Synnytystä ennakoivat tuntemukset

Tänään ois laskettu aika. Kärsimättömänä ootan, että pääsisin synnyttään! Monta viikkoa kun on kuitenki ollu satunnaisia supistuksia, jomotuksia ja vihlontoja. Nyt pari viikkoa ollu sellasia iskiais-tyyppisiä kipuja, ja muutamana päivänä pakara kramppaa niin hemmetin lujaa, että en pysty ollenkaan liikkumaan. Samaan aikaan kun kramppaa, tulee ihan alavatsaan (kuvittelisin että sinne kohtaan missä kohdunkaula/kohdunsuu on, jos kohdunkaulaa enää ees yhtään jäljellä) vähän sähköiskun tuntusta kipua. Ja näitä tulee monta peräkkäin pitkän ajan, aina kun alkaa, esim. eilen ja pari päivää sitten. Onko muilla ollu samanlaisia kipuja?
 
Viime yönä neljältä heräsin ihan jäätävään vihlovaan kipuun alamahalla. Ei voinut kuin maata kippurassa ja puhista, en kyennyt katsomaan kelloa, mutta olisiko kestänyt puolesta minuutista-minuuttiin. Supistusko?
Sen jälkeen tuli aaltomaisia jomotuksia/poltteluita alamahalle ja alaselkään. Niitä kuulostelin pari tuntia ja nukahin uudestaan. Nyt taas tunnin parin ajan ollut vaihtelevasti samoja kipuja, ei kylläkään tuota jäätävää kipua.
Antaakohan taas turhaa toivoa vai meinaako tää tällä kertaa jotain :shifty:
Niin ja nyt 41+0..
 
Viime yönä neljältä heräsin ihan jäätävään vihlovaan kipuun alamahalla. Ei voinut kuin maata kippurassa ja puhista, en kyennyt katsomaan kelloa, mutta olisiko kestänyt puolesta minuutista-minuuttiin. Supistusko?
Sen jälkeen tuli aaltomaisia jomotuksia/poltteluita alamahalle ja alaselkään. Niitä kuulostelin pari tuntia ja nukahin uudestaan. Nyt taas tunnin parin ajan ollut vaihtelevasti samoja kipuja, ei kylläkään tuota jäätävää kipua.
Antaakohan taas turhaa toivoa vai meinaako tää tällä kertaa jotain :shifty:
Niin ja nyt 41+0..
Kuulostaa supistukselta :-) Tai oikeastaan supistuksilta oikeastaan.
 
Haa, ekat oireet. Kolmen maissa ekat supistukset ja torkkuja siinä välissä. Neljästä lähtien aaltoilevia kivuliaita supistuksia eikä ehdi nukahtaa välillä. Katsotaan kuinka kauan nämä jatkuvat ja tuleeko muutosta... Vai laantuvatko täysin. Kohta Panadolin aika, olis varmaan ihan hyvä saada vähän nukuttua lisää...
 
Ei se paracetamoli auttanut, suihku nyt vähän tehosi. Kuudelta synnärillä käyrillä, supparit jatkuneet säännöllisesti 5min välen tai alle. Siirryttiin suoraan saliin ja kivut ihan mujevat. Ja sitten sainkin epiduraalin ah, mikä helpotus. Ja kalvot puhkaistiin. Nyt odotellaan vaan että olis tarpeeksi auennut ponnistusta varten...
 
Synnyttäneet, näkyikö teillä mielialoissa lähestyvä synnytys? Oliko siis selvästi hormonit liikkeellä? Mulla menee nyt ihan vuoristorataa. Eilen itkin lähes koko "Yhtenä päivänä" -elokuvan läpi. Tänään välillä tuuli on ihan hyvä, välillä raivostun lapsille täysin, sitten taas väsymisturhautumisitku...
 
Itsellä meni maanantaina illalla klo 20 lapsivedet. Olin jo tosi ärsyyntynyt siihen, että mitään ei tapahtunut vaikka supistuksia oli ollut monta viikkoa ja olin yrittänyt kauheasti liikkua ja keksiä tekemistä päiville. No maanantaina päätin että ei jaksa tehä esikoisen kaa mitään, vaan katotaan koko päivä telkkaria ja otetaan rennosti. Näin sitten illalla vielä yhtä ystävääni, jota en ollut nähnyt pitkään aikaan ja tämä piristi mieltä kummasti. Olin illalla tosi hyvällä tuulella ja rentoutunut, kun lapsivedet sitten menikin yhtäkkiä ja supistukset alkoi lähes samantien myös.
 
Tuntuu, että nyt alkaa poikkeuksellisen monilla vesien menolla. Jotain sellaista kuulin kätilöidenkin puhuvan.
 
^joo, vaikka vain n 30% kaikista synnytyksistä alkaa vesien menolla, jostain luin. Hmm, onkohan se kuinka luotettava tilasto...ja koskeeko se vain Suomea vai jopa vain jotain tiettyä vuotta...
 
Mulla nyt oireena masennus (40+0) en voi tehdä mitään, kävelen kun olis kakat pöksyissä, nukun 4h päiväunia, en syö kunnolla. MÄ HALUUN TÄN ULOS...vatsa on kivikova mutta ei mitään tuntemuksia. Lisäksi tämä 24h pahoinvointi joka "helpottaa viimeistään viikon 20 jälkeen" on äitynyt niin pahaksi että ensimmäistä kertaa oikeasti halasin pyttyä. Voi masennusten masennus :meh::sad010:sad010:sad010 Onnea kuitenkin kaikille joilla jo vauvat jo sylissä! (tästä tuli tällainen valitusten suodatus kun en viitsi kotona enää valittaa)
 
Moi kaikille.. Huhtikuinen odottaja täälläkin. Nyt 39+1, tänä aamuna irtosi limatulppa, yöllä oli kovempia supisteluita. Nyt päivä (kuten jo pari viikkoa..) mahan kovettumista ja menkkasärkyä.

Onko muilla irronnut toi tulppa? Kauanko meni käynnistymiseen?

Mulla meinaa myös enenevissä määrin mennä oikea jalka alta. Nivusessä tuntuu ihan kun suonenveto, ja jalka meinaa pettää. Eteenpäin kun kumartuu ja vaihtaa painon toiselle puolelle, helpottaa..
 
Mulla pari kolme viikkoa sitten irtosi tulppaa, mutta sen jälkeen en ole sellaista havainnut. Ja mulla on nyt muutamana päivänä harkkasupistuksen aikana tuntunut jalat heikommilta jos olen kävellyt samaan aikaan. Siis semmoisilta kuin ne olisi maitohappoiset.

Muoks! Ja siis en ole synnyttänyt vielä, ens ti on laskettu.
 
Moi kaikille.. Huhtikuinen odottaja täälläkin. Nyt 39+1, tänä aamuna irtosi limatulppa, yöllä oli kovempia supisteluita. Nyt päivä (kuten jo pari viikkoa..) mahan kovettumista ja menkkasärkyä.

Onko muilla irronnut toi tulppa? Kauanko meni käynnistymiseen?

Mulla meinaa myös enenevissä määrin mennä oikea jalka alta. Nivusessä tuntuu ihan kun suonenveto, ja jalka meinaa pettää. Eteenpäin kun kumartuu ja vaihtaa painon toiselle puolelle, helpottaa..
Mulla on tuota jalan alta menoa - on ollut kaikissa kolmessa raskaudessa tässä ihan loppuvaiheessa. Vauva painaa johonkin hermoon.
 
Onko täällä ketään kellä ois nyt sovittu käynnistysaika tai edellisissä raskauksissa olisi käynnistetty suunnitellusti? Mulla on nyt rv 39+0, synnytystä edeltäviä menkkajomotuksia on ollut jo pari viikkoa ja limatulppa irtosi vko sitten. Muita ennusmerkkejä ei ole.. Pari viikkoa sitten äitipolin lääkäri totesi meidän typyn olevan melko kookas, tuolloin rv 36+6 ja painoarvio 3260g. Mulla on kontrolli nyt ma ja sillo edellisellä käynnillä lääkäri väläytteli käynnistämisen mahdollisuutta ennen kuin on se 14vrk yli. Missähän vaiheessa suostuisivat käynnistykseen tuon vauvan ison koon perusteella? Muutoin siis sekä mulla että vauvalla kaikki hyvin. Pelottaa vaan niin perkuleesti, kun kyseessä esikoinen ja ei sillai ole tietoa mahtuvuudesta, suvussa on ahdaslantioisuutta. Lääkäri tutki käsikopelolla lantion, eikä siinä ollut poikkeavaa, mut kokeilemallahan se selviää. Jos hän sitten onkin joku 4500g, hui. :/
 
Mulla tänään 39+2 ja käynnistysaika (tai ainakin äitipolikäynti) sovittu ensi viikon torstaille jolloin 40+0. Johtuen siis vauvan hiukan nihkeästä kasvusta. Painoarvio 39+1 oli 2900 g. Ihan hyvän kokoinen siis, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että kasvanut sen verran hidasta tahtia, ettei olisi hyvä päästää yliaikaiseksi vaan käynnistettäisiin la:n tienoilla. No saa nähdä mitä keskussairaalan äitipolilla sanotaan, mutta sairaalakassin kanssa mun käskettiin sinne mennä ja varautua jäämään synnyttämään.
 
Moi kaikille.. Huhtikuinen odottaja täälläkin. Nyt 39+1, tänä aamuna irtosi limatulppa, yöllä oli kovempia supisteluita. Nyt päivä (kuten jo pari viikkoa..) mahan kovettumista ja menkkasärkyä.

Onko muilla irronnut toi tulppa? Kauanko meni käynnistymiseen?

Mulla meinaa myös enenevissä määrin mennä oikea jalka alta. Nivusessä tuntuu ihan kun suonenveto, ja jalka meinaa pettää. Eteenpäin kun kumartuu ja vaihtaa painon toiselle puolelle, helpottaa..

Mulla rupes aamusta irtoomaan tulppa pikkuhiljaa ja siitä noin 9h päästä oli nyytti sylissä. Kokonaisuudessaan tulppa hulahti pöksyihin kun tsekattiin sisään sairaalaan pari tuntia ennen synnytystä.
 
Takaisin
Top