piste. En halua! Voivat tulla tänne sitten kun mulle sopii. Ja siivota ja laittaa ruokaa samalla."

Joo, ihan varmaan haluan nähdä jotain miehen eksää (olkoon miten paljon esikoisen äiti hyvänsä) synnärillä... Täytynee vielä taivuttaa rautalangasta: ei vieraita laitokselle. Ei, jos on todennäköistä, että me päästään sieltä normaalissa järjestyksessä kotiin. Mä en halua yhteenkään vieraaseen valokuvaan niissä ihkuissa sairaalakamppeissa naama pandana saati sitten esimerkiksi yrittää imettää, kun vieraat ihmiset killittää vieressä.

Lapsivettä lorahtelee niiden kalvojen puhjettua aina lisää, koska sitä muodostuu uutta koko ajan, et ei se sieltä mahasta lopu ihan hetkessä.

Mulla on kaikki synnytykset käynnistyny/käynnistetty lapsiveden menolla. Jos synnytys tälläkin kertaa alkaa spontaanisti lapsiveden menolla, niin mä en jää kotiin oottelemaan supistuksia, kun viimeksikin laps oli 4h lapsiveden menosta syntynyt.

Siks toiseen, mä oon aina(siis kahdesti) tuntenut ensin kunnon kiristyneen napsauksen mahassa ja siitä jonkin ajan päästä on lotissu lapsivettä.

Röppö, Mä oonki ite miettyny et miten muka voi odottaa 12 tuntia lapsiveden menosta ? Niin kumman pitkä aika odottaa minusta o_O Mä en ainakaa uskaltas olla kotona

Meille ei vissiin osastolle oo asiaa kun isällä ja vauvan sisaruksilla ja jälkimmäisilläkin vaan pari tuntia illlalla. Se on HYVÄ! Kanttiiniin tai muualle ny sit vois tulla kattomaan mut jos on itte väsyny ni en mä siellä rupee näytillä ramppaamaan. Ja miehen eksällä ei olisi kyllä mitään asiaa lähellekään vaikka ihan ok tyyppi onkin.

Aretha : Miehen exä aka esikoisen äiti synnärille? Kuulostaa vähän miehisen ajattelemattomalta, tuskin nainen suunnittelis noin tahditonta liikettä? Huh, voi että mä ärsyyntyisin tosta kans. Nim. joskus naimisiin mentyäni minut esiteltiin exäni lapsen äidille omissa häissäni.. (kun lapsi oli kuulemma niin vaikea ettei kukaan muu voinut hoitaa ja pienen lapsen tietysti juujuu piti tulla mukaan häihin)

Meille ei vissiin osastolle oo asiaa kun isällä ja vauvan sisaruksilla ja jälkimmäisilläkin vaan pari tuntia illlalla. Se on HYVÄ! Kanttiiniin tai muualle ny sit vois tulla kattomaan mut jos on itte väsyny ni en mä siellä rupee näytillä ramppaamaan. Ja miehen eksällä ei olisi kyllä mitään asiaa lähellekään vaikka ihan ok tyyppi onkin.

Meillä melkein sama homma. Osastolle saa isän ja sisarusten lisäksi tulla vierailemaan lapsen isovanhemmat ja nekään ei huoneisiin vaan käytävälle/olohuoneeseen ja vierailuaika 17-19. Isä ja sisarukset saa olla 9-20. Tartuntatautiaikana säännöt voi olla vielä rajatummat.

Mun aikana nuo sisarukset on lähinnä pyörähtäny niin huonetovereilla kuin itsellä. Ja osastolla on ollut aina ihanan rauhallista.

Aika nuivasti päästävät äitiä ja vauvaa osaston ulkopuolelle, jos erehtyy kysymään lupia.

Eikös se vihreä väri lapsivedessä kerro, että vauva on tehnyt hätäkakat ja myös sen takia annetaan antibiootit, jos vauva on niellyt tätä kakkaista vettä.

Tämmöstä tekstiä löytyi K-SKs:n sivuilta: Osastolla voivat vierailla klo 8-20 puoliso tai tukihenkilö sekä vastasyntyneen sisarukset. Imetysrauhan ja levon tarpeen vuoksi vain vastasyntyneen isovanhemmat voivat vierailla klo 17-19 osaston yleisissä oleskelutiloissa.

Eli mun luona vierailee vain mies ja lapset. Muiden ei tartte vaivautua :)

Mä haluisin omat vanhemmat ja siskot sairaalaan käymään, eikä mua haittais vaikka ne ois pidempäänki kun sen tunnin tai kaks mihin isovanhemmilla on lupa... Ne on mun tuki ja turva niin kaipaisin niitä sinne!

No kyllä, miehen eksä on niin erikoinen persoona, että saattaa hyvinkin katsoa sekä oikeudekseen että velvollisuudekseen tulla jonkun kukkakimpun kanssa onnittelemaan. Voisko vaivaannuttavampaa tilannetta olla?

Tavaan tän asian vielä kerran hitaasti miehelle: ei vieraita ennen kuin a) olemme kotona, b) minä olen ihmisen näköinen ja tuntuinen, siis sen verran toipunut, että jaksan pukeutua ja keittää pannullisen kahvia ja c) imetys sujuu. Eikä sitä imetystäkään todellakaan kukaan tule viereen töllistelemään, ahdistaa jo ajatuskin!

Aretha: Kannattaa vielä varmuuden vuoksi kirjoittaa paperille nämä ohjeet ja liimata se jääkaapin oveen tai muuhun sellaiseen paikkaan mistä mies sen takuulla huomaa :)

Takaisin