Synnytystä ennakoivat merkit

Bunni: Ensinnäkin paaaljon onnea pojasta!! :) Ja toisekseen, kiitos uskon valamisesta. Olen odotellut ja odotellut kunnon supistuksia, mutta ei näy ei kuulu... Jospa mullakin alkaisi kunnon rytinällä. ;)

Täällä olo on edelleen samanlainen kuin eilenkin (etova, vetämätön, huippaa, vatsa toimii jatkuvasti ja vähän löysällä). Sekä neuvolassa että synnytyspäivystyksessä epäilivät vain vatsatautia tai helteen aiheuttamaa - mikä pettymys. :/ Kerron tarkemmin neuvolakäynnistä tuolla niille tarkoitetussa ketjussa. Itse edelleen tahtoisin uskoa, että ei tämä mitään vatsatautia ole, vaan vain erilaisempi/epämääräisempi synnytyksen alku... (Taitaa olla turha toivo, huoh...)
 
Kiitos Bunni, helpottaa kyllä kovasti kun on ollut sellainen fiilis et tuleekohan tää ulos olleskaan kun ei mitään "oireita" oo ollut :) Tosin aikaahan tässä on vielä muutama viikko niitä saada. Onnea vielä kovasti kääröstä, toivottavasti synnytys meni hyvin. Et ainakaan onneks joutunut kovin pitkään pusertamaan.
 
Kenties lohduttavaa tietoa joillekin meistä: Sinulla voi olla (harjoitus)supistuksia ilman että itse edes tunnet niitä! Olin tänään tutkimuksissa, ja käyrille piirtyi yksi ihan huomattava ja pitkä supistus, vaikken itse tuntenut mitään. Kohtu siis kyllä valmistautuu tulevaan, vaikket välttämättä sitä tiedäkään. :)
 
Harjitussupistukset joita et tunne, olisikin lohduttava tietoa! Tällä mennään jo kohta viikolla yli lasketun ajan ja olo on sen mukainen... mutta toisaalta myös sellainen että MITÄÄN ei tapahdu... huoh.
 
Mulla melkein koko eilisen päivän oli kipeitä menkkamaisia tuntemuksia, muttei ne mitenkään säännöllisiä ollut. Oikeastaan tunne oli jatkuvasti päällä. Voiko nää olla supistuksia, vai laitetaanko liitoskipujen piikkiin? Ilmeisesti ne supistukset voivat olla myös jotain muuta, kuin mitä on kuvitellut Änin ja Mansikkaisen teksteistä päätelleen.

Yöllä (jälleen kerran viiden aikaan, kuten niin monena yönä) heräsin vessaan ja valmistauduin jumppapallokiikutteluun. Mulla on ollut kipuja monena yönä just viiden aikaan. Nyt ei kuitenkaan ollut muita kipuja, kuin vähän jomotusta selässä. Menin takaisin sänkyyn ja asetellessa tyynyä polvien väliin alavatsa jotenkin kramppasi aika kovasti, eikä tullut mieleenkään nousta sängystä. Sitä ei kauaa kestänyt ja sain taas ihan normaalisti nukuttua. Oliskohan se ollut supistus?

On se kumma, kun mulle on kokoajan sanottu, että kyllä sä sitten tiedät, kun tosi on kyseessä. Mä alan vähän epäillä tota. Voisin vaikka soitella neuvolaan varmuuden vuoksi tänään. Terveydenhoitaja eilen oikein kehotti soittelemaan aina, jos siltä tuntuu. Kuinka herkästi te ootte soitelleet neuvolaan?

 
Tsemppiä ja jaksamista NtiKesäheinälle!

Tii: Minä olen omalla kohdallani veikannut noita vatsakramppeja juurikin supistuksiksi, silloin kun ne tosiaan menee ohi minuutissa tai parissa. Mullakin on varsinkin öisin vihlontaa alavatsalla ja alaselässä, mutta en ole varma onko ne supistuksia... Jotenkin olen ajatellut, että ne on ehkä liitos- tai muita kipuja, kun ne kestää yleensä kauemmin kuin mitä supistusten sanotaan kestävän. Mainitsin noista muistaakseni viime viikon neuvolassa, jossa terkka vain nyökytteli kivuille että juu ovat normaalia. Mutta ei se sanonut että ne olisi supistuksia, joten ei ne kait ole? Vaikeaa kun ei tiedä!

Mullahan ei tosiaan kaikki harjoitussupistukset tunnu, ja noita kovempia tuntuvia suppareita on ollut harvakseltaan. Silti mulle viimeks eilen synnytystapa-arviossa sanoivat, että kyllä ne oikeat supistukset sitten tunnistaa. Aion luottaa tähän, vaikka muakin vähän välillä epäilyttää puhutaanko tästä puppua! :D
 
Alkaa vaikuttamaan siltä, että jos meno jatkuu tälläisenä tänään, niin pääsemme jakaantumaan piakkoin! Kolmesta asti yöllä oon ollut enemmän ja vähemmän hereillä voimakkaiden kipujen takia, ja supistuksia tulee nyt suunilleen 4-5 min välein, välillä vähän kipeämpiä, välillä vähemmän kipeitä. Supparit on nyt ollut kuitenkin selkeästi erilaisia kun aiemmat pelkät harjoitteluversiot, eli toiveikkaana ollaan. Tosin mun tuurillahan tää ei tästä etene...
 
Huippua! Mä peukutan teidän puolesta, RiikkaJ!!
(Vaikka onkin huutava vääryys jos nyt keulit mun ohi. ;D)
 
Noh, saa nähdä, ukon passitin töihin vielä, ei ole olo kipeytynyt, oli hetken paussiakin supistuksissa tuossa pari tuntia sitten. Nyt jotain pieniä tuntemuksia, ja tooooodella vetämätön olo. Pakki sekaisin ja paineen tunne tuolla alakerrassa jatkuu. Puuh..
 
Täälläpäin menossa rv 39+4 ja on muuten pahasti alkanu turvottamaan..
Saisi jo tulla painoarvio oli viime ä-poli reissulla tuossa paripv sitten semmonen 3600g

-verenpaineet taas nousussa olivat viikon välissä laskussa kun iski flunssa näin kesästä mutta ma oli taas korkeella ja painoo tullunna reilut kilonverran..
- viime yönä tuli herättyä jo toista kertaa siihen tuntemukseen et supistukset aiheuttaa todella huonon olon/kuvotuksen tunteen ( Onko kellään ollut tälläistä tuntemusta kestää n. 1-2 tuntia )
-vessassa oon käyny nytte 3 kertaa päivässä kakkoshädällä :D
- olo on et pittää olla menossa pääkolmantena jalkana kaikkialle
- limatulpasta irtoaa tavaraa jatkuvaan
-armoton särky lantiossa selänpuolella kävellessä

Välillä on myös ollu noita menkkamaisia tuntemuksia ja tuntunu sille et nyt se pyrkii vaikka väkisin perseestä pihalle mahasta...mutta liikkeet alkanu olemaan pienehköjä muuten eikä enää semmosia et nahanläpi ois tulossa.
 
Mä oon ruvennu uskomaan että kuvittelen itselleni ne menkkamaiset kivut, mulla oli meinaan viime viikon ma-ke jatkuvasti niitä ja olihan siellä sitten tapahtunutkin muutosta parempaan tai tulevaa h-hetkeen valmistumiseen, mutta nyt...ei mitään. Ei niin mitään. Eilen ja tänään on maha-asukki möyrinytkin niin paljon että en ymmärrä mistä sitä lisätilaa on yhtäkkiä tullut. Vatsa on kyllä ihan yhtä korkeella kun ennenkin vaikka kuvittelenkin että olis alempana.

Paha olo on välillä, johtuu ehkä istuma-asennoista, turvotusta on varsinkin nyt kuumina päivinä ihan kiitettävästi. Menkkakipuja silloin tällöin.

Huomenna on ensimmäinen laskettu aika, jota siis muuttivat sitten viikolla eli 17.6. ja olisin niin jotenki halunnut että tuo huominen olis pitänyt enemmän paikkansa, mutta nyt tuntuu siltä että ei tässä tule tapahtumaan mitään seuraaviin...hmm.. pariin viikkoonko...

Maanantaian äpolilla painoarvio 3,5kg että senkin puolesta sais tapahtua jo :) tahtoo nähdä meidän vauvan jo!! :)

Tsemppiä kaikille helteisiin!
 
Mulle on ilmaantunut nyt ns.sukkapuikkokipua ja supistukset on ruvennu tuntumaan nivusissa asti, mutta eivät ole vielä jatkuvia. Näkyykö teillä muilla mahan muodosta kun supistaa? Kun mulla menee ihan hassun näköiseksi maha, niinkun neliön muotoiseksi!
 
Päivi28: Mitä on ns. sukkapuikkokipu? En olekaan aikaisemmin moista termiä kuullut...
En ole itse hoksannut edes katsoa mahaani supistuksien aikana, pitääkin vilkaista seuraavalla kerralla. :D
 
Äni: Vihlovaa/pistävää kipua alakerrassa, ilmeisesti osittain johtuisi siitä kun vauva tukkii päätä alas päin ja kohdunkaulaakin kypsyttää.
Mulla menee maha kyllä niin järkyttävän näköiseksi kun supistaa, en tiedä kuinka se voi noin mennäkkin. Miehellekkin sanoin että onkohan niitä vauvoja oikeesti kaks, kun aivan kun olis kaks peppua vieretysten. Mutta kai noi lihakset vaan tekee sen noin muhkuraiseksi.
 
Kiitos tarkennuksesta, Päivi28! Tuollainen vihlonta kuulostaa kyllä hyvin tutulta, varsinkin iltaisin ja öisin. Jännä miten sitä kerrankin on iloinen kaikista erilaisista kivuista ja kolotuksista, jos ne lupailevat että synnytys lähestyy. :D
 
Päivi28, minullakin menee vatsa välillä supistusten aikana sellaiseksi neliön malliseksi, ja 1 vauva on vain sisällä. :) Se on tosi hupaisan näköistä, kun tulee melkein sellaiset kulmat vatsaan, kun se jännittyy neliömäiseksi.

Minulla vielä 19 päivää laskettuun aikaan, ja tuntuu, että supistelu on hieman rauhoittunut viime päivänä / öinä, joten en odota mitään tapahtuvan vielä vähäänn aikaan.
 
Päivi28: myös täällä löytyy neliömaha :)

Eilen, oikeastaan ensimmäistä kertaa tuli säännöllisiä supistuksia. Yleensä on tullut vaan yksi, yöllä klo 05. Eilen illalla tuli sitten useampia, noin puolentoista tunnin ajan suunnilleen 10 min välein. Mut sitten ne loppuivat, eikä edes aamuyön vakioksi muodostunutta supistusta tullut. Limatulpasta tai lapsivedestä ei vielä tietoakaan ja poikakin heiluu kuin heinämies vielä tuolla mahassa.

En enää epäile, etten erottaisi oikeaa supistusta harjoitussupistuksesta. Ja valitettavasti jumppapallokaan ei enää oikein auttanu, kun yhtäkkiä hyvää asentoa ei enää löytynytkään. Pitää yrittää etsiä uusi asento.

Mut mulla ainakin supistus tuntuu aallolta, joka tulee, kohoaa ja sit hiljalleen laskee. Nouseminen tapahtuu musta huomattavasti nopeammin kuin laskeminen. Huippu ei varmaan vielä ole niin kova, ettei pystyisi olemaan, mutta hyvän kuvan saa miltä se sitten tuntuu, kun on tosi kyseessä. Ja supistusten välissä on aika hyvä olla, mutta sellainen "treenannut" olo - ei ihan kokonaan pysty rentoutumaan (voi johtua jännityksestäkin ).

Pitää kai alkaa kyselemään hyväksi koettuja keinoja supistuskivun kestämiseen. Onko jotain hyviä vinkkejä?
 
Täälläkin tuo neliövatsa on ihan vakio, tosin mulla se vatsa oli neliö ihan ilman suppareitakin kunnes tuo rääpäle laskeutui alemmas. Tiedä sitten mistä johtuu.
  Viime yönä sain jopa nukuttua, supparit oli harjoitusversioita. Nyt taas 9 aikaan aamulla alkoi tulla kipuja mukaan, muttei tarpeeksi kipeitä. Tällästä tosi veemäistä kärvistelyä, ja alan olemaan aika väsynytkin valvomisien takia. Uskoisin että jos tänään menee jotain pieleen, on itkuraivarit ihan taattua tavaraa.
 
Kiva kun löytyi muitakin neliömasuja! :) Eilen lueskelin yhtä raskaus ja synnytys aiheista kirjaa ja sieltä tuli vahingossa vastaus tohon neliömäisyyteen; kohtu on päärynän muotoinen sisältäen pitkittäisen ja poikittaisen lihaksen, poikittainen lihas supistuksen aikana aiheuttaa kohdun pohjan "neliömäisyyden".

Keinoja supistuskivun kestämiseen sain vinkin samaisesta kirjasta; pintahengityksellä kuulemma kohtu työskentelee tehokkaammin. Terveydenhoitajalta sain myös vinkin olla ihan rentona supistusten ajan, niin kestää ne paremmin.
 
Viime yönä alkoi miedot harjoitussupistukset joita on nyt sitten tullut läpi päivän. Neuvolassa tätikin huomas tämän kun kuunteli sikiön sydänääniä :) jotain edistystä sentään tähän olotilaan :) mut supistuksen on kyllä TODELLA mietoja, juuri ja juuri huomaan ne itse. Tänään tuli sitten 41 rv täyteen...
 
Takaisin
Top