Synnytystä ennakoivat tuntemukset

Mulla tänään 39+2 ja käynnistysaika (tai ainakin äitipolikäynti) sovittu ensi viikon torstaille jolloin 40+0. Johtuen siis vauvan hiukan nihkeästä kasvusta. Painoarvio 39+1 oli 2900 g. Ihan hyvän kokoinen siis, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että kasvanut sen verran hidasta tahtia, ettei olisi hyvä päästää yliaikaiseksi vaan käynnistettäisiin la:n tienoilla. No saa nähdä mitä keskussairaalan äitipolilla sanotaan, mutta sairaalakassin kanssa mun käskettiin sinne mennä ja varautua jäämään synnyttämään.
Aika jännä et olet saanu käynnistysajan. Ite kävin viime ti painokontrollissa, jossa vauvan koko arvioitiin 2800g. Pari vkoa aikaisemmin arvio oli 2600g. Mikä syy et käynnistetään, jos ei ole kasvanut? Mulla siis viikot oli tuon viimeisen painoarvion kohdalla 39+6. Ei mulle ainakaan mistään käynnistyksestä alettu puhumaan, muuta ku et sitte ku lähentelee vkoa 42.
 
Mäkin yllätyin kun kuulin tuosta. Lääkäri sanoi, että kun kasvu on ollut hitaanlaista ja istukan toiminta joka tapauksessa heikkenee loppua kohden, niin ei parane päästää yliaikaiseksi. En tiedä oliko tuolla istukan virtauksissa jotain häikkää, ei ainakaan sanonut mitään, mutta vauvan vilkkauden vuoksi ei kaiketi saanut kunnon mittauksia tehtyä.
Vauva oli rv 34 arviolta 2200 g ja nyt rv 39 sen 2900, en tiedä sitten eikö tuo kasvu tuossa ajassa ole tarpeeksi?
 
Just juttelin neuvolatädin kanssa, niin hän kertoi että tuo on ihan uusi ja juuri käyttöön otettu käytäntö, ettei raskauksia päästettäisi yliajalle, vaan yliaikaiskontrolli olisikin jo lasketun ajan tienoilla. Tuo mun 40+0 äitipoliaika on ilmeisesti kokoarviota varten, jonka ohessa luultavasti pyöritellään kohdunsuuta tms. kevyesti paikkoja ärsyttävää. Ja sitten ehkä pääsen kotiin uuden äitipoliajan kanssa, jolloin sitten kunnolla käynnisteltäisiin jos ei itsestään mitään ala tapahtua.
Asennoidun nyt henkisesti siihen, että torstain käynniltä lähden vielä kotiin ja saan alkuviikolle uuden ajan, jolloin olisi sitten käynnistys. Katsotaan olenko ihan hakuteillä.
 
Itse kävin tänään äpl vauvan kasvukontrollissa. Onneksi hän ei hirmuista kasvuspurttia ollut ottanut, nyt rv 39+2 painoarvio 3600g. Ahdistus helpotti hirmuisesti. Hyvin samansuuntaiset ajatukset oli mulla ja lääkärillä, odotetaan la:n yli, seuraava aika ens viikon ma (rv 40+2) jolloin tsekataan tilanne ja todnäk käynnistetään. Kun vauva on kuitenkin melko hyvänkokoinen ja mulla alkaa fysiikka prakata. Kohdunsuu oli kiinni, kaulaa jäljellä himpun reilu 1cm ja hyvin pehmeä. Jospa hän tulisi tässä ihan lähipäivinä ihan itse itsenäisesti, alatutkimuksen perusteella toiveikas olen. :wink Positiivinen fiilis jäi joka tapauksessa!
 
Minä jo kerkesin niin toivoa, että yöllä alkaa tapahtua mutta ei. :/ Illalla tuli useamman tunnin ajan melko säännöllisesti supistuksia, eivät olleet vielä kipeitä mutta selvästi voimakkaampia kuin harkkasupistukset. Autolla ajaessa kun tuli niin meinas pyöräilijä parka jäädä alle, kun piti hengittämiseen keskittyä. :D Lisäksi melko voimakasta alavatsakipua koko illan. Tuntui myös, että vauva selvästi jotenkin pungersi itseään voimakkaasti alaspäin. Hyvin inha tunne ja kipu melko paikallisesti tuolla kohdunsuun tienoilla. Kyllä osaa sitten olla itsepintainen neiti, kun ei meinaa suostua pihalle tulemaan millään, argh. Alkais riittämään, selkä- ja liitoskivut sitä luokkaa, että levossakin pelkkä asennon vaihtaminen saa ajoittain kyyneleet silmiin. Nukun myös tosi levottomasti, maha painaa ja ahdistaa, lonkka särkee ymv. Heräilen 1-1,5h välein, ei kauhean levollista unta siis. :/
 
Panadoli aika yhtä tyhjän kanssa, ihan jo siis ennen raskauttakin ollut sitä mieltä että lumelääke. :D Sen harvan kerran kun tartte särkylääkettä niin otan ibuprofeenia, mutta nyt ei saa sitä syödä. Päivällä lämmin kauratyyny auttaa parhaiten kipuihin, sängyssä sen kanssa vähän hankala pelautua.
 
Kyllähän minä vaikka mitä lapseni takia kestän, mutta vois alkaa se toivottu lopputulos tulemaan näille kivuille. :wink

Pitääköhän se muuten paikkansa, että vauva liikkuu vähemmän kuin normaalisti juuri ennen synnytystä? Voipi tietysti vaan olla taas jokin uskomus.. :)
 
Joillakin liikkuu vähemmän, toisilla ei eroa ja joillakin tanssitaan rumbaa...
 
Täällä on ollut nyt aika rauhallista, tavallista rauhallisempaa. Syönnin jälkeen alkaa punkemaan päätä alaspäin ja antamaan niitä hermosätkyjä. Muuten on hyvin vaitonainen.
 
Olen siis kiinnittänyt vaan huomiota, kun tää on normaalisti tosi vilkas aina. Nyt on pari päivää ollu selvästi hiljaisempaa, liikkuu kyllä ns. riittävästi muttei tyypilliseen tapaan. Oon sit kuullut vaan tosta, että vauva valmistautuisi synnytykseen lepäilemällä. Mut nää on taas niin näitä, samaan kategoriaan menee sen kanssa et mahan muodosta muka näkisi onko tyttö vai poika.. :)
 
Kyllä mäkin olen ymmärtänyt, että usein vauva hiljenee ennen synnytystä. Uskon, että siinä on perää, vaikka aina näin ei kävisikään. Toki tilakin käy ahtaaksi.
 
Nyt tuli itku. En jaksa enää ja eilen sanottiin että soita tänään sairaalaan saat yliaikais ajan ma tai ti. Tänään minulle sanoittiin että ulos otetaan vasta 41+1 oli päivä mikä tahansa. Olin siis siinä käsityksessä että otetaan ulos viimeistään 40+0 ja ei pyhänä. TIEDÄN että kyse on vain 2-3 päivästä lisää eli vielä viikko mutta tällä hetkellä taidan olla pikkasen herkkä. HALUAN oman kroppani takaisin enkä kestä enää odotusta tämä on niin tuskallista ja tylsää... :grumpy::sad001:sad001:sad001:sad001:sad001:sad001
 
Kupla, koita jaksaa. Kaikki voi alkaa yllättäenkin! Yli lasketun ajan meno on koettelevaa. Mä tosin osasin tätä odottaakin, kun kaksi aiempaakin ovat syntyneet viikolla ja reilulla viikolla yli. Nyt jos syntyisi, olisi nopein lapsista. Huomiselle synttäripäivälleni tein tilauksen... Kohta saisi alkaa tulla jo jotain tuntemuksia!

Mulla vasta ensi ti ylipäätään ruvetaan miettimään yliaikaiskontrolliaikaa, kun on neuvola.
 
En nyt muista oliko se tämä ketju tällä puolella, missä oli puhetta käynnistämisistä. Mutta kerron siis vielä täälläkin, että se mun käynnistysharkinta-/kokoarviokäynti eilen oli tosiaan vain kokoarvio, eivät nähneet mitään syytä vielä käynnistellä kun molemmilla kaikki hyvin. Ärsyttää vaan rampata koko ajan äitipolilla tai keskussairaalassa näissä seurannoissa, vaikka kaikki on oikeasti ihan hyvin ja normaalisti. Alkaa rahaa palaa jo kivasti... Sain ajan yliaikaiskontrolliin sairaalaan ensi keskiviikoksi, jolloin 40+6. Sitten jos vielä lähettävät kotiin, niin alkaa jo vituttaa. Meiltä kuitenkin 70 km matkaa synnärille, joten ei ihan koko ajan viitsisi suhata sinne.
 
Voi ei Pihla =( minulle sanottiin että maanantaina voi varata ajan keskiviikolle ja jos kaikki hyvin käynnistetään lauantaina. Kai se on niin paljon parempi että koko prosessi alkaa itsestään...mutt on nää viimeiset päivät yhtä tuskaa.
 
Onhan se parempi, että vauva tulee itsestään kuin pakotettuna. Mutta mua on alkanut tämä meidän seudun jatkuva polilla juoksuttaminen kyllästyttää, että mitä sinne koko ajan varmuuden vuoksi ja turhaan laitetaan. Laittaisivat sitten kun oikeasti meinaavat tehdäkin jotain.
 
Takaisin
Top