Synnytystä odotellessa

En nyt mistään löydä, missä asiasta kyseltiin jo aiemmin, mutta kysynpä uudestaan: miksi niin monella on synnytystä käynnistetty ja miksi niin monen synnytys on suoritettuna sektiona? Aika harvalla on kuitenkaan mennyt lasketun ajan yli, ainakaan kovin huomattavasti....

Mun synnytys käynnistettiin tällä kertaa rv 36+0, vauva syntyi rv 36+2. Syynä mun vaikea raskaushepatoosi, joka ei helpottanut vaikka lääkitys oli nostettu korkeimpaan sallittuja määrään ja siihen rinnalle oli otettu toinenkin lääke. Mie kuuluin riskisynnyttäjiin koska esikoinen kuoli kohtuun synnytyksessä, ja seuraavassakin raskaudessa sairastun myös raskaushepatoosin, jonka takia silloin synnytys käynnistettiin rv 40+1.

Mullakin käynnistettiin Radista johtuen vauvan koko arvion ollessa n. 4,2 kg rv 39+5. Ois ollut riskit liian suuret vauvan kasvaessa vielä isokokoisemmaksi...

En nyt mistään löydä, missä asiasta kyseltiin jo aiemmin, mutta kysynpä uudestaan: miksi niin monella on synnytystä käynnistetty ja miksi niin monen synnytys on suoritettuna sektiona? Aika harvalla on kuitenkaan mennyt lasketun ajan yli, ainakaan kovin huomattavasti....

Meillä esikoinen synty rv 42+2, kolmen päivän käynnistelyn ja 23h 53min synnytyksen jälkeen kiireellisellä sektiolla. Poju oli 55cm pitkä ja paino 4160g. Ei mahtunu laskeutumaan kunnolla ja mulla todettiin supistusheikkoutta. Tämä setti oli syy siihen, että sain tässä raskaudessa lähetteen synnytystapa-arvioon.
Siellä käytiin edellistä synnytystä läpi, puhuttiin mun omista toiveista tulevan suhteen, katottiin painoarvio vauvasta ja tutkittiin mun paikkojen kypsyys ja katottiin mahdollisuuksia alatiesynnytykselle. Tämä viikolla 37+6. Siellä sovittiin uusi kontrolli laskettuunaikaan, jossa tarkistettaisiin taas paikkojen kypsyys, painoarvio ja sovitaan mahdollisesta käynnistelystä tai sektiosta - kaikki tämä mun toiveesta.
Toivoin, ettei raskauden anneta mennä niin paljon yli kuin esikoisesta, en toivonut lääkkellistä käynnistelyä vaan paikkojen niin salliessa haluaisin kokeilla ballonkia. Siihen onneksi tuli mahdollisuus, se asennettiin ja pääsin osastolle kun siellä sattu olevan tilaa. Sovittiin, että jos ballonki tekee tehtävänsä niin seuraavana päivänä puhkaistaan kalvot. Näin toimittiin ja nyt on tuntia vaille päivän ikäinen neiti kainalossa. Kaikinpuolin synnytyksestä jäi hyvä, voimaannuttava fiilis edellisen sektion jälkeen.

Mä oon tällä hetkellä kättärillä ja synnytys käynnistetty raskausmyrkytyksen takia. Nyt vkot 37+6. Vointi hyvä mulla ja vauvalla mutta koska huoli oli että voi mennä huonompaan suuntaan niin siksi käynnistettiin.

Tsemppiä Taikavarpu! Toivottavasti käynnistyy helposti ja synnytys on helppo :)

Mulla suunnitellulla sektiolla rv 38+6 kun kaksi aiempaa sektiota takana. Täällä meidän sairaalassa perjantaina tekevät nuo suunnitellut sektiot niin siksi tuli viikkoa aiemmin, ettei ehtisi lähteä itsestään käyntiin.

Kiitos kaikille vastauksistanne! Ja olipa ikävä kuulla, Anhe, sinun aiemmista kokemuksistasi. Olen pahoillani, jos aiheutin kyselyilläni sinulle pahan mielen, palatessasi ikäviin muistoihin ja tapahtumiin.
Eilen illalla iski ihan julmetun huono olo; suolta sitten tyhjentelin tehokkaasti ja olo oli surkea! Hiki valui ja tärisin. En lopulta tiedä, mikä oli, mutta yön pelkäsin sitä, josko synnytys nyt käynnistyy. Eilen touhusi itseni ihan yli ja tuli syötyä ja juotua varmaan ihan liian vähän, mikä saattoi laskea verensokerin liian alas, josta huono olo ja tärinä. Nyt pitää kyllä ymmärtää jo hiukan himmata.....

Kiitos kaikille vastauksistanne! Ja olipa ikävä kuulla, Anhe, sinun aiemmista kokemuksistasi. Olen pahoillani, jos aiheutin kyselyilläni sinulle pahan mielen, palatessasi ikäviin muistoihin ja tapahtumiin.
Eilen illalla iski ihan julmetun huono olo; suolta sitten tyhjentelin tehokkaasti ja olo oli surkea! Hiki valui ja tärisin. En lopulta tiedä, mikä oli, mutta yön pelkäsin sitä, josko synnytys nyt käynnistyy. Eilen touhusi itseni ihan yli ja tuli syötyä ja juotua varmaan ihan liian vähän, mikä saattoi laskea verensokerin liian alas, josta huono olo ja tärinä. Nyt pitää kyllä ymmärtää jo hiukan himmata.....

En mieltäni pahoittanut, oon täälläkin aina puhunut suoraan mun taustasta, koska jos joku täällä huomaa raskaushepatoosinsa sen ansiosta että on kuullut mun tarinan, niin se on aina hyvä juttu. Raskaushepatoosi kun on sen verran harvinainen raskauteen liittyvä sairaus ja hoitamattomana hengenvaarallinen sekä äidille että syntymättömälle lapselle, että oon tyytyväinen jos mun taustani auttaa muita huomaamaan ajoissa raskaushepatoosin (esikoisen kuolinsyyksi on myöhemmin määritelty diagnosoimattoman raskaushepatoosin aiheuttama ahdinkotila).

Tässäpä sitä odotellaan, synnytyksen käynnistystä :nailbiting: Olis kyllä toisaalta ollut ehkä kivempi ko spontaanisti alkais synnytys, ei ehtis jännittää ja odotella, mutta meneepä tää näinki :rolleyes:

Käynnistetäänkö sulla lääkkeillä vai pallongilla? Entä miten sulla päätettiin alottaa tai käynnistys - olitko ensin kotona lääkkeiden/pallongin kanssa js sit vadt osastolle vai jäit suoraan osastolle käynnistykseen?

Mulla tiistaina yliaikaiskontrolli ja sanoivat puhelimessa et kandee vatautua siihen et lääkäri haluu et jään jo osastolle. :confused:

Mulle lääkäri sano että jos menee raskausviikolle 41 niin käynnistellää. Viime viikolla neuvolatäti soitti synnärille ja varaili aikaa ja se aika tuli sit tälle päivää (rv40+4). Tulin siis tänne synnärille ja heti tänne sainki jäädä. Cytotecilla käynnistellää.

Mä meen synnärille 41+5 viiikolla ja sielä sit pohditaan tuunko kotiin käynnistelemään vai jäänkö osastolle :)

Mä oisin niin mielellään kotona ottamassa näitä kipuja vastaan ko sairaalassa :arghh: tosi inhottavaa olla yksin, kun mieskää ei täällä vielä saa oleskella mun kanssa ko en oo saliin päässy

Miks mies ei saa olla paikalla vaikka et oo salissa? Mä olin esikoisen kohdalla ainakin 12h omassa seurantahuoneessa, jossa mies myös oli mun seurana töistä päästyään. Kävi hakemassa itselleen evästä välillä, mut muuten omi paikalla ja nukkumaankin ruvettiin, kun ei alkuun meinannu synnytys edetä...

Takaisin