Synnytyspelko (ja synnytysvalmennus)

Viikonlopun aikana on alkanut pelottamaan :/

Vauvan painoarvio oli 3,8kg rv 38+1 eikä sovittu mitään käynnistämisestä vaikka oon siinä uskossa elänyt viimeiset 6 viikkoa. Uus kontrolli laskettuna päivänä.
Niin että kuinkas paljon vauvat kasvaa kahdessa viikossa? Vähän ahdistaa.
 
Meille sanottiin äippäpolilla että hyvä painoarviokin voi heittää 10%, eli jos vauvasi on ollut 3800g, hän voi olla todellisuudessa n. 3400g tai 4200g. Itseäni tuo kammoksuttaa etenkin jos vauva osoittautuu suuremmaksi (painoarvio rv 35+5 oli 3100g mikä ilmeisesti normaali vk nähden mutta keskikroppa kulkee yläkäyrän yläpuolella).

Itseäkin kammoksuttaa synnytys, lähinnä vauvan koon puolesta ja siitä kivusta joka seuraa pari viikkoa (?) synnytyksen jälkeen. Ensi vk ultrataan uudelleen painoarviota ja toivon kovasti että vauva olisi inhimillisen kokoinen eikä päätyisi makrosomiseksi niin kuin itse olen ollut.
 
Mua kans pelottaa ja mietityttää koko. Oma ja vauvan!!! Bmi mulla yli 40 mutta vauvan kasvuun tai kokoon ei ole ollut moitteen sanaa. Viimeksi ultrassa arvioi kokeneen oloinen lääkäri 2810g ja silloin oli rv36. Nyt kuitenkin on taas aikaa kulunut ja omakin painoni on oikeastaan ottanut pysähdyksen vasta näin tässä lopussa. Viime viikolla oli tullut 2kg viikon aikana ja siis koko raskausaikana 14kg. Toki olen turvoksissa ja jalat on kuin elefantilla... Että tulisi nyt vain pihalle niin loppuisi moni huoli ja saisi sen oman käärön. Ja toivottavasti saisi sitten jonku kärpäsen puremaan että lähtis oma paino alaspäin. Niin ja siis vähän jännittää miten mun oma fysiikka kestää synnytyksen. Onko musta siihen... apea fiilis..
 
Niin ja edelliseen vielä että en oikein luota ultrankaa kokoarvioon sillä olen kuullut niissä paljon heittoja. Langan laihalla sisarella heitti 1.5kg ...
 
Meillä osui painoarvio kohtuu lähelle. Viimeinen mittaus oli viisi päivää ennen synnytystä ja kun sitten saatiin syntymäpainot niin, poijan arvio -4g ja tytöllä +26g. Ja meillä oli viimeinen mittaus vielä todella vaikea.
 
Elokuisista kommentoin.. Mä oon monesti kuullut lääkärin sanoneen, että pään koko on se, joka ratkaisee. Sillä ei niin eroa, onko vauva 3 vai 4 kiloa, se tulee kuitenkin melkein yhtä helpolla ulos pään jälkeen.
Mulla on tehty painoarvioita kaikista lapsista, kuopuksella ultran arvio oli 500g vähemmän kuin syntymäpaino 2vrk myöhemmin. Onneksi olikin, koska syntymäpaino oli hyvin lähellä kolmea kiloa 2,5 kilon sijaan. Noissa mittauksissa vaikuttaa esim. pään koko siihen, onko arvio ylä- vai alakanttiin. Meillä on pienipäiset lapset ja se selittää hyvin pienempiä kokoarvioita. Kätilö osasi päältä tunnustelemalla arvioida ultraa paremmin tuon meidän kuopuksen syntymäpainon, meni 30g ohi. :D
 
Täällä kans hieman jännittää tuo koko tossa synnytyksessä, mut toisaalta, sille kauheesti mitään voi. nyt 35+6 ja painoarvio vaavilla 3000g. oma paino -2kg ekasta käynnistä.

muoks. ylipainoa siis on eli painonlasku ei haittaa, ainakaa kukaan siitä ole valittanut
 
Mua pelottaa sen takia että esikoinen arvioitiin 700g alakanttiin 2 pvä ennen ku synty ja oli sitten yli 4,5kg...
 
Takaisin
Top