Synnytystä ennakoivat tuntemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Iirai
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
^ juu emmä sitä että ois niiin kova kipukynnys etteikö synnytys sattuisi. Tarkoitin lähinnä että ne supistukset jotka enteilevät synnytyksen alkua voi varmaan tuntua tosi häppösiltä joillain kun taas toisilla voi olla jo siinä vaiheessa täyttä tuskaa :(
Kummittelee vaan aina noi oman äidin synnytykset, kun hän kertoi tunteneeen "jotain tuntemuksia" 22-23 aikaan ja menneen synnärille kattoon mikä tilanne kaksi tuntia myöhemmin -nohh siellä kymmenen senttiä auki ja poika ulkona tuntia myöhemmin. Eli kivut vasta yltyi niin pahaksi tunti pari ennen ponnistamista että edes meni näytille!
No mutta ei näistä mitään kehkeytynyt, laantui kahden tunnin jälkeen pois. Kävin vielä tunnin kävelyllä koiran kanssa, ja kaikki ok :)

Hyvä, että laantui, vaikka kovasti kutenkin haluaisi saada nyytin syliin.

Ja-aa, ehkä noi kivuntuntemukset ovat kombinaatiota kipukynnystä ja erityylisiä raskauksia...Mutta olis kiva että ennakoivat supparit eivät olisi kivuliaita, eikä tuo avaava vaihekaan tarttis sattua. Tai siis koko synnytys voisi nyt samalla olla kivuton :) onhan tässä nyt kärsitty kohta 9kk

Voihan se olla niin että kipuun tavallaan turtuu ja tottuu, jos sitä on ollut läpi raskauden enemmän tai vähemmän kokoajan. Mulla on ollut aika vähän mitään kipuja, joten synnytyssupparit kyllä huomaa sitten kun alkavat. Tai sitten ihmisillä on vaan niin erilaisia kipukynnyksiä, toista sattuu pieni kolotus jo ihan kamalasti, kun toinen ei huomaa mitään.

Mulla meni edellinen raskaus helposti, ei juurikaan mitään kipuja. Supistukset kun alkoivat kunnolla, tuntui että kuolen. Selässä menkkakivut potenssiin miljoona. Ei voinut kun maata ja täristä itkien. Toivottavasti tällä kertaa pääsee helpommalla tai saa ainakin kipulääkettä aikaisemmin. Sain mä edellisellä kerrallakin sitten kun kätilö vaihtui ja anestesialääkäri kerkesi paikalle. Silloin muuten otti päästä kun kärvistelin supistuksissa eikä lääkäri tullut vaikka ymmärrän että pienen keskosen hätäsektio on todellakin tärkeämpi kuin mun normaalisti sujunut synnytys. Mitähän muuten sille pikkuiselle kävi, olisi mukava tietää. Painoi kuulemma alle kilon :sad010

Mulla myös kumpikin edellinen raskaus helppo, lukuunottamatta iskiassärkyä. Mutta synnytyssupparit oli ihan siedettäviä. Kestän varmaan supistukset hyvin, kun kalvot on puhkaistu vasta synnärillä. Eli sekin kai vaikuttaa supistusten kivuliaisuuteen.

Mua vähän hirvittää tuo synnytyksen alkamisen tunnistaminen useastakin syystä. Ensinnäkin esikon synnytys käynnistettiin, minkä takia minulla ei ole kokemusta siitä, milloin pitäisi lähteä laitokselle. Synnytyksestä jäi myös sellaiset traumat, että olen joutunut nyt käymään pelkopolilla useammankin kerran kertaamassa tapahtumia. Käynnistetty synnytys oli kokonaiskestoltaan 9,5 tuntia, josta ponnistusvaihe 15 min. Ammattilaiset ovat päivitelleet, että olipas nopeaa toimintaa kaikin puolin. Olen aina ollut omasta mielestäni kovaakin kipua hyvin sietävä, mutta synnytyksen aikana luulin kuolevani kipuihin. Huusinkin kuin hyeena. :facepalm: Tosin minulle on myös sanottu, että tuo esikon syntymä on nopeudessaan ollut varmasti aika "repivä" kokemus.

Toiveena onkin, että tällä kertaa synnytys käynnistyisi spontaanisti, mutta se tarkoittaisi myös sitä, että pitää itse osata arvioida lähdön hetki. Matkaa sairaalaan on n. 35 km ja mies on myös samaisessa kaupungissa töissä, joten jos synnytys käynnistyy päiväsaikaan, niin matka-aika tuplaantuu. Mitäs jos se kipukynnys onkin korkea, niin kuin olen kuvitellut, enkä tunne tarvetta lähteä sairaalaan ajoissa? Pystyisköhän sitä itse ajelemaan matkan? :woot: Ja entäs jos tuo ensimmäisen synnytyksen kesto indikoi sitä, että tämä seuraavakin olisi nopea? Vieläkö tämän voi perua?! Onneks on sentään kaikki oljenkorret käytössä. Äiti ja täti on lääkäreitä ja sisko terveydenhoitaja, joten voin kysyä yleisöltä ja kilauttaa kaverille. Kaikki asuvat vain 5-10 min. ajomatkan päässä, joten hätätapauksessa apu on paikalla nopeasti. Kotisynnytyshän se tästä vielä puuttuiskin! :smiley-bounce022

LIMATULPPA! Onko muilla tullut jo tai ehkä kokemuksia edellisistä raskauksista?? Mulla tullut kaikenmoista eritettä koko päivän kunnolla ja äsken kun kävin vessassa niin pyyhkiessä tulo semmonen ehkä teelusikallinen limaklöntti/limaviiru paperiin. Ei ollut valkovuotoa tai mitään muuta mihin olen tottunut. Luulen että oli limatulppa tai ainakin osa siitä!! Oli kirkas ja kiinteä
Mitä luulette? Täällä taas muuten kramppailee ja selkä jomottaa, koitan selvittää onko suolistovaivoja vai raskauteen liittyvää. Koko päivä myös ollut hölskyvä olo ihan alavatsassa missä pää köllöttää.. Olen sanonutkin miehelle että tänään ne vedet kyllä menee!!

Olen kuullut että limatulpasta voi mennä vielä pari viikkoa synnytyksen alkamiseen. Ja koska tulppa uusiutuu, saattaa se irrota vielä parin viikon päästä uudestaan.
Mutta tsemppiä, itse tiedät omat tuntemukset parhaiten!

Joo, limatulppa itsessään ei tarkoita että just alkais synnyttämään vaan voi lähteä liikkeelle useitakin viikkoja ennen synnytystä. Toisaalta voi kyllä ennakoida synnytystäkin. Esikoisesta limatulppa lähti viikkoa ennen ja sen jälkeen alkoivat on-off supistelutkin.

Joo mäkin luin että limatulpasta menee tunteja, päiviä tai viikkoja. Lähinnä mietin että olikohan se se? Mutta uskon kyllä et oli. Mulla nyt näitä tuntemuksia synnyttämisestä on ollut jo pari viikkoa, eniten nyt tää viikko. Kumminkin varmaan menee yliaikaseksi mun tuurilla;)

Mäkään en muista yhdestä raskaudestani mitään mistään limatulpasta.
Maatulla kyllä varmaan sitä on mitä irtoaa!
Mikäs viikko menossa Maatu?

Kyllä kans uskoisin että limatulpasta kyse, oli se mulla ainakin niin erilainen kuin valkovuoto. Joillakinhan limatulppa lähtee vasta itse synnytyksessä esim. vesien mukana niin sitä sen menoa ei välttämättä huomaakaan.

http://www.vau.fi/Synnytys/katiloblogi/voihan-limatulppa/

Hmm tuolta se kyllä Maatulla kuulostaa..
Itsekin tässä tajusin että joskus 1-2 päivää sitten vuosi vähän kiinteämpää valkovuotoa kerran, (vähän ovulaatioliman tapaista,muttei edes niinkään paljon tullut) Mutta aattelin, ettei tuollainen kirkas ja vähäinen lima vois olla sen kummempaa kuin valkovuotoa... mutta ainakin tuon artikkelin perusteella vois ollakin :wideyed: noh 37+2 nyt niin mikäs siinä. Vointi ollut muuten kyllä ihan hyvä ja vauvan peppu yhä korkealla....

Juu, kyllä se se limatulppa oli:) koko ajan se synnytys mielessä ja kaikki mikä edes jollain pikkiriikkisellä tavalla liittyy etenemiseen saa mut innokkaaksi! Kun neuvolassa torstaina lääkäri kertoi vähän yllättyneenä että vauva on todella alhaalla ja siellä pysyy. Myös paikat pehmenneet, kohdunkaula lyhentynyt ja olin jopa auennut hiukan:)

Ihanaa lukea näitä eri tarinoita. Mulla viikeksi supparit 20 min välein noin 12 h sitten en enään kestänyt eli mention sairaalaan vaikka eikö välin pitäisi olla 10min? Ensimmäiset sanat että mulle kaikki lääkkeet heti mitä saa ja sain (onneksi). Kätilö sanoi että ei tässä hätää hengitä. Teki mieli sanoo että hengitä ite V***u mutta en sanonut ;) Olin noin 1 cm auki....19h synnytystä 5 min ponnistus. Sain epiduraaleja niin monta että en tuntenut pahemmin kipuja ja nyt kuitenkin vähän jännittää...Limatulppa minulla irtosi noin 2 viikkoa ennen syntymää.

Takaisin