Synnytystä ennakoivat tuntemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iirai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hui miten jännää!! :) Ihana jännittää muiden puolesta kun omaa synnytystä saa varmaan odottaa vielä pitkään! ! :)

Synnytyksen käynnistyminen on aina vähän epäuskottavaa omasta mielestä. Mul on yks synnytys käynnistynyt vesien menolla, enkä oikeesti meinannut uskoa asiaa, vaik vettä tuli suht reilusti. Mies sillon soitti synnärille, se kun oli varma, et pitää lähtee, minä en. Ja tämä tapahtui rv 41+5, eli ei ihan yllärinä pitänyt tulla :-)

Oijoi muakin alkoi ihan jännittää Maatun puolesta! Jään seurailemaan miten tilanne etenee!
Toivottavasti säästyt vatsataudilta, menis aika hurjaksi!

Oiskohan Maatu sitten meidän seuraava huhtikuisen synnyttänyt äippänen? :woot:Jännääääääää!!!!!

Hihhihhih, lainaan itseäni :grin Jos ei Ciciro (vai kenellä se oli se käynnistys) oo tällä välin tehnyt vauvaa niin Maatuhan voi todellakin olla seuraava!

Noup. En ole seuraava... Ainakaan näillä näkymin :(
Lapsivesinäyte oli negatiivinen, sanoi että valkovuoto voi muuttua vetiseksi ja kirkkaaksi loppua kohden ja niitä kahta on aika hankala erottaa... Ärsyttävää. On niin turha ja tyhmä olo kun luulin et ois ollu tosi kyseessä. Käyrään piirtyi kyllä säännöllisiä supistuksia, mutta mä en kyllä tuntenut mitään.. Kätilö ihmetteli että miten en tunne mutta tokasi että olen niin hoikka että laite tunnistaa pienimmätkin kovettumat.. Melkein nauroin ääneen (+20kg tässä raskaudessa..)
Mutta ei niin ei. Synnytys ei ole alkanut. Edelleen sormelle auki, kanavaa hieman jäljellä.

Ja hei Maatu, kuten siellä polillakin sanottiin, lapsivettä ja juoksevaa valkovuotoa on hankala erottaa toisistaan, joten ei kannata potea tyhmää/turhaa oloa. :) Pakkohan se silloin on käydä tarkistuttamassa tilanne, ja epäilihän se kätilö puhelimessakin lapsivettä, eikö?

Ja nyt ei ainakaan tarvitse mennä vattataudissa synnyttämään! :happy:

Tossa jossain joku mietti miten neuvolatäti, joka ei ole synnyttänyt, voi puhua mitään raskauden ajan kivuista....niin mä en ole vielä koskaan tuntenut liitoskipuja, vaikka olenkin ollut raskaana ja synnyttänyt :) katsotaan miten tällä kerta käy...vielä ei mitään, enkä ainakaan teidän kuvauksienne mukaan ollenkaan harmita mikäli jään siitä paitsi.

Joo enkä mäkään tosiaan tiedä monistakaan raskausajan vaivoista, kuten vaikka pahoinvoinnista, närästyksestä ja ennenaikaisista supistuksista, mitään. Vaikka toista kertaa mennään.

Mie oon nyt aika säännöllisesti joka yö heränny menkkajomotukseen, mutta kylkeä kääntämällä helpottaa. Päivisin taas vatta pingottuu useita kertoja päivässä tehden vähän tukalaks oloa, ja välillä on epämääräsiä vihlasuja alhaalla, mutta muuten mennään edellen entisellä suht hyvällä voinnilla. :rolleyes: Niin ja nykyään nukun taas normaalisti yöt! :woot:

Jep tavallaan hyvä jos neuvolanhoitajalla itsellä kokemusta lapsista, varmaan lisää tämän varmuutta, mutta tärkeintä että on ammattilainen ja ajantasaista tietoa joka perustuu tutkimuksiin.
Voi mennä ihan vinksalleen ohjeistus jos se vaan omiin raskauksiin vertailisi ja opastaisi sen mukaan :S
Mun tuntema neuvolantäti ainaki ollu tosi pidetty jo ennen kuin hän itse saanu lapsia. :)
Eihän kukaan vaadi että lääkärillä oltava kaikki sairaudet itsellään tai terapeutilla mielenterverveysongelmia tms :0
Niin miksi terkkarilla?? Vertaisryhmät ja kokemusasiantuntijat erikseen...

Ei minuakaan haittaa yhtään esim. se että kätilöllä ei ole lapsia. Kätilön ammattikin on varmasti sellainen missä painotetaan sitä että synnytyskipu voi olla naisen elämän kovinta kipua, ja vaikka kätilö ei olisikaan synnyttänyt niin on kokemusta monista synnytyksistä. Ekassa synnytyksessä kätilöllä oli omia lapsia ja tokassa synnytyksessä ei.

Mutta varmasti se tuo kätilölle itselleen erilaista syvyyttä jos/kun on itse synnyttänyt. Ja täytyy sanoa että kun viime neuvolakerralla oli mukana nuori opiskelija, jolla ei tainnut olla itsellään lapsia vielä, niin kyllä luontevampaa oli silti jutella sille omalle neuvolantätille, joka on pitkään tehnyt sitä työtä ja jolla on omiakin lapsia.

Kyllä ammattitaito on aina ammattitaito. Ja sitä ei kerry jos ei tee töitä. Mutta on myös vastavalmistuneillakin eroja...toiset herättävät luottamusta, toiset huokuvat epävarmuutta.

Takaisin