Synnytystuntemuksia?

littledaisy

Jostain jotain jo tietävä
Huomaan, että mitä lähemmäs laskettua aikaa mennään (5.7.13) alkaa sitä pohtia jokaista tuntemusta eri tavalla. Minulla on myös jostakin syystä hyvin vahva olo siitä, että vauva tulisi etuajassa. Näen jatkuvasti unia hänen syntymisestään ja tuntuu, etten varmastikaan saa kaikkea valmiiksi ajoissa.

Ajattelin, että tänne voitaisiinkin keräillä mahdollisia pohdintoja lähestyvästä synnytyksestä sekä arpoa mahdollisia merkkejä. :)

Meillä vauva on ollut jo pitkän aikaa raivotarjonnassa, mutta edelleen aika korkealla (joka nostaa meidän sf - mittaa 31cm). Eli ei ilmeisesti vielä tulossa. Luulin, että minulla ei ole varsinaisia supistuksia vielä ollutkaan, kunnes neuvolatäti totesi mittaillessaan vatsaa, että annetaanpa supistuksen mennä ensin ohi (oho!!). Pohdittiin, ettei haittaa, vaikka en niitä supistuksiksi ole tunnistanutkaan, koska ei vauva niillä kivuttomilla synny.

Neuvolassa myös mitattiin hb, joka 113. Ei ole paljon raudan syönnit tehonneet, varsinkin kun laiskasti niitä viimeaikoina olen jaksanut ottaa. Nyt alkoi pelottaa, että jos arvoja ei saadakaan ylös ennen synnytystä, kuinka alas ne romahtavat silloin? Luin netistä tarinoita alhaisesta hb:sta ja verensiirroista. :( Verenpaineet olleet myös aika alhaiset koko ajan. Parempi niinpäin tietysti kuin että korkeat.

Olo on ollut tosi poikki viimeaikoina ja flunssainen. Ei ole ruokakaan maistunut. Nämä voi toki olla vain alhaisen hb:n syytä ja ihan sen flunssan. :) Mutta yöt on mennyt nyt levottomuuksissa ja valvoessa. Pistän myös enemmän flunssan piikkiin. Vatsa toiminut tehokkaasti viime aikoina, vaikka aiemmin ollut töitä sen kanssa. Jotkin ajattelevat senkin olevan merkki lähestyvästä synnytyksestä.

Edeltävä muksu starttasi tosiaan aamuyöstä vesien menolla, joten joka öisillä vessareissuilla jo jänskään, vaikka laskettuun aikaan on vielä monta viikkoa. Esikoinen tuli sen viikon etuajassa.

Onko kenelläkään muulla ollut vielä tuntemuksia? Saa nähdä, varmaan olen kuitenkin viimeisten joukossa vauvaa saamassa, vaikka tällainen olo nyt onkin. :)

meillä masukki on jo tosi alhaalla ja pää kiinnittymässä jo kuulemma. Eli ilmeisesti hän sieltä koht haluaa jo pois... Mun mahaki roikkuu jo ihan

jaa päätti sitte luuri lähetellä viestin ihan omia aikojaan. :D Mut nii maha roikkuu tosi alhaalla, ja mullahan ei SF-mitta oo kasvanu yli kuukauteen yhtään. Maanantaina olis äitipolilla arvio lapsiveden märästä koska sitä oli 2 viikko sitte tosi vähän. Pitänee varautua käynnistykseen... :/ Mut vaikkei käynnistystä tuliskaan ni jotenki luulen et tää neiti ei todellakaan aio masussa olla heinäkuuhun asti.

Meillähän mennään ihan samoissa viikoissa! Täällä alkanut tänään tuntua ensimmäisiä kivuliaita supistuksia! Onneksi ihan yksittäisiä, mutta selkeästi aikaisemmasta supistuksettomasta olosta erilaisia. Hurjan jännää! Seuraava neuvola on kesäkuun ekalla viikolla, joten mielenkiinnolla odotan onko meilläkin jo laskeutumista tapahtunut.

Miten olet Minttu päätynyt lapsivesiarvioon? Minä kun olen omaa lapsiveden määrää pohtinut, mutta neuvolassa eivät ainakaan ottaneet asiaa mitenkään asiana. Mitä oireita sinulla on "vähästä" lapsivedestä ollut?

No niinpäs littledaisy mennäänki :) Mä jouduin vajaat pari viikkoa sitte yöks synnärille hirmusen ylämahakivun takia johon otin eka kotona kaikki maholiset lääkkeet ja sit ku soitin synnärille käskivät sinne. Siel sit sain kunnon myrkyt ja kipu helpotti mut yön olin siellä. Seuraavana päivänä sit lääkäri viel ultras ku oisin muutenki menny parin päivän päästä äitipolille vauvan kokoarvioon ku kohtu ei kasva. Siinä sit huomas et mulla on lapsivettä tosi vähän, just viel rajoissa mut vähän. Joten heräs epäilys että kalvoissa vois olla reikä tuol ylhäällä. Mulla on koko raskausajan ollu vettä hyvin, jopa kuulemma reilusti, mut nyt sit yhtäkkiä sitä onki tosi vähän. Vauvan tunnen tosi hyvin koko ajan, vaik istukka on tos edessä. Sen lisäks tosiaan SF-mitta on pysyny jo yli kuukauden samana, 27cm, massun ympärys pienenee koko ajan vaik vauva kasvaa, paino on alkanu vähä laskemaan (siis mun oma) ja välillä lirahtelee jotain muuta ku pissaa housuun. Plus sit tuo ylämahakipukohtaus. Siinä niitä mun oireita joiden luulen ainaki osittain johtuvan tosta veden määrästä.

Täällä mietin jokaista vihlasua ja jomotusta että onko jo joku merkki kun aikaisemmat raskaudet olleet todella kivuttomia ja oireettomia. En usko et vielä syntyy mut luulen kans ettei laskettuun asti päästä vaikka edelliset molemmat menneetkin yli, en tiedä mistä tää olo johtuu mut on kumminkin...

Kävinkin jo kirjoittelemassa tuonne toiseen keskusteluun kuinka meidän neiti on jo laskeutunut ja kiinnittynyt.

Tarina tuntunut kuitenkin nyt illalla vielä jatkuvan. Aamupäivän neuvolan jälkeen kävelin kotiin ja simahdin totaalisen väsyneenä yllättäen sohvalle. Nukuin reilut pari tuntia. Iltapäivästä saakka ollut nyt huono ja oksettava olo, kun piti helteeseen mennä vielä ulkoilemaan. Mahdollisesti siis nestehukkaa/auringonpistosta?

Nyt illalla vatsa ollut sekaisin ja olo ollut tosi kipeä. Särkee alaselkää ja vatsaa ja hurja painontunne alavatsassa niin että seisominenkin tuntuu ikävältä. Supistelee ja tuntuu, että sen myötä vatsa tyhjentynyt tahdissa.

Tyttö liikuskelee edelleen aktiivisesti.

Enpä tiedä, hellettä vaiko jo sitä itseään? Täytyy yö seurailla suppareita, havainnoida mahdollista limatulppaa ja vedethän toki tilannetta selkeyttäisi.

Huomenna siis viisaampi. Mitenhän sitä osaisi ajoissa soittaa jonkun esikoisen kanssa olemaan ilman että soittaa turhaan? Ja olisi kiva nyt tietää onko pehmentymistä/avautumista/lyhentymistä tapahtunut. Siihen ei paljon se torstain lääkäriaika auta. Ja tuntuisi tosi tyhmältä käydä näytillä synnärillä saakka..

Mulla on myös nykyään päivittäin valtavaa painontunnetta alavatsalla ja joskus se jomottaa alaselkään asti...myös menkkamaisia "polttoja"/vihlontaa on sillontällöin(ei ihan joka päivä, mutta joskus useammankin kerran päivässä).
Useimmin nää tulee liikkuessa tai ylös noustessa. Vatsa myös muuttuu kivikovaksi kiristäväksi mötiksi aina kun nousen pystyyn..onko nää niitä kipuja sitten mitkä liittyy kohdunkaulan kypsymiseen? :o
Nyt menossa rv33+4. Myös ilmeisesti sitä "ah niin ihanaa"-lantion löystymistäkin tapahtuu kun välilä lyö toinen lonkka täysin lukkoon ja tulee ihan järkyttävä kipu joka säteilee polveen ja kylkeen asti...ugh.

Edelleen yhtenä kappaleena. Supistukset rauhoittuivat kolmen aikaan yöllä, jolloin sain unen päästä kiinni. Olo edelleen kuitenkin kipeä ja nyt pohdin pitäisikö soittaa tänään neuvolaan ja kysyä vähän toimintaohjeita. Toisaalta, edelleenkään mitään "konkreettista" synnytykseen viittaavaa ei ole tapahtunut. Ehkä tässä kun odottelee vielä seuraavan vuorokauden jotain alkaisi tapahtua. Sen purppuraviivankin löysin eilen valvoessani, siihen en nyt ainakaan uskalla luottaa. :D

Littledaisy Eihän se haittaa vaikka soitatkin neuvolaan.. :) Kyl miekii soittelin muutama viikko takaperin ku venähti joku vatsalihas multasäkkiä nostaessa ja ohjeeks sain ottaa iisisti ja seurata tilannetta. Mut sulla ku on ollu jo ihan supistuksia, nii varmaan kannattas tosiaan soittaa varuilta ja kysästä ohjeita.. :) Toivottavasti maha rauhottuu ja vauveli pysyy matkassa viel muutaman viikon. :)

Emms Tuleeko sulle niitä vihlontoja rasituksen yhteydessä vai levossa?

Täällä eilen illalla kans keinuteltiin ahkerasti... Alamahaa särki hassusti ja supisteli aina sen jälkeen...
Ensin tuli sellanen särkyaalto alamahalle, sit paineentunne ja sen jälkeen huomas ku maha meni kovaks.... Hmm jännää... Alaselkää myös jomotteli samalla tavalla ku menkkojen aikana... Reilun tunnin kipuili tollee säännöllisesti mut lakkas kuitenki yöksi...

Nyt huomaan myös et noi harkkasupparit on muuttunu hieman, ei siis varsinaisesti satu mut lyö aina tollasen paineentunteen alamahalle supistuksen ajaksi....

Mulla on ollu monta päivää maha myös ihan kuralla, suolisto siis tyhjentyny ihan urakalla, tänään on jo normaali päivä sen suhteen...

Huomenna neuvolaan, katsotaan mitä täti siellä tuumaa näistä vaivoista :D

siis sen lisäks et littledaisy mennään täsmälleen samaoilla viikoilla ni taidetaan molemmat saada vauvatkin kohta syliin. :) mul on ollu nyt kahtena iltana reilun tunnin ajan TODELLA kipeitä supistuksia ja joutunu oikeesti miettii et jokohan sitä tänä yönä lähtö tulee. Mut ei oo vielä tullu. Onneks. Mies tulee kotiin reilun vuorokauden päästä ni sit vaavikin luvan syntyä jos haluaa. :D ihan kaikki tekeminen aiheuttaa supistuksia. Onneks ihan kaikki niistä ei oo kipeitä, mut yhtään mitään en enää pysty tekemään. Joten jännittäviä aikoja elellään itse kukin.... :)

Suhwi, kiitos tsempeistä. Uskaltauduin soittamaan neuvolaan, josta kehoitettiin soittamaan äippäpolille. Sieltä totesivat, että näillä viikoilla eivät enää ala estellä mikäli olisi tullakseen. Kerroin oireista, joista yhdessä pohdittiin, ettei "tuska" ole jatkuvaa katkeamatonta ja myöskään veristä vuotoa tai lapsivesiä ei ole tullut ja vauvan liikkeet tuntuneet hyvin. Ei siis tarvetta lähteä näytille ja kotona heidän mukaansa voisin olla siihen asti kun ei enää kestä kipua.. Hmm. Silti mietityttää, että mahtaisiko tuolloin tulla jo hoppu. Nyt kuitenkin odotellaan mitä ensi yö tuo tullessaan ja sanoi, että toki sinne heille vaan jos jotakin tapahtuu ennen torstain lekuria.

Minttu32, mulla myös kaikki liikkuminen aiheuttaa nyt kauheat "poltot" alaselkään ja vatsaan, tuntuu välillä, että oikein henki salpautuu. Kehoittivat polilta lepäämään nyt mahdollisimman paljon ja välttämään polttoja aiheuttavaa tekemistä, siis kaikkea. Toivottavasti teidän pieni jaksaisi odottaa isin kotiin! Meillä pitäisi viettää sunnuntaina esikoisen synttäreitä sukulaisten kesken, nyt vuodelevossa niiden järkkäily haasteellisempaa, mutta en haluaisi vielä peruakaan. Toki jos synnärillä ollaan niin vähän pakko. Mutta saisi meidänkin neiti odotella vielä sinne ensi viikkoon!

JÄNNITTÄÄ!!

Suhwi: Liikkeessä tulevat nuo vihlonnat, ja myös joskus silloin kun makaan ja vaihdan asentoa, varsinkin jos ihan kylkeä vaihtaa. On kyllä jo niin tuskaista sekin että huhhuh... :D Tänään oli neuvola ja kyselin sieltäkin niin sanoi ettei mitään hätää oo jos ei sentään levossa tule ja ole jatkuvaa/säännöllistä :) Kahen viikon päästä on sitten viimeinen neuvolalääkärikäynti....voi miten jännää!! :)

Täällähän alkaa tapahtuu niin jänniä, että joutuu ihan suu auki lukee tekstejä :)
Melkein jopa vihreenä kateudesta kun itellä ei tapahtunu mitää, mutta kaippa täällä perästä tullaan. Tsemppiä teille! Kirjotelkaa tänne kuulumisia niin kauan kun pystytte, meikäläinen ainakin jännää kovasti teiän puolesta <3

mohomaha Mie kans vähä kateellisena lueskelen muitten tuntemuksista ku itellä ei tosiaan oo noita harkkasupistuksia lukuunottamatta mitään lupaustakaan synnytyksen alkamisesta... :)

No nii..liekkö liian vilkas mielikuvitus mut nippailuja nivusissa ja alavatsassa havaittu. :) Jee! Ja kauhee vimma laitella paikkoja kuntoon iski ihan yllättäen..Oon siis jo pitemmän aikaa laitellu vaatteita mut nyt sit iski ihan kunnon vimma. :) Ja jottain on lirahtanu housuun jossain vaiheessa..hmm...mielenkiintoista. :rolleyes: Jalat on ihan järkyttävän turvoksissa vaikka kuinka niitä taivasta kohti pitää..ja..ja.. höh, taijjan vaan kuvitella "oireita", että pääsis kohta tositoimiin..

Minun vauva on tänää liikkunu huomattavasti enemmän, mutta liekö sekin vaan onnessaan äidin ja isän onnesta :smiley-ashamed005

Takaisin