Synnytystä ennakoivat tuntemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iirai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse olen huomannu vauvan kääntymisellä ja sukkapuikkokivuilla olevan yhteys. Täällä siis toveri kääntää kylkeään joka toinen päivä, jolloin varmaan pää liikkuu tuolla alhaalla osuen jonnekin ei niin mukavaan paikkaan.

Jatkuukohan tää yösupsitelu vielä viikkoja? Vai enteilisikö edes jollain tapaa synnytystä... Ei varmaan.... Menin taas nukkumaan 22-23 aikaan ja sain kaks tuntia nukkua niin alko järkyttävät vatsakivut ja pyörin ja hyörin ja torkahdin välissä niin ei hajua kuinka usein tuli kipuja. Tuntu ainakin että ei missään vaiheessa mennyt kokonaan pois tuo kipu. Sain lopulta nukuttua pari tuntia ja nyt heräsin syömään leivän kun vatsa kurni ja nyt en enää saa unta. Vatsaa jomottaa mutta ei satu. Nyt jo koko viikon ollut kivuliaita öitä kun tuntitolkulla vatsa kramppaa.

Muokattu viimeksi:
Mulla on nyt kolme viime yötä menny nukkumisen puolesta ns normaalisti eli jos on heräilly niin nukahtanu heti uusiks. On kyllä heti ihan eri tavoin virkeä olo päivälläki. :happy: Liekkö nyt lepuuttaa, että jaksaa lähteä tositoimiin. :wink:p

Menkkakipuja on myös ollut säännöllisemmin (2-3krt vuorokaudessa), muttei niin kovia ettei niidenkin kanssa voisi nukkua yöllä. Saatan siis herätä alavatsan jomotteluun, mutta käännän kylkeä ja jatkan nukkumista. Vähän etovaa oloakin öisin ollut, mutta ei läheskään samalla lailla ko viikko sitten.

On tää oireiden kyttäily jännää! :woot:

Uusia oireita tullu tämän päivän aikana, häpyluuhun tulee noustessa niin kova paine, että alkuun tuntuu ettei edes liikkeelle pääse. Ja molemmista nivusista vetää ajoittain hermoja kireälle. Viime yönä heräsin taas menkkajomotteluun/poltteluun, mutta asentoa vaihtamalla helpottu. Ilmeisesti siellä tehdään tilaa?

Niin ja pakko mainita että nyt niitä mielialavaihteluitakin on sitten tullu. :rolleyes: Eilen oli itku herkässä ja tänään sitten taas ärsytti kaikki ulkona olleesta liukkaudesta lähtien ja koiraparat (ja ohikulkija) joutu aamulla lenkillä kunnon raivoamista kuunteleen.. :shy:

Mulla lähti viimeksi limatulppa Taysin äitiyspolin odotushuoneen suihkussa, jonne olin päässyt odottelemaan saliin pääsyä. Esikoisesta en muista.

Onkohan muuten muutokset nukkumisessa jotain synnytystä edeltäviä oireita? Oon meinaan nukkunut nyt kaks yötä ku nuijalla olis nukutettu, nukahtanut heti ja nukkunut todella syvää unta. Ennenkään ei ongelmaa nukkumisen kanssa, paremminkin niin että nukuin hävyttömän pitkiä aikoja (yli 9-10h) ja silti väsy, kun unen laatu ei ehkä ihan paras mahdollinen. Nyt tuli viime yönä kans kyllä toi suurinpiirtein 9h, mutta en ollu aamulla ihan tööt, kuten oon jo pitkään pitkistä yöunista huolimatta ollut. Nyt kyllä pientä päänsärkyä niin kuin eilenkin... Kerkesin jo pohtia että eikai mulle nyt sitten iske se raskausmyrkytys, kun oon myös nähnyt ns. pieniä mustia pisteitä pariin otteeseen, luullut ensin että kappas täällä on banaanikärpäsiä kauhee lauma, mutta tajunnut sitten että ahaa, silmät kusettaa. Mutta pientä päänsärkyä ja noita silmien mustia pisteitä lukuunottamatta ei oo ollut mitään minkä oisin myrkytykseen yhdistänyt ja kun kotona on verenpainemittari, niin oon sillä seurannut. Aina olleet alhaiset paineet, viimeks eilen 114/74. Syke tosin oli 88 :confused: Mutta eikös se niin mee, että jos raskausmyrkytys tulee, niin verenpaineet nousee aina?

^ Joo, verenpaineet nousee aina raskausmyrkytyksessä, mutta pelkästään kohonneet paineet ei taas välttämättä tarkoita myrkytystä. Eikä välttämättä päänsärky sen ohella. Mutta tietty herkästi tuolloin kannattaa lähteä tarkistukseen jos on molemmat oireet. :)

En ole kuullut etteikö verenpaine nousisi jos on raskausmyrkytys. Ooks sä myös turvonnut paljon?

Turvotusta ei oo tullut ollenkaan... Lähinnä vaan mietityttää just nuo mustien pisteiden näkemiset ja päänsärkykin kyllä siinä mielessä, että mulla on sitä aniharvoin. Ehkä johtuu vaan siitä että on tullut liiaksi unta?

Soittaisin neuvolaan ja kysyisin. Voi ne mustat täplät johtua jostain muusta syystä.

Ite näen mustia pisteitä ajoittain (ei pelkästään raskauden aikana), todennäköisesti harmittomia lasiaissamentumia. Päänsärkyä taas voi hyvin tulla liiallisesta nukkumisesta tai ihan vaan hormoneistakin. Mutta soita ihmeessä jos mietityttää. :) Aina se on parempi varmistaa ja itse sen oman voinnin parhaiten tuntee.

En muista tuliko kirjoteltua asiasta aiemmin, mutta mulla hemoglobiinin lasku teki näköhäiriöitä ja pahimmillaan tuntu siltä, että pää "nyökähtelee" itestään (ei näkyny päälle päin) istuessa paikoillaan ja muutenkin oli outo olo. Oireet tuli siis viikonloppuna, joten seurailin ja tunnustelin oloa seuraavaan päivään (koska päivystykseen mennään vasta pää kainalossa :shy:), jolloin se pahenikin. Samalla hoksasin, että nuo "nyökkäykset" tuntu sykkeen tahdissa ja kävin sitten verenpaineet kirjastossa varmuuden vuoksi mittaamassa, koska korkeat paineet voi aiheuttaa tuollaisiakin oireita. Paineet oli kuitenkin ihan normaalit, joten tulin siihen tulokseen, että alhainen hemoglobiini on pakko olla syynä. Ensimmäisen kerran kun ne laski, niin päässä tuntui sitä kääntäessä siltä, että näkökenttä laahaa vähän perässä eli "pään outoutta" silloinkin. Parina päivänä otin sitten tuplasti rautaa ja oireet hävisi. Seuraavalla neuvolakerralla joka oli 1,5 viikkoa noiden tuntemusten jälkeen, hemoglobiini olikin vain 108 (eli lähes 1/3 alempi kuin normaalisti) joten siinäpä se syy. :rolleyes:

Jännää! Joko pissasin alleni kolme kertaa aamuyöstä tai mulla tippuu lapsivettä!!!! Vitsi ku en oikeasti tiedä, ei ollut sidetta yöllä mutta oon unen pöpperössä käynyt heittää märät pikkarit pyykkikoriin. Nyt kun käänsin kylkeä tunsin pienen lorauksen ja noustessani tippui lakanalle pari pisaraa, wc käynnin jälkeen lorahti taas pari tippaa. Olen koittanut haistaa mut ei haise millekkään... Ei pissalle eikä millekkään muullekkaan. Voi olla että on vaan pissaa.. En kyllä oo tolla tavalla ennen päästellyt mutta hmmm...nyt makaan ja odottelen lisälorauksia... Jos on lapsivettä niin tänhän pitäs jatkua!! Ehkä mun eilinen arvaus että tänään lähtee synnytys käyntiin täysikuun aikaan ei ollutkaan niin hullu arvaus.
38+2

Jos niin paljon oot "pissiny" että pyykkikoriin asti kastunu pikkarit ja moneen kertaan... niin kyllä sun kannattaa käydä tarkistuttamaan!
Jännätään täällä sun puolesta ja ootellaan muutenki montako täydenkuun vauvaa syntyy tänään :D

Nyt ei oo puoleentoista tuntiin oikein lorahdellut, vähän tuntuu märältä vaan koko ajan.. En tiedä. Soittelen jos tulee lisää lorahduksia. Jotenkin en usko että kumminkaan on lapsivettä... Vaikka se kyllä helposti voi ollakkin....
Just mies soitti tulevansa takasin töistä sairastamaan, oli päässyt ovesta sisään ja vatsatauti iskenyt kummastakin päästä. Ja kuulemma jo kolme muuta työkaveria vatsataudissa... Eli vähän nyt aloin toivomaan ettei ehkä tänään lähdettäisikään synnyttämään, eihän tuosta hirveästi apua olis tossa kunnossa.. En edes tiedä päästäiskö ne sitä synnärille ku on tarttuvaa..??
Mutta joo mun eiliseen arvailuun heitin myös että varmasti mies on kipeänä kun synnytys alkaa... Viime pääsiäinen meni siis meillä molemmilla vatsataudissa myös. voi hitsi että harmittaa, puuttuu vaan että mäkin oon saanut tartunnan ja sit pitäs vatsataudissa synnyttää!!

Vatsatauti+synnytys olis kyl ihan järkyttävä yhdistelmä :eek: Tosin jos ne supparit on sellaisia menkkakiputyyppisiä, niin mä oksentelen kyllä joka tapauksessa :D

^ juu side mulla on ollutkin ja paperi välissä. Paperi kastuu kyllä! Soitin synnärille ja he sanoi että viimestään klo 15 pitää tulla streptokokkinäytteeseen ja käyrille! Kätilön mielestä varmasti lapsivettä!! Jos ei supistuksia ja strepto negatiivinen, niin saan mennä sen jälkeen kotiin. Mutta takaisin pitää vielä illalla tulla ja jäädä(24h lapsiveden menosta viimestään pitää olla osastolla, eli viimestään klo 3 ens yönä...)
Mä en kyl vielkään usko.. Ei kumminkaan oo lapsivettä.. En usko ennen kun he sanoo että synnytys on käynnissä!

Takaisin