Synnytystä ennakoivat tuntemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iirai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oiskohan Maatu sitten meidän seuraava huhtikuisen synnyttänyt äippänen? :woot:Jännääääääää!!!!!
Haha en varmaan ole. Oikeasti mun tuurilla oon vielä maha pystyssä viikolla 42... Koko ajan kyllä jotain oiretta mutta esim supparit ei nyt tästä ainakaan pahene millään ja en kyllä edes osaa sanoa onko suppareita vai oonko vaan syöny jotain ei sopivaa.. Nohh ilmottelen jos syntyy ;)

Mulla oli limatulppa semmoinen iso valkoinen klöntti ja sen jälkeen oli vähän verta mukana. Mut no samana päivänä vauva tuli kuitenkin maailmaan. Ei kyl olis enää montaa viikkoa tarttennut enää olla kun viikkoij oli silloin 41+3. Tänään oli kauheet alaselkä ja vatsakivut taas. Mulla uusiutu virtsatientulehdus ja eri lääkäri sano että mulla olis pitänyt olla pidempi antibioottikuuri mitä mulla oli alkukuusta. toivottavasti nyt pääsen tuosta eroon.
Nyt viikkoja onkin 36+0

Täällä supistelee taas. En ole edes käynyt lenkillä tänään vaan mies on hoitanut koiran lenkitykset tänään. Nyt hän meni yövuoroon niin mä käyn vielä ennen nukkumaanmenoa 30min kävelyn.. Katsoo mihin sekin johtaa.
Siis supistellut puoltoista tuntia, ensin 20min välein ja nyt tiheämmin (n5-10min) ei kyllä ole niin kivuliaita, pystyn hyvin kattomaan samalla telkkaria. Varmaan nää tästä kipeytyy jos lähen liikkeelle... Tai sit ei. Ärsyttävää kun ei tiedä miltä ne "oikeat" supparit tuntuu. Ja ei myöskään tiedä omaa kipukynnystä. Mietin vaan että mitä jos on hirveen korkee kipukynnys ja nää onkin ihan "aitoja" suppareita ja mä täällä vaan hillun murehtimatta haha
Mä katoin iha rauhassa töllöä kun synnytys supparit alko.. Välillä kävelin vähä mut pääasias istuin sohvalla :D ja tosiaan en ois ikinä uskonu et noi oli niitä synnytys suppareita :D odotin niin jotain ihan tajutonta kipua (kuten ne kalvojen puhkasun jälkeen tulleet) :D

Mäkään en huomannut et limatulppa ois missään vaiheessa irronnut esikoisen kanssa. :wideyed: Ja mitään harkkasuppareita en ikinä tuntenut. Lyhyesti kuvailtuna, kaikki alkoi kun vedet meni kotona kun kyykistyin illalla kaivavaan lipaston alalaatikosta sukkia. Sen jälkeen alkoikin supparit heti 2-6min välein kun niitä kellotin parisen tuntia. Mentiin sairaalaan ja melkeen 3cm olin auki siinä vaiheessa.
Tämä raskaus näyttäisi menevän aika saman kaavan mukaan mitä noihin suppareihin tulee. Tänään 33+4 (LA 28.4), eikä suppareita ole kuulunut. Esikoinen syntyi Rv 38+4 joten saas nähdä miten tämän kanssa käy. En kyllä yhtään osaa edes ennakoida. No tulee kun on tullakseen :p

Eilen illalla aloin tuntea ensin paineen tunnetta alapäässä. Sänkyyn mennessäni alkoi pakaroita kuumottamaan, alaselkää jomottamaan ja mahassa tuntumaan aaltomaista kipua, jossa selkeästi tuntui alkuun pienempää kipua, kipu nousi pikkuhiljaa suuremmaksi ja "huipun kohdalla" tuntui ettei voi jäädä makaamaan. Huipun jälkeen kipu mahassa hiipui ja katosi ja sama ralli alkoi kohta uudestaan. Vessassa piti ravata tunnin sisään kahdesti ja rakko tyhjeni totaalisesti joka kerta. Koko raskausajan tuntunut että puolet vähemmän nestettä kerrallaan on elimistöstä saanut pois. Otin 1g panadolin ja sain aaltomaista kipua hieman lievemmäksi ja nukahdin. Tätä kipuilua ei kestänyt kuin noin kaksi tuntia, josta ensimmäisen tunnin aikana kipuaallot oli tiheämpiä, mutta niiden väli alkoi pidentyä toisen tunnin kohdalla.

Aikaisemmissa supistustuntemuksissani en ole tunnistanut selkeästi "huippua" tai "lepohetkiä" jomotusten välillä, vaan jomotuskipu on liikkunut pitkin kehoa vaihtaen vain paikkaa.
Lukemieni/kuulemieni juttujen perusteella päättelen tämän nyt olleen niitä oikeita supistuksia. Liekkö alkanut paikkoja pehmittää rv 37+0 kunniaksi.. :)

Eiks se, että limatulppa tuli tarkoita, että enää ei saa uida infektioriskin takia?

Haha en varmaan ole. Oikeasti mun tuurilla oon vielä maha pystyssä viikolla 42... Koko ajan kyllä jotain oiretta mutta esim supparit ei nyt tästä ainakaan pahene millään ja en kyllä edes osaa sanoa onko suppareita vai oonko vaan syöny jotain ei sopivaa.. Nohh ilmottelen jos syntyy ;)
Mullahan siis myös viime viikolla supistuskohtaus oli semmonen ko olis ollu vattataudin kramppeja ja oksettavaa oloa sekä kovia menkkakipuja vuorotellen putkeen ilman helpotusta. Panadolilla sitten lopulta laukes ko uskalsin ottaa. Tänään neuvolaterkkari sanoi, että tuota huonovointisuutta tulee joillekin supistusten kanssa hormonitoiminnan takia, eli oliskohan sullakin sama juttu? :)

Toivottavasti sitten kun synnytys todella käynnistyy niin ei ole tuota etovaa oloa samalla lailla ko viime viikolla supistusten yhteydessä.:hungover: Kivun nyt vielä kestää, mutta oksettava olo siihen kaveriks niin huhheijaa.. Ei oo helpoks tehty tätäkään.:rolleyes:

^ juu voi olla että sama juttu. Koska tuntemukset on kyl kramppimaisia, ihan kun olis jäätävä ripuli tulossa. Mutta ei vatsa toimi silloin.. Mulla vatsa toiminut ihan normaalisti niin kuin aina aamukahvin jälkeen ;)

Joo, samaa mullaki oli! :) Mutta tosiaan vaihteli menkkakipujen ja noiden kramppausten välillä.

Vitsi et on rasittavaa kun ei yhtään tiedä... Esim tänään supistuksia(ko?) tuli aamulla sen jälkeen kun vähän nostelin tavaroita lattialta ja petasin sängyn. Meni ohi puolen tunnin sisällä. Mutta sit kävin metsälenkillä koiran kanssa yli tunnin ja ei mitään suppareita siitä rehkimisestä.
Sais nyt tulla eikä kiusata mammaansa! Tuli kyllä nukkuttuakin paras yö moneen kuukauteen: klo23-9 ja vaan kaks kertaa vessaan!! Sehän kans joillain enteilee synnytystä!

Eilen oli täälläkin melko kivulias päivä. Menkkajomoja oli aamusta asti, selkää vihloi ja maha oli pinkeenä koko ajan. Nukkumaan mennessä sukkapuikkoja tuli ihan koko ajan ja vauva liikkui ja möyri tosi ilkeesti ja venytti mahaa ihan äärimmilleen. Oli jo pakko nousta hetkeksi ylös. Aamuyöstä heräsin ja alamahassa vihloi, otin panadolin ja helpotti sen verran että pääsin takasin uneen. Ihan älyttömästi on närästäny viikon verran, ihan oksennus nousee välillä kurkkuun. Liitoskivut on ehkä aavistuksen helpottaneet, eli olisko bebe vähä jo laskeutunu...? Huomenna ä-poli, jännä nähä onko tapahtunu mitään! Huomenna rv36

Mulla lähti viime raskaudessa limatulppa n. Viikon ennen synnytystä. Se oli pöksyissä ku kävin vessassa ja ihan nimensä mukaisesti limainen tulppa, ei mitään epäselvyyksiä. Mut mitään tuntemuksia ei ollu, ja ekalla kerralla en huomannu tulpan tuloa.

^kyfixfix, onko sulla noi "menkkajomotukset" kuinka pitkäkestosia? Onko ne siis supistuksia et tulee ja menee vai onko koko ajan päällä? Mulla nimittäin on ihan ku menkkakipuja ja ne kestää ja kestää... Sellaset 10-20min kestää kipuilut sit hellittää ja voi taas 5-10min päästä tulla samanlainen uudestaan. Nyt ollut jo 4 tuntia mulla tommosta. Mä haluan jo niitä oikeita suppareita. Toivottavasti nyt nämäkin jomotukset antaa jotain tulosta.

Aamulla kävi mielessä että nytkö tää ihan oikeasti alkoi, kun menkkamaiset jomotukset äity tosi kipeiksi ja välillä tuli semmoisia tuikkaisevia kipuja. Maha oli pinkeenä koko ajan ja kipuja tuli aika aaltomaisesti noin 5-10 välein ja kesti noin 5min kerrallaan. Sitten veskissä käydessä huomasin jotain limaa ja mietin että onko tää nyt sitten sitä limatulppaa... Mutta alko pikkuhiljaa helpottamaan säryt kun oli kipuillut semmoiset vajaa kolme tuntia, enää ei oo lähes yhtään kipee mutta istuessa tuntuu melkein koko ajan siltä että istuisin jonkun pallon päällä :wideyed: Mietiskelin, oiskohan se vauvan pää, mutta en mä kai sitä silleen voi tuntea, enhän? Laskeutunut vauva ihan selvästi kyllä on, mutta siltikin... Onneks huomenna lääkäri niin saa vähän varmuutta :)

Aamulla kävi mielessä että nytkö tää ihan oikeasti alkoi, kun menkkamaiset jomotukset äity tosi kipeiksi ja välillä tuli semmoisia tuikkaisevia kipuja. Maha oli pinkeenä koko ajan ja kipuja tuli aika aaltomaisesti noin 5-10 välein ja kesti noin 5min kerrallaan. Sitten veskissä käydessä huomasin jotain limaa ja mietin että onko tää nyt sitten sitä limatulppaa... Mutta alko pikkuhiljaa helpottamaan säryt kun oli kipuillut semmoiset vajaa kolme tuntia, enää ei oo lähes yhtään kipee mutta istuessa tuntuu melkein koko ajan siltä että istuisin jonkun pallon päällä :wideyed: Mietiskelin, oiskohan se vauvan pää, mutta en mä kai sitä silleen voi tuntea, enhän? Laskeutunut vauva ihan selvästi kyllä on, mutta siltikin... Onneks huomenna lääkäri niin saa vähän varmuutta :)
Mulle on kuvailtu et kun vauva todella alhaalla on ku pallo tuolla alhaalla :D

Hmm, oon tässä tunnustellu jo muutaman päivän, että onkohan mulla noita "sukkapuikkotuntemuksia" ajoittain. :bored: Vähän tuntuis, että olis jomotusta ja vihlontaa alakerrassa, mutta oon niin tottunu tuon tyyppiseen kipuun, että pitää oikeasti tunnustella onko jotain normaalista poikkeavaa. Mulla siis on hyvin herkät virtsateiden limakalvot, joka ilmenee lähes kroonisena kipuna/paineentunteena alavatsalla ja virtsateissä (välillä niin pahana ettei pysty edes istumaan), joten on hyvin hankala erottaa mikä mistäki johtuu. Tuo "normaali kipu" on sellaista kuin olisi ärhäkämpi pissatulehdus ihan vessassakäynnin kirvelyineen yms, mutta ite tulehduksia ei ole vuosiin enää ollut (ongelmat alkanu jo yli 10 vuotta sitten). Raskauden aikana tosin oireita on ollu paljon vähemmän kuin normaalisti, joten vähän veikkaisin, että nämäkin tuntemukset vois viittailla h-hetken lähestymiseen. :)

^Sukkapuikkokivuille ei mun tietääkseni ole selvää syytä. Voi johtua vauvan laskeutumisesta, johonkin hermoon painamisesta, paikkojen pehmentymisestä/avautumisesta jne. Niistä ei kyllä voi erehtyä, tuntuu just siltä kuin joku yht äkkiä survasis sukkapuikon tonne kohdunkaulaan! Se on mulla ainakin voimakas, yhtäkkinen hetkellinen kipu, joka saa huudahtamaan. Tätä jatkuu joskus monta tuntiakin. Mulla auttaa konttausasennossa (vielä parempi jos laskee rintakehän alas) oleminen, silloin niitä ei juurikaan tule. Ja mies on saanut monet hyvät naurut näistä mun asennoista :D

Takaisin