Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
dulu, mä oon pari viikkoa sua jäljessä, mutta oon myös alkanut miettiä, mitä tehdään jos tää ei käänny. Tyyppiä ei ole toistaiseksi kiinnostanut pää alaspäin oleminen niin yhtään. Se kääntyilee kyllä, mutta lähinnä pystyakselinsa ympäri – pää pysyy aina ylhäällä. Onhan tästä vielä varhaista stressata.

Mulle neuvottiin pelkopolilla että vauvan kääntymistä voi ite yrittää auttaa. Jos pystyy niin voi maata selällään jalat ylempänä ja laittaa lantion alle jonkun tyynyn tai muun korokkeen niin vauva voi ruveta kääntymään tai toinen asento mitä voi kokeilla on konttausasento niin että on kyynärpäät maassa :) Siinä jos jaksaa hengailla vähän pidemmän aikaa niin vauva voi ruveta luonnostaan hakeutumaan raivotarjontaan! Mun ei tarvinnu ite kokeilla koska nythän toi pikkunen on ollu jo 2 viikkoa oikein hyvässä asennossa tuolla masussa...

Tämä taas hengailee poikittain.. liikkeistä päätellen on ollu nyt päivätolkulla niin että jalat oikealla ja pää vasemmalla. En ainakaan muista että oisin tuntenu potkuja muualla ku oikeaan kylkeen. ja nyrkkeily tuntuu navan tienoilla. Tai emminä tiiä, en ehkä oo mikään paras liikkeiden tulkitsija mutta sen verran tajuan kuitenki ettei tämä nyt missään nimessä pää alaspäin oo :happy118

Ahaa pitääpä hymykuoppa kokeilla tota.. jalat ylhäällä kuulostaa miellyttävämmältä vaihtoeholta :grin. Oon kuullu kans että uiminen, tai siis vedessä painottomassa tilassa oleminen vois auttaa. Että kylpyläreissua pukkaa viikonloppuna, toki ihan rentoutusmielessäkin, ei pelkästään vauvan kääntöyritystarkoituksessa :laughing002

Meillä kuulemma seuraavassa perhevalmennuksessa (huomenna) näytetään synnytysvideo.. En sit tiiä onks se hyvä vai huono juttu, mutta kaipa tuo on sit nähtävä. :)

Meilläkin anoppi painostaa alatiesynnytykseen ja sanoi, että synnytystapa-arvio on ihan turhaa, koska hänen mielestä pitäs silti yrittää alakautta ensin. ANTEEKS NYT VAAN! Mut jos ne totee synnytystapa-arvios ettei se vauva tuu alakautta mahtuu ni miks hitos pitäs lähtee itseensä rääkkäämään eka niil kivuil 2 vuorokautta ja sit sanottas et mennään kiireellisel sektiolla.. Anteeksi avautuminen :oops:

Kävin eilen lääkärissä kontrollissa kun on ollut niitä verenvuotoja etisen istukan vuoksi. Vauva on poikittain eikä ole pää alaspäin ollut varmaan missään vaiheessa. Lääkäri ei kuitenkaan ollut huolissaan asiasta, vaan totesi että vielä on hyvin aikaa kääntyä. Yritän siis olla vielä murehtimatta asiaa.

Istukka on nyt ilmeisesti noussut sen verran, että alateitse synnyttäminen voi onnistua. :) Tilanne tarkastetaan uudestaan viimeistään kolmen viikon päästä. Haluan kuitenkin sektion, jos käy niin ettei vauva sittenkään käänny tai istukka on siinä rajoilla milloin alakautta synnyttäminen onnistuu. Mitään riskejä en aio asian suhteen ottaa.

mä en ymmärrä noita anoppeja ja muita "mummeleita" ketkä sanoo miten pitäis synnyttää... jos sanotaan et sektio on turvallisempi niin se on... mitä sitä siinä miettimään.... vaikka mullakin on se sektio kammo, niin jos sanotaan et se on turvallisempi, niin kyllä mä siinä tilanteessa laitan meidän molempien turvallisuuden edelle, enkä rupee miettimään miten se "kuuluis" tehdä..... jos pelottaa niin sit pelottaa, nou kän duu :wink mietitään sit mitä tehdään sen suhteen... toki mä toivon et Kekkonen kääntyis tai olis jo kääntyny, niin voisin alakautta pullauttaa.... mut en mäkään haluais väkisin yrittää alakautta jos arvioidaan et se ei välttis olis turvallista :eek: en pystyis sen asian kans elää, jos jotain sattuis :sad001

mut täytyypä siis leikkiä fakiiria ja kokeilla noita kääntymisneuvoja :grin

Hirveetä tosiaa ajatella, et ruvetaa sanoo et mite pitäs synnyttää! Hitto, mie pyytäsin semmosen mummon synnytykseen mukaan ja synnyttäisin niiiin DIIVAMAISESTI, niinku Mariah Carey, että korkkarit jalassa jne ja antasin kuulua, ettei mummo mahdollisen seuraavan synnytyksen lähestyessä mainitisisi sanaa "synnytys" :grin

Näin taksikuljettajan ajokortin omaavana voin kertoa, että synnyttämään menosta saa Kela-korvauksen. Tänä päivänä lähes koko maassa on Kela-taksi-järjestelmä, jolloin maksat taksissa vain omavastuuosuuden, joka on 14,25€. Mutta taksi pitää soittaa Kela-taksinumerosta, jolloin korvaushakemus lähtee suoraan sähköisesti Kelaan, kun kyyti on päättynyt. Kannattaa selvittää joko omassa sairaanhoitopiirissä on siirrytty sähköiseen suorakorvausmenettelyyn taksikyytien osalta. Myös muissa tapauksissa, kun kyse on sairaudesta tms. saa Kela-korvauksen, jos ei pysty itse ajamaan eikä ole muutakaan kyytiä tarjolla. Pyytää vaan sairaalasta matkakorvauslomakkeen varmuuden vuoksi. Jos on suorakorvaussysteemi, niin se matkakorvauslomake ja omavastuu-kuitit pidetään itsellä tallessa, jos mahdollisesti Kela haluaa lisätietoja.

Ja jos lapsivettä jo lorottelee, ni todellakin pyyhkeitä paljon mukaan. Taksiyrittäjällä on oikeus periä korvaus, jos penkit kastuu tms. Tietääkseni täällä keski-Suomessa suositellaan ambulanssia, jos lapsi on perätilassa.
Ja jos ei ole kiireellinen, niin ensihoitajat voi sanoa, että mene taksilla. Yleensä he kyllä silloin myös soittavat taksin valmiiksi. Siis näin täällä keski-Suomessa.

Mä voisin vaikka vannoa että vauva on perätilassa ollu jo tosi pitkään kun tunnen potkut ja muut liikkeet aina tosi alhaalla, ja silti viime lääkärineuvolassa oli laitettu korttiin että "RT". En tajua. Sen lääkäri päätteli siis mahan päältä painelemalla kun ei ultrattu.
Eiks se niin ole että jos pää on alapäin niin potkut ym tuntuis paljon ylempänä vatsassa?

Mulla on vauva rt mutta potkut tuntuu silti tuolla navan alapuolella oikeessa kyljessä. Siellä ollaan siis ihan linkkuveitsiasennossa! Iltasin tulee välillä sellasia venyttelyhetkiä että vauva yrittää oikasta jalkoja kohti kylkiluita mutta ne on kyllä harvassa nykyään kun toi varpaat suussa vaikuttaa olevan kivempi asento :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Viimeks mulla meni lapsivedet kotona. Etupenkille laitoin muovipussin ja päälle pyyhkeen moninkerroin taiteltuna, housuissa oli kaksi megasidettä. Mulla lapsivettä tuli melko pieniä lorauksia kerrallaan, että siteet piti ne ihan hyvin housujen sisäpuolella. Mut jos ois tullut enempikin, niin eiköhän penkki olis säilyny kuivana.

Lapsivedestä jää kuulemma karsea haju, jos sen antaa vaan kuivahtaa.

Pitää ilmeisesti loppuviikoilla raivata matot pois.. Kait. Kuka niit rupee tuvalle kuskaa, et likoomaa ees heittäis siin vaihees :D

Kaipa se useimmiten sillon viimeistään 2vk la:n jälkeen käynnistellään :)

Äiti sano että ei meitä oottaessa oo tienny supistuksista mittään ja myöki oltiin yliaikasia,ei meillä kuulemma oo ollu mitää kiirettä massusta pois joten myö molemmat ollaan tultu sektiolla. En todellakaan toivo samanlaista kohtaloa!

Ei, vaan rv 42, mannaryyni :)
Suomessa ootellaan aika pitkään kyllä, monissa maissa ei anneta mennä rv 42 asti.

Miulla on la 3.5. ja oon laskenut et sillon alkais rv41, just sinä päivänä ja kaks viikkoa jos siitä niiin :eek::eek:

Takaisin