Synnytystä ennakoivat tuntemukset

Hyvä keskustelualue! Mulla ei kahdessa edellisessä synnytys antanut mitään merkkejä, joihin olisin kiinnittänyt huomiota. Kumpikin synnytys alkoi spontaanisti yöllä suppareilla ja suoliston tyhjenemisellä. Saas nähdä meneekö tämäkin samalla kaavalla.
 
Joo sopii! Voidaan arvuutella.
Mulla ei viimeksi ollut minkäänlaisia oireita ennen vesien menoa. Ainut merkki minkä näin jälkeenpäin huomasin oli että alaselkä oli tulessa vrt. menkkakipu, ehkä inasen kovempi muttei paljoa, joka kuitenkin loppui. Tuli takaisin mutta yön nukuin hyvin (onkohan sekin joku oire, nukkuu hyvin että jaksaa synnytyksen) ja aamulla meni vedet. Ne selkäkivut tuli takaisin vasta synnytysvastaanotossa. Kärttyinen kätilö väitti ettei mulla mitään supistele vaikka melkein itkin kipua. Onneksi uskoi, paikat oli jo auki. Siitä sitten saliin vaan :) Siellä oli toinen kärttyinen kätilö vastassa mutta se on jo eri juttu.
 
Mulla ei esikoisen synnytyksen alettua ollut kokemusta tuntuvista supistuksista ollenkaan eikä mikään oikeastaan enteillyt synnytyksen alkua saati siihen valmistumista.

Olin edellisenä päivänä kaverin kanssa "käynnistys-lenkillä" mutta ei sillä varmaan ollut mitään tekemistä käynnistymisen kanssa. Nukuin yön hyvin ja aamulla (oli siis laskettu päivä) klo 8 alkoi supistukset mitkä sitten voimistui aamupäivän aikana niin että synnärille mentyä klo 12 olin jo 10cm auki. Tunnin verran vauva laskeutui ja tunnin verran ponnistin.
Siksipä nyt meinaan aika herkästi lähteä synnärille!

Nyt on ollut kyllä ihan erilainen raskaus kun on supistellut kipeästi jo tammikuun alusta asti.
Jännittävää, kun ei yhtään tiedä että meneekö tää nyt yhtään samalla kaavalla! Tiedä vaikka tulis 2vkoa myöhässä ja pusertaisin 2vrk! :D

Aina ei mee nopeammin seuraavat synnytykset, näitäkin kauhukertomuksia olen kuullut...!

Ja sit myös näitä että isosisarus ja koira kattoo vieressä kun äiti synnyttää olkkarin matolle kun ei ees ambulanssi ehdi paikalle..
 
Ihan kade miten jollain on menny eka synnytys noin nopeesti!! Mulla kesti yhdeksäntoista tuntia ja nyt ainut toive onkin että synnytys menis nopeemmiin ja tietty alakautta. Eilen illalla oli ekaa kertaa pikkusen kipeitä supistuksia. Ne taitaa olla noita vauvaa alaspäin laskevia supistuksia. En tuntenu niitä ollenkaan esikoisen kanssa, mut just luin jostain, että ne tuntuu voimakkaammin uudelleen synnyttäjillä.
 
Mie oon nyt kuukauden aikana heränny nelisen kertaa yöllä siihen, että alavattalla on ollut menkkamaista kovahkoa kipua. Kipu on kestäny jonkin aikaa (minuutteja kuitenkin) ja sitten loppunut, eikä ole tullut uudestaan. Terkkari oli 3vk sitten sitä mieltä, että on supisteluja ja koska levossa tullu ilman ärsytystä niin laitto lääkärille ja lääkäri taas oli sitä mieltä, että ei ole supisteluja, koska kohtu ei mielestäni niiden aikana "kovettunu". :rolleyes: Alakerrassa kaikki oli myös kunnossa.

Noh, nyt torstaina kun kävin taas neuvolantätin tykönä niin hän vähän ihmetteli lääkärin sanomisia ja sanoi, että kyllä ne supisteluja hänen mielestään on ollu ja epätoivottuja sellaisia vielä tässä vaiheessa, varsinkin kun ovat niin pitkiä kestoltaan olleet. Ota näistä nyt selvää sitten. :hilarious:

Mutta kuten kirjoittelinkin tuonne toiseen ketjuun, muksu on jo laskeutunu alemmaks ja pää alkanu kiinnittymään. Viikon päästä olisi 37+0 täynnä, joten sen jälkeen sais jo luvan kans tullaki.:happy:
 
Eilen illalla oli ekaa kertaa pikkusen kipeitä supistuksia. Ne taitaa olla noita vauvaa alaspäin laskevia supistuksia. En tuntenu niitä ollenkaan esikoisen kanssa, mut just luin jostain, että ne tuntuu voimakkaammin uudelleen synnyttäjillä.
Oliskohan mullakin sitten ollut juurikin näitä vaikka ensisynnyttäjä olenkin? :)
 
Mullakin oli pitkäkestosia ja kesti yhteensä tunnin ajan, mutta oli epäsäännöllistä ja olin levossa. En oo tietenkään mikään asiantuntija, muta kuulostaa ihan normaaleilta vauvaa laskevilta supistuksilta. Sulla kun vielä vauva on tosiaan laskeutunu/laskeutumassa. Noissa tuntemuksissa on kyllä niin paljon variaatioita odottajien välillä.
 
Täällä tänään rv 36+2 ja esikoista odotan. Kaikki niin uutta ja jännää, joten kovasti yrittänyt lukea minkälaisin oirein synnytys voi käynnistyä. Supistuksia ollut jonkin verran, mutta ei säännöllisiä eikä kipeitä..
 
Mulla edellisessä irtos limatulppa viikkoa ennen, mutta neuvolassa sanoivat, ettei se oo vielä merkki synnytyksestä. Kaks iltaa ennen supisteli kipeästi, mutta loppuivat aina kun kävin nukkumaan. Kolmantena iltana ei sit enää loppuneetkaan vaan voimistuivat koko ajan pikkuhiljaa. Ja mä puhun edelleen nurmikon leikkuun puolesta, jos häätöä haluaa kokeilla :wink:joyful:

Toivon että tässäkin synnytyksessä jotenkin vähän enteilisi. Viimeksi synnytyksen kokonaiskestoksi merkattiin 3h20min, että ehtis edes muksut saada johki hoitoon ja mies matkalle mukaan. Kovasti vauva jo "porailee" jonneki tonne alas, vihlasee välillä inhottavasti kun se liikkuu ja kävellessä tuntuu että kohta se valahtaa lahkeeseen. Mut ainakaan vime tsekkauksessa ei ymmärtääkseni ollu tapahtunu mitään. Jännityksellä mennään päivä päivältä lähemmäksi :nailbiting:
 
Täällä kans laskevia suppareita on alkanut tulla päivittäin, niinkuin "sukkapuikko"- kipujakin. Myös ilmavaivat ja virtsaamisen tarve lisääntynyt, eli alaspäin on toveri tulossa. Nyt siis rv 35+6.
 
Esikoista odottaessa ei ollut mitään ennakko-oireita. Lapsivettä vaan lorahti illalla telkkaria katsellessa aivan yllättäen. Siitä meni vielä useampi tunti ennenkuin supparit alkoivat yön aikana. Silti synnytys laskettiin käynnistyneeksi tuosta ekasta lorahduksesta.
 
Anteeksi tyhmyyteni. Mitä tarkottaa sukkapuikkokivut ja miltä ne tuntuu :)
 
Maatu, kyllä sää tiedät sitten kun sulla on niitä ollut! Sukkapuikkokivut tuntuu, niinkuin joku sukkapuikolla törkättäisiin. Eli sellainen nopea viiltävä kipu. En itse asiassa tiedä mistä ne johtuu.

Mulla kans limatulppa alkoi lähtemään viikkoa ennen esikoisen syntymää. Koko viikon sitten supisteli on-off, mutta edellisenä iltana selvästi kipeytyen. Ei se limatulpan lähteminen oo siis varsinaisesti synnytyksen alkamisen merkki, mutta on se merkki siitä, että synnytys lähestyy. Se voi olla vielä viikkojenkin päässä, mutta voi olla piankin. Joillain tulppa lähtee vasta synnytyksessä.

Mulla alkaa kans olla aika paljon painetta alapäässä ja liikkuminen hankalaa. Joitain ihan lieviä supistuksiakin jo ollut, mutta ei kipeitä vielä vaan sellaista kiristystä lähinnä.
 
Sukkapuikkokivut on sellasia teräviä pistoja suoraan alapäässä. Justiinsa kun joku tökkis sukkapuikolla pimpassa :confused:
 
Mä voisin verrata sukkapuikkokipuja papa-kokeeseen. Yäk.
 
Okei.. Hui ku mulla tulee ihan oikeita supistuksia(ko?).. Ajattelin että on vatsatoiminta kramppeja, mutta tyli kyllä niin vähän kun vessassa oon jo tänään kahteen otteeseen käynyt. Vasta nyt kaksi tällaista tullut noin 15min väli. Mutta sattuu siis niin että joudun keskittymään "kramppiin" ja vaan hengitellä.
 
No ei tullut enempää noita kipeitä. Nyt koko vatsa on vaan kipeä mutta ei pinkeänä
 
Eikös Maatu sullakin oo LA 4.4? Eli huomenna rv 36+0? Et kyllä ne ajallisestikkin voi olla niitä synnytystä ennakoivia oikeita supistuksia.

Mul ei oo vielä ollut henkeä salpaavia, mut reilu viikko sitten tuli kyl kivuliaita jonkun kolmen tunnin ajan.
 
Takaisin
Top