Synnytyspelko (ja synnytysvalmennus)

HennuN

Oman äänensä löytänyt
Kesämammat 2017
Onko täällä muita joita pelottaa synnytys? Mitä pelkoja teillä siihen liittyen on? Onko traumoja edellisistä synnytyksistä vai pelottaako nimenomaan ensimmäinen kerta? Ootteko saaneet/hakeneet apua?

Entä ootteko käyneet synnytysvalmennuksessa? Onko auttanut valmistautumaan?

Mulla siis edellinen lapsi pikkukeskonen, joka syntyi 26+3, jota edelsi kuusi viikkoa makaamista sairaalassa pää alaspäin ja pelko lapsen menettämisestä. Synnytys jouduttiin lopulta käynnistämään tulehduksen vuoksi ja synnytys oli mulle traumaattinen. Ensinnäkin olin todella kipeä enkä kokenut saavani kipuun apua. Lääkärit oli ihania ja yks kätilöopiskelija, mutta muut kätilöt ei niinkään. En ollut valmistautunut synnytykseen vielä mitenkään enkä kokenut hallitsevani tilannetta tai tulleeni kuulluksi. Sitten heti pojan synnyttyä hänet vietiin suoraan teholle enkä saanut nähdä häntä kuin vasta seuraavana päivänä. Isä lähti pojan mukaan ja mut jätettiin ihan yksin sinne synnytyssaliin. Itkin yhtä soittoa koko vuorokauden ja samanaikaisesti hoitajat vaan painosti lypsämään maitoa koska poikani tarvitsi sitä enkä millään saanut sitä alkuun nousemaan stressin ja pelon ja väsymyksen vuoksi. En saanut lypsämisneuvontaakaan ennen kuin kävin itse pyytämässä.:sad010

Silloin tarjottiin keskusteluapua ja kyseltiin miten olin synnytyksen kokenut, mutten halunnut puhua siitä vaan olla kaiken ajan hoitamassa poikaani. Se tuntui tärkeämmältä. Nyt tän raskauden myötä nuo traumat on kuitenkin nousseet pintaan. Koitin puhua asiasta neuvolassa, mutta mulla on ihan kauhee terkkari, joka vaan totes, että kaikki menee hyvin. "Älä mieti sitä", oli hänen neuvonsa.:smiley-angry019

Meillä ei myöskään järjestetä kunnassa synnytysvalmennusta, paitsi yksityisellä. Mietin että pitäisköhän siitä maksaa jos sieltä kuitenkin vois saada neuvoja kivunhallintaan ja luonnollisiin synnytysmenetelmiin. En viime synnytyksessä osannut vaatia mitään, kun en tosiaan ollut missään valmennuksissakaan ehtinyt käydä. Onko teillä kokemuksia yksityisistä synnytysvalmennuksista tai onko joku menossa?
 
Meillä esikoinen tulossa. Mua on alkanut synnytys jännittää ja ahdistaakin vähän viime aikoina. En oo aiemmin synnytystä kammonnut mitenkään, nyt pelottaa lähinnä kivut, oma jaksaminen ja se et kaikki ei meniskään hyvin. Sekin jännittää jos sattuu kätilö jonka kanssa ei kemiat täsmää. En oo ikinä ollut sairaalassa hoidossa niin sekin jännittää. En oo paljon synnytyksestä mitään etukäteen lukenut kun en halua törmätä kauhutarinoihin.

Mulla on ihana neuvolatäti, joka on myös kätilö. Sanoin viimeksi neuvolassa että synnytys jännittää, hän sanoi heti että sanon vaan niin voin mennä pelkopolille juttelemaan, voidaan myös neuvolassa jutella. Meillä alkaa loppukuusta perhevalmennus josta neljä kertaa on ennen synnytystä ja kuusi synnytyksen jälkeen. Valmennuksessa on pari kertaa asiaa synnytyksestä, mietin sen jälkeen että tarviiko pelkopolille vielä mennä juttelemaan. Pidän tosi hyvänä ja tärkeänä asiana et meillä tää valmennus on ja tosi hyvällä mielellä siihen osallistutaan. Miehelle myös tosi hyvä kun hänellä asioista vielä vähemmän tietoa kuin mulla.
 
Aika ikävä kokemus HennuN! Itse ainakin sain paljon varmuutta ja tukea synnytysvalmennuksesta, johon meidän neuvolassa suositeltiin menemään 26-30 raskausviikolla ja minähän kävin siellä sitten heti kun voi. Ensimmäistä odotan, eikä synnytypelkoa ollut tai ole. Jännitystä enemmänkin, valmennus poisti senkin. Mukava kätilö piti 1,5h selostuksen synnytyksestä, sen kulusta ja jälkeisestä ajasta. Nyt vaan odotellen synnytystä ja katotaan iskeekö jossain vaiheessa vielä pelko tai paniikki :D
 
Huh, onpa sulla ollut raskas kokemus HennuN. Jännitys alkaa kyllä nostaa päätään pikkuhiljaa. Itse synnytin esikoisen 16-vuotiaana,en osannut niin nuorena etukäteen pelätä tai jännittää. Sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja kokemus oli hyvä. Sen jälkeen olen ollut useamman kerran sairaalahoidossa,leikkauksessa ja kärsinyt sen verran kovista kivuista että itse synnytyskipu ei juuri pelota. Jännittää vain meneekö kaikki hyvin ja toivunko hyvin.. Kukaan ei ollut kertonut että istuminen,kävely ja vessassa käyminen voi olla hyvin vaikeaa pari pvää synnytyksen jälkeen. Vaikka eihän se kaikille ole,itselläni vaikutti myös synnytyksen pitkä kesto(28h) niin että olin aika poikki pitkään. Nytkun tuosta esikoisen vauva-ajasta on jo lähes 10 vuotta,olisi mukava päästä johonkin synnytysvalmennukseen mutta eihän sitä järjestetä kuin esikoista odottaville. :D
 
Meillä esikoinen tulossa. Mua on alkanut synnytys jännittää ja ahdistaakin vähän viime aikoina. En oo aiemmin synnytystä kammonnut mitenkään, nyt pelottaa lähinnä kivut, oma jaksaminen ja se et kaikki ei meniskään hyvin. Sekin jännittää jos sattuu kätilö jonka kanssa ei kemiat täsmää. En oo ikinä ollut sairaalassa hoidossa niin sekin jännittää. En oo paljon synnytyksestä mitään etukäteen lukenut kun en halua törmätä kauhutarinoihin.

Mulla on ihana neuvolatäti, joka on myös kätilö. Sanoin viimeksi neuvolassa että synnytys jännittää, hän sanoi heti että sanon vaan niin voin mennä pelkopolille juttelemaan, voidaan myös neuvolassa jutella. Meillä alkaa loppukuusta perhevalmennus josta neljä kertaa on ennen synnytystä ja kuusi synnytyksen jälkeen. Valmennuksessa on pari kertaa asiaa synnytyksestä, mietin sen jälkeen että tarviiko pelkopolille vielä mennä juttelemaan. Pidän tosi hyvänä ja tärkeänä asiana et meillä tää valmennus on ja tosi hyvällä mielellä siihen osallistutaan. Miehelle myös tosi hyvä kun hänellä asioista vielä vähemmän tietoa kuin mulla.

Se on varmasti viisasta ettei lue kauhutarinoita synnytyksistä, itse oon kans vältellyt! Toivottavasti mun tarina ei kauhistuttanut.:nailbiting:

Onko teidän kunnassa pelkopoli vai joudutko lähteä kauemmas? Meillä ei oo pelkopolia ja joutuisin käydä varmaan Helsingissä sitä varten ja tuntuu hankalalta, kun pitää järkätä esikoiselle hoito tai ottaa mukaan.
 
Aika ikävä kokemus HennuN! Itse ainakin sain paljon varmuutta ja tukea synnytysvalmennuksesta, johon meidän neuvolassa suositeltiin menemään 26-30 raskausviikolla ja minähän kävin siellä sitten heti kun voi. Ensimmäistä odotan, eikä synnytypelkoa ollut tai ole. Jännitystä enemmänkin, valmennus poisti senkin. Mukava kätilö piti 1,5h selostuksen synnytyksestä, sen kulusta ja jälkeisestä ajasta. Nyt vaan odotellen synnytystä ja katotaan iskeekö jossain vaiheessa vielä pelko tai paniikki :D

Toivottavasti paniikki ei iske, vaan saat olla rauhallisella mielellä. :)
 
Huh, onpa sulla ollut raskas kokemus HennuN. Jännitys alkaa kyllä nostaa päätään pikkuhiljaa. Itse synnytin esikoisen 16-vuotiaana,en osannut niin nuorena etukäteen pelätä tai jännittää. Sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja kokemus oli hyvä. Sen jälkeen olen ollut useamman kerran sairaalahoidossa,leikkauksessa ja kärsinyt sen verran kovista kivuista että itse synnytyskipu ei juuri pelota. Jännittää vain meneekö kaikki hyvin ja toivunko hyvin.. Kukaan ei ollut kertonut että istuminen,kävely ja vessassa käyminen voi olla hyvin vaikeaa pari pvää synnytyksen jälkeen. Vaikka eihän se kaikille ole,itselläni vaikutti myös synnytyksen pitkä kesto(28h) niin että olin aika poikki pitkään. Nytkun tuosta esikoisen vauva-ajasta on jo lähes 10 vuotta,olisi mukava päästä johonkin synnytysvalmennukseen mutta eihän sitä järjestetä kuin esikoista odottaville. :D

Ohhoh! Olipa pitkä synnytys!:wideyed: Mulla oli onneks vaan 6 tuntia, josta ponnistusvaihe puoli tuntia, että siten pääsin helpolla. Poika oli myös vaan kilon painoinen, joten paikat ei venyny liikaa ja mulla ei ollu ongelmaa kävellä ja istua sen jälkeen. Saa nähdä miten tällä kertaa.:nailbiting: Selkä mulla kipeytyi, koska oon aiemmin ollu selkäleikkauksissa ja ne vaivat paheni ja kesti monta viikkoa.

Tsemppiä sulle toiseen synnytykseen, toivottavasti se menee nopeammin kuin edellinen ja vähemmillä jälkikivuilla!:signs003
 
Aktiivinen synnytys mm. järjestää iltoja monilla paikkakunnilla, kannattaa osallistua. Synnytyspettymysillat on erikseen joten pääosin positiivista asiaa ja synnytykseen valmistautumista.
 
Onko kukaan teistä miettiny ammesynnytystä tai jotain muuta vaihtoehtoista synnytystapaa? Mä haaveilen selkäongelmien vuoksi ammesynnytyksestä, mutta sairaalassa on vain kolme ammepaikkaa niin en tiedä onko mahdollista.
 
Aktiivinen synnytys mm. järjestää iltoja monilla paikkakunnilla, kannattaa osallistua. Synnytyspettymysillat on erikseen joten pääosin positiivista asiaa ja synnytykseen valmistautumista.
Kiitos vinkistä, pitääpä tsekata tuo! :signs001
 
Se on varmasti viisasta ettei lue kauhutarinoita synnytyksistä, itse oon kans vältellyt! Toivottavasti mun tarina ei kauhistuttanut.:nailbiting:

Onko teidän kunnassa pelkopoli vai joudutko lähteä kauemmas? Meillä ei oo pelkopolia ja joutuisin käydä varmaan Helsingissä sitä varten ja tuntuu hankalalta, kun pitää järkätä esikoiselle hoito tai ottaa mukaan.

Asutaan Turun lähikunnassa, Tyksiin on matkaa noin 20 min. ja sieltä löytyy eli lähellä on :) Sieltä löytyy muutenkin näin raskaana olevan näkökulmasta tosi hyvät palvelut et onnekkaassa asemassa ollaan.
 
Heissan! Oli kiva löytää tämä ketju. Itseäni kyllä pelottaa, kaksi synnytystä takana ja kumpikaan ei kovin kivoja. Etenkin ensimmäisestä jäi kauheat traumat. En kuitenkaan rohkene niitä tässä kirjoittaa, sillä en halua pelotella. Nyt sitten tämä yllätysvauva vanhemmalla iällä on aktivoinut vanhat muistot. Haluaisin kovasti sektion, sillä minua on monta kertaa leikattu, ja leikkaushaavojen ja leikkauksien jälkeinen kipu on minusta paljon siedettävämpää kuin synnytys. Haluaisin samalla myös steriloinnin, ja lisäksi olisi iän lisäksi muutama muu, jotka puoltaisivat sektiota. Mutta, mutta..

Koska tämä on kuitenkin kovin sektiovastainen maa, epäilen, että tuskin saan sektiota. En saanut toisellekaan synnytykselle sitä, vaikka kävin pelkopolilla ja itkin ja rukoilin sektiota. En siis jaksa uskoa, että minua kuunneltaisiin.

Omasta kehosta ei saa tässä maassa päättää, sen päätöksen tekevät muut. Se on ärsyttävää.

Pelkopolilla en ole tässä raskaudessa käynyt, sillä en usko sen auttavan. Ei auttanut viimeksikään, sektiota en saanut, ja toinenkin synnytys oli tosi vaikea ja tuskaa täynnä. Olen kai siis jotenkin alistunut tähän?

Tsemppiä kaikille. Minulla on ystäviä, joilla synnytykset ovat olleet helppoja. Itse en ikävä kyllä kuulu heihin.
 
Itse en niinkään synnytystä jännitä, enemmänkn sitä että jokin menee vikaan ja joutuisin sektioon. En tiedä mikä siinä on, mutta leikkauksen jälkeinen kipu pelottaa enemmän kun alatiesynnytys. Synnytysvalmennusta meillä päin järjestetään pari kertaa kuussa, mutta en tiedä pääsenkö sinne ollenkaan kun toistaiseksi pitää pysyä vuodelevossa. Toivottavasti ehtisin käydä valmennuksessa ennen synnytystä, olisi varmaati näin ensisynnyttäjänä tarpeellinen, kun monesta asiasta ihan pihalla.
 
Mä en uskalla lukea teidän pelkokertomuksia, kun yritän vaalia omaa hyvää fiilistä synnyttämisen suhteen, optimismiani ja uskoani siihen, että kroppani osaa kunhan olen henkisesti halukas tukemaan sitä. Kuulostaako utopistiselta? Varmana on, mutta olkoon!

Oltiin ekalla kolmanneksella kuuntelemassa ilmaista doulan pitämää synnytysluentoa Malmilla Helsingissä. Se oli ihan huippu! Kesti pari tuntia ja sisälsi tosi kainostelemattomasti raskauden ja synnytyksen vaiheiden kuvailua ja keinoja niiden elämiseen keskittyneesti. Luento oli synnytyksen osalta suunnattu ehkä enemmän puolisolle/tukihenkilölle ja doulan viesti oli koko ajan että synnyttävä nainen on eläin, jonka pitää saada tehdä luontonsa mukaan ja että tukihenkilön duuni on pitää pitää huolta että mikään ei häiritse tai estä synnyttäjää... Oli tosi lohdullista!
 
SuviMinnu, onko Aktiivinen synnytys ry sulle tuttu? Sieltä sais kaipaamaasi positiivista energiaa ja suhtautumista synnytykseen + apuvälineitä synnytykseen.

Me käytiin esikoisesta mm. Yksityinen synnytysvalmennus ja oli kyllä joka euron arvoinen.
 
Mä en uskalla lukea teidän pelkokertomuksia, kun yritän vaalia omaa hyvää fiilistä synnyttämisen suhteen, optimismiani ja uskoani siihen, että kroppani osaa kunhan olen henkisesti halukas tukemaan sitä. Kuulostaako utopistiselta? Varmana on, mutta olkoon!

Ihana asenne! Mä olen sellanen worst case scenario -tyyppi ja kaikki kauhukuvat valtaa mielen helposti tässä synnytysasiassa. Yritän itse kans luottaa vartalooni, onhan tää täysin luonnollinen asia mihin naisen vartalo on luotu.

Oon Aktiivisen synnytyksen fb-ryhmässä ja tykkään siitä tosi paljon! Tosi positiivinen ja rohkaiseva.
 
Ihana asenne! Mä olen sellanen worst case scenario -tyyppi ja kaikki kauhukuvat valtaa mielen helposti tässä synnytysasiassa. Yritän itse kans luottaa vartalooni, onhan tää täysin luonnollinen asia mihin naisen vartalo on luotu.

Oon Aktiivisen synnytyksen fb-ryhmässä ja tykkään siitä tosi paljon! Tosi positiivinen ja rohkaiseva.
Kiitos! Täytyypä käydä kurkkaamassa tuo ryhmä!
 
SuviMinnu, onko Aktiivinen synnytys ry sulle tuttu? Sieltä sais kaipaamaasi positiivista energiaa ja suhtautumista synnytykseen + apuvälineitä synnytykseen.

Me käytiin esikoisesta mm. Yksityinen synnytysvalmennus ja oli kyllä joka euron arvoinen.
Kiitos linkkivinkistä!

Mä olen Mimmii kaikkiin mahdollisuuksiin valmistautumisen kannalla, mut yritän pitää innostunutta, optimistista boogieta yllä... Pitäkää mulle ja itsillenne peukkua!
 
Aksyn tapaamisissa käydään aika paljon samoja asioita läpi kuin yksityisessä synnytysvalmennuksessa, mutta toki kun tapaamisia on esim. kerran kuussa ja avoin kaikille, niin onhan se eri asia kuin tiivis kurssi pienellä porukalla. Aion parhaani mukaan kyllä nyt raskaudessa käydä aksyn illoissa, vaikka mulla olikin nyt muutama kuukausi taukoa etten jaksanu mennä ku oli rekon kanssa samaan aikaan ja kun ei sitä raskauttakaan kuulunut.

Ainakin meidän paikallisryhmissä on mm. doulia ja kätilöitä ja äitiysfyssari mukana eli saa myös sitä näkökulmaa mukaan.
 
Takaisin
Top